DOOM (Nintendo Switch)

recenze  47
Marcel Meralai, 25. 11. 2017 18:21
Letošní podzim je pro nejnovější konzoli Nintenda velice důležitý, zřejmě zásadní, protože dost možná rozhodne o dalším směru, kterým se bude ubírat vývoj her pro Switch. To vše z jednoho prostého důvodu – snáší se na nás velká vlna multiplatformních i exkluzivních her pro tuto nevšední konzolku. Nintendo se tak snaží oslovit dosud nerozhodnuté hráče a ukázat, že i jejich konzole může být tím správným místem pro radovánky z multiplatformních her „velké konkurence“ v podobě PS4 a Xbox One. A tak jsme se trošku nečekaně dočkali portu posledního dílů DOOMa, který si svoji premiéru odbyl v minulém roce a ukázal podařený návrat ke krvavým kořenům série. Z mého pohledu je DOOM zcela zásadní hra pro Switch, ne snad kvůli hernímu obsahu nebo kvalitám, i přestože se jedná o skvělou hru, ale hlavně kvůli faktu, že nám ukazuje čeho je tento handheld schopný a zvyšuje pomyslnou laťku ve výkonu, kterou před lety nastavila PS Vita. Je tedy Nintendo Switch opravdu správná volba pro porty velkých her typu DOOM? Neobešlo se to bez ústupků, ale výsledek více než překvapí. Více níže v recenzi.

Pokud jste DOOMa ještě nehráli a zajímá vás kompletní recenze na hru jako takovou, zavítejte prosím do recenze pro velké konzole z minulého roku zde na webu ( odkaz ). Už nyní mohu napsat, že se v podstatě jedná o tu stejnou hru, která má na 99% totožný obsah, jen upravený pro potřeby Switche. Prakticky jedinou featurou, která v tomto portu není přítomna, je režim SnapMap, což je editor vlastních map, kde si hráči mohli vytvořit kompletní nové mapy a ty pak sdílet mezi další hráče a pořádat na nich online matche. Přiznávám, že tento režim mě vůbec neoslovil v původní hře, takže jsem ho v tomto portu nepostrádal a je mi prakticky jedno, že ho vývojáři nezakomponovali.

Co je důležité zmínit, je velikost hry. Paměti ve Switchi není nikdy dost. Pokud hru zakoupíte v digitální formě, připravte si 22GB volného prostoru. Pokud hru budete vlastnit na fyzickém médiu v podobě game card, připravte si i přesto volnou paměť o velikosti cca 7Gb, kterou budete potřebovat na stáhnutí aktualizace a dodatečného obsahu hry. Naštěstí kampaň jde hrát i bez stahování obsahu z internetu, jen jsem tedy musel vypnout připojení k internetu, jinak mi neustále vyskakovala hláška dožadující se stáhnutí obsahu. Poté, co jsem rozjel kampaň a dostal se přes hlášku vybízející ke stáhnutí dodatečného obsahu, opět jsem v konzolce zapnul připojení k internetu a obsah stáhl v klidu na pozadí – tento neduh by chtělo do budoucna opravit, protože nic vás nenaštve více, než když natěšeni chcete zabít pár pekelných démonů na cestách a najednou zjistíte, že byste měli čekat ještě pár hodin na stažení dalšího obsahu.

Vývojáři z id Software pro potřeby portu DOOMa oslovili studio Panic Button, což jsou ostřílení veteráni na poli portování her pro jiné platformy. V minulosti hráčům přinesli hry jako například Injustice: Gods Among Us pro PS Vita nebo velice úspěšný indie titul Rocket League pro Xbox One, který mimochodem v jejich podání čerstvě vyšel i pro Nintendo Switch.

Pojďme tedy k tomu, co asi všechny zajímá nejvíce, a to sice jak port dopadl po technické stránce. Pokud se budeme bavit v řeči čísel, tak v minulém roce DOOM předvedl na velkých konzolích krásnou grafiku v dynamickém rozlišení 1080p a téměř stabilních 60ti snímcích. Na Switch se hra dostala v 720p a 30ti snímcích, i když ne tak docela. Pokud hru budete mít v docku, dočkáte se povětšinou 720p, ale jakmile přejdete do handheld režimu, hra si začne více pomáhat dynamickou změnou rozlišení, takže výsledek se bude pohybovat někde mezi  576p a 720p, občas se tedy může zdát poněkud „máznutá“, ale upřímně, v takových chvílích budete mít úplně jiné myšlenky, protože po vás půjdou hordy ďábelských bestií. Toto přepočítávání tak budou registrovat spíše citlivější jedinci s vycvičeným okem.

A jak je na tom stabilita snímkování? Plynulost hry se bude dosti odvíjet od toho, jakou zvolíte obtížnost, protože ta udává počet nepřátel v úrovních a logicky tak má dopad na snímkování. Já testoval na střední obtížnost, kdy hra po většinu času jela velice svižně, nicméně jsem zaznamenal pár pasáži, kde došlo ke znatelným poklesům snímkování. Na vyšší obtížnosti se připravte na častější projevy těchto propadů, minimálně do doby, než zašlápnete pár hlav do povrchu Marsu. Na druhou stranu dodávám, že propady nebyly natolik otravné, že by mi snad nějak zkazily zážitek z hraní.

Dalším a posledním znatelným technickým omezením je kvalita textur a efektů. Ve srovnání s PS4 má hra znatelně horší rozlišení textur, chybí některé efekty odlesků a nasvícení scén má menší vykreslovací vzdálenost v otevřených lokalitách. Také motion blur je zde zastoupen ve velké míře, naštěstí se jeho intenzita dá jednoduše regulovat v možnostech hry, takže si ho každý může nastavit dle libosti.

Z předchozích řádku se možná může zdát, že hra je technicky fail, ale v praxi je opak pravdou. V prvé řadě jsou stále přítomny v nějaké podobě všechny důležité efekty, které dělají DOOMa tím DOOMem z velkých konzolí – hra stínů a světel, fyzika předmětů, výbuchy, všudypřítomná pára a mlha linoucí se v temných uličkách vědeckého komplexu UAC a mnohé další. Takže ve finále hra vypadá na poměry přenosného zařízení naprosto skvěle a to především v handheld režimu, kde se tolik nezaměříte na máznuté textury, jak na celkový dojem z audiovizuálu. Navíc úrovně jako takové a herní mechanizmy zůstávají stejné, nedočkali jsme se nějaké redukce velikosti úrovní nebo snad nepřátel. Takže zde máme ty stejné nelineární úrovně plné skrytých uliček a temných zákoutí a jako bonus navíc má Switch o chlup rychlejší nahrávací obrazovky než klasické velké konzole (nepočítám PRO a X). Několikrát jsem se tak nachytal, že jsem se prostě jen kochal výhledem místo toho, abych šel po pekelnících.

Jinými slovy Doom v podání Switche překonal dosud nejhezčí handheld fps – Killzone Mercenary – a přináší nám tak suverénně nejpůsobivější podívanou do kapsy, no dobře… do trošku větší kapsy. Neobešlo se to bez ústupků v podobě rozlišení a snímkování, ale výsledek je stále dosti působivý a hlavně dokazuje, že si na Switchi můžeme pohodlně zahrát velké hry přenosně, což je dle mého názoru velký milník na poli videoher, protože Nintendo prakticky poprvé v herní historii ukazuje, že jde stírat rozdíly mezi handheldem a domácí „UpToDate“ konzolí, sice za cenu ústupků, ale to je vývoj, který s další generací konzole a HW může onu pomyslnou propast zase o kus zmenšit a kdo ví, třeba ji v budoucnu úplně smazat. Přičtěte si k tomu naprosto nářezový soundtrack a zjistíte, že DOOM pro Switch kdekoliv a kdykoliv není vůbec špatnou volbou.

Hra kromě SP rovněž obsahuje arcade režim, který se na přenosné zařízení, jako je Switch, hodí skvěle, protože je to taková rychlovka na chvíle, kdy např. čekáte pár minut a chcete si dát trošku akce. Budete v něm zápasit na čas s hordami nepřátel, u kterých budete muset plnit i nějakou tu výzvu v podobě kreativního zabití. To vše v úrovních z hlavní kampaně.

Dalším a zároveň posledním režimem je online multiplayer s veškerými DLC přídavky, který jsem rovněž otestoval, a mohu jen konstatovat, že jsem se nesetkal s žádnými zásadními technickými problémy. Hra mi rychle našla protihráče, kterých je aktuálně dost, lagy se nedostavily, snímkování bylo stabilní a dokonce byl do tohoto režimu dodán party systém v online lobby pro pohodlné hraní s online přáteli z vašeho friend listu. Pokud vás tedy baví tento old school typ online multiplayeru ala Quake 3, pak vám na Switchi nebude nic bránit v pohodlném hraní, snad jen doporučuji použít Pro controller, pokud máte, nebo nějaký grip pro pohodlný úchop v handheld režimu, protože jedinci s větší rukou mohou po nějakém čase hraní trošku trpět na palce rukou.

DOOM na Switchi jasně řekl ANO. Ano velkým hrám na přenosném zařízení a, i když se to neobešlo bez technických ústupků, stále se jedná o naprosto impozantní podívanou, která je navíc nyní dostupná kdykoliv a kdekoliv. Menší kaňkou na kráse tohoto portu je cena hry, která hráče, kteří již měli tu čest jinde, může odradit od opětovné koupě pro Switch, ale jinak se studiu Panic Button povedl velmi solidní port, který si definitivně zaslouží vaši pozornost. Pokud vás tedy hra na velkých konzolích minula a nejste jedinec, který si zakládá na 60fps hraní, pak si zcela jistě užijete DOOMa na Switchi stejně jako na velkých konzolích, možná o chlup více, protože vidět ho v pohybu na takto malé mašince je opravdu něco kouzelného. Zbývá jen doufat, že tyto porty budeme na Switchi vídat stále častěji.

DOOM (Switch)

Bethesda, id Software
10. 11. 2017