Wolfenstein
Vše začalo roku 1992, kdy v té době už známá firma id Software vydala hru Wolfenstein. Začínali jste pouze s nožem, ale zbraně se vám v průběhu hry hromadily stejně tak jako mrtví nacisté po vašem průchodu. Cílem bylo získání tajných dokumentů Eisenfaust, kde byly popsány různé záhady a nadpřirozené události. No a na konci proti vám stanul sám Hitler, kterému B. J. Blazkowicz poprvé ukázal, že nacistům tady pšenka rozhodně nepokvete. V roce 2001 vyšlo pokračování s názvem Return to Castle Wolfenstein. Tentokrát hru nemělo na svědomí studio id Software, ale neméně zkušení Raven Software, kteří právě s id Software sdílí své technologie. Nacisté si opět hráli s okultismem, a tak B.J. Blazkowicz musel těmto projektům SS paranormální divize zabránit. Na konci hry vás poté čekal souboj s oživlým Heinrichem Himmlerem. Po celosvětovém úspěchu hry bylo jasné, že se musí dočkat pokračování. To ovšem nepřicházelo. Bylo oznámeno až v roce 2005 na Microsoft akci X05, kde byla představena pod názvem Castle Wolfenstein pro Xbox 360 a PC. Od té doby nastalo znovu hrobové ticho a až nyní před E3 se objevily nové informace o tom, že se B.J. Blazkowicz znovu vrátí, a to na Playstation 3, Xbox 360 a PC. Pojďme se podívat, jak nové pokračování zatím vypadá.
Nový díl se jmenuje prostě Wolfenstein a znovu na něm pracují Raven Software. Nemělo by se tak stát, že by své dílko Raveni chtěli předat jinému týmu, jako se to stalo u Soldier of Fortunes 3. Píše se rok 1943 a Himmlerovy oddíly SS se hodně zajímají o okultní síly nazývané Black Sun. O co přesně jde, se zatím neví, ale představuje to hrozbu pro celý svět. Dnes již legendární hrdina B.J. Blazkowicz tak musí opět naostřit svůj nůž, nabít zbraň a vyrazit do Německa a nacistům vše překazit. Ale přeci jen nový Wolfenstein prodělal několik zásadních změn a my si teď povíme jakých.
Asi tou nejpodstatnější je změna prostředí. Už tak nepobíháme v hradě Wolfenstein a jeho okolí, ale ve fiktivním městečku Isenstadt, které má představovat jednu velkou úroveň. Autoři se totiž nechali slyšet, že ve hře nebude jediná nahrávací obrazovka kromě té počáteční. Vše se tak načte najednou, jako třeba v Grand Theft Autu. Ačkoliv se příběh odehrává v jednom městě, neznamená to, že bychom se pohybovali pořád ve stejných lokacích. Městečko má být obrovské a navíc nebude zpřístupněno celé najednou. Nové čtvrtě se tak budou otevírat až postupně během hry. Další novinkou hry jsou NPC postavy. Ty vám mohou zadávat všelijaké úkoly, které pak budete plnit, ale i s vámi bojovat. Už by se tak nemělo jednat jen o koridorovou střílečku. Jak to bude fungovat, zatím ale nemůžeme posoudit. Kromě misí přímo v městečku Isenstadt budete operovat i za jeho zdmi. Zřejmě se bude jednat o menší vesničky nebo rozbořené hřbitovy jako v předchozích dílech. Podíváme se ovšem i do dimenze The Shroud, odkud nacisté získávají svoji sílu a která patří do projektu Black Sun.
O čem se vývojáři hodně zmiňují, je skvělá AI vašich protivníků, ale i vašich spolubojovníků. Vojáci reagují na každý váš pohyb a někdy vám dokážou pořádně zatopit. Podle vývojářů je tak nejlepší zlikvidovat vždy nejprve velitele jednotky, který dává všem svým posluhovačům příkazy. Může se totiž stát, že potom vojáci raději zbaběle utečou a vy ušetříte jak svůj život, tak drahocennou munici, které není nikdy dost. Postupem hrou přijdou ovšem daleko silnější protivníci než řadoví vojáci se samopalem. Nacisté totiž začnou využívat výsledky svého okultního výzkumu a B. J. Blazkowicz by tak neměl proti nim šanci. Dostáváme se tak k další novince hry a tou jsou nadpřirozené schopnosti hlavního hrdiny. Nečekejte vysloveně zázraky, ale nějaká ta magie tam bude. Nepřátelé se mohou nyní objevovat i ve vzduchu, takže je důležité dávat pozor i zeshora. Nacista vybavený jetpackem a rotačním kulometem zde nebude žádnou zvláštností. Raveni jsou si dobře vědomi, že by neuspěli jen s jednoduchým příběhem, a tak si na něm dali tentokrát skutečně záležet. Měl by tak mít daleko větší hloubku a pomáhat by mu měly i filmečky, kterých bude ve hře více než kdy předtím. Nedílnou součástí Return to Castle Wolfenstein byl vynikající multiplayer. Ten by měl těžit z populárního přídavku Enemy Territory a sami vývojáři se jím hodně inspirovali. Co ovšem může hráče poněkud zklamat, je fakt, že se nepřipravuje kooperativní hraní.
Nový Wolfenstein vypadá hodně slibně. Studio, které přineslo Return to Castle Wolfenstein, by nás nemělo ani tentokrát zklamat. Jak se povede návrat B.J. Blazkowicze, zjistíme příští rok.
Komentáře