The Last of Us

preview  47
Martin Šmíd, 5. 2. 2012 4:16
V dnešní době zřejmě nežije nikdo, kdo by neznal studio Naughty Dog. Do podvědomí hráčů se poprvé zapsalo v roce 1996, když vytvořilo vynikající 3D plošinovku Crash Bandicoot pro Playstation. Poté přišlo ještě několik dílů, ale dalším evolučním skokem byl až Jak and Daxter. S příchodem třetího Playstationu nám vývojáři naservírovali třetí svojí sérii, tentokrát se ovšem nejednalo o plošinovku, ale o akční dobrodružný hit Uncharted. Na konci minulého roku byla oznámena hra The Last of Us, s níž má studio Naughty Dog dost možná zatím největší ambice. Pojďme se podívat na nové informace.

Než byl The Last of Us oznámen, každý si myslel, že Naughty Dog pracuje jen na sérii Uncharted. Nyní ovšem vývojáři celou situaci vysvětlili. Původně vytvoření druhého týmu nebylo na pořadu dne, ale když se začali ostatní vývojáři ptát, jestli by si mohli licencovat Uncharted engine, bylo rozhodnuto o druhém týmu. Uncharted engine totiž nemohl opustit studio Naughty Dog. Po vytvoření druhého týmu vývojáři dlouho přemýšleli, jakou hru vytvoří. Jako první přišel na řadu nový Jak and Daxter a vývojáři nyní přiznávají, že tato varianta se zprvu jevila jako ta nejreálnější. Bohužel se tak nestalo. No a právě v tento moment se začal rodit The Last of Us. Možná si nyní někdo řekne, že by se mohl o nový Jak and Daxter postarat Uncharted tým. „Myslím, že je to možné, aby Uncharted tým začal připravovat nový Jak and Daxter. Je to stále ve vzduchu, ale já si myslím, že se to asi nestane, protože bychom mohli narazit na ty stejné důvody, proč hru nedělá The Last of Us tým,“ řekl Evan Wells.

Když se začalo teaserovat na The Last of Us, možná si každý řekl, že půjde o další bezduchou zombie řežbu, jakých je tu v poslední době docela dost. Jak se ale nyní ukazuje, o tomto hra rozhodně není. „Toto není Naughty Dog. Není to náš styl. Musí to být krásné a samozřejmě obsahovat i tajemství, které vás bude lákat, abyste odhalili více,“ říká režisér hry Bruce Straley. Vývojáři dlouho nemohli The Last of Us uchopit a dokonce byl jednou celý vývoj restartován. Už od začátku se ale inspirovali scénou z Uncharted 2: Among Thieves mezi Tenzinem a Nathanem Drakem. Cílem nyní bylo vytvořit hru, ve které budou mít dvě postavy po celou dobu daleko hlubší vztah. No a právě o tomto je The Last of Us. Není to zombie hra, ale v prvé řadě je o přežití a vztahu mezi oběma hlavními protagonisty.

U série Uncharted jsme si zvykli na filmový příběh, jenž byl i dobře napsán a skrýval nejedno překvapení. Naughty Dog chce v tomto pokračovat i u The Last of Us. Vše začíná dvacet let po vypuknutí houbové epidemie v jedné karanténní zóně v Bostonu, ve které žije několik přeživších. Jednou z nich je i inteligentní čtrnáctiletá dívka Ellie. Bohužel se už narodila do zničeného světa, takže ho nikdy neviděla takový, jaký byl před nákazou. Možná i díky tomuto faktu má zájem o kulturu a památky ze světa před dvaceti lety. Mezi přeživšími je i Joel. Jeho postava je zahalena docela velkou rouškou tajemství, ale vývojáři naznačují, že v minulosti zabil docela dost nevinných lidí. Pravděpodobně se tak nebude jednat o klasického kladného hrdinu, jakým je třeba Nathan Drake. Každopádně vše začne ve chvíli, kdy je Joel požádán umírajícím přítelem, aby se postaral o Ellie. Ze zatím neznámých důvodů musejí oba uniknout z karanténní zóny, ale něco se pokazí a armáda se je rozhodně zastavit. Proto Joel rozhodne, že je čas vyrazit na západ a doufat v zázrak. Prvním cílem je Pittsburgh. Více zatím o příběhu, pro který se vývojáři nechali inspirovat svými oblíbenými filmy Road to Perdition a True Grit, nevíme, ale ten bude na konci ukončen, takže nečekejte nějaký cliffhanger. I když samozřejmě možnost na vznik dalších dílů existovat bude.

Vývojáři v traileru ukázali nakažené obyvatele záhadným virem. Pokud jste čekali, že o něm se bude točit celá hra, tak jste se pořádně spletli. „Hlavní tajemství ukrývají obě postavy, čím byli a proč jsou nyní spolu. To je pro nás zajímavější, než virus. Podobný vztah zatím nepřinesla žádná jiná hra,“ říká Bruce Straley. Ostatně i s virem nakaženými lidmi se nebudete potkávat zase tak často, jak by se mohlo zdát. Jejich výskyt bude ojedinělý, protože hlavními nepřáteli budou klasičtí lidští protivníci, kteří stejně jako vy bojují o přežití.

Během hry hlavní duo potká několik frakcí. Některé mohou pomoci za menší službičku, jiné zase půjdou hrdinům po krku. Střetům ale bude nejlepší se vyhýbat, protože zdroje budou omezené a rovněž bude chybět automaticky doplňované zdraví, které nechybí v žádné dnešní hře. Pro doplnění zdraví zde slouží speciální balíčky. Vývojáři sami přiznávají, že chtěli postavit The Last of Us především na realismu, takže nečekejte, že budete běhat a střílet jeden náboj za druhým. Takovéto situace zde rozhodně nenastanou, protože i jedna kulka může zabít, a to nejen nepřítele, ale i Joela. Aby měl Joel celou cestu ještě ztíženou, nepřátelé mají být obdařeni přesvědčivou umělou inteligencí. Mají se rozhodovat v reálném čase, takže pokud jim zabije Joel kolegu, budou se okamžitě krýt a volat posily, aby ho obklíčili. Zajímavostí ovšem je, že pokud bude Joel ozbrojen jen zbraní na krátkou vzdálenost, budou si to chtít stejným způsobem vyříkat i nepřátelé. Vývojáři tomuto říkají Balance of Power systém. Kromě vysoké inteligence mají mít nepřátelé i emoce a svoji vlastní osobnost. To poznáte třeba v momentu, pokud jim zabijete kamaráda, který pro je hodně znamenal. Budou na vás hodně naštvaní, ale i mít strach o svůj život.

Už od začátku je jasné, kdo bude hlavní postavou a za koho bude hráč hrát. Vývojáři znovu potvrdili, že Joel je jediná ovladatelná postava a Ellie ho jen doprovází. Nikdy si za ní nezahrajete. Jeden bez druhého se ovšem neobejde a třeba Ellie se dostane do míst, kam Joel ne a opačně. Na druhou stranu byste neměli očekávat, že postavy budou dělat takové kaskadérské kousky, jaké předvádí Nathan Drake v Uncharted. I zde je cítit jasný posun k realismu. I přes rozdílné vlastnosti postav bude v The Last of Us jen minimum klasických puzzle částí. Spíše je vždy celá úroveň takovou větší hádankou, kterou musí hlavní duo vyřešit.

Možná někoho vyděsí Ellie jakožto postava ovládaná umělou inteligencí. Vývojáři ovšem na této složce dlouhou dobu pracovali, aby se Ellie nepletla pod nohy hlavnímu hrdinovi. Rovněž ale nechtěli, aby jen koukala, jak bude Joel bojovat s nepřáteli, aby poté přiběhla a pokračovala dál. Ellie se bude plně zapojovat do akce, ale způsobem svým vlastním. Toto bylo ukázáno třeba na situaci, kdy začne kousat nepřítele do ruky. Ten ji ale srazil na zem a začal se s ní prát. Také byla ukázána scéna, během níž házela Ellie cihly na hlavy nepřátel. Jak budete pokračovat hrou, měla by Ellie lépe pomáhat Joelovi, ale konkrétnější vývojáři nebyli. Jen poukázali na obrázek, na kterém má Ellie v ruce sniperku. Zbytek si musíme nyní domyslet.

Na úplný závěr si necháváme potvrzení online části. O ní ale zatím nechtějí vývojáři říci nic konkrétního, protože vše je teprve v rané fázi vývoje. „Hra bude mít online část. Pracujeme na několika nápadech. Určitě to bude super,“ řekl Bruce Straley.

Není pochyb o tom, že The Last of Us je jednou z nejnadějnějších her současnosti. Studio Naughty Dog má všechny předpoklady, aby vytvořilo další hit, na který budou hráči ještě dlouho vzpomínat. Jestli se tento předpoklad potvrdí, se dozvíme nejdříve na konci letošního roku. Do té doby musíme počkat, ale určitě se v následujících měsících dočkáme dalších vzrušujících informací.

Zdroj: Magazín GameInformer

The Last of Us

ps3
Sony Computer Entertainment, Naughty Dog
Datum vydání hry:
14. 6. 2013
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře