Metro Last Light

preview  3
Martin Šmíd, 5. 6. 2011 15:45
Když se podíváte na dnešní akční hry, tak ve většině případech zjistíte, že na začátku vezmete zbraň a stisknete spoušť, kterou nepustíte do závěrečných titulek (Terminátor na automatech zdraví). Možná i proto hráči ocení, když se objeví hra, která tento trend trochu porušuje a přinese něco nového do zaběhnutých kolejí. Třeba vynikající příběh a hutnou atmosféru, která by se dala krájet. Do toho jsou pochopitelně dány i přestřelky, které jsou ale až na druhé koleji. Takto by se dala popsat akční hra Metro 2033, která vyšla v minulém roce na Xbox 360. Po úspěchu bylo jasné, že se dočkáme pokračování. To bylo před několika dny oznámeno skrze vynikající artgameplay trailer. Nyní se s vámi podělíme o první informace.

Metro 2033 byla určitě dobrá hra, které jsme ale nakonec udělili jen sedmičku. Sice nabídla skvělou atmosféru, ale bohužel v ní pokulhávala celá řádka dalších věcí, které jsme jen tak nemohli přehlédnout. Právě ty se nyní pokusí vývojáři napravit ve druhém díle a slibují i další vylepšení, ze kterých bude fanoušek jedničky naprosto nadšen. Jinak ale samozřejmě vývojáři navážou tam, kde skončili. Před oznámením se spekulovalo, že druhý díl bude vycházet z knižní předlohy Metro 2034, která opět pochází z pera ruského spisovatele Dmitrije Glukhovského. Nakonec se tak nestane, protože jak přiznali autoři, knížka se moc k adaptaci nehodí. Proto se rozhodli pokračovat vlastním příběhem, který by ale neměl být méně kvalitní, právě naopak.

Druhý díl přichází opět s hlavním hrdinou Artyomem, který přežil hrůzy jedničky. Pokud jste ji hráli, určitě víte, že měla několik konců, které se od sebe docela dost lišily. Vývojáři z 4A Games ale nepřipraví import vašeho konce, abyste mohli po něm pokračovat, ale vybrali si jeden konec, aby na něm mohli vybudovat nový příběh. Ačkoliv je scénář tentokrát jejich, tak nezapomínají na pravidla a další vlastnosti literární předlohy od Dmitrije Glukhovského. Pořád bude mít hra se světem prvního dílu spoustu společného a přebrána byla i většina mechanismů – třeba placení náboji, ovšem nyní by už nemělo jít o tak hardcore systém, abyste nemohli používat lepší zbraně. Každopádně posun nikdo nezastaví, takže vývojáři prohnali druhý díl takovým tím dneska populárním filmovým pojetím, plného zpomalovaček nebo zrychlených momentů. To nejvíce ukázala jízda v důlním vozíku, která měla docela dramatické zakončení.

Psal se zhruba rok 2010, kdy vypukla nukleární válka a skoro celá Moskva byla zničena. Lidé, kteří přežili, utekli do moskevského metra, kde od té doby žijí vlastním životem. Ve strachu, ve tmě a bez denního světla. Od této katastrofy uběhly dvě desítky let a píše se přesněji rok 2033. V této době si už lidé přivykli na život v moskevském metru, kde každý den bojují o to nejcennější, co mají. Tím je pochopitelně samotný život. Takto se dala popsat doba prvního dílu, a nyní se dá i dvojky. Hráč se totiž pořád bude nacházet po většinu času v temnotě moskevského metra. Každopádně lidé i v metru utvářejí nejrůznější frakce a vlastní skupinky, které si neustále konkurují a dokonce i mezi sebou bojují. Je docela škoda, že hráč se nebude moci do těchto jednotlivých frakcí přidávat, ale půjde pouze po vlastním příběhu. I ve druhém díle ale budete budovat svoji pověst a pokud si ji nějakým nedomyšleným činem pokazíte, lidé na vás budou reagovat úplně jinak, čímž se má změnit i hratelnost.

Když v prvním díle nastala přestřelka, tak nezbylo nic jiného, než rozpoutat rambo peklo a všechny vystřílet. To samozřejmě bude možné i ve dvojce, ale mějte na paměti, že ačkoliv nábojů by mělo být více, pořád půjde o nedostatkové zboží. Vývojáři z tohoto důvodu do hry zakomponovali stealth postup, aby bylo možné se některým střetům vyhnout a díky tomu si ušetřit munici na důležitější pasáže. V předvedené demoverzi vývojáři ukázali, jak se dá hasit oheň kýblem s vodou nebo likvidovat žárovky. Pořád ale musíte mít na mysli, že pokud se dostanete do otevřené palby, totéž umí udělat i nepřátelé a pokud nic neuvidíte, jste snadný cíl. Neustále se tak musíte mít na pozoru. K tichému průchodu levelem slouží i plížení, na jehož konci může být podříznutí hrdla nepříteli.

To bychom měli k příběhové stránce. Víme, informací je málo, ale žádné další nejsou. Kdo hrál první díl, tak určitě ví, že po dohrání jediné co mohl, je dát si hru znovu. Žádný multiplayer přítomen nebyl. To se ve druhém dílu změní a vývojáři ho během předváděčky potvrdili. Už ale nechtěli prozradit nic dalšího. Na této části ještě pořád pracují a zkouší nové věci, takže multiplayer ukážou až ve chvíli, až bude nějak vypadat a mít jasnou vizi. To zatím bohužel nemá.

Čím se ale už nyní vývojáři pochlubili, tak to je upraveným enginem, kterému přidali spoustu moderních vychytávek a efektů, až z toho přechází zrak. Možná si řeknete, že toho hlavního se stejně dočkají hráči na PC, ale to není tak úplně pravda. Spousty novinek se dočkají i konzolisté, a to jak na Xboxu 360, tak na Playstationu 3. Ano, druhé Metro vyjde i na konzoli od Sony. Vývojáři dokonce sebejistě prohlašují, že hra bude po grafické stránce patřit na konzolích k tomu nejlepšímu, co bude v den vydání možné sehnat. Svá slova vývojáři podložili hratelnou ukázkou, která vypadala opravdu, no famózně. Dokonce padala slova jako úžasný, neuvěřitelný a tak dále. Třeba hrátky světla a stínu jsou parádní a hodně chvály sklidil i oheň, který vypadá nejlépe ze současných her. Také je potřeba zmínit i zničitelné prostředí. Vše se dá rozstřílet na kousky.

Vývojáři z 4A Games staví i druhý díl především na silném příběhu a vynikající atmosféře, ale vylepšují i hratelnost, která v jedničce místy skřípala. To je určitě dobře. Navíc se připravuje i multiplayer, který by měl hraní prodloužit po dohrání hlavní kampaně. Metro: Last Light zatím vypadá opravdu slibně a už se docela těšíme, až s ním budeme moci strávit nějakou tu delší chvilku. Kdo by se ostatně netěšil po prvních informacích.

Metro: Last Light

ps3x360
Deep Silver, A4 Games
Datum vydání hry:
17. 5. 2013
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře