Gears of War: Ultimate Edition

preview  24
Martin Šmíd, 23. 6. 2015 15:14
Během předchozí konzolové generace vzniklo hned několik velkých nových sérií, přičemž konzoli Xbox 360 nejvíce charakterizovala exkluzivní série Gears of War. Studio Epic Games po třetím dílu a jednom spin-offu už nemělo zájem na sérii dále pokračovat, ale naštěstí udělalo to nejlepší, co mohlo – prodalo práva Microsoftu. Ten neváhal, značku svěřil svému internímu studiu, které už letos na E3 mohlo odhalit nejen remake prvního dílu, který vyjde koncem léta, ale také Gears of War 4. Já se v tomto článku zaměřím pouze na první zmíněnou hru, kterou jsem si mohl v předchozích dnech i vyzkoušet díky hratelné betaverzi multiplayerové části.

Gears of War Ultimate Edition vychází pro Xbox One 25. srpna.

První Gears of War byl brán jako taková ukázka pravých možností tehdy nového enginu Unreal 3. Kromě na svoji dobu naprosto oslňujíc vizuálního zpracování přinesla ovšem hra i charismatického hrdinu Marcuse Fenixe, kterého si hned zamilovali hráči po celém světě. Ačkoliv měl více svalů jak Arnold ve svých nejlepších letech, dokázal se svým týmem na všechny strany házet jednu vtipnou hlášku za druhou, u nás všemu pomohl jistě fakt, že od druhého dílu jsme si mohli sérii užívat s českými titulky.

Co ovšem dokázalo také pohltit v úplně prvním dílu, byl kvalitně napsaný příběh odehrávající se na planetě Sera o boji posledních přeživších lidí s rasou známou jako Sarančata (Locust), která desítky let žila v podzemí, aby se pak dostala na denní světlo a spustila doslova apokalypsu. Epické souboje s velkými protivníky, kolikrát až hororová atmosféra a výborné přestřelky, to je to, co první díl Gears of War zdobilo, a co samozřejmě bude přítomno i v připravovaném remasteru pro Xbox One. Celá příběhová část bude dostupná ve vylepšené grafice, ale jako bonus bude přítomna i zcela nová kapitola s pěti levely, odehrávající se mezi čtvrtou a pátou kapitolou, kterou si mohli užívat do dnešního dne jen PC hráči. Konzolisté nové levely okusí úplně poprvé, takže se tato edice dá brát i jako ta definitivní, v níž je konečně vše.

O příběhu a samotné kampani pro jednoho se určitě více rozepíšu v recenzi, na kterou ostatně už nebudete muset dlouho čekat, protože Gears of War: Ultimate Edition vychází koncem srpna letošního roku. Já si mohl v předchozích dnech vyzkoušet betaverzi, která nabídla kousek z multiplayerové části. Ano, i ta bude přítomna, navíc v podobě, v jaké se objevila před mnoha lety na Xboxu 360, jen nabídne sem tam několik menších změn, aby hratelnost působila moderněji, něco velkého ale nečekejte. To je možná i škoda, že základ zůstal stejný, protože zde platí to samé jako u nedávné Halo kolekce, motivace hrát bude záležet jen na tom, jak hráče multiplayerová část chytne, protože bonusů za postup moc nedostanete, vše bude prakticky odemčeno hned na začátku.

Protože jsem hrál jen převážně multiplayer u třetího dílu, byl jsem docela překvapen, že je vlastně tato část u prvního dílu prakticky osekána až na kost, co se levelování, možnosti nastavení zbraní a dalšího odemykání týče. Prakticky jde z dnešního pohledu už o jakousi old-schoolovou akci ze třetí osoby. Můžete si jen vybrat hrdinu z automaticky přiřazené strany. Pak už je v lobby jen možnost si vybrat skin pro základní zbraně, čímž myslím barevnou variantu, mezi které patří brokovnice Gnasher a samopal Lancer, na němž je připevněna i tolik charakteristická motorovka. Jiné zbraně si nemůžete během hraní ani odemknout, abyste je měli v inventáři a mohli tak s nimi automaticky počítat. Jen na mapách můžete sebrat třeba sniperku Longshot, granátomet Boomshot a několik dalších silnějších kousků, které slouží pro chvilkové vyblbnutí a oživení hratelnosti, což ale funguje docela dobře. Ono, ačkoliv je první Gears of War v mechanismech takto osekán, hratelnost je pořád zábavná, navíc zbraně nejsou až tak moc silné jako u Gears of War 3 (hlavně myslím Lancer), takže hra vyžaduje od hráče i větší skill, což jsem docela pocítil na vlastní kůži. To se mi určitě líbí.

Betaverze Gears of War: Ultimate Edition toho samozřejmě zatím nabízí jen málo (chyběla v ní možnost hrát s kamarády a spousta herních režimů), jde o takovou menší ochutnávku toho, co nás čeká koncem léta, je ale třeba říci, že je docela zábavná. Vývojáři navíc slibují, že hra bude mít v plné verzi dedikované servery a možnost si vybrat matchmaking podle skillu a úrovně hráče, abyste nedostávali na začátku velké nářezy a hra nezačala díky tomu frustrovat. Vývojáři dále slíbili, že v základu bude hned 19 map pro multiplayer (v betaverzi byly jen 4 - Canals, War Machine, Courtyard a Gold Rush), některé se navíc objeví pro konzolové hráče vůbec poprvé, protože byly zahrnuty jen v PC verzi.

Rovněž přibudou nové herní režimy jako Team Deathmatch, v němž prostě bojují dva týmy mezi sebou a snaží se soupeře eliminovat (každý tým má jen 10 respawnů), King of the Hill (ve stylu Gears of War 3), který je překvapivě zábavný dle dojmů z betaverze, a zcela nový 2v2 Gnasher Execution. Už v betaverzi je přítomen nově levelovací systém, který se objevil až v pozdějších dílech. Nečekejte, že si budete odemykat nové zbraně a další herní možnosti, o tom multiplayer opravdu není, jak jsem už zmínil výše, ale k odemknutí bude 17 postav z Gears of War 3 a některé další drobnosti, které fanoušci určitě budou chtít získat.

Zatím jsem zmínil jen obsah v Gears of War: Ultimate Edition a své dojmy z multiplayerové betaverze, ale musím se vyjádřit i k přepracované grafice. Vývojáři pořád využívají starší Unreal 3 engine, ale i tak hra prošla docela velkou modernizací. Textury jsou detailnější, což se podepsalo na postavách a hlavně tedy prostředí s větším dohledem, které není už tolik strohé, navíc je vše pěkně uhlazené a vyhlazené, jak od remasteru očekáváte. Hra určitě vypadá pěkně v nové verzi, jen bych možná ocenil sytější barvy, takto je vše až moc vyblité a nevýrazné, ale třeba s tím půjde ještě něco udělat. Ačkoliv Gears of War: Ultimate Edition vypadá slušně v nové verzi, pořád je nutné počítat s tím, že jde o předělávku starší hry, takže určitě nevypadá tak dobře, jako moderní akce typu Gears of War 4 nebo Uncharted 4. Co ovšem potěší, je framerate. Už v betaverzi vše jelo krásně v 60 snímcích, ve kterých hned vše dostane větší šmrnc a zážitek z hraní je lepší. Pochvalu mám i na ozvučení, které je nově plně v 7.1, takže s kvalitním domácím kinem nebo s lepším headsetem si hru maximálně užijete.

Gears of War: Ultimate Edition vypadá zatím jako příjemný remaster na léto, než začnou během podzimu vycházet ty pravé herní pecky. O příběhové kampani asi nikdo nepochybuje, ta byla výborná už před lety a nyní s vylepšenou grafikou určitě horší nebude, navíc konzoloví hráči dostanou pět bonusových levelů, takže budou mít konečně kompletní zážitek. Multiplayer je dle betaverze zábavný, ale mám obavu o jeho hloubku, protože na dnešní poměry je hodně jednoduchý a nenabízí žádnou přidanou hodnotu. 

Gears of War: Ultimate Edition

xone
Microsoft Game Studios, The Coalition
Datum vydání hry:
25. 8. 2015
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
8/10

Komentáře