Escape Plan

preview  16
Martin Šmíd, 22. 8. 2011 14:45
Sony připravuje pro herní konzoli Playstation Vita celou řadu her, mezi kterými jsou třeba nové díly zaběhnutých sérií – Uncharted, Resistance nebo Killzone. Rovněž ale připravuje ve spolupráci se svými týmy i několik originálních děl, které jen podtrhují dřívější slova o tom, že chce vytvářet i jedinečné hry, se kterými riskuje. Většinou se jedná o tituly, které nejsou akční, mají jedinečný umělecký styl a značně se tak liší od klasické produkce, která oslovuje miliony hráčů. Když se ale podobná hra povede, je kolem velká sláva, protože to i hráči dokážou náležitě ocenit. Během Gamescomu Sony oznámila hru Escape Plan, na kterou jsme měli nějaký ten čas zamluvenou i soukromou prezentaci. Můžeme se tak podívat, co vás čeká a nemine.

Už na začátku mohu s klidným svědomým říci, že Escape Plan je pro mě jednoznačně nejlepší hrou, jakou jsem na letošním GamesComu viděl a určitě nejsem sám. Navíc i samotná prezentace probíhala velmi dobře a producentka hry se svým kolegou neustále vtipkovala a ráda zodpověděla každou otázku, která jí byla položena. Určitě si tuto příležitost nešlo nechat ujít, takže jsem se zeptal, z jakých her vůbec čerpali inspiraci. Nastalo chvilkové ticho, ale poté jsem se dozvěděl, že jsou velkými fanoušky her jako Oddworld: Abe's Oddysee nebo Lost Vikings, takže tyhle vývoj do značné míry ovlivnily. Samozřejmě inspiraci vývojáři brali i jinde, třeba v LittleBigPlanet. Jinak co je třeba v prvním odstavečku ještě nutné zmínit, je to, že na hře pracuje studio Fun Bits. Možná ho znáte, protože vytvořilo povedenou a do značné míry originální hru Fat Princess pro Playstation 3 a PSP.

Hned na začátku nás vývojáři varovali, že hra je teprve pár měsíců ve vývoji, takže se občas vyskytne menší problém a i ty nahrávací obrazovky nejsou tak krátké, jak budou ve finální verzi. Bugů a dalších nedodělků jsem si díky tomu nevšímal a jen jsem se zaměřil na hru samotnou. V ní hrají hlavní roli dvě postavičky - Lil a Laarge. Ti se budou snažit ve zhruba pěti desítkách levelů dostat na konec, přičemž budou před ně stavěny nové překážky, které musí společně překonat. Pokud se podíváte na okolní obrázky, tak si určitě všimnete jedinečného grafického ztvárnění, které se nesnaží ukázat velký výkon konzole, ale hráče ohromit přes jednoduchost, která v dnešním herním světě tolik chybí. Možná i díky tomu obě postavičky vypadají tak bizardně, ale jsou i neskutečně rozkošné.

Zatímco Lil je klasický hubeňour, který by se zlomil při nějaké těžší práci, Laarge je tlouštík, který těžkou práci zastane docela dobře. Každá postavička se tak svým způsobem hodí na něco jiného, takže dohromady tvoří docela dobře zajetý tým, který by si měl se vším poradit. Tak lehké to ale nebude, protože stejně jako v Limbu, pomocí smrtí zjišťujete, jak danou překážku překonat. Dokonce v každé úrovni bude několik zábavných smrtí (slova autorů), takže i na nich bude hratelnost postavena. Smrt by ale neměla nijak frustrovat. Abyste se vždy dostali do dalšího levelu, budete muset překonat všechny překážky s oběma postavičkami. Jedna v cíli moc nezmůže. I díky tomu můžete ovládat obě najednou nebo vždy jen jednu, kterou si vyberete.

Určitě se ptáte, jak se Escape Plan ovládá. Na klasická tlačítka nyní rovnou zapomeňte. Vývojáři si totiž dali za cíl udělat hru, která bude využívat pouze jedinečné možnosti konzole Vita. Díky tomu se obě postavičky ovládají pouze přes přední dotykový displej. Interakci provádíte přes poklikání na přední displej nebo zadní touchpad. Poslední zmíněná funkce byla demonstrována na momentě, kdy je třeba vylekat ovci (také tak černou jako hlavní hrdinové). Stačilo rychle poklepat na zadní touchpad a ovce se vylekala a utekla. Zadní touchpad ovšem používáte ještě pro jednu věc, a tou je kamera. Jak jezdíte prsty po zadním touchpadu, tak se kamera posouvá daným směrem. Vždy se tak můžete podívat po celém levelu, co je nutné udělat a promyslet si své další snažení. Aby toho nebylo málo, jsou do hry zakomponovány i pohybové prvky. Ty byly využity v momentu, když se Lil nafoukl. Museli jste nakláněním konzole kontrolovat jeho pohyb ve vzduchu. Docela intuitivní, ale je jasné, že na ovládání je třeba ještě trochu zapracovat.

Escape Plan překvapil jako žádná jiná hra na letošním GamesComu. I díky tomu se na něj už nyní neskutečně těším. Tak trochu je škoda, že vyjde až za několik měsíců, ale nic nejde hned. Jakmile se objeví další informace, určitě se je na konzolistovi dozvíte. Escape Plan vyjde v příštím roce exkluzivně na novou kapesní konzoli Playstation Vita.

Escape Plan

ps4vita
Sony Computer Entertainment, Fun Bits
Datum vydání hry:
22. 2. 2012
Žánr:
Point-and-click, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
7/10

Komentáře