Borderlands 2

preview  11
Martin Šmíd, 19. 8. 2011 16:52
Bylo trošinku s podivem, když herní vydavatel 2K před GamesComem oznámil pokračování skvělé hry Borderlands, na které opět pracuje studio Gearbox. My jsme se samozřejmě mohli zúčastnit prezentace, během které nám byla řečena spousta informací a dokonce i prezentován jeden celý level, který v nás zanechal velmi dobrý pocit. Nyní se tak o své dojmy podělíme. Fanoušci prvního dílu určitě zklamaní nebudou, protože Broderlands 2 je, jak už to u druhých dílů bývá, lepší, větší a nadupanější.

První Borderlands jsem si zahrál, ale nikdy jsem nebyl jeho fanouškem. Možná i proto mě zaskočilo oznámení před letošním Gamescomem, ale jak mi řekl producent hry během prezentace, nic divného na tom není. Původní Borderlands byl totiž také oznámen na GamesComu, a to v roce 2007. Druhý díl tak jen navázal na tradici. Samozřejmě na ní navazuje i ve spoustou dalších aspektech, jako je skvělá komiksová grafika a i mixem několika žánrů. Už u původního dílu jsem měl pocit, že hraju jakési FPS Diablo, což ve výsledku zase tak moc nevadilo, protože zmíněnou hru od Blizzardu miluju. Druhý díl v tomto samozřejmě pokračuje, jen vývojáři upravili všechno tak, jak si fanoušci prvního dílu přáli. Zde je jasně vidět, jak vývojáři naslouchají své komunitě a snaží ji jakýmsi způsobem zatáhnout do vývoje. Ostatně ještě před začátkem prezentace producent hry hrozně moc děkoval fanouškům, protože bez nich by dvojka nikdy nevznikla.

Ačkoliv byl první díl skvělou hrou, tak měl i řadu nedostatků. Mezi ně patřil i příběh, který v celku působil docela dobře, ale jinak samozřejmě nešlo o hitparádu, kterou by si mohli vývojáři zarámovat. Díky tomu si najali nové scénáristy, kteří vymysleli příběh, který má daleko více zasahovat do samotné hratelnosti. Příběh dvojky se odehrává pět let po jedničce, přičemž hlavním sporákem je tentokrát Handsome Jack, prezident korporace Hyperion. Je to vlastně Jack, který si hodně přivlastňuje zásluhy za otevření Vaultu a původní čtyři hledače označil za zrádce. Ti tak byli nuceni odejít. Jack je ten hrdina a nikdo jiný, vlastně kdokoliv, kdo nepracuje Hyperion je považován za nepřítele, takže i vy, jakožto nový hlavní hrdina. Začínáte jako gladiátor v Jackově aréně, kde proti sobě bojují lidé a nejrůznější kreatury, ale moc dlouho tam nepobudete. Protože Jack chce touto hrou ukázat, jak zkažená planeta Pandora vlastně je, vyhodí vás do pustiny, kde máte zemřít. Je tak jen na vás, abyste zmobilizovali všechny své síly, našli si vybavení, a hlavně původní čtyři hrdiny, kteří vám mají pomoci v boji proti Jackovi a samozřejmě i zachránit planetu Pandora.

Oni pak i samotné úkoly mají být díky skvěle napsanému scénáři daleko zajímavější a hlavně delší, což nám právě prezentovala úroveň, na které nám vývojáři vše předvedli. V ní hlavní hrdina Salvador začínal v zasněžených horách, kde potkává první nepřátele – Artic Bullymong, přičemž dostal úkol A Dam Fine Rescue. V něm měl nejprve infiltrovat tábor nepřátel a poté zachránit svého kamaráda Rolanda. Samozřejmě na začátku se toto může zdát jako docela snadný úkol, ale jak se později ukázalo, zase tak lehký nebyl. Dopomáhal tomu i především fakt, že nepřátelé se chovají podle dané situace a ne tak, jak jim vývojáři nalinkoval. Na hratelnosti je to hned znát. Může se zdát, že vše je o tom někam dojít a někoho zachránit, ale tomu tak rozhodně není.

Navíc úkoly se mají podle vývojářů větvit (všechny důležité úkoly) a přinést daleko větší rozmanitost, než tomu bylo doposud. Dostanete třeba úkol chránit určitou osobu, pokud ji zachráníte, bude vás čekat o něco jinačí průběh, než kdyby byla zajata. V takovém případě byste ji museli jít zachránit, což se ostatně stalo ve výše popisované misi. V první hře jste prakticky dostali úkol, který měl vždy jasný cíl, tomu tak ve dvojce i díky větvení nebude. Vývojáři nám navíc slíbili, že i díky celkově nové struktuře zadávání a plnění úkolů, budou mít mise lepší tempo a nebudou nudit.

Příběh, systém misí a další aspekty hry nejsou to jediné, co vývojáři do druhého dílu upravili nebo totálně překopali. Velkou oblibu si v prvním dílu získaly zbraně, kterých bylo, no hodně. Prakticky jste se tak i dost často ztráceli v tom, kdo jakou zbraň vyrobil. To se ve dvojce změní. U zbraní rovněž začali vývojáři od nuly, protože chtějí, aby při prvním pohledu každý věděl, kdo ji vytvořil. S tím tak poznáte i její kvalitu a hlavně účinek. Každá zbraň se tak od sebe odlišuje a je jedinečná, přičemž ve hře bude hned několik desítek zbrojovek. Nikdy se vám tak už nestane, že by jedna zbraň měla podobný účinek jako druhá.

Co docela v původní hře fungovalo, byl systém nakupování skillů. Nebyl by to ale Gearbox, aby ho nějakým způsobem nevylepšil. Zatímco v jedničce jste jen automaticky nakupovali nové skilly a upgrady zbraní, v Borderlands 2 přibudou další dovednosti. Jinak samozřejmě strom skillů je pořád stejný a prakticky se nedočkal změn. Stejně tak získávání XP bodů, které získáváte za zabití protivníků. Když už jsme u nich, tak si nešlo nevšimnout několika nových druhů, jako jsou výbušní roboti, kteří rádi spáchají ničivou sebevraždu.

Prezentace Broderlands 2 zapůsobila určitě velmi dobře a patřila k tomu nejlepšímu, čeho jsem se mohl na GamesComu zúčastnit. Zatím se zdá, že vývojáři dělají hru především pro fanoušky, kterým naslouchají v každém ohledu. Na jejich práci je to hned znát a ačkoliv jsem nebyl velkým fanouškem prvního dílu, druhý bych si ihned s chutí zahrál. Vypadal totiž neskutečně lákavě, a to má ještě několik měsíců do vydání. Broderlands 2 by měl vyjít někdy na podzim příštího roku pro Playstation 3 a Xbox 360.

Borderlands 2

ps3x360vita
2K Games, Gearbox Software
Datum vydání hry:
21. 9. 2012
Žánr:
Střílečka, RPG
KARTA HRY
9/10

Komentáře