Unravel

recenze  15
Pavel Měrka, 15. 2. 2016 18:31
Plošinovky jsou v dnešní době poměrně nedostatkovým zbožím, což to platí hlavně pro ty odehrávající se ve 3D světě, kterých se nám v posledních letech moc do rukou nedostává. S těmi ve 2D kabátě je situace o něco lepší, sem tam se k nám nějaká dostane, ať už na konzoli od Nintenda, tak od indie vývojářů. Proč se o tom zmiňuji? Nejspíše proto, že nám právě vyšla další, a to konkrétně Unravel, kterou vytvořili tvůrci z nezávislého studia Coldwood Interactive pod svou záštitou společnosti EA.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Ústřední postavou hry je Yarny, což je roztomilá figurka spletená z bavlny. Jeho hlavním úkolem je obnovit zpřetrhané vazby a vzpomínky na minulost, což dokáže pomocí bavlněné příze. Nic vám pak nebrání se dostat napříč světem a překonávat i ty nejšílenější překážky díky tomu, že si vytvoříte houpačku či trampolínu, nebo se pomocí lana zaháknete za vyvýšený bod a dokážete se dostat do výše položených částí. To samozřejmě není vše, protože díky okolí můžete tyto schopnosti různě transformovat a jednotlivé situace vyřešit naprosto odlišným přístupem. Hra tak vytváří velkou škálu rozmanitých a zajímavých hádanek, které působí v žánru hodně svěže a neokoukaně. Občas je sice pravda, že Unravel po vás chce daleko víc, než vám vysvětlí, a budete tak chvilkami tápat, než vám dojde, jak se dostat dál.

Hádankám samozřejmě pomáhá i výborný level design se zajímavými nápady, navíc Unravel obsahuje i spoustu rozmanitých lokací. Postupně si totiž projdete části, které jsou spojeny se vzpomínkami lidí, a tak se dostanete do částí jako je zahrada, les, hory, továrna a později také do nádherných zimních lokací, kde se budete moci procházet za krásného slunečného dne, a v neposlední řadě také zimní vichřice. Úrovně mají často využitelné okolní prostředí, takže můžete využít vše, co je vám po ruce a v případě potřeby to použít pro překonání překážky, tedy nějaké té další hádanky. Vaším jediným limitem je právě ona “magická“ příze, která není neomezená, a tak s ní musíte rozumně nakládat. Přízi totiž často necháte uvázanou na určitých místech, a vaším úkolem je proto dostat se k checkpointu, kde si jí namotáte a obnovíte. Často se vám může stát, že jen pár metrů před sebou uvidíte zmíněný checkpoint, na který ovšem nedosáhnete, a tak se budete muset vrátit a uvolnit si část bavlny, abyste mohli popojít. Velkým problémem se často stává voda, protože jak všichni víme, bavlna ji velmi dobře absorbuje a Yarny proto neumí plavat, takže máte další obrovské množství situací, ze kterých budete muset vybruslit, i když v tomto případě by se hodilo říci vymotat.


Jelikož se jedná o klasickou plošinovku, tak jsme samozřejmě ochuzeni o jakékoliv vylepšování postavy, ale na druhou stranu to zde není na škodu, protože jakmile jednotlivé úrovně jednou dohrajete, tak kromě vysbírání všech sběratelských předmětů nemáte důvod se do nich vracet, kromě toho, že si chcete dané lokace znovu připomenout. Je to trošku škoda, protože cena hry není zanedbatelná (599 Kč), tak je tím docela zadupána jakákoliv znovuhratelnost. V tomto případě máme i s čím porovnávat, takže se jedná o menší mínus a výhradu, kterou ke hře mám.

Úrovní je ve hře celkem 10 a každá se dá dohrát zhruba za 15-30 minut podle toho, kolikrát se zaseknete. Herní doba vychází ve výsledku alespoň u mě na zhruba 4 hodiny, a to musím říct, že krom pár záseků jsem byl schopen dané hlavolamy vyřešit bez větších problémů. Každý se hlavně musí zaměřit a vnímat okolní prostředí, a používat jednou naučené věci, které pak implementuje do mnohem komplexnějších řešení jednotlivých hádanek.

Naopak obrovským plusem celé hry je grafický a hudební doprovod, který z ní dělá unikátní originální záležitost, která opravdu potěší. Hra využívá rozdílů mezi popředím a pozadím, kdy máte v popředí nádherně vyobrazené okolí, a v pozadí pak jednotlivé ostré obrazy ustupují a přecházejí až do rozmazání, což ve výsledku působí opravdu skvěle. Hudba jako taková pak následně dokresluje dění na obrazovce a využívá různých zvuků a melodií, které si samostatně nejspíš neposlechnete, ale během hraní z ní budete nadšení a doslova vás pohltí onou neskutečnou atmosférou přírody. Musím říct, že už dlouho jsem se u hry tak neuklidnil právě díky jejímu vzezření a celkovému pojetí (pokud se tedy nejednalo o náročnější pasáže, kde jsem měl chuť gamepad napřímo konfrontovat s televizorem).

Další poměrně důležitou otázkou u her je v dnešní době jejich náchylnost k následným updatům a patchům, díky kterým hráči dostanou často nevylazenou hru, a ta se až s postupem času dodělává. Tento druh problémů se naštěstí žánru plošinovek vyhýbá, a stejně jako například Rayman nebo Ori and the Blind Forest je Unravel tzv. Free of bugs (bez chyb), což jsem už tak nějak očekával, ale i přesto je to v dnešní době spíše plus, že je zde pořád možnost dostat dodělanou hru a tu si užít bez větších problémů.

Unravel byl od začátku projektem, který přitahoval velký zájem jak mezi novináři, tak i mezi samotnými hráči, a věřím, že většinu z nich naplno uspokojí. Skvělá grafika s výborně zvoleným prostředím je doplněna hudbou přesně na míru. Navíc nabízí Unravel i velmi slušnou hratelnost. Na druhou stranu je délka jednou z vad na kráse, a to samé se týká i znovuhratelnosti a průzkumu jednotlivých levelů. Unravel ale určitě mohu doporučit naprosto všem, ať už nováčkům či příležitostným hráčům, tak fanouškům žánru. Nezklame.

Unravel

ps4xone
EA Games, Coldwood
Datum vydání hry:
9. 2. 2016
Žánr:
Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře