Tomb Raider

recenze  126
Martin Šmíd, 8. 3. 2013 18:45
Když se řekne Tomb Raider, spoustě hráčům se vybaví spíše první čtyři díly, možná hlavně ten čtvrtý odehrávající se v Egyptě, v němž Laru Croft zasypala bortící se pyramida. Další díly až na jednu výjimku nebyly špatné, ale za legendy je dnes považuje málokdo. Jednalo se jen o standardní akční hry, které nezklamaly, ale ani výrazně nenadchly. Možná i proto se vývojáři z Crystal Dynamics rozhodli, že je čas, aby Laru Croft znovu oživili ve velkém restartu, a ukázali, kdo je pořád královnou videoherních hrdinek. Vzali si tedy delší čas, dostali od Square Enixu velký balík peněz, přičemž výsledek jejich snažení doputoval v týdnu na pulty obchodů. Asi se čekalo, že se bude jednat o povedenou akční hru, na to poukazovaly nejrůznější ukázky, ale výsledek asi vyrazil dech naprosto všem. Více níže v recenzi.

Testováno na konzoli Playstation 3

Zrodila se nová legenda
Historii Lary Croft znají asi všichni, i když v posledních dílech se trochu upravovala. Pokud ji neznáte, můžete na ni zapomenout, nemusíte si ji googlit, protože nový díl vše mění. Přepisuje totiž život nejslavnější videoherní hrdinky takovým způsobem, že z toho původního téměř nic nezbylo. A ve výsledku je to rozhodně dobře, protože nová Lara Croft nestaví na svém bujném poprsí, ale především na lidskosti, takže je daleko snazší se s ní ztotožnit. Ačkoliv je tu úplně nová Lara Croft, i ta má velkou chuť vyrážet za dobrodružstvími. Nyní ji čeká navíc vůbec její první. Protože ji zajímají dějiny Japonska, asi nepřekvapí, kam její cesta povede. Za dobrodružstvím vyrazí na lodi Endurance i se svými přáteli, kteří mají rovněž podobné choutky. Jak Lara, ani její přátelé ovšem netuší, že je čeká trochu nečekané dobrodružství na záhadném japonském ostrově, na kterém ke vší smůle ztroskotají. Aniž by něco více prozrazoval, jen dodám, že příběh je zde největším tahounem, protože neustále žene hráče dopředu skrze velké zvraty a celkové dění, takže na nudu zde rozhodně nedojde.

Protože jde o úplně první dobrodružství Lary Croft, je skvělé vidět její vývoj. Na začátku jde o rozklepanou holčičku, která si vůbec nevěří a snadno se rozbrečí, ale jak postupujete hrou, stává se z ní ona slavná hrdinka, která je nám moc dobře známá. Ony události, které se ve hře stanou, musí mít zákonitě na mladou Laru velký dopad. První zabití člověka nebo zvířete, to jsou momenty, na které Lara bude pamatovat do konce života, a jsem si jist, že na právě tyto okamžiky budete dlouho vzpomínat i vy. Tímto se dostávám tak trochu k tomu, že nový Tomb Raider je daleko krvavější a dospělejší, ostatně ledacos naznačuje i nálepka 18+. Docela se až divím, že toto vývojářům prošlo, protože dnes se jde spíše opačnou cestou, aby hra byla přístupná naprosto všem. Krvavější podání v mnohdy až hororové a daleko surovější atmosféře hře ovšem velmi prospívá. Nejde ale jen o krvavější atmosféru a některé nezapomenutelné okamžiky, protože právě díky tomuto dobrodružství začne mít Lara zálibu objevovat zapomenutá místa i prohledávat zatuchlé hrobky, ačkoliv na začátku je moc nemusí. Její slova o tom, že nesnáší hrobky, jistě vykouzlí úsměv na tváři nejednomu fanouškovi. Jde ale jen o jednu z mnoha situací, která odkazuje na předchozí díly a onu slavnou videoherní hrdinku z minulosti. Odkazů na předchozí díly je celá řada.

Nyní už ale k samotné hře. Ze všech těch videí se zdálo, že nový Tomb Raider bude jen kopií série Uncharted, ale je rozhodně příjemné zjištění, že tomu tak rozhodně není. Lara si jde svoji vlastní cestičkou, což ostatně poukazuje i fakt, že tu není přítomen žádný krycí systém. Když už se Lara nachází u nepřítele, automaticky se schová za překážku, ale nemůže zpoza ní pálit, jako třeba ve zmíněném Uncharted nebo Gears of War. On nový Tomb Raider je sice o střílení, některé části jsou hodně akční, ale vývojáři v mnoha pasážích nutí hráče spíše k tomu, aby použil tichou cestu. K tomu má Lara nejen v dnešní době populární luk, který na dálku potichu zneškodní protivníka, ale i několik stealth prvků. Co se týče nepřátel, jejich inteligence je na celkem obstojné úrovni. Kryjí se, občas dokážou překvapit i obklíčením, když si nedáte pozor, takže rozhodně představují důstojného soupeře, před kterým je třeba si dát pozor. Protože nepřátelé mají slušnou umělou inteligenci, je každá přestřelka výzvou a zábavou v jednom. Když se dostanete do přestřelek, můžete využívat omezenější arzenál zbraní, od jedné pistole, až po brokovnici, samopal s granátometem či zmíněný luk se zápalnými šípy. Zbraní moc není, ale to trochu napravují upgrady, k nimž se ještě dostanu.

Celá akční složka míchající čistě akční pasáže a stealth prvky funguje velmi dobře, těžko v ní hledat nějaký výrazný nedostatek. Tomu jistě dopomáhá i intuitivní ovládání, takže Lara vždy udělá přesně to, co vám uvidí na očích. Žádná frustrace kvůli nepovedenému ovládání nehrozí. Oni vývojáři se hodně poučili ze svých chyb v minulosti, takže byla kompletně překopána i kamera, která se nyní chová inteligentně, a vlastně si ani nevzpomenu na moment, kdy by mi vadila. Vždy se chovala tak, jak jsem potřeboval. Kéž bych toto vždy mohl říci u každé hry. Kamera se hodně podepisuje na tom, že hlavně čistě skákací pasáže se daleko lépe zvládají a nepředstavují takový problém, jako v minulosti. Při nich je tak nyní i čas obdivovat nádherný design ostrova s mnohdy až hororovými místy. Pokud ostrov ve Far Cry 3 byl místem, kam by chtěl na dovolenou naprosto každý, sem by se nikdo nechtěl vypravit ani ve zlém snu. Ony skákací pasáže zde nepředstavují tak velkou část jako v minulosti, ale jsou tu, abyste si občas vydechli od akce. Aby Lara mohla překonávat propasti a dostávat se do vyšších míst, má zde nejenom zmíněné horolezecké kladivo, s kterým dokáže šplhat po stěnách. Může použít i luk s vystřelovacím lanem, které je důležité i při řešení hádanek. Těch ovšem přímo v hlavní části moc není.

Na začátku jsem zmínil, že se Lara Croft postupem času vyvíjí. Ne jenom tím, že se z ní stává hrdinka, ale učí se i nové schopnosti skrze sice jednoduchý, ale dobře fungující systém upgradů. Ten je rozdělen na tři části, přičemž první řeší čistě průzkumné a lovecké dovednosti. Druhá kategorie se poté zaměřuje na vybavení a zbraně, které tahá Lara Croft neustále u sebe, no a třetí je poté na boj pěkně z očí do očí. Hlavně třetí kategorie dokumentuje vývoj Lary asi nejlépe, protože na začátku spíše likviduje nepřátele na dálku, později se ale naučí smrtící komba na blízko. Zmíním třeba jedno, při němž stačí nepřítele sejmout na zem, poté stisknout ve správnou chvíli trojúhelník, čímž Lara vytáhne svůj horolezecký hák a nepřítele s ním umlátí. Postupně si ale odemkne i možnost nepříteli ustřelit hlavu brokovnicí, a takto bych mohl pokračovat. Pravda, k mladé holce zase tak moc tento způsob zabíjení nepatří, ale jsme ve hře, a ta má hlavně bavit, takže některé tyto nelogické prvky jdou snadno přehlédnout. Když zabijete nepřítele nebo prozkoumáváte ostrov, dostáváte i speciální body, které můžete využít pro vylepšení zbraní v základních táborech. Dostanete tak třeba silnější střelbu z luku nebo větší zásobník pro brokovnici. Vylepšování zbraní je řešeno přes povedený systém, takže jak stoupá obtížnost, zvyšuje se i síla vašeho arzenálu.

Vývojáři nám před vydáním slibovali otevřený ostrov, který bude možné prozkoumávat. Tato slova byla splněna, ačkoliv je tedy nutné říci, že hlavní příběh je naprosto lineární a neustále žene hráče jednou cestou až do finále. Až je celkem škoda, že na vedlejší aktivity při tom všem není čas. K nim se ale můžete vrátit později, tedy po kompletním dohrání, takže to zase tolik nevadí. Mezi vedlejší aktivity patří třeba hledání dokumentů, pokladů, hledání duchů a dalších věcí, asi nejlepší mezi vedlejší úkoly je prohledávání hrobek. Těch ale zase tolik není, což je rozhodně škoda. Sice jsou kratší, ale rozhodně je jejich prozkoumávání zábavné, navíc vracejí onu atmosféru původních dílů, v nichž Lara řešila nejednu hádanku. Hrobky totiž jsou především o řešení rébusů, kterých v hlavní části moc není, takže to vývojáři jimi vynahrazují, a celkem úspěšně. Jsem si ale celkem jist, že se počítá s dodatečným obsahem, který určitě přinese i další hrobky, možná i v daleko propracovanější podobě. Každopádně vedlejší obsah už nyní se stará o prodloužení herní doby o několik hodin. Ne že by příběhová část byla krátká. Fiasko třeba s dílem Legend se nekoná. Hlavní část vám nyní vydrží na nějakých dvanáct až patnáct hodin, záleží na tom, jakou obtížnost zvolíte.

Klasický, ale zábavný multiplayer
Část pro jednoho je fajn, ale co v dnešní době prodlužuje čas, který hráč stráví s hrou? Jde pochopitelně o multiplayer, který se Square Enix rozhodl zakomponovat i do nového Tomb Raidera, vůbec poprvé v celé sérii. Protože Crystal Dynamics měl plné ruce práce s částí pro jednoho, byly multiplayerové hrátky svěřeny vývojářům z EIDOS Montreal, stojící třeba za posledním Deus Exem. Je třeba říci, že hra více hráčů je u Tomb Raidera jen menším bonusem, ale rozhodně funkčním, navíc s každou další odehranou hodinou stoupá i zábava. Multiplayerová část nabízí skoro vše, co byste od ní čekali. Základem je jednoduchý levelovací systém, do kterého se počítají všechny vaše úkony, ať už zabíjení protivníků, plnění úkolů nebo jen otevírání truhel. Za levelování se vám poté odemykají nejen další postavy, za které si můžete zahrát (za 60 level je přímo Lara Croft), ale také nejrůznější skilly, abyste se stali na bojišti lepšími bojovníky.

Multiplayerová část nijak nepřekvapí v nabízených režimech. Jako první je tu klasický Free For All, v němž bojují všichni proti všem, vyhrává ten, kdo v časovém limitu dokáže první nahrát požadovaný počet zabití. Když se to nikomu nepodaří, vyhrává pochopitelně ten s nejvyšším počtem zabitých protivníků. Týmovou variantou je tu Team Deathmatch. Ta probíhá stejně jako Free For All, jen zajímavostí nejen tohoto týmového režimu je, že vše probíhá ve třech kolech. Jedno vyhrané kolo nic neznamená, když další dvě prohrajete, čímž je hraní napínavější a nutí ze sebe dostávat neustále to nejlepší. Tyto dva režimy jsou klasické vyvražďovačky, sloužící především pro pochopení systému, jakým multiplayer funguje.

Daleko zajímavější je režim Rescue, v němž jeden tým musí nashromáždit na svůj respawn požadovaný počet lékárniček, zatímco druhý tým přeživší v tomto snažení musí zastavit. Rescue je rozhodně zábavný režim, hodně takticky svázaný, protože jednotlivec tu moc šancí na přežití nemá. Zajímavostí režimu je, že když padne přeživší, neznamená to jeho automatickou smrt. Pokud za něj hrajete, ještě chvíli ležíte na zemi, přičemž můžete pálit na nepřítele. V tomto momentu vás také může spoluhráč oživit. Na druhou stranu, pokud se k vám v tomto umírajícím režimu dostane nepřítel, moc pěkně neskončíte. Většinou s uraženou hlavou, což ostatně jen ukazuje, že vývojáři zde na rating rozhodně nehleděli. Posledním režimem tu je Cry For Help. Opět se jedná o souboje týmů, kdy jeden musí zabrat rádiová stanoviště, druhý v tomto pochopitelně musí zabránit zabíjením a nashromážděním killů. Stejně jako v předchozím případě platí, že jednotlivec tu nemá moc šanci uspět, takže chce s týmem spolupracovat, hlavně když hrajete za přeživší.

Velkou pochvalu si vývojáři u multiplayeru zaslouží za design jednotlivých map, i když na druhou stranu by jich mohlo být o něco více - v základu jich je jen pět. Mapy nejsou přebrány ze singleplayeru, ale úplně originální, navíc pro multiplayer snadno zapamatovatelné, což je jednoznačně plus. Aby vývojáři v multiplayeru odlišili hratelnost od konkurenčních akcí, připravili právě v mapách několik pastí, které může hráč během hraní aktivovat. Můžete tak v uličce nastražit smrtící bodce, ale také na někoho výbuchem shodit kamení. Také můžete kdekoliv klást menší pasti, ať už miny nebo past s lanem, které pověsí nebohého nepřítele hlavou dolů, takže máte snazší ho udolat. Tyto drobnosti zábavnou hratelnost ještě více nakopávají. Ačkoliv mnozí multiplayerovou část nazývají jako zbytečným dodatkem, rozhodně to tak nevidím. Už jen z toho důvodu, že je zábavná a dají se v ní nahrát další hodiny. Proč ji tak nevyzkoušet.

Audiovizuální hody
Že ty nejlepší hry a také nejhezčí vznikají až na samotném konci životního cyklu konzolí, dokazuje Tomb Raider asi nejlépe. Nejen, že má skvělou hratelnost, ale také vizuální stránka je ohromující. Prostředí, modely postav či zvířat jsou skvělé, do toho se akční pasáže hemží spoustou skvělých efektů, ze kterých až padají čelisti. Jen těžko byste v současnosti hledali hezčí akční adventuru, a dost možná i hru. Přes tuto nádheru se navíc Tomb Raider hýbe velmi dobře, pravda, občas framerate na chvilku klesne, ale nikdy ne v akčních momentech, aby to vadilo. Skvělou vizuální prezentaci doplňuje neméně dobrý soundtrack starající se o dobrodružnou atmosféru s naprosto parádní hlavní melodií, která vám bude v uších znít ještě hodně dlouho. Rovněž ozvučení je na dobré úrovni a jistě jde pochválit i profesionální dabing.

Když už se myslelo, že největší sláva Lary Croft je dávno pryč, přišel Crystal Dynamics s dokonalým restartem, z něhož vzešla nová legenda. Tomb Raider je po všech stránkách naprosto precizně zvládnutou hrou, která kloubí to nejlepší z moderních akcí, navíc vše okořeňuje o možný průzkum ostrova a hledání pokladů, na čemž celá série vznikla. Vypiplaná hratelnost je navíc zabalena do skvělého vizuálního hávu, z něhož po celou dobu hraní nespustíte oči. Lara Croft je zpět v plné síle. Překonat toto dílo bude pro Crystal Dynamics v následujících letech hodně těžké.

Objednáním hry Tomb Raider u obchodu GameLeader získáte několik pěkných dárků, jako třeba komiks, plakát nebo kompas s logem hry - http://www.gameleader.cz/?qt=ntrdarky .

Tomb Raider

ps3x360
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
5. 3. 2013
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře