Sunset Overdrive

recenze  24
Martin Šmíd, 27. 10. 2014 8:00
Vývojáři ze studia Insomniac Games byli ještě nedávno hodně spojení se Sony, protože vytvářeli své hry exkluzivně pro konzole PlayStation. Proslavili se sériemi jako Spyro the Dragon, Ratchet & Clank a Resistance, jejichž kvalita byla většinou vysoká, což se následně podepsalo na milionových prodejích. Následně se ale vývojáři rozhodli, že se zaměří na multiplatformní vývoj, což jim moc nevyšlo spíše lehce průměrnou hrou Fuse, která následně v prodejích naprosto propadla. Možná o proto kývli na nabídku Microsoftu vytvořit exkluzivní akci Sunset Overdrive pro konzoli Xbox One. Ta vychází už tento týden, a zde je naše recenze.

Sunset Overdrive vychází exkluzivně pro Xbox One

Už před vydáním vývojáři dost odhalovali zápletku, na níž ostatně postavili celou reklamní kampaň. Věc se má tak, že obří společnost Fizzco vytvořila na první pohled chutný oranžový nápoj OverCharge Delirium XT, který se měl začít prodávat po milionech a dělat lidem jen a jen radost. Během oslav k vydání se ovšem vše zvrtlo, nápoj začal nebohé lidi měnit na ohavná monstra, která mají chuť na čerstvé maso. O zombie přesně nejde, protože tyto kreatury jsou daleko rychlejší a chytřejší, ale to nic nemění na tom, že s touto situací se musí vypořádat hlavní hrdina, kterého si na začátku vytvoříte. Editor je celkem obsáhlý, nabízí dostatečný prostor k vytvoření postavy podle svého, od hlavy, postavy, vlasů až po pohlaví, takže zde si přijde na své určitě každý. Vrátím se ale ještě k příběhu, který je bohužel docela prostý a ve výsledku nezajímavý, což je docela škoda, protože potenciál tu byl daleko větší. Vývojáři vyprávění příběhu doplňují alespoň vtipně napsanými dialogy, které fungují docela slušně, člověk se u nich i občas zasměje a pocit je prakticky stejný, jako u konkurenčního Saints Row, kterému je Sunset Overdrive nejvíce podobný jak stylem humoru, tak hratelností.

Sunset Overdrive je akční hrou, odehrávající se ve velkém otevřeném fiktivním americkém městě Sunset City. V něm se nachází hned několik frakcí, které si budete muset nejprve získat na svoji stranu, aby bylo možné se vypořádat se zákeřnou společností Fizzco. Frakce se od sebe docela dost liší, podle životního stylu i vyznání. Jedni vyznávají japonskou kulturu, další se oblékají jako superhrdinové, a tak bych mohl pokračovat. Problémem frakcí je, že ačkoliv mají posouvat příběh, tedy to, co tu pod tímto názvem najdete, dále, moc se to neděje. Postavy v těchto frakcích jsou totiž dost nezajímavé, těžko si k nějaké uděláte hlubší vztah, a to ostatně platí i o hlavním hrdinovi, jehož motivace je značně diskutabilní.

Důležitější každopádně je, že pro frakce budete plnit několik desítek rozmanitých úkolů. Na začátku není nápaditost úkolů moc velká, a musím říci, že jsem byl tímto docela zklamán a trochu jsem se bál, aby to tak nezůstalo po celou dobu, to už by opravdu zavánělo docela velkým průserem, ale jakmile se hra po zhruba dvou hodinách rozjede, nápaditost misí značně stoupne a vývojáři z Insomniac Games dokážou, že umí udělat nápadité a zajímavé mise. Bude vás třeba se superhrdiny čekat dobývání hradu v zábavném parku nebo úprk na lodi přes městské uličky. Každá z těchto misí patří k vrcholům celé hry, jsou maximálně zábavné a vtipné, takže je radost je hrát, navíc vývojáři sem tam hratelnost i oživí nějakým tím nevšedním úkolem. Rozmanitost a zábavnost úkolů je tedy ve výsledku docela velká, zvláště když vydržíte úvodní nudu, nikdy neděláte nic dvakrát, vždy vás čeká něco nového. Vývojáři navíc dávají během hraní vědět, že je hlavní se bavit, a tak třeba přichystali i zábavné návraty do hry, když zemřete. Jednou vás přiveze UFO, podruhé zase vylezete z hrobu jako zombie. Podobných momentů je více, navíc checkpointy jsou docela rozumně rozmístěny, takže nikdy neopakujete větší část mise znovu.

Sunset Overdrive se rozjíždí dost pomalu, ale pokud vydržíte, dočkáte se slušné akční hry se zajímavými nápady.

Říci o Sunset Overdrive, že je jen prostou akční hrou, nebyla by to až tak pravda. Na akci hra samozřejmě staví a je pro ni zásadní, ale vývojáři zakomponovali i prvky z her jako Tony Hawk’s Pro Skater a hlavně Jet Set Radio, které jsou zásadní pro pohyb po městě, které je po stránce designu slušné a každá čtvrť se od sebe dost liší podle zmíněných frakcí a působení firmy Fizzco. Protože hlavní hrdina neumí létat, ani nemá žádný dopravní prostředek, vývojáři mu umožnili překonávat delší vzdálenosti (rychlé cestování tu je pochopitelně také a později jsem využíval jen to) pomocí parkouru, případně jízdy po hranách stavem nebo elektrických drátech. Realita musí stranou, ale musím říci, že tento způsob se osvědčil, protože je hodně efektivní a efektní. Přesun je rychlý, navíc za využívání těchto prvků jste odměněni body, zvláště pokud je používáte i v bojích. Právě boje navíc tento hodně jedinečný pohyb po městě dělá zajímavé, a je radost třeba jet po zábradlí a mlátit z něj nebohé protivníky trubkou nebo později mečem, případně jezdit po drátech a likvidovat protivníky na silnici nějakou tou palnou zbraní. Systém je navíc jednoduchý na zvládnutí, vývojáři vyladili ovládání, s nímž jsem neměl za celou dobu jediný problém, stejně tak s kamerou, která vždy zabírala hlavního hrdinu z ideálního úhlu, ale samozřejmě ji můžete sami kdykoliv nastavit.

Během hraní se vám postaví do cesty docela dost protivníků. Základem jsou samozřejmě mutanti, kteří chodí po větších skupinkách, ve městě kolikrát operují během jízdy na vlastní pěst a vytvářejí nečekané situace, ale jejich likvidace není zase tak složitá. Nahánějí hrůzu spíše svým počtem, inteligencí určitě ne, protože ta je předem daná. Během hraní ovšem potkáte i několik dalších druhů mutantů, kteří už jsou daleko silnější, a nejvíce problémů určitě udělá obrovitý Herker, který má místo ruky naběračku z bagru a dokáže tak způsobit masivní zranění. Kromě mutantů se objeví postupem hrou i klasičtí lidští protivníci, jejichž problém je, že se chovají jako mutanti, což by určitě neměli. Určitě by se měli krýt, a ne jen nabíhat na porážku jako smyslů zbavení, navíc mají docela často tendenci někam padat nebo se zasekat, což na dobrém dojmu určitě nepřidá, a zábavě už vůbec ne – mise s lidskými protivníky jsou ty slabší. Je škoda, že vývojáři udělali jen jeden model umělé inteligence, a ten praktikovali na všechny protivníky, což je vidět i u robotů společnosti Fizzco. Sem tam dojde i na nějakého toho obrovského bosse, souboje s nimi jsou zábavné, nápadité a užíval jsem si je, jen je jich zbytečně málo, určitě mohli vývojáři dva tři přihodit, abych mohl být úplně spokojen.

Vývojáři z Insomniac Games už u sérií Ratchet and Clank a Resistance ukázali, že si potrpí na kolikrát šílení zbraně, s nimiž je možné likvidovat protivníky. Těch je tu docela dost, a samozřejmě jsou hodně šílené, a proč to neříci, jsou vůbec nejlepší částí hry. Oblíbil jsem si třeba revolver, který dokáže sejmout na několik ran nejen lidské protivníky, ale také roboty, je tu i klasický samopal, povedený vystřelovač gramofonových desek, vystřelovač rachejtlí, případně raketomet, který střílí medvídky. Se zbraněmi si vývojáři opravdu vyhráli, jak po designové tak funkční stránce, Sunset Overdrive jich obsahuje několik desítek, přičemž některé se vám odemknou průběhem hraní, jiné si musíte koupit u obchodníků. Navíc po celou dobu hraní jste nuceni zbraně kombinovat, protože ne všechny se hodí na každého protivníka, kterého potkáte. Vývojáři přinesli i systém vylepšování zbraní, který je kompletně přebrán ze série Ratchet and Clank. Jak zbraně používáte, postupně levelují, což má za následek nejen jejich větší sílu, ale i více nábojů v zásobníku a další vymoženosti. Systém vylepšování na tento způsob skvěle fungoval v Ratchet and Clank a samozřejmě dobrou službu plní i v Sunset Overdrive, takže nebylo nutné něco měnit. Kromě zbraní navíc máte i pro boj s protivníky nejrůznější pasti, které využijete především u bránících misí. Líbilo se mi, že vývojáři přidali i pasivní schopnosti a vlastnosti v podobě perků, a to jak pro samotnou akci, tak pohyb po městě, který se ale ostatně v boji také hodí, zvláště pokud chcete dosáhnout lepších výsledků.

Studio Insomniac Games stojí za sérií Ratchet and Clank, a třeba na originálních zbraních, jejich vylepšování nebo střelby je to u Sunset Overdrive hodně znát.

Když dohrajete hlavní příběhovou část, která trvá zhruba deset hodin, už vás prakticky nic nenutí, abyste si ji dali znovu. Moc velkou znovuhratelnost nemá, úkoly nenutí si je zopakovat, i když je ta možnost si přehrát zpět jen vybrané mise, které budete chtít, abyste se pokusili třeba nahrát lepší výsledek. Vývojáři naštěstí připravili hromadu dalšího obsahu, díky němuž ani menší znovuhratelnost nevadí, protože u hry strávíte ještě další hodiny. Hlavním vedlejším obsahem jsou mise, které plníte pro členy jednotlivých frakcí. Podobné hry většinou mají vedlejší úkoly docela jednotvárné a nudné, ale to naštěstí není případ Sunset Overdrive. Jednotlivé mise jsou rozmanité, dobře se hrají a nabízejí hodiny další zábavy, protože jich je několik desítek. Možná bych i řekl, že nápaditost vedlejších misí je lepší jak v příběhové hlavní části, ačkoliv jsou také o nalezení určitých věcí nebo střílení protivníků. Za splněné mise navíc nedostáváte jen peněžitou odměnu, ale i nové zbraně nebo oblečení, které si následně můžete obléknout. Prostě jsem se při plnění vedlejších misí dobře bavil, stejně tak zajímavé jsou speciální Výzvy (Challenges). V nich musíte většinou na čas přeskákat checkpointy, případně vysbírat co největší počet předmětů k nahrání požadovaného počtu bodů, a tak dále. Nahraný výsledek se zde počítá nejvíce, navíc je jistě super, že se ve výzvách můžete porovnávat s kamarády v online žebříčku.

Pokud vás plnění výzev a vedlejších misí omrzí, můžete se ještě pustit do sbírání speciálních předmětů, které jsou rozmístěny po městě. Mezi ty patří třeba Fizzco figurky, ale i toaletní papír, boty nebo cedule, také můžete ničit kamery, které monitorují město. Dohromady těchto zmíněných vedlejších věcí je po městě 750, takže než vše pročistíte a vysbíráte, nahrajete několik dalších hodin. Určitě dobře je, že si můžete u obchodníků koupit plánky s mapou, abyste věděli, kde se co nachází. Co se mi ovšem moc nelíbí, je po dohrání příběhové kampaně zmiznutý údaj o tom, kolik % hry už máte dohráno. Příběhová kampaň končí zhruba na 30, a proč pak tento údaj není k dispozici, jsem nepochopil.

Hlavní je samozřejmě část pro jednoho hráče, ale Sunset Overdrive obsahuje i kooperativní multipltiplayer až pro osm hráčů přes Xbox LIVE, který se vám odemkne docela záhy, přičemž se jmenuje Chaos Squad a dostáváte se do něj skrze speciální telefonní budky po městě. V něm nejprve můžete hlasovat, do jaké mise se vydáte s dalšími hráči, přičemž následuje série úkolů jako bránění vlaku, sbírání zásob a tak dále, aby vše vyvrcholilo bránění základny v tower defense stylu. Rozmanitost úkolů je velká, probíhají po celém městě, a musím říci, že u multiplayeru jsem se skvěle bavil, navíc má velký potenciál, pokud ho vývojáři do budoucna hodlají podpořit novými aktivitami. Jak hrajete multiplayerové režimy, odemykají se vám odměny, ať už herní měna, tak nové zbraně a předměty, které následně můžete používat i v hlavní kampani. Celý svět je propojen, což je samozřejmě dobře. Ještě musím zmínit, že přepínání ze singleplayeru do multiplayeru je rychlé, stejně jako třeba u nedávné závodní arkády Forza Horizon 2. S hraním jsem navíc neměl žádný problém, ale samozřejmě si musíme počkat, jak to bude po vydání, ale moc problémů by být nemělo.

Protože Sunset Overdrive vychází na novou konzoli Xbox One, asi každého zajímá, jak ve výsledku vypadá. Vývojáři z Insomniac games vsadili na komiksový styl grafiky, který je hodně podobný už zmíněnému Saints Row, takže nečekejte reálnější vzhled, jako třeba předvedl dříve v roce inFamous: Second Son. Je ale třeba zmínit, že tato stylizace není špatná, na hru se dobře dívá a k samotné akci se hodí. Na druhou stranu určitě budou vadit doskakující textury během jízdy po městě, ty doskakují docela často, navíc bych si dokázal představit, že když už hra vychází na Xbox One, bude daleko větší dohled. Prakticky máte vždy dohled na několik desítek metrů, zbytek města je spíše rozmazán a pokryt docela ošklivou modrou mlhou (viz obrázek - http://farm4.staticflickr.com/3946/15011795003_ffa6fcb365_b.jpg ). Také hra mohla být o něco vyhlazenější a jemnější, ale tady zřejmě za tento fakt může i menší rozlišení, v němž běží – 900p. Zoubků a méně detailních objektů je ve hře až příliš na můj vkus. Na druhou stranu vše běží po celou dobu stabilně, nesetkal jsem se s žádným poklesem frameratu, a to ani během těch největších řežeb. K nim se hodí soundtrack, vývojáři připravili několik opravdu bláznivých melodií, které hratelnosti pomáhají. Kvalitní je ozvučení, a dokonce se povedl i dabing, který patří do nadprůměru.

I když se Sunset Overdrive pomaleji rozjíždí, nemá moc zajímavou zápletku ani postavy, a technické zpracování nekřičí na všechny strany nex-gen, jedná se pořád o kvalitní a hlavně zábavnou akční hru, která nabízí zajímavé herní mechanismy a originální zbraně, které je radost používat. Navíc je tu docela dost rozmanitého obsahu jak pro jednoho, tak více hráčů, takže ačkoliv nemá Sunset Overdrive velkou znovuhratelnost, udrží u sebe nejen na jeden víkend. Vývojáři z Insomniac Games položili dobré základy pro novou značku, ale je třeba je ještě vybrousit, jako to udělal Ubisoft u své série Assassin’s Creed. Pak by ze Sunset Overdrive mohl být i onen velký system seller, který Microsoft očekává.

Sunset Overdrive

xone
Microsoft Game Studios, Insomniac Games
Datum vydání hry:
28. 10. 2014
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře