FIFA 20

recenze  13
Martin Šmíd, 3. 10. 2019 9:45
Další každoroční sportovní sérií je FIFA. Z ní se v posledních letech vyklubala pro EA nejdůležitější značka, jejíž prodeje jdou každý rok do desítek milionů kopií a dalších miliony dolarů následně přitečou z mikrotransakcí oblíbeného kartičkového režimu FUT. I proto neváhá EA do série hodně investovat. Jako první dostala Frostbite engine a každý rok pak vývojáři přicházejí se změnami nejen v hratelnosti, ale také nabízejí další novinky. Ne vždy se sice setkají s tak velkým nadšením, ale každoroční posun je jasně viditelný. A jinak tomu není ani letos. Vývojáři lákali hlavně na pouliční fotbálek Volta, ale FIFA 20 toho nabízí daleko více, o čemž se rozepíši ve své recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro 

FIFA je v posledních dvou generacích jasným fotbalovým králem, co se týče prodejů, a zatím se nezdá, že by se na tom mělo v brzké době něco měnit, a to i přes skutečnost, že konkurenční série Pro Evolution Soccer letos zaznamenala v prodejích solidní nárůst. Zvláště když vývojáři hodlají přinášet rok co rok zajímavé novinky a sérii dále posouvat. A pomáhají jim určitě i licence, na kterých FIFA vždy stála. Ve FIFA 20 tak opět nechybí licence na ty nejznámější i méně známé fotbalové ligy se všemi týmy. Jen tedy v Serii A chybí Juventus, který nahradil tým Piemonte Calcio. Pro fotbalového fanouška je určitě škoda, že zrovna tento slavný a úspěšný tým nemá ve hře oficiální licenci, ale boj o licence je v posledních měsících a letech mezi EA a Konami bohužel hodně vyostřen. Zatímco absence Juventusu zamrzí, pořád si FIFA udržuje licenci na nejpopulárnější fotbalovou soutěž Liga mistrů (přítomna je pochopitelně i méně lákavá Evropská liga) se svoji dosti specifickou a kolikrát až elektrizující atmosférou, která je zastoupena nejen oficiálním samostatným turnajem, ale také je obsažena v Kariéře, k níž se ještě dostanu později. Co se týče českých zástupců, tak česká kapr liga chybí, ale mezi ostatními evropskými týmy je Slavia, Sparta i Plzeň, takže alespoň něco.

Zatímco licence jsou fajn, určitě každého fanouška zajímá hlavně to, jakých doznal nový ročník změn, když se hráči konečně dostanou na zelený pažit. Je jasné, že se stále staví na osvědčených základech z minulosti, takže oproti PESku jde o takové to arkádovější pojetí fotbalu, ale letos jsou od první minuty jasně viditelné i některé drobné novinky, které vývojáři dříve avizovali. A mohu začít třeba jasně viditelnou přepracovanou fyzikou míče, který se chová daleko reálněji při dotyku s nohou hráče, třeba pokud jde o rotaci, ale zároveň i během střelby, takže je pro brankáře, ale také obranu velkou hrozbou. Když už jsem u obrany, vývojáři podle svých slov zlepšili poziční hru obránců. Výsledek ale není zase tak moc patrný, alespoň mi to tak přijde. Možná bych i řekl, že vůbec umělá inteligence se trochu zhoršila, protože kolikrát obránci nedokázali dostatečně rychle zareagovat a nechávali útočníkům doslova dálnice. Horší umělá inteligence je ale trochu vidět i u přihrávek, kdy na nahrávku hráči nedokážou kolikrát zareagovat tak, jak by bylo potřeba. Občas si nenaběhnou nebo na míč jen koukají a nechají soupeře, aby ho hrál on. To moc dobrá vizitka není. 

Obrana je tedy zatím s velkým otazníkem a umělá inteligence bude chtít trochu upravit, aby fungovala a koukalo se na ní stejně dobře, jako na útočnou činnost, která je mimochodem velmi povedená. Co ale potěší, jsou nové finty a možnosti, jak soupeři míč odebrat, navíc obránci, ačkoliv je ovládáte, jsou nyní více inteligentnější a i během skluzu se snaží hrát hlavně míč. Už tak nedochází k tolika faulům, které by musel rozhodčí pískat a udělovat třeba za ně červené karty. Ostatně souboje 1v1 doznaly velkých změn oproti minulosti, takže i útočící hráč má nějaké ty nové triky, jak potrápit obranu soupeře a dát snáze nádherný gól, s nímž potěší své fanoušky. No a v tomto odstavci musím ještě zmínit kompletně překopané standardní situace, ať už jde o přímé kopy nebo penalty. Nový systém mi přijde zajímavý, je lépe vyřešen než v minulosti a je díky němu snazší dostat míč do brány soupeře i z větší dálky. To je ale dáno i oním chováním míče, který více plave, což způsobuje brankařům velké problémy. 

Zatím jsem zmínil spíše novinky, ale bohužel se FIFA 20 nezbavila několika svých kostlivců z minulosti. Třeba umělá inteligence brankařů je stále diskutabilní, protože zatímco někdy chytí naprostý nesmysl, jindy pustí naprostou šmudlu. Krev pak doslova pijí svým vyrážením každé střely, a to i takové, kterou by mohli v klidu chytit. Akorát tak ve většině případech nahrají soupeři na kopačky a ten dá lehký gól. Chybí jim tedy nějaké to konzistentnější chytání, protože za to co předvádí by v každém normálním klubu brzy seděli doma u TV a hráli maximálně FIFU. Stejně tak budou občas štvát rozhodčí, protože někdy se upísknou a zareagují jinak, než očekáváte. Poslední věcí, která je viditelná na sérii FIFA už řadu let, je hodnocení samotných hráčů, kdy ti z marketingově silnějších týmů jsou značně nadhodnoceni. Asi i chápu, proč se tak děje, ale není to fér, nehledě tedy na skutečnost, že to realitě zrovna dvakrát neodpovídá.  

Special One, máte padáka 

Když hru poprvé zapnete, menu zkušenějšího fanouška moc nepřekvapí, protože je několik let stejné. Tedy přehledné a po několika minutách se v něm bude orientovat naprosto každý, aby si mohl vybrat některý z velkého množství herních režimů. Prakticky nic z minulosti tu nechybí, takže si můžete dát klasický Výkop, řadu miniher, Turnaje, online zápasy proti ostatním hráčům z celého světa či kamarádům, případně Kariéru. A u ní se trochu zastavím, protože stejně jako u série PES i ve FIFĚ letos doznala docela velkých změn. A tou velmi příjemnou je upravení celkového menu, které je přehledné, jednoduché a uživatelsky daleko příjemnější. A tady by se mohla série PES určitě učit. Každopádně hned na začátku Kariéry si musíte vytvořit jedinečného trenéra, s nímž se následně pustíte do trénování vybraného velkoklubu. 

Jako u nového dílu série PES se snažili i vývojáři z EA zapojit trenéra více do samotného dění, takže nechybí tiskové konference, během nichž odpovídáte dotěrným novinářům, ale také se přímo účastníte skrze filmeček a rozhovor přestupů velkých hvězd do vašeho klubu. Chápu, proč se vývojáři vydávají u obou fotbalových sérií touto cestou, pořád je FIFA určena i občasným hráčům, kteří onu show okolo ocení, ale zatím zapojení trenéra trochu degraduje absence dabingu. To atmosféře moc nepřidá. Občas mi i přišlo, že by bylo dobré rozhovory trochu popohnat, protože se moc vlečou a hra tak ztrácí tempo. Jinak jsou ale třeba rozhovory s novináři na tiskových konferencí lépe zpracovány než u PESka, a hlavně mají i nějaké to opodstatnění. Pokud totiž dobře mluvíte o týmu nebo jednotlivých hráčích, zvedáte jim morálku. Stejně tak byla upravena i přímá komunikace s vedením klubu, s nímž si stanovujete cíle do sezóny, i samotnými hráči. S nimi musíte mít sem tam rozhovor a trochu je třeba povzbudit pokud se zrovna nedostávají do základní sestavy, aby morálka nešla dolů a stále byli připraveni odevzdat co nejlepší výkon, když se dostanou na hřiště. 

Na druhou stranu je škoda, že ačkoliv vývojáři věnují pozornost řady detailů a Kariéru obohacují o novinky a nové prvky, tak pořád třeba přestupové okno u anglických týmů nekončí podle skutečnosti dříve, a také zamrzí absence technologie VAR, která v posledních měsících značně ovlivňuje fotbalové zápasy nejen v Anglii. A tím bohužel problémy Kariéry nekončí. Velkým problémem je skutečnost, že velcí fotbaloví giganti jako Manchester City, Chelsea, Barcelona, Real Madrid nebo PSG proti vám staví nelogicky své B týmy s neznámými hráči. A vlastně nejen proti vám, ale i pro ostatní své zápasy, takže nepřekvapí, když na konci sezóny i kolikrát sestoupí do druhé ligy. Ano, logické to tak není a jde o obrovský problém, který z Kariéry dělá dost pofidérní a rozbitou záležitost. A je to určitě obrovská škoda. Sice se tento problém u série FIFA objevoval i v minulosti, ale letos je to i s celou řadou dalších chyb ještě více patrnější. Takhle to opravdu dál nejde. 

Návrat FIFA Street?

Jednoznačně největší novinkou letošního ročníku je režim Volta, tedy pouliční fotbálek a přinesení celé jeho kultury do hlavní série FIFA. Musím se přiznat, že jsem se na něj po oznámení hodně těšil a byl takovým tím hlavním lákadlem, protože ještě dnes si pamatuji, jak jsem hrál s kamarády jednotlivé díly série FIFA Street a v nich se pokoušeli sebe navzájem porazit, ale zároveň předvádět s míčem různé parády. Volta ze série FIFA Street dost vychází, ačkoliv se drží realističtějšího zpracování, takže na žádné karikatury hráčů zde nenarazíte, stejně tak systém triků a různých parádiček vychází z hlavní části. 

Jakmile Voltu zapnete, začne se před vámi odehrávat příběh, během něhož budete muset odehrát řadu zápasů v režimech 3v3, 4v4 nebo 5v5, abyste se dostali do vysněného finále. Příběh jako takový i se svými filmovými prostřihy není moc zajímavý a slouží jen jako taková ta základní omáčka, abyste se mohli pustit na hřiště, kde ale začíná velmi solidní zábava s vlastními pravidly. Singleplayerová část s příběhem je jasně daná a abyste se dostali až na úplný vrchol, musíte vyhrát všechny zápasy, které jsou před vás házeny. Problém trochu je, že když vyhrajete třeba 4 zápasy a pátý v daném turnaji prohrajete, neopakujete jen jeden zápas, ale celý turnaj. To je špatné řešení a na náladě moc nepřidá. 

Voltu nemusíte hrát jen proti umělé inteligenci na velkém množství hřišť po celém světě, ale zařazena je i Volta liga, kde hrajete proti ostatním hráčům, no a jak vyhráváte, stoupáte žebříčkem i divizemi. Můžete tak všem ukázat, kdo je tím pravým králem pouliční kopané. Abyste ale měli šanci proti ostatním hráčům, musíte si dobře poskládat tým, v němž budou nejen kvalitní hráči, ale bude mezi nimi fungovat i dobrá chemie, jako tomu je u FUT. Na začátku si navíc můžete vytvořit vlastního hráče, kterého je možné následně během kampaně vylepšovat skrze jednoduchý strom dovedností. Jednotlivé hráče, které máte v týmu, je možné kosmeticky upravovat, přičemž nové kusy oblečení získáváte pouze za plnění různých výzev nebo herní měnu, kterou nahrajete přímo ve hře. Volta žádné mikrotransakce neobsahuje, ačkoliv muselo být pro vývojáře lákavé je přidat. 

Zatímco základ režimu Volta je celkem fajn, ačkoliv z něj asi šlo ještě vyždímat trochu více, a jako nová kampaň funguje velmi dobře, rozhodně lépe jak v minulosti režim Cesta, tak má i jeden velký nedostatek. Pouliční fotbálek je možné hrát jen v příběhovém režimu, kde nechybí online zápasy proti náhodně vybraným hráčům, ale už si nemůžete složit tým z reálných fotbalistů a dát jen tak zápas proti kamarádovi. Nemožnost hrát s kamarádem je nepochopitelné selhání vývojářů, protože takto si nejsem jist, jestli se z tohoto režimu stane něco dlouhodobějšího. Přitom na sérii FIFA Street bylo právě toto to nejlepší a nejzábavnější. Snad si to vývojáři uvědomí a tuto možnost do hry přidají formou updatu a nebudeme muset na ní čekat až do dalšího ročníku. 

FIFA Ultimate Team letos na steroidech

I když FIFA 20 obsahuje řadu zábavných herních režimů, hardcore fanoušci dříve či později stejně skončí u FIFA Ultimate Team. Tento kartičkový režim si získal obrovskou oblibu už před několika lety a zatím se nezdá, že by každoroční zájem hráčů slábl. Spíše naopak, a to i přes skutečnost, že je prošpikovaný mikrotransakcemi a lehkými pay-to-win mechanikami. Jde svým způsobem o obrovskou anomálii v dnešním světě, kterou hráči jsou ochotní tolerovat. Není se ale čemu divit, když jde o dosti návykovou záležitost. Komu by se nelíbilo vybudovat od píky svůj vlastní fotbalový tým a následně i celé impérium, s nímž je následně možné se měřit s miliony hráčů po celém světě. Vývojáři jsou si obliby tohoto režimu hodně vědomi, ostatně generuje jim každý rok obrovskou částku. I proto neváhají pravidelně připravovat zajímavé novinky a úpravy, a jinak tomu není ani letos. A to nemyslím jen skutečnost, že nově vidíte procentuální šanci na získání lepšího fotbalisty. To musela EA přidat z důvodu nových zákonů v několika evropských státech. Těm se loot boxy, které EA nazývá kinder vajíčky s překvapením, moc nelíbí.

Každopádně se pojďme podívat na samotný režim FIFA Ultimate Team, v němž opět budujete tým skrze kartičky, ale také se staráte o trénování hráčů, trenéry i management. S týmem pak hrajete klasické zápasy s ostatními hráči, z minulého ročníku se vrací i oblíbený mód Squad Battles, v němž hrajete proti týmům ostatních hráčů, za což jste na konci každého týdnu dle dosaženého umístění a bodů ohodnoceni. Novinkou ovšem jsou přátelské zápasy, které můžete hrát proti kamarádům online i offline. Přitom nemusíte hrát jen klasické zápasy s normálními pravidly, ale také v různých modifikacích. V King of the Hill třeba musíte nejprve nahnat body v určité zóně na hřišti a následně se pokusit dát gól za více bodů. Módů v přátelských zápasech je více a hratelnost slušně oživují, ale hlavní pochopitelně pro mnohé hráče bude, že i za tyto zápasy hra sype virtuální penízky, abyste měli na následné nákupy. Další novinkou u letošního ročníku jsou speciální výzvy, za které si odemykáte různé boosty, ale také balíčky s hráči či dalšími předměty. Prakticky bych toto přirovnal k battle passu u Fortnite, protože jde o hodně podobný systém. Ve výsledku s ním ale nemám problém, protože ať už jde o výzvy, přátelské zápasy, online hraní s jinými hráči a postup v divizích nebo Squad Battles, nyní máte více možností jak vydělat virtuální měnu nebo dostat se k balíčkům, takže nejste tolik hnáni do mikrotransakcí jako v minulosti. To je příjemná změna, kterou rozhodně vítám. 

Pomalu se dostávám k závěru a je třeba se podívat i na zoubek vizuálnímu zpracování. Už před lety vývojáři začali využívat Frostbite engine studia DICE, který od té doby jen lehce vylepšují. Je ale jasné, že dnes už jsou současné konzole opravdu ždímány na pokraj svých možností, takže nejde čekat, že se bude vizuální stránka nějak zásadně měnit. To možná přijde až příští rok. Na druhou stranu se FIFA 20 za své zpracování nemusí ani trochu stydět, protože hráči stále jsou velmi detailní a o stadionech ani nemluvě, navíc velkou devízou Frostbite enginu je i výborné nasvícení, hlavně během noci. O ozvučení samotných zápasů pak ani nemluvě, protože to bylo výborné už v minulosti a ozvučení má určitě největší vliv na celkovou atmosféru během vypjatých zápasů. V rámci možností jsou solidní i komentátoři, ačkoliv občas se trochu opakují a setkal jsem se i drobného nesouladu mezi událostmi na hřišti a tím, co komentují. Jde ale o malé drobnosti, které ve výsledku i odpustíte. Pro hráče u nás je daleko zásadnější, že i letošní ročník je lokalizován textovou formou do češtiny, takže je přístupný naprosto všem. A ostatně i díky lokalizaci si u nás drží FIFA takovou oblibu. 

Pokud vás FIFA v minulosti neoslovila, letošní ročník na tom určitě nic nezmění. Vývojáři z EA Sports se rozhodli zařadit několik lákavých novinek, ale ne všechny se povedly. Zatímco nová fyzika míče, nápad s pouličním fotbálkem nebo nové možnosti hráčů při soubojích jeden na jednoho se mi líbí, nemohu být ani trochu spokojený s umělou inteligencí, rozbitou Kariérou a celou řadou dalších chyb a nedostatků. Na nový ročník jsem se hodně těšil, ale pocity jsou i přes desítky hodin, během nichž jsem se slušně bavil, rozporuplné. A i proto nemohu letos jinak než udělit pouze sedmičku.

FIFA 20

ps4xonensw
EA Games, EA Sports
Datum vydání hry:
28. 9. 2019
Žánr:
Sport
KARTA HRY
7/10

Komentáře