Dark Souls Remastered

recenze  66
Martin Šmíd, 27. 5. 2018 11:00
Zatímco celý herní svět spekuluje, na čem vývojáři ze studia FromSoftware v současnosti pracují, vychází remaster prvního dílu Dark Souls pro současné konzole. Než se tedy konečně dozvíme, snad během E3, co nového pro nás vývojáři připravují, můžeme si znovu zopakovat parádní dobrodružství v Lordranu, které nastartovalo jednu z nejslavnějších videoherních sérií, navíc nyní v doposud nejlepší formě. Více ale níže v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Když Hidetaka Miyazaki vytvářel s týmem z FromSoftware akční hardcore RPG hru Demon’s Souls, určitě netušil, jakým hitem se po vydání stane, a to i v Evropě a Severní Americe, kde se ji Sony zdráhala vydat, a neměla tedy nikdy uspět. Po úspěchu bylo jasné, že se tu zrodil prakticky nový žánr, o který je mezi hráči obrovský zájem. I proto se pustili vývojáři do další dosti podobné hry, na níž se dohodli s herním vydavatelem Bandai Namco. Tu nakonec pojmenovali Dark Souls, přičemž samotný koncept ještě vylepšili a přinesli naprosto pohlcující dobrodružství, díky němuž na první návštěvu Lordranu fanoušci vzpomínají ještě dnes. Dalo by se říci, že i nyní je první Dark Souls pořád herně aktuální hrou s naprosto fenomenálním level designem, kterého se snaží ostatní vývojáři marně dosáhnout, návykovým soubojovým systémem a hlavně nezapomenutelnými souboji s úchvatnými bossy, po jejichž zdolání se vždy dostaví obrovské uspokojení.

Pro konzolisty bylo doposud pochopitelně obtížnější se v současnosti k prvnímu dílu dostat, protože vyšel před dlouhými sedmi lety ještě na starší konzolovou generaci. I proto jsem nejen já ocenil, když byl začátkem roku oznámen remaster pro současné konzole PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch. Ten je nyní konečně venku a mohu rovnou říci, že rozhodně nezklamal. Pokud tedy od něj nečekáte něco zcela nového. Ve své recenzi se budu věnovat hlavně remasteru, pokud se chcete dozvědět něco více o hře samotné, doporučuji naší původní recenzi - odkaz . 

Hodnotit remaster slavné hry není pochopitelně nikdy jednoduché. Na jednu stranu tu jsou hráči, kteří originál nehráli, a tedy očekávají jenom klasiku v pohlednějším vizuálním zpracování, kterou si budou moci zahrát bez jakýchkoliv problémů na současných platformách. To jim pochopitelně bohatě stačí. Na druhou stranu hardcore fanoušci, kteří hru znají jako své boty, očekávají i nějaké herní změny a další novinky, kvůli nimž by měli další důvod se do hry vrátit a nahrát v ní další stovky hodin. A právě ty remaster Dark Souls ke vší smůle nepřináší. O vývoj se postarali vývojáři z polského studia QLOC, kteří měli za úkol jen hru přinést na současné konzole. Je ovšem otázka, jestli zrovna první Dark Souls nějaké velké změny nebo novinky potřebuje, protože prostor pro nějaké vylepšení je u takto skvostné hry daleko menší, než byl třeba u druhého dílu, který byl ale jinak pochopitelně také velmi kvalitní. Nové vydání Dark Souls je tedy prakticky jen přenesením hry na současné platformy, a dá se tedy říci, že pokud jste hráli pozdější Prepare to Die edici, hráli jste vše, co obsahuje právě vydaný remaster.

Fanouškům může vadit, že remaster neobsahuje nějakou tu novinku, ale i tak si myslím, že vývojáři ze studia QLOC odvedli velmi kvalitní práci, za níž se nemusí ani trochu stydět. Největší kus práce odvedli hlavně na vizuálním zpracování, které je už na první pohled daleko pohlednější, a nejde tedy jen o přenesení originálu do vyššího rozlišení, jak by mohl někdo očekávat. Textury prostředí jsou hezčí a ve vyším rozlišení, značného vylepšení se dočkaly rovněž modely postav, nepřátel a hlavně bossů. Co má ale na pohlednější vizuální zpracování největší vliv, je zcela nové osvětlení, které hru neskutečně oživuje a přidává ji na atmosféře. Některé scenérie díky němu dostávají zcela nový rozměr. Vývojáři si pak pohráli i s nejrůznějšími efekty a značně je zmodernizovali, takže se dá říci, že Dark Souls nikdy nevypadal lépe. I tak je ale nutné být trochu tolerantnější, protože stáří je na remasteru pochopitelně vidět, a nečekejte tedy, že bude vypadat stejně dobře jako Bloodborne nebo Dark Souls 3. Řekl bych ovšem, že vypadá lépe jak remaster druhého dílu, který přinesl jen vyšší rozlišení.

Vylepšená vizuální stránka je jedna věc, ale fanoušky asi nejvíce zajímá, jak je na tom framerate. Ten v originálu na konzolích PlayStation 3 a Xbox 360 nebyl zrovna nějak úžasný, a třeba při vzpomínce na Blighttown se mnozí odkopávají ze spaní ještě dnes. Naštěstí mohu říci, že ani u frameratu vývojáři nezklamali, protože remaster běží prakticky po celou dobu v 60 fps, což pochopitelně nemá vliv jen na plynulost, ale i daleko lepší zážitek ze samotného hraní, protože najednou si můžete i více užívat parádní soubojový systém, který ani trochu nezestárnul. A nejste pochopitelně otravováni nízkým frameratem, který už tak dost těžkou hru dělal ještě o poznání těžší. Z 60 fps mám opravdu velkou radost. Co navíc potěší, jsou i značně kratší nahrávací obrazovky. Už dostání se do hry po zapnutí trvá jen několik vteřin a stejně tak jsou na tom nahrávací obrazovky, když zemřete, což se pochopitelně bude dít velmi často.

Jak už jsem zmínil výše, Dark Souls Remastered obsahuje vše, co dříve vydaná Prepare to Die edice, takže zahrnuto je i rozšíření Artorias of the Abyss, které skvěle rozšířilo původní hru a nabídlo hodiny nové kvalitní zábavy. Ta navíc byla korunována parádními souboji s novými bossy. Dark Souls Remastered je tedy kompletní edicí. Ačkoliv se vývojáři rozhodli na hru moc nesahat, přesto udělali několik život usnadňujících změn, které je rozhodně nutné ocenit. Třeba možnost používat více předmětů najednou, měnit covenanty u bonfiru, vyhledávat kamarády do kooperace skrze heslo pro rychlé spojování jako v Dark Souls 3 a pochopitelně musím zmínit i multiplayer, který je nyní určen až pro šest hráčů. Pokud vás navíc bavily PvP střety, určitě oceníte i dedikované servery, díky nimž by vás měl čekat daleko plynulejší a hlavně lepší zážitek ze samotných soubojů s živými hráči. Je jasné, že vývojáři tyto drobné novinky připravili hlavně kvůli nováčkům, kteří jsou na ně zvyklí z pozdějších dílů, takže budou mít vstup o něco usnadněný. To je rozhodně dobře, protože první Dark Souls neodpouští ani malé chybičky. Pokud se ale do hry pustí i fanoušci originálu, jistě budou za tyto změny rovněž rádi. 

Dark Souls je i dnes naprosto fantastickou akční RPG hrou, kterou je radost hrát, střetávat se s úchvatnými bossy a odhalovat její velká tajemství. Dnes recenzovaný remaster přináší hru ve velmi dobré formě na současné platformy, u něhož nejvíce oceňuji zlepšenou vizuální stránku a hlavně tedy framerate, díky kterému je možné si hru užívat na konzolích jako nikdy dříve. Nákup mohu doporučit jak fanouškům originálu, tak novým hráčům, kteří do Souls her naskočili až s vydáním Bloodbornu nebo Dark Souls 3. Ostatně cena je nastavena docela přijatelně, takže není důvod se nad nákupem nějak dlouho zamýšlet.  

Dark Souls 1 Remastered

ps4xonensw
Bandai Namco, FromSoftware
Datum vydání hry:
25. 5. 2018
KARTA HRY
9/10

Komentáře