Call of Duty: Advanced Warfare

recenze  36
Martin Šmíd, 7. 11. 2014 1:00
Série Call of Duty je tu s námi už opravdu dlouho, prakticky po dvě konzolové generace patří k tomu nejprodávanějšímu, a nezdá se, že by se mělo něco do budoucna měnit. I v minulém roce vydaný Ghost, když vycházely konzole nové generace, opět trhal rekordy, a na nových konzolích jde o vůbec nejprodávanější hru. Nový díl Call of Duty: Advanced Warfare od studia Sledgehammer Games má zatím největší ambice, protože se odehrává v daleké budoucnosti, kde technologie značně pokročila, navíc ho pohání zcela nový engine. Jestli se povedl a nakopnul celou sérii, se dočtete níže v recenzi.

Testovaná verze: PlayStation 4

Strhující akční kampaň s nezapomenutelnými okamžiky
Vývojáři měli s novým dílem opravdu velké ambice, což bylo vidět hodně před vydáním, kdy se mluvilo i o příběhu. Ten v předchozích dílech moc povedený nebyl a sloužil jen jako ona zástěrka, proč postřílet stovky teroristů. Kdo čekal, že se Advanced Warfare v tomto bude značně lišit a sérii posune dál, bude asi trochu zklamaný, protože příběh, ačkoliv určitě zní na začátku zajímavě, je ve výsledku klasické klišé, s hodně předvídatelným koncem, prakticky po čtvrté misi z patnácti budete tušit, jak to vše dopadne, a samozřejmě se to i záhy potvrdí, což určitě dobře není, navíc konec mi přišel trochu odfláknutý. Ona ostatně budoucnost, v níž mají hodně velké slovo vojenské soukromé organizace, není ničím novým, už třeba toto téma nakousnul čtvrtý Metal Gear Solid, ale Advanced Warfare toto dotáhl možná ještě o kousek dále a hlouběji. Na druhou stranu musím říci, že příběhu hodně dopomáhají výborné herecké výkony hlavních protagonistů, zvláště Kevin Spacey zahrál svoji roli prezidenta vojenské organizace Atlas opravdu parádně, a vše samozřejmě klasicky dobře zvládl i Troy Baker jakožto hlavní hrdina Jack Mitchell. Příběh tedy neohromí, ale určitě je i tak pořád kvalitnější, než jak tomu bylo v předchozích dílech, takže ani nějak zvláště neurazí. I když se vývojáři ze Sledgehammer Games opravdu snažili, budou muset do příště ještě na této části zapracovat. Ostatně plánují z Advanced Warfare udělat vlastní novou Call of Duty sérii.

Advanced Warfare už od prvního okamžiku dává vědět, že jde prostě o další Call of Duty, protože protivníky servíruje před hlavně zbraní po desítkách, jde opět o onu Hollywoodskou velkolepou podívanou s obrovskými explozemi, zničenými mosty a momenty, na které budete vzpomínat i po dohrání. Za ty by se ostatně nemusel ve svých filmech stydět ani Michael Bay. Navíc vývojáři si dali práci i s designem světa, v němž se hlavní hrdina pohybuje. Ačkoliv jsou levely pořád spíše lineární, mají více otevřených plácků, po stránce designu jsou parádní, a je radost v nich využívat speciální EXO obleky se speciálními vlastnostmi, k nimž se ještě dostanu později. Ostatně design levelu byl navržen s ohledem na ně, a je to hodně vidět. Navíc úrovně jsou rozmanité, pokaždé se budete pohybovat někde jinde, a musím říci, že skladbou levelů se mi Advanced Warfare líbí dost možná z celé série nejvíce. Sice se neodehrává v hlubinách moře nebo ve vesmíru, má klasičtější levely, ale to nevadí, když jsou parádní. Vývojáři navíc začlenili do kampaně v několika částech možnost ovládat vozidla, ať už se jedná o speciální motorku, ale zalétáte si i ve stíhačce, případně se projedete v obrněném tanku, který má několik druhů střel. Tyto pasáže skvěle hru oživují a dělají ji ještě nápaditější. Advanced Warfare je prostě jízda, jak nasednete, vystoupíte až během titulek.

V čem novinka od Sledgehammer Games boduje na plné čáře, je naprosto výborný arkádový systém střelby, opravdu je radost střílet z nejrůznějších samopalů, brokovnic a dalších hraček, které přijdou pod ruku. Ano, vývojáři použili základ z předchozích dílů, aby se každý cítil jako doma, ale vše ještě vyladili k naprosté dokonalosti. Prakticky se nové Call of Duty v tomto přiblížilo hodně sérii Halo, v níž zážitek ze střelby a využívání zbraní byl vždy špičkový. Zbraní je opravdu hromada, ale nejvíce se mi líbilo možnost používat několik druhů granátů, které si nosíte v batohu. K dispozici jsou nejen klasické výbušné granáty, které si vždy najdou cestu k protivníku, ale i flash granáty, granáty odhalující protivníky za zdí nebo EMP, které zlikvidují drony a další bordel, který rád protivník používá. Prakticky granáty jsou velkým oživením a navíc jejich přepínání a obsluha je velmi jednoduchá díky namapování na R1 a L1.

Před vydáním na všechny strany znělo, že Advanced Warfare je nový začátek pro Call of Duty sérii, který ji dodá onen potřebný kopanec. A skutečně přišel.

Advanced Warfare má navíc plus v novince v podobě zmíněných EXO obleků, které docela velkým způsobem oživují a ovlivňují hratelnost. Doposud byl hráč v předchozích dílech spíše takovým tím tankem, který šel neustále dopředu a likvidoval ubohé protivníky. EXO obleky dělají akci daleko dynamičtější, protože je možné rychle uhýbat ve vzduchu i na zemi, mají štíty i dvojité skoky, a umožňují i více taktizovat, zvláště na otevřených pláckách, kde se to hemží protivníky. Také obleky poskytují speciální vlastnosti, třeba možnost na chvilku zpomalit čas, případně se stát neviditelným, také má vystřelovací hák. Všechny tyto novinky samozřejmě vždy mají na hratelnost obrovský vliv, a po této stránce je Advanced Warfare opravdu spíše revolucí v sérii. Vývojáři navíc každou úroveň oživují tím, že má oblek trochu jiné vlastnosti, s čímž je nutné počítat. Před každou misí se vždy dozvíte, co zrovna máte povoleno. Jak zabíjíte protivníky, hledáte intely a tak dále, získáváte speciální body, za které si můžete oblek vylepšovat, přesněji některé jeho vlastnosti, abyste se stali ještě lepším a odolnějším bojovníkem. RPG systém, i když jednoduchý a opravdu základní, je v sérii Call of Duty vůbec poprvé, ale má v Advanced Warfare svůj význam a funguje velmi dobře.

Zatím jsem singleplayerovou kampaň převážně chválil a jde opravdu o zábavnou střílečku, kterou jsem si po celou dobu hraní užíval, určitě jde o nejlepší singleplayerovou kampaň v Call of Duty za několik posledních let. Má ovšem i nedostatky, a tím největším je délka. Ačkoliv vývojáři slibovali, že příběhová kampaň bude delší, na druhou obtížnost není problém jí prostřílet za nějakých pět hodin, což je jistě zklamání. Znovuhratelnost je tak polovičatá, protože vše během prvního průchodu uvidíte, motivací mohou být jen trofeje či výzva v podobě vyšší obtížnosti. Druhým nedostatkem je poté umělá inteligence. Ta je problém v celé Call of Duty sérii a zde opravena nebo alespoň trochu upravena nebyla. Nepřátelé pořád nabíhají pod hlavně zbraní, kryjí se minimálně, a spíše tedy budí strach svým počtem, a to kolikrát oprávněně. Lepší umělá inteligence by sérii určitě prospěla, třeba se dočkáme příště. To jsou tedy dva větší nedostatky kampaně, samozřejmě sem tam se ještě objeví nějaká ta muška, třeba v podobě grafického bugu, ale nejde o nic, co by jinak kazilo dojem z hraní.

Kooperativní přestřelky bez zombií a mimozemšťanů
V posledních letech je zvykem, že Call of Duty obsahuje i kooperativní režim, a Advanced Warfare v tomto není výjimkou. Vývojáři přitom nevsadili na zombie nebo mimozemšťany, ale na normální přestřelky s AI boty. V režimu EXO Survival je tak nutné přežít vlny nabíhajících lidských protivníků, samozřejmě ti mají speciální obleky, takže jejich porážka není zase tak lehká, jak se zdá, navíc nabíhají opravdu ve velkém množství. Během kol navíc je možné plnit i další úkoly, třeba sbírání známek, také je možné si přepínat mezi několika třídami postav, dokupovat zbraně a další užitečné pomůcky, které se v bojích hodí. Prostě klasika, která si bere za základ fungující prvky z předchozích ročníků, jen je obohacuje o několik málo novinek, především spojených s obleky. Map vývojáři připravili hned deset, jsou spíše středně velké, ale dá se v nich dobře orientovat, a zvláště tedy v kooperaci, kterou můžete dát lokálně i online, je o zábavu postaráno. Vývojáři navíc na závěr dost navnadí i na zombie mapy, které ovšem v základu nejsou, přijdou až s DLCčky. To je možná trochu škoda, že se nedostaly už do základu, ale na druhou stranu, obsahu je tak v Advanced Warfare požehnaně.

Výborný multiplayer, který jen těžko hledá konkurenci
Hned po zapnutí Advanced Warfare si budete připadat jako doma, pokud jste hráli některý předchozí díl. Hratelnost samozřejmě pořád staví na osvědčených arkádových přestřelkách, navíc vývojáři i zde vsázejí na hodně velkou možnost úpravy postavy, značně propracovanější díky systému Create-an-operator, kterou si můžete upravit od hlavy až po paty (je tu požehnaně masek, brýlí, rukavic, bot nebo EXO obleků), a je samozřejmě možné si nastavit nejrůznější zbraně, které budete postupně vyhrávat, součástky pro ně a samozřejmě i nejrůznější další vychytávky, které se budou v boji hodit. Vše se samozřejmě získává skrze dobře známý levelovací systém, kdy za každé zabití i další akci získáváte XP body, a za ty následně skáčou levely jako na běžícím pásu. Součástek pro zbraně i samotných zbraní je opravdu celá řada, nejvíce v celé sérii, navíc oproti předchozím dílům mi přišlo, že se vše získává ještě větším tempem, a snadnější nebo spíše rychlejší je i využívání Scorestreaků, skrze ně můžete hackovat systém, a znepříjemňovat soupeřům život, případně tu jsou i nějaké ty další hračky. Rozmanitost Scorestreaků je docela velká, je možné i vylepšování, i když bych možná ocenil, pokud by tu byl i nějaký zcela originální, žádného jsem si nevšiml. Největší novinkou v multiplayeru je pochopitelně EXO oblek, který dodává přestřelkám daleko větší šťávu, vše je ještě rychlejší, výbušnější a akčnější, navíc je poprvé nutné zapojit i více taktiky, což v minulosti nebylo zvykem, a na hratelnost to má jednoznačně příznivý vliv.

Hraní online multiplayeru je opět bezproblémové. Během testování vše běželo maximálně stabilně, bez lagů a dalších technických problémů.

Protože EXO oblek je velká novinka, vývojáři museli pro jeho potřeby vytvořit i mapy, které s ním samozřejmě počítají. Jsou přímo navrženy pro možnosti EXO obleku, navíc mají parádní design, jsou lehce zapamatovatelné a neměl jsem už po prvním zahrání žádný problém se v nich pohybovat. Map je v základu třináct, přičemž jak je u Call of Duty série zvykem, jsou spíše menší maximálně středně velké, aby se podpořily přestřelky spíše na krátkou vzdálenost, a tím pádem i ona rychlejší hektická hratelnost, na níž celá série staví, a prakticky v ní nemá konkurenci. Některé mapy jsou dynamické, tím myslím, že se na nich mohou stát události, které následně trochu ovlivní hratelnost, třeba jedna mapa může být díky tsunami zatopena, a tak bych mohl pokračovat. Jde pochopitelně jen o malé oživení sem tam, které ale funguje dobře a občas jsem si právě při tomto zatopení vzpomenul na starý dobrý Half-life a jeho multiplayer, kde se na mapě spouštěla atomovka. Tyto časy se samozřejmě nikdy nevrátí, ale Advanced Warfare je velmi důstojným nástupcem.

Co se týče herních režimů, najdete tu osvědčené klasiky, mezi nimiž je tou nejhranější určitě Team Deathmatch nebo Free-for-all. Je tu ale i Domination, Kill Confirmed, Search and Destroy, Search and Rescue nebo Capture the Flag, který po několika dílech slaví návrat. To je pochopitelně jen začátek, vývojáři přidali i méně na první pohled známé režimy, které ovšem jsou hodně podobné těm, které měly v minulých dílech jinačí názvy. Třeba Momentum je prakticky War režim z Call of Duty: World at War v němž musíte zabírat s týmem speciální body na mapě, problém samozřejmě je, že o ně bojuje i soupeřící tým, takže je jasné, jaká jatka se kolem nich strhávají. Vyhrává ten tým, který zabere vždy všechny body na mapě. Občas tato přetahovaná skončí remízou díky limitu, ale s tím vývojáři počítají, takže se vše následně rozhoduje v jednodušší variantě. Zcela nový režim je Uplink, který je hodně založený na taktice týmu. V něm se vždy na mapě objevují speciální koule s daty, které musí hráč sebrat, přičemž následně je nutné je nahrát na speciálním bodu u protivníka, a tím se tak získá bod. Háček je samozřejmě v tom, že hráč s daty nemůže nosit zbraň a střílet, takže mu musejí ostatní hráči pomoci, kteří navíc musí bránit i svůj bod k nahrání, aby se k němu nedostal soupeř. Musím říci, že jsem si tento režim docela oblíbil a určitě se k němu budu ještě vracet.

Audiovizuálně na jedničku
Ačkoliv už v minulém roce Ghost měl přinést onen velký next-gen zážitek, opak byl ve výsledku spíše pravdou, a nic nezachránily ani chytré ryby, o nichž se v diskuzích na internetu dělají vtípky ještě dnes. Když byl Advanced Warfare oznámen, bylo nám řečeno, že běží konečně na zcela novém enginu, a musím říci, že je to sakra vidět. Prostředí vypadá jednoznačně parádně, má spoustu textur ve vysokém rozlišení, přímo vynikající jsou modely postav s mistrovskou mimikou tváře, lepší jsem možná v akční hře ještě snad neviděl. Do toho všeho vývojáři neustále předkládají spoustu parádních efektů, ať už jde třeba o výbuchy nebo skvělé osvětlení scén, takže konečně bude spokojen i ten nejnáročnější hráč. Advanced Warfare prostě a jednoduše vypadá parádně v rozlišení 1080p, navíc velkou devízou je, že běží v singleplayeru po většinu doby v 60fp, ale menších poklesů si moc nevšimnete, v multiplayeru pak běží po celou dobu stabilně na 60fps. Vylepšení se dočkala i fyzika, konečně předměty reagují na zásah kulky, a více zničitelné je i samotné prostředí. Chválu mám i na hudební doprovod a výborné ozvučení, které se může klidně rovnat konkurenčnímu Battlefieldu. Je vidět, že vývojáři ušli pořádný kus cesty a věnovali pozornost každému detailu, což se určitě vyplatilo.

Vývojáři slibovali hodně, až možná mnozí nečekali, že se jim vše povede realizovat. Call of Duty: Advanced Warfare je ale opravdu velkým posunem v sérii, hlavní kampaň nabízí výborné přestřelky, skvělé herní novinky a hlavně velkou zábavu, kterou očekáváte. Zábavný je i kooperativní režim a po nemastném a neslaném Ghostu navíc Advanced Warfare boduje i v multiplayeru, který je naprosto strhující akční jízdou, od níž se nedá odtrhnout a udrží u sebe po celý následující rok. Určitě jedno z největších překvapení letošního roku a hra, kterou musí mít každý fanoušek žánru.

Call of Duty: Advanced Warfare

ps4ps3x360xone
Activision, Sledgehammer Games
Datum vydání hry:
4. 11. 2014
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře