Broken Sword: Shadow of Templars

recenze  6
Filip Voržáček, 29. 4. 2009 21:59
Je zajímavé sledovat, jak se Nintendo na současném trhu stává jakousi obrodou pro návrat klasických her a žánrů, a ještě zajímavější je sledovat, jak se na nás všude na internetu valí předražená reklama na novodobé hry slibující úžasný zážitek, ale po jejich zahrání přichází krutá realita. Proto jsme nesmírně rádi, že společnost UbiSoft oživuje jednu z nejlepších adventur na Nintendu Wii a DS. Jde o Broken Sword: Shadow of Templars. Point and click adventuru jsme tu už měli v podobě hry Tunguska (ta se mimochodem už brzy dočká druhého dílu), ale nyní je tu legenda všech legend a pokud byste čekali, že vývojáři pouze předělali původní verzi, aby vytřískali ještě nějaké ty peníze, dělali byste velkou chybu. Podtitul Director's Cut v sobě nese znaky nejen vylepšené grafiky či dialogů, ale dokonce nový obsah a spoustu jiných bonusů. Nyní vám ještě nic neprozradíme, ale pozveme vás na procházku po malebné hratelnosti s velkým H, která na nás zapůsobila jako svěží vánek v dnešní době next-gen her.

Psal se rok 1996 a Charles Cecil s Revolution Software přinesli do herního světa do té doby něco nevídaného. To něco se jmenovalo Broken Sword. Ne že by hra byla skvělá po stránce vizuální, ale měla hlavně poutavý příběh, úžasné charaktery a nádherné prostředí. V roce 2009 se UbiSoft rozhodl, že tuto legendu oživí a přinesl nám Director's Cut této hry. Příběh začíná u ambiciózní novinářky Nico Collard, která píše pro bulvární deník a už delší dobu se snaží odhalit záhadného vraha, který své zločiny vykonává převlečený za jiné osoby. Vrahovi se už podařilo usmrtit v Paříži dvě známé celebrity a právě Niko se stane svědkem třetí vraždy, a díky této události se dostane na správnou stopu. Během hry se budeme muset vypořádat se zástupem hádanek nejen s touto půvabnou slečnou. Hra vám přinese i příběh amerického turisty jménem George Stobbart. I ten se stane svědkem krvavého zločinu záhadného vraha. Jak už jste si mohli domyslet, George a Niky se brzy střetnou v tváří v tvář. To bychom měli k příběhu. Stačí, když řekneme, že se bude točit kolem těchto jmen. Neradi bychom vám kazili jakákoliv překvapení.

Pojďme se nyní věnovat samotné hratelnosti. Ta je logicky u žánru point and click postavena na řešení hádanek, matematických úloh či trénování pozorného oka. Tak jako jsme původní Broken Sword ovládali myší, u Wii verze ho ovládáme remote ovladačem. Tím tak míříte vždy do míst, kam se má vaše postava vydat a také jím označujete předměty, které poté můžete jednoduše kombinovat. V této hře je rovněž dobré všímat si všech detailů v daném interiéru či exteriéru. Na rozdíl od jiných her vám zde totiž nikdo další stopy po záhadném vrahovy neukáže.

Znalci původní hry si už určitě v první kapitole všimnou, co je v Director's Cut nového. Nemluvíme nyní o grafickém zpracování, o které se postaral malíř Dave Gibbons. Máme na mysli už samotný příběh, protože začátek hry je úplně nový a ve verzi z roku 1996 bychom ho hledali marně. Vývoj událostí, zvratů či překvapení se mění na základě dialogů. Každý dialog má nějaký význam a občas se třeba zasmějete nad vtipně napsaným textem, avšak jindy se pro změnu budete krčit nad krutým osudem ostatních postav ve hře. Tento mix překvapení dáváme za plus jednoznačně textu, který je dokonale napsaný bez jediné chybičky. Paříž, Irsko a Španělsko. Tak přesně do těchto míst se ve hře podíváme, abychom v nich rozluštili spoustu důmyslných rébusů, které rozhodně nejsou pro slabé povahy. Všechny hádanky navíc dávají nějaký ten smysl, takže se nejedná jen o plnění zástupu úkolů, které ve výsledku příběh nikam neposouvají.

Pokud bychom odhadli herní čas bez zákysů, tak Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut nabízí něco málo přes 10 hodin skvělého zážitku, což je na tento žánr hodně slušné číslo. Doteď nám uvízl v paměti moment, kdy Niko našla v jednom podzemí záhadný papír, kde byl zašifrovaný text a museli jsme ho rozluštit. U této hádanky jsme strávili asi hodinu, ale výsledek stál za ten úžasný pocit z úspěchu. Právě o těchto momentech hra je, protože jich v ní zažijete nesčetně. Aby hra rychleji odsýpala, v každé kapitole můžete požádat o několik rad, které vás dokáží posunout vpřed. Tuto možnost ovšem doporučujeme aplikovat pouze v opravdu kritických situacích, kdy už váš mozek dostal pořádně zabrat.

Co říci na závěr? Broken Sword: Shadow of Templars Director's Cut je důstojným nástupcem první verze, která i dnes má co nabídnout všem hráčům. Disponuje skvělými dialogy, nádherným příběhem a vytříbenou hratelností, během níž dostane zabrat i váš mozek. Pokud patříte mezi fanoušky série, je pro vás tato hra naprostou povinností. Konečné hodnocení odpovídá kvalitě hry.

Broken Sword: Shadow of the Templars (The Director's Cut)

wiidsps1
Ubisoft / THQ, Revolution Software
Datum vydání hry:
24. 3. 2009
KARTA HRY
9/10

Komentáře