WRC 10

recenze  20
Martin Šmíd, 14. 9. 2021 10:30
V posledních několika letech se o značku WRC stará francouzské studio Kylotonn Racing Games, které ji převzalo od italského studia Milestone. Po několika slabších ročnících nakonec dokázalo připravit velmi kvalitní závodní hru, kterou od té doby neustále vylepšuje, ať už jde o vizuální stránku, tak hratelnost i obsah. Letošní ročník se dostal na pulty obchodů před několika dny a je speciální v tom, že vychází v roce, kdy WRC slaví padesát let od svého vzniku. Toto velké výročí se vývojáři rozhodli oslavit ve WRC 10, a už kvůli tomu jde o hru, kterou by neměli žádní fanoušci ignorovat. Více už ale ve své recenzi.

Pořád si pamatuji na časy, kdy se WRC hrám nevěnovala taková pozornost a třeba jízdní model u nich za moc nestál. To se ale v posledních letech změnilo, na čemž má studio Kylotonn Racing Games obrovskou zásluhu. To přišlo s propracovaným a hlavně zábavným modelem s prvky realismu (pořád nejde o pravý simulátor, ačkoliv se mu v mnohém přibližuje), který od té doby vylepšuje. A jinak tomu nebylo ani letos. Na druhou stranu ovšem nejdou čekat nějaké závratné změny. Jsou tu jen drobná vylepšení, co se chování vozů týče, která jsou ale ve výsledku fajn a přispívají ještě k lepšímu zážitku z jízdy, který je mimochodem parádní. Vývojáři ostatně neměli pádný důvod něco výrazně překopávat, když mají parádní jízdní model, který je přívětivý jednak občasným hráčům, ačkoliv se musejí na začátku trochu více snažit, protože nejde o arkádu, ale i fanouškům, kteří hledají výzvu. Díky propracovanému jízdnímu modelu cítíte hmotnost vozidel, navíc každý vůz v jednotlivých třídách se ovládá trochu jinak, no a na jízdu mají vliv i povrchy tratí, případně počasí i denní doba. Zvládnout vůz na trati je jedna věc, ale zajet parádní čas už vyžaduje dny, no spíše týdny tréninku.

Hned po prvním spuštění hry jsem si všiml, že ve hře nechybí zcela nový režim 50th Anniversary, který se věnuje padesátileté historii WRC a je možné si v něm zajet několik historických závodů. Nejde ale o režim, který by byl určen příležitostným hráčům, protože na začátku je odemknut pouze jeden závod. Abyste si odemykali další, je nutné zapnout Kariéru a v nich postupně jednotlivé historické závody zajet, navíc v požadovaném času. Limity jsou přitom celkem přísné. Odměnou vám pak bude solidní ukázka historie WRC a možnost zajezdit si v řadě historických vozech. Vývojáři připravili i několik historických rallye, ať už jde o řeckou Acropolis Rally (Řecko) z roku 1973 a Rallye Sanremo (Itálie), případně historické variace na některé další rallye, třeba v Keni nebo Monte Carlo. Na režimu je pěkné, že vám servíruje závody od roku 1973 po současnost, takže je možné si všímat, jak se postupně vyvíjela vozidla, ale také pravidla a bezpečnostní předpisy. Dnes je třeba naprosto nemyslitelné z bezpečnostních důvodů, aby přímo u trati stáli diváci bez jakýchkoliv zábran, přičemž v minulosti to bylo naprosto běžné. Kolikrát jsem projížděl těsně kolem nich a říkal si, jestli si tehdy uvědomovali to, že jakákoliv menší chybička závodníka či defekt na vozidle by způsobil obrovskou tragédii.

WRC 10 je postaveno na současném ročníku WRC, což se dotklo i RZ. Už na začátku musím ocenit, že některé vývojáři kompletně předělali, aby více odpovídali současnosti. Od minula se změnil seznam rallye, kdy některá chybí, ale zase vývojáři přidali čtyři nové - Estonsko, Chorvatsko, Belgie a Španělsko, a přítomno je i šest historických. Nové lokace jsou fajn, mají skvělý design a věřím, že už ty sami o sobě budou pádným důvodem, proč do nového ročníku investovat. Celkově tu máte přes stovku RZ, což je fantastické číslo, navíc tu neplatí, že by se vývojáři zaměřili hlavně na kvantitu, protože každý je i kvalitně navržená a je radost po ní jezdit.

Protože má WRC 10 plnou licenci, naleznete tu přes padesát oficiálních týmů i řadu licencovaných vozů z WRC Junior, WRC 3, WRC 2 a WRC. Každé vozidlo má vždy odlišné jízdní vlastnosti, což se mi hodně líbí, takže je nutné se s ním nejprve trochu seznámit, abyste věděli, co si můžete na trati dovolit, a bylo tak možné zajíždět ty nejlepší časy. Vývojáři už několik ročníků přidávají i historické vozy, a letos tomu není i díky výročí jinak. Celkově jich hra obsahuje sedmnáct a mezi nimi je třeba Alpine A110 Berlinette 1973, Lancia Stratos 1974, Lancia 037 1983, Ford Focus RS 2007 nebo Volkswagen Polo R WRC 2016. Vývojáři nezapomínají ani na speciální bonusové vozy, kde najdete třeba Porsche 911 GT3 RS R-GT nebo Toyota GR Yaris Rally Concept. Jediné, co mi trochu vadí, tak je nepřítomnost vozů Subaru Impreza WRC a Mitsubishi Lancer Evo V, které jsou v základu pouze za předobjednávku. Naštěstí se dají dokoupit, ale za poplatek. Chápu, že chtějí vývojáři donutit hráče k předobjednávce, ale nabízet zrovna bonusové vozy mi nepřijde jako dobrý nápad.

V posledních několika letech nabídlo WRC propracovanou Kariéru, a letos tomu není jinak. Pro ni se nechali vývojáři z Kylotonn Racing Games v minulosti hodně inspirovat sérií F1 od Codemasters, a jsem toho názoru, že to bylo dobré rozhodnutí, protože najednou měla Kariéra ve WRC potřebnou hloubku, propracovanost a hlavně i rozmanitost. Hned po zapnutí se můžete rozhodnout, jestli absolvujete kompletní vzestup z Juniorky, nebo se pokusíte zaujmout ve WRC 3, na což máte tři pokusy. Je možná trochu škoda, že není možné rovnou skočit do WRC, ale je nutné jako v předchozích ročnících znovu začínat od začátku. Vývojáři by určitě mohli přijít s lepším řešením.

Každopádně po skočení do Kariéry vás čeká klasická správa týmu, výzkum skrze RPG strom, ale také plnění vytyčených cílů a výzev, přičemž vývojáři neservírují v nabitém kalendáři jen hlavní WRC eventy, ale můžete si zajet různé tréninky, obtížné extrémní závody, případně si dát historické závody nacházející se ve zmíněném režimu 50th Anniversary. Pokud je splníte, odemknou se vám volně k jízdě, pokud ne, máte smůlu, ale zase tak moc se ve výsledku neděje. Přijdete sice o XPčka, peníze a splnění v 50th Anniversary režimu, ale ne o možnost si zajet další historický závod v rámci Kariéry, což je fajn.

Jednou z větších novinek nového ročníku je možnost vytvořit si vlastní soukromý tým a navrhnout vlastní rally vozidlo skrze celkem propracovaný livery. Následně s ním můžete jezdit v rychlých závodech, ale také ho přenést do Kariéry. Má to ovšem jeden háček, tedy docela podstatný velký hák. Abyste mohli závodit s vlastním týmem, musíte mít nelogicky dokončené všechny výzvy v 50th Anniversary režimu. Proč? To opravdu nechápu a vývojáři zde docela hodně podkopali jednu z nejzajímavějších novinek, jakou nový ročník WRC nabízí. Snad to do budoucna změní, protože tohle opravdu normální přístup není.

Zatím jsem zmiňoval pouze režimy pro jednoho hráče, kterým vévodí opět velmi komplexní a zábavná Kariéra, v níž se dají strávit klidně následující měsíce. Co životnosti také určitě pomůže, je multiplayerová část. V ní si můžete dát s kamarádem split-screen, za tuto možnost jsem určitě hodně rád, ale hlavně se pustit do online závodění. Tu nechybí možnost si dát rychlou hru, založit si vlastní, případně se účastnit různých šampionátů, které je možné také zakládat. Vracejí se i online výzvy, které se mění každý týden či měsíc. Co jsem testoval, tak online část funguje spolehlivě, ať už jde o v rámci možností rychlý matchmaking nebo chod samotné hry během závodů a nesetkal jsem se s problémy, které bych zde musel zmínit. Z minulého ročníku se pak vrací režim Co-Driver. V něm se jeden hráč chopí klasicky řidiče, zatímco druhý navigátora. Jde o docela zajímavý režim, jenž si samozřejmě nejvíce užijete se stejně naladěným kamarádem. Pokud někoho takového máte, rozhodně doporučuji vyzkoušet. Je vysoká šance, že se od něj nebudete moci odtrhnout. Multiplayerová část je tedy také celkem obsáhlá a věřím, že uspokojí i ty náročnější fanoušky WRC závodění.

Když koncem minulého roku vycházela next-gen verze posledního ročníku, vývojáři ze studia Kylotonn Racing Games prohlašovali, že se stále s novými konzolemi seznamují a jejich plný potenciál využijí až letos. I proto jsem byl na nový ročník hodně zvědav a musím říci, že po vizuální stránce jde rozhodně o nejhezčí WRC hru, jakou jsme tu doposud měli. Hned po spuštění jsem si všiml, že tratě mají mnohonásobně více objektů, lepší nasvícení či více efektů, takže je radost na nich závodit, no a klasicky skvěle jsou i na tom vozidla vymodelovaná do posledního detailu. Navíc jsem nezaznamenal žádný propad frameratu. Je nutné zmínit, že se hra automaticky spustí po prvním zapnutí v režimu zobrazení Balanced. V něm běží v dynamickém 4K rozlišení při 60fps, což je dle mého názoru nejlepší nabízení režim. Na výběr je ještě režim s nativním 4K rozlišením, ale ten běží pouze ve 30 snímcích, no a u 120fps režimu zase musíte oželet vysoké rozlišení i některé pěkné efekty. Na druhou stranu, pokud máte menší TV nebo hrajete na monitoru, režim se 120fps by nemusel být špatnou volbou. Každopádně každý si může vybrat, a to je určitě dobře. Hra běží ve všech třech režimech stabilně, ale co se mi nelíbilo, tak je docela častý tearing. Na ten WRC 10 trpí nejen během filmečků, ale také během samotného závodění. To moc dobrou vizitku vývojářům nedělá, stejně jako sem tam narychlo načítající se objekty. To bych u hry pro konzole nové generace, které mají rychlé SSDčka, rozhodně nečekal.

Koncem minulého roku jsem vám přinesl menší recenzi na PlayStation 5 verzi WRC 9, v níž jsem zmiňoval parádní podporu pro DualSense gamepad. Ta zůstala i u nového ročníku a musím říci, že bych si bez haptické zpětné vazby nebo podpory adaptivních spouští už nedokázal hraní na gamepadu představit. Ano, volant je pořád tou nejlepší volbou pro hraní závodních her, ale DualSense není vůbec špatnou alternativou. Díky haptické zpětné vazbě cítíte odlišnost jízdy po jednotlivých površích, každý hrbolek i hřmění motoru. Adaptivní spouště zase dávají zpětnou vazbu o tom, jak moc dupete na plyn nebo brzdíte, a podporují i jemné vibrace. Díky tomu je ponoření do závodění opravdu ultimátní. Jediné, co bych vytkl, tak jsou až moc hlasité zvukové efekty z repráčku DualSense, který přehlušují spolujezdce. Sice je pěkné, že vám jde z repráčku rachot kamínků či zvuky nárazů, ale spíše tyto vjemy rozrušují a po chvilce jsem to raději vypnul.

Studio Kylotonn Racing Games i letos přichází se silným ročníkem, který zaujme svoji elektrizující hratelností, vylepšenou vizuální stránkou, parádní podporou pro DualSense i obsahem, jenž reflektuje 50. výročí WRC. Pokud patříte mezi fanoušky, nemusíte s nákupem moc dlouho váhat, a vlastně nákup mohu vřele doporučit každému, protože tu máme opravdu zábavnou závodní hru, od níž se jen těžko odtrhává. Škoda jen několika technických nedostatků, hodnocení mohlo být ještě o chlup vyšší. Věřím ovšem, že se na ně vývojáři v následujících týdnech podívají a opraví. Uvidíme, s čím vývojáři přijdou za rok, kdy se budou s WRC značkou loučit.

WRC 10

ps4ps5xsxxox
Nacon, Kylotonn, KT Racing