Game & Wario

Martin Šmíd, 31. 7. 2013 22:45
Konzole Nintendo jsou v posledních letech známé pro velké množství party her případně sbírek zajímavých miniher. Nejrůznější kolekce se na nás valí ze všech stran, ale těch opravdu kvalitních je hodně málo. Ty nejkvalitnější vydává na své konzole samo Nintendo, takže určitě všichni fanoušci byli zvědaví, jak dopadne Game & Wario. Sice se nejedná o nejočekávanější záležitost pro Wii U, ani se od ní nečeká, že by nakopla prodeje samotné konzole, ale určitě se čekalo, že nabídne slušnou zábavu na spoustu hodin. Jak se nyní ukazuje, něco se v kolekci povedlo, něco už méně, více se dozvíte níže v naší recenzi.

Ačkoliv je konzole Nintendo Wii U venku už několik měsíců, zatím se na ní neobjevila žádná kolekce miniher, která by donutila fanoušky zvednout oči. Ano, hned v první den tu bylo Nintendo Land, které několik pěkných miniher přineslo, ale také nešlo o nějaký zázrak, ostatně kdo si dnes na tuto kolekci ještě vzpomene. Na Game & Wario jsem se na začátku moc netěšil, ostatně ono samo Nintendo hru moc nepropagovalo. Až nedávno jsem pravidelně začal dostávat tiskové zprávy a s každou informací jsem se začal na kolekci více těšit, protože některé minihry vypadaly z textu i obrázků zajímavě. Dost ale omáčky, hned po zapnutí se před vámi otevře jednoduché menu, v němž si můžete zvolit, jestli budete hrát sami nebo s dalšími hráči. Pro jednoho hráče tu je připraveno dvanáct miniher, které je nutné nejprve všechny odemknout, to čtyři pro více hráčů jsou odemknuty hned od začátku, ale to je i logické. Asi by návštěva nebyla moc spokojena, pokud byste jí museli říci, že si zahrají, až minihry odemknete.

Od hry, která nese jméno Game & Wario, byste možná očekávali, že nabídne jednu zajímavou minihru vedle druhé, ale opak je bohužel smutnou pravdou. Jak totiž postupně zjistíte, většina miniher tu je jen do počtu, které jednou vyzkoušíte. Začátek ale určitě vypadá slibně, protože ačkoliv je první minihra Arrow hodně jednoduchá v základu, musíte mířit Wii U Gamepadem a vystřelovat na nepřátele šípy, vše se zvrtne v docela velkou zábavu a dokud nebudete mít vše odemknuté, od hraní se neodtrhnete, a i pak určitě budete chtít vylepšovat své statistiky. Bohužel, takové tempo si Game & Wario nedrží po celou dobu, protože hned druhá minihra Camera, v níž musíte vyfotografovat určité postavičky, je k uzoufání nudná, no a pak určitě vás zarazí i minihra Ski, v níž musíte Wii U Gamepadem ovládat směr lyžaře. Možná tady si vůbec poprvé začnete říkat, jestli nebylo lepší se zaměřit spíše na kvalitu než kvantitu.

Když přetrpíte dvě zmíněné minihry, dostane se k vám možná to nejlepší, co celá kolekce nabízí. Jde o minihru Patchwork, v níž skládáte puzzle. Sice na první pohled jednoduchá záležitost, o nic originálního se nejedná, ale devadesát obrázků plně zaměstná váš mozek, navíc motivace neustále řešit další obrázky je hodně velká. Všemu dopomáhá jistě i návykovost, takže Patchwork jsem propadl, no na hodně dlouho. Tady určitě i zamrzí fakt, že se Nintendo nerozhodlo tuto hru vydat samostatně, a třeba v budoucnu do ní přidávat další a další obrázky. Hned bych mu dával své peníze, takhle šance, že se dočkáme nových obrázků, je hodně malá.

První blok miniher je uzavřen rozhodně dobře, a ten druhý začíná celkem zajímavou skákačkou Kung-fu, v níž musíte po plošinkách přeskákat v časovém limitu do cíle, k ovládání používáte jen naklánění Wii U Gamepadu. Celkem podařená záležitost, vše se dobře ovládá, ale obsahuje bohužel jen pár levelů, které projdete za pár minut. Poté si už můžete dát jen nekonečný level, v němž se snažíte doskákat vždy co nejdál, abyste se umístili v žebříčku co nejvýše. Další minihra Gamer se mi rovněž zamlouvala, protože v ní hrajete za malého kluka, který v posteli hraje videohru, přičemž jeho nepříčetná matka ho chodí neustále kontrolovat, jestli už spí. Musíte tak dobře nejen hrát, ale i se neustále dívat na televizi a zalehnout, pokud vás přijde matka zkontrolovat. Rozhodně zábavná minihra, která na několik minut, možná i hodinu vydrží. Je ale otázkou, jestli se k ní vrátíte po prvním dohrání. Já už zřejmě ne. Další minihra Design je o něco nudnější, protože v ní kreslíte jen různé obrazce, přičemž musíte odhadnout i jejich velikost. Na vyzkoušení dobrý, na delší hraní nikoliv. To minihra Ashley, v níž létáte po třech levelech holkou na koštěti a sbíráte různé pamlsky a bojujete na konci vždy s bosse, je rozhodně zábavná, po Patchwork možná druhá nejlepší v celé kolekci. Problémem ovšem je, že nabízí jen zmíněné tři levely, což je rozhodně málo. Já chci více Nintendo! Navíc určitě nejsem sám.

Druhá sada miniher je rozhodně povedená, třetí už je bohužel opět slabší, a nenabízí žádnou minihru, k níž byste se následně po vyzkoušení vrátili. V minihře Taxi jezdíte taxíkem a střílíte mimozemšťany, kteří unášejí farmáře a jejich dobytek. Na začátku celkem zajímavý, po několika minutách nudný a stereotypní. Zajímavě zní rozhodně minihra Pirates, jen ale do té doby, dokud nezjistíte, že jen odrážíte šípy z nepřátelských pirátských lodí. Bohužel nic nezachrání ani Bowling, v němž směřujete vždy kouli, aby shodila všechny předem připravené figurky. No a poslední hra Bird, v níž sestřelujete ovoce, jen uzavírá tuto třetí nudnou část, popravdě, ani jsem ji nedohrál, jak je naprosto nezáživná. To bych tedy měl, jak vidíte, některé minihry se povedly, ale bohužel se vývojáři věnovali i těm horším, takže nenabízejí tolik obsahu, aby u sebe udržely hráče po dlouhou dobu. Pokud by vývojáři přinesli jen polovinu miniher, které by měly třeba dvakrát nebo třikrát více obsahu, rozhodně by udělali lépe.

Minihry v podobných kolekcích jsou vždy velkým lákadlem pro více hráčů, ale je celkem zajímavé, že právě v tomto Game & Wario naprosto selhává. Začnu ale úplně tou nejpovedenější hrou pro více hráčů, která se jmenuje Artwork. Jeden hráč se chopí Wii U Gamepadu, přičemž na něm vidí slova, která pak musí zhmotnit v obrázek, no a ostatní hráči samozřejmě hádají, co obrázek znamená. U této minihry je hodně důležitá znalost angličtiny, protože pokud nebudete vědět, co jaké slovo znamená, je najednou velký problém. Každopádně jako jediná minihra dokáže Artwork na nějaký ten čas zabavit. Další minihry už na tom jsou podstatně hůře, třeba v Island vystřelujete kostky na hrací plochu, přičemž úkolem je se trefit do políček za nejvíce bodů. V Disko zase drží dva hráči Wii U Gamepad za jednu stranu a snaží se odrážet útoky protihráče. Druhou nejzajímavější minihrou pro více hráčů je Fruit. V ní se jeden hráč chopí zloděje, který poté krade ovoce. Další hráči musí sledovat televizní obrazovku a poté po skončení hádat, kdo byl onen zloděj, což vzhledem k množství postaviček na obrazovce není vůbec lehké.

Zpracování miniher je po vizuální stránce čistě funkční, že byste obdivovali nějaké efekty, to se říci nedá. U takových her je ale důležitější hlavně to, jak funguje, a zde jsem si žádných problémů nevšiml, dokonce i ovládání u všech miniher funguje v rámci možností dobře, to, že jsou některé hry po stránce designu slabší, to je individuální problém.

Game & Wario je tak trochu promarněná příležitost. Některé minihry jsou vážně skvělé, a ačkoliv nepřinášejí něco nového, svojí zábavností vás u sebe udrží i po několik desítek minut. Možná ale více jak polovina z nich je ničím nezajímavá, spíše nudná, takže si je jen vyzkoušíte, abyste je následně už nezapnuli. Rozhodně navíc nepotěší ani multiplayerová část, která je možná největším zklamáním. Škoda, že se Nintendo nerozhodlo vydat jednotlivé minihry samostatně na eShopu. Celý balíček alespoň za plnou cenu si netroufnu doporučit.

Game & Wario

wiiu
28. 6. 2013