Fall Guys: Ultimate Knockout

recenze  27
Martin Šmíd, 11. 8. 2020 16:30
Ačkoliv si mnozí hráči chtějí, aby Sony do nabídky v předplatném PlayStation Plus dávala jen velké třískové záležitosti, tak často se dostane i na o poznání menší projekty, které by se za normálních okolností přešly bez většího povšimnutí. A byla by to často velká chyba, protože i mezi malými hrami od menších nezávislých studií se ukrývají klenoty, jak ukazuje současný megahit Fall Guys: Ultimate Knockout. Tuto hru si totiž i díky nabídce v PlayStation Plus zahrálo za první den jeden a půl milionu hráčů a rázem tu máme zaděláno na jeden z největších hitů letošního roku. A já vám níže hned řeknu, proč byste tuto hru rozhodně neměli přehlížet.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Obliba Battle Royale her stále nekončí a po posledních vydaných hrách se zdá, že jen tak klesat nebude. Svůj podíl v koláči se před nějakou dobou rozhodli ukrojit i vývojáři z hodně malého nezávislého studia Mediatonic, které podpořil herní vydavatel Devolver Digital. A o zájem hráčů se rozhodli zabojovat docela originálním způsobem, protože v jejich hře Fall Guys: Ultimate Knockout nevyhrává hráč, který postřílí všechny ostatní, ale ten, který ukáže svůj skill úplně jiným způsobem. Vyhrává totiž ten hráč, který nejlépe zvládne překonat připravené záludné překážky. Výsledkem je hra, která si bere z Battle Royale žánru jen ty nejzákladnější základy, protože více byla ovlivněna oblíbenými soutěžemi jako Takešiho hrad, v nichž výhra vždy potěší, ale baví už samotná účast. A musím říci, že se vývojářům povedlo vytvořit opravdu něco jedinečného a zábavného, u čeho je radost trávit čas. Ať už se rozhodnete sami nebo se svými kamarády.

Když v přehledném a jednoduše zpracovaném menu dáte start, pustíte se hned do hraní. Matchmaking je celkem rychlý, ačkoliv během prvních pár dní se objevilo i několik menších technických problémů, ať už jde o odpojování z her, házení chybových kódů a tak dále. Vývojáři si jsou ale tohoto vědomi a intenzivně pracují na opravě. Každopádně princip je takový, že hra před vás hází různé disciplíny, které musíte zdolávat, nejlépe jako jeden z prvních, čímž postoupíte dál. V každém kole dojde k vyřazení několika hráčů, až je nakonec finálové obsazení, které mezi sebou bojuje o celkové vítězství a tedy i získání korunky. Hrát může Fall Guys každý, a to i díky intuitivnímu a jednoduchému ovládání. Vystačíte si jen s analogovou páčkou, křížkem, čtverečkem a R2. Nic více nepotřebujete.

Vývojáři připravili velké množství disciplín, které buď hrajete sami za sebe, nebo v týmu s dalšími hráči či kamarády. Nejzábavnější a nejvíce uspokojující jsou bez debat sólové disciplíny, v nichž vás čekají závody skrze překážkové dráhy, rozrážení dveří, zdolávání točícího válce s překážkami, jakési pexeso nebo nahánění hráčů s ocasem, který musíte získat, abyste postoupili dále. Disciplíny jsou zábavné, neustále se točí, takže jsem neměl pocit, že bych hra trpěla na malou rozmanitost a sklouzávala do stereotypu, alespoň během prvních dní. Zvláště, když sem tam přijdou ke slovu i týmové obdoby disciplín, kterým vévodí fotbal, ale nejvíce jsem si oblíbil tu, v níž tři týmy musejí před sebou tlačit velkou kouli, přičemž v poslední třetině si mohou dělat naschvály a navzájem brzdit. Ani nevíte, jak hodně jsem se zrovna tady nasmál. Každopádně s týmovými disciplínami mám i problém s tím, že úspěch do značné míry ovlivňuje i to, jak zkušené hráče vám to do týmu dá. Docela pravidelně se mi stávalo, že hráči nechtěli moc spolupracovat, jen zmateně pobíhali kolem, no a to zrovna na zábavě moc nepřidá. S kamarády v týmu se šance na výhru vždy rapidně zvedne.

Pokud je něco, co jsem se u hraní Fall Guys: Ultimate Knockout naučil, tak je skutečnost, že nejde ani o to vyhrát, ale zúčastnit se všech bláznivých miniher, což je asi ta největší odměna. Během hraní totiž vzniká celá řada kolikrát až bláznivých situací a nečekaných scén, u kterých jsem se začal opravdu hlasitě smát, přičemž vše se pochopitelně násobí, pokud hrajete s kamarády. U mnoha miniher jste sice sami za sebe, ale povzbuzování a dělání si vzájemných naschválů vše posouvá ještě o stupínek výše. Ostatně od vydání vzniká spousta ukázek se zábavnými událostmi, a někdy je na ně opravdu radost pohledět.

Hrát Fall Guys: Ultimate Knockout zatím baví i po řadě hodin, což je určitě dobré znamení a jen potvrzením skutečnosti, že se vývojářům povedl vytvořit hodně zábavný koncept. Motivací pokračovat je určitě i Battle Pass, který je v první sezóně zdarma, přičemž díky němu si můžete odemknout řadu kosmetických doplňků, abyste se při soutěžení odlišili od kamarádů i ostatních hráčů. Navíc za každý zápas získáváte penízky, takže si můžete našetřit na další kosmetické doplňky nacházející se v herním obchodě. Fall Guys: Ultimate Knockout obsahuje i mikrotransakce po vzoru jiných Battle Royale her jako Fortnite, ale ty se týkají jen kosmetických doplňků, navíc vždy přesně vidíte, co kupujete. Jsem rád, že se hry dnes už prakticky zbavily šílených lootboxů. Každopádně bez mikrotransakcí se tu obejdete a pokud nechcete do hry dále investovat, nemusíte. O nic zásadního nepřijdete, navíc na vše v herním obchodě lze celkem rychle vydělat samotným hraním.

Už na první pohled je patrné, že se vývojáři rozhodli o pěkně stylizovanou vizuální stránku plnou pestrých barev, která se ke hře krásně hodí a vlastně se na velmi dobře dívá. Úroveň detailů prostředí je fajn, a nezklamou ani samotné postavičky, které mezi sebou soupeří. Ty mají pěkné detaily, což se projeví hlavně na různých skinech, ale také povedené a kolikrát vtipné animace. Zatímco čistě vizuální zpracování nezklame a hra svoji stylizací neurazí a vlastně ani neomrzí po několika nahraných hodinách, tak co se týče frameratu, u něj už menší připomínku mám. Na základní verzi konzole PlayStation 4 má hra pouze 30 snímků, což se projevuje na menší plynulosti a ne tolik responzivním ovládání. Je záhada, proč zrovna tahle hra neběží v 60 fps jako je tomu na výkonnější verzi PlayStation 4 Pro. Třeba se vývojáři na tento neduh do budoucna ještě podívají, aby si byli všichni hráči rovni. Co se týče hudebního doprovodu, ten je příjemný, stejně tak je kvalitní ozvučení, které nijak neuráží.

Musím se přiznat, že Fall Guys: Ultimate Knockout jsem stejně jako mnozí před vydáním nesledoval a zkusil ho až díky nabídce srpnového PlayStation Plus. A jsem rád, že se hra v této službě objevila, protože se z ní vyklubala neskutečně chytlavá a zábavná záležitost, skvěle se hodící na letní měsíce. Pokud vývojáři neusnou na vavřínech, vyřeší v brzké době všechny problémy s připojováním a budou i pravidelně přidávat obsah, mohli bychom tu mít obrovský hit typu Rocket League, který tu s námi bude nejen pár týdnů, ale klidně několik let.

Fall Guys: Ultimate Knockout

ps4xonenswps5xsx
Devolver Digital, Mediatonic