DiRT Rally

recenze  37
Martin Šmíd, 20. 4. 2016 16:21
Společnost Codemasters se v posledních letech zaměřuje primárně na závodní hry, které celkem umí a rozhodně patří mezi ty kvalitnější, pokud je srovnáme s konkurencí třeba od studia Milestone. Máme tu tak každoroční sérii F1, případně GRID, který trochu sklouzl do arkádových vod, ale pořád se jedná o slušnou zábavu. Codemasters má pod sebou i úspěšnou a hráči oblíbenou sérii DiRT, kterou se v minulém roce rozhodl oprášit, a to navíc ve velkém stylu, jak se dočtete níže v naší recenzi na nový díl DiRT Rally.

Testovaná verze: Xbox One

Ačkoliv dobrých závodních her je na této konzolové generaci už docela dost, od Driveclubu po Project Cars nebo několik dílů Forza série, fanoušci rally se zatím žádné kvalitnější nedočkali. WRC 5 byl arkádový kočkopes s řadou chyb a nedotažeností, které vývojáři lepí do dnešních dnů. Nedávno vydaný Sébastien Loeb Rally Evo pak dokázal potěšit svým obsahem, ale zklamal jízdním modelem a po čase se z něj stala docela nudná záležitost. Možná i proto se zraky všech fanoušků rally na konzolích upínaly k novince DiRT Rally od Codemasters. Tato hra vyšla na PC už zhruba před rokem díky předčasnému přístupu. Vývojáři si tímto přístupem slibovali, že se sami hráči budou podílet na vývoji, a vznikne tak hra, na níž budou moci být hrdí nejen oni, ale hlavně fanoušci, pro které je primárně určena. Tento přístup vývojářů se vyplatil, protože finální PC verze, kterou ovšem vývojáři neustále i nyní upravují a obohacují o nový obsah, se setkala s dobrou odezvou, navíc jak jsem se mohl nyní přesvědčit, DiRT Rally neztratilo nic ze svého kouzla ani na konzolích PlayStation 4 a Xbox One, na které se nedávno dostalo.

Série GRID trochu sklouzla do arkádových vod, ale to naštěstí není případ nového DiRTu, který je spíše návratem do minulosti, do dob her jako Colin McRae Rally nebo Richard Burns Rally. I možná proto vás musím varovat, že pokud nemáte dostatek času a nechcete se učit dobře jezdit, měli byste si nákup dobře rozmyslet. DiRT Rally je totiž po dlouhé době spíše simulátor, v němž se musíte postupně naučit jezdit, zvládnout jednotlivá auta, naučit se tratě i reagovat na počasí, denní dobu, případně jednotlivé povrchy. Je totiž obrovský rozdíl, jestli jedete na čisté silnici, po cestě v lese s nejrůznějšími hrbolky nebo na sněhu, na němž to hodně klouže, navíc není problém auto poslat do hodin třeba i dotknutím se hromad sněhu podél tratě. Co se mi docela líbí, ačkoliv asi jsem v menšině soudě dle komentářů na fórech, je fakt, že hra nic neulehčuje skrze klasické berličky typu přetáčení času, dokonce i za restart závodu během šampionátu přichází penalizace, které se staly takovým moderním morem dnešních závodních her, které díky tomu nepředstavují moc velkou výzvu.

Prvních několik hodin proto může být pořádně frustrujících, když budete zajíždět hrozné časy a bude vám připadat, že dojet na prvním místě je něco prakticky nemožného. Po několika hodinách se ale dostaví obrovské uspokojení a následně i oceníte, jak výborný jízdní model hra má, a budete si ji díky němu užívat více, než kdejaké pseudo arkády, které s ježděním nemají nic společného, zvláště pokud máte doma volant. Ano, je možné hrát hru jen na gamepadu a slušně se u ní bavit, ale na něm si ji nikdy nevychutnáte tak jako s volantem (já hru testoval s Logitech G920 Driving Force). DiRT Rally je na začátku tvrdá rally hra, ale následně si ji budete užívat, jako žádnou jinou. Jsem navíc přesvědčen, že se v této generaci stane měřítkem pro všechny ostatní rally hry, to už mohu říci takto na začátku.

Pokud jste čistě singleplayerový hráč, máte od začátku na výběr možnost si založit svůj vlastní šampionát podle vlastních pravidel, dát si rychlou hru nebo se pustit do vývojáři připraveného šampionátu, který vlastně patří k tomu hlavnímu. Ten je prakticky standardní, takže jezdíte jednotlivé podniky, od šedesátých let až po současnost, přičemž se je snažíte vyhrávat, za což máte peníze k nákupu lepších modernějších vozidel, případně pro investice do mechaniků, kteří se pak starají o vaše auto lépe a hlavně rychleji ho na závody dokážou opravit. V režimu šampionátu máte prakticky tři módy, v nichž můžete jezdit. Najdete v něm klasické rally, tedy ježdění vybraných tratí na čas. Zajezdíte si v šesti zemích, mezi nimiž je nyní Řecko, Německo, Wales, Finsko, Švédsko a Monte Carlo, přičemž obsahují zhruba sedm desítek nejrůznějších etap. Dále pak je přítomen Rallycross, který vlastně obsahuje jako jediný licencované mistrovství, v němž jezdíte proti docela agresivní a ne moc chybující umělé inteligenci na tratích v Anglii, Švédsku a Norsku. Posledním režimem je ikonický Pikes Peak v USA, který představuje asi tu největší výzvu, jakou DiRT Rally nabízí. Celý režim šampionátu je docela dlouhý, ukrývá desítky nejrůznějších závodů, takže si připravte na dohrání spoustu času. Jedinou jeho nevýhodu vidím v tom, že je po čase celkem stereotypní a zasloužil by si něčím oživit, alespoň já to tak cítil.

DiRT Rally obsahuje zhruba pět desítek vozidel, od klasických kousků jako Renault Alpine A110, s nímž jsem ostatně celou kariéru odstartoval, až po moderní mašiny jako Lancer Evolution X nebo Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Přítomny jsou pak i speciální vozidla pro Rallycross, rovněž od starých po nová. Možná trochu zamrzí pro našince, že není přítomna žádná Škoda, ale s tím se určitě dá naučit žít. Počet vozidel je fajn, i když určitě mohl být větší, třeba Sébastien Loeb Rally Evo v tomto jednoznačně vyhrává, na druhou stranu zpracování jednotlivých vozidel v DiRT Rally je jednoznačně na vyšší úrovni, a to třeba nemluvím o detailně vymodelovaných kokpitech, z nichž je radost jezdit. Jen tady doplním, že můžete jezdit ze šesti různých pohledů kamer. Kromě nádherného zpracování jednotlivé vozy i dobře zvučí, takže i s jejich ozvučením si dali vývojáři hodně práce.

Už na začátku jsem zmínil výborný jízdní model, blížící se k simulaci. Každé auto se ovládá jinak, má jiné jízdní vlastnosti podle reálných předloh, takže je nutné si na něj chvilku zvykat, než budete vyhrávat jednotlivé závody. Co je také velmi precizní, je model poškození. Vizuálně se auto během závodu krásně deformuje, navíc každý náraz se může následně hned podepsat i na jízdních vlastnostech. Dokonce se mi několikrát stalo, že jsem závod ani nedojel, protože auto sotva jelo, takže bylo lepší závod raději hned vzdát a třeba restartovat za menší penalizaci, než se u něj trápit, a vlastně už ani nemít šanci ho nějak kvalitně dojet.

Ježdění v jednom je fajn, ale určitě se ptáte, co multiplayer. Pochopitelně tu přítomen je, ale jen v online podobě, pokud čekáte třeba splitscreen, případně hraní s kamarádem rally na střídačku, máte bohužel smůlu. Hraní na jedné obrazovce s kamarádem bych určitě ocenil, alespoň klasické rally, třeba tento režim v budoucnu ještě vývojáři přidají. Každopádně v online režimu se můžete účastnit denních, týdenních nebo měsíčních eventů, v nichž se zapisují jednotlivé časy, případně klasických PvP závodů v Rallycrossu. Matchmaking fungoval během testování docela obstojně, čekal jsem maximálně několik desítek vteřin. Samotné jízdy pak nevykazovaly žádné problémy s lagy a podobně (jen soupeři mají občas divný smysl pro férovou jízdu), takže jsem se mohl nerušeně soustředit na závodění. Zajímavá možnost je i přihlašovat se do nejrůznějších lig, případně vytvářet vlastní pro kamarády. Jedinou nevýhodu v tomto vidím v tom, že vše vytváříte přes webový prohlížeč, do něhož se hra automaticky vždy přepne, což je trochu pomalé a ne tak uživatelsky příjemné, jak bych očekával. Pokud by se ligy zakládaly rovnou v prostředí hry, bylo by to rozhodně lepší řešení.

Vývojáři z Codemasters se už na začátku nechali slyšet, že se na konzolích zaměří hlavně na plynulost a 60 snímků, kterých DiRT Rally opravdu dosahuje a jede v nich po drtivou většinu času. Ani za vizuální kvalitu, pod níž je podepsána poslední verze interního EGO enginu, se ovšem nemusejí stydět, protože ta je na velmi vysoké úrovni a jsem přesvědčen, že nikoho nezklame. Rozhodně jde o nejhezčí rally hru na konzolích, navíc má pěkné textury, slušné nasvícení jednotlivých tratí, detailně vymodelovaná vozidla, včetně interiérů (konečně!) a nezklame ani prostředí svými detaily. Jediné, co bych možná u technické stránky vytknul, tak jsou poněkud delší nahrávací časy jednotlivých závodů, které by mohly být kratší. Alespoň tomu tak je u mnou testované verze pro Xbox One.

DiRT Rally je po dlouhé době povedená rally hra, která sice nemá tolik obsahu, jako licencovaná konkurence, ale vše vynahrazuje vypiplaným jízdním modelem, pěknými tratěmi, zábavnou hratelností a také fungujícím online režimem, u něhož můžete s kamarády prosedět následující měsíce. Zvláště pokud se budou vývojáři o hru i nadále starat tak dobře, jako doposud. DiRT Rally je hra, kterou by si měl pořídit každý fanoušek rally. Více není třeba dodávat.

DiRT Rally

Codemasters, Codemasters
5. 4. 2016