Portal 2

preview  3
Martin Šmíd, 6. 6. 2010 21:48
Vývojáře z menšího studia VALVE jistě nemusíme nikomu představovat. Hned svým prvním titulem Half-Life se trefili do chuti každého hráče a dalším dílem se nesmazatelně zapsali do historie videoher. V posledních letech spíše pracují na svém distribučním kanále Steam, ale čas od času se od nich objeví nějaká ta zajímavá hra, jako je v posledních letech třeba Left 4 Dead a jeho druhý díl. Kromě této zombie střílečky se rovněž objevila logická hra Portal, která přes noc zaznamenala neuvěřitelný úspěch, který dodnes ve VALVE asi moc nechápou. To nás nemusí zajímat, protože oznámení druhého dílu je tu, takže se pojďme podívat, co má přinést. Je toho docela dost.

Než se začneme rozepisovat o samotné hře, řekneme si, co jí předcházelo. Vývojáři z VALVE mají smysl pro humor, takže prvního března vydali pro PC verzi prvního Portalu patch, který přidal nový achievement, rádiové vysílání a několik nic neříkajících obrázků. Už v tuto dobu spousta fanoušků prohlašovala, že se jedná o teaser na druhý díl. Vše umocnil druhý patch, který vyšel o několik dní později a pozměnil konec prvního dílu. V tu dobu už nebylo pochyb, že se něco děje. O několik dní později se ozval respektovaný herní magazín Game Informer, který ukázal obálku svého dalšího čísla. V tu dobu už bylo jasno, že Portal 2 se stal realitou a spousta natěšených fanoušků ihned zaplnila fora s nadšenými výkřiky. Následovalo oficiální oznámení hry pro PC a Xbox 360 s prvními informacemi, o které se s vámi musíme pochopitelně podělit. Jen těžko hádat, jak je možné, že původně projekt několika málo nadšenců, se stal tak populární. Samo Valve o Portalu mluvilo jen jako o doplňku pro tehdy vycházející Orange Box. Nakonec se z Portalu ale stalo to nejlepší, co tato speciální edice obsahovala. Každopádně už od začátku je druhý dál popisován jako plnohodnotná hra, která má přinést spoustu novinek, větší délku a dokonce i kooperaci pro dva hráče. Vše ale pěkně popořadě.

Pokud jste viděli nový konec původního Portalu, tak jste jistě pochopili, že příběh hlavní hrdinky Chell ještě není u konce. Ten se ovšem odehrává stovky let v budoucnosti, což je první zvláštnost. Chell tuto opravdu dlouhou dobu přežila a zdá se bez následků, protože opět se má čile k světu. Jak překonala stárnutí je jedna z velkých otázek, na kterou budou muset vývojáři z Valve odpovědět, ale jak je známe, na odpověď si budeme muset počkat až do vydání samotné hry. Teprve tehdy se dozvíme také odpověď na otázku, jestli Chell konečně prolomí bobříka mlčení, jako její kolega Gordon Freeman ze hry Half-Life . Na co ovšem nemusíme čekat, je potvrzení návratu umělé inteligence v podobě GLaDOS, která si určitě ani nyní neodpustí nějakou tu jízlivou poznámku. Protože se příběh odehrává stovky let po prvním dílu, ale na stejném místě, ze supermoderních laboratoří se staly spíše ruiny, ale to neznamená, že budeme ochuzeni o nějaká ty technická udělátka. Rovněž přijdou na scénu i nové důmyslné překážky, se kterými se bude muset hlavní hrdinka Chell poprat. Aby se podařilo Chell ze znovuzrozeného pekla uniknout, bude muset vzít do rukou už dnes klasickou portálovou pušku.

Jak už jsme si mohli v minulosti všimnout, když něco funguje, vývojáři to odmítají měnit. To samé platí u druhého Portalu, kde základ hratelnosti zůstal beze změn. To je pochopitelně pro všechny fanoušky prvního dílu dobře. Opět se tak chopíme už zmíněné pušky a budeme vytvářet dva různé portály – oranžový a modrý. Těmito portály tak budeme opět proklouzávát důmyslně navrženými levely, ale jak už asi tušíte, čeká nás jedna podstatná novinka. Portál totiž neslouží nyní jen k našemu průchodu dál a přenášení věcí, ale také dokáže přenášet vlastnosti daného prostředí, kde se nacházíte. Jako příklad uvedeme třeba jezírko, do kterého když uděláme portál, tak do druhého vytvořeného portálu ihned začne proudit voda. Během hry bychom měli narazit na dvě různé kapaliny, které přidají vždy určité vlastnosti daným předmětům. Třeba oranžová voda vám přidá na rychlosti, zatímco modrá kapalina vám umožní, abyste se odráželi a skákali na jakýkoliv povrch a stěnu. Podobné situace budete muset nyní využívat i k dalšímu průchodu hrou. Těmito hrátkami si navíc budete muset dost často pomáhat i od velmi inteligentních nepřátel, kteří po vás nyní hodně tvrdě půjdou. Během hraní narazíme i na spoustu dalších novinek, jako jsou třeba trampolíny, které nás vymrští do prostoru, abychom se dostali do potřebných míst. Jednou z dalších důležitých vychytávek druhého Portalu bude proměnlivé prostředí, se kterým vývojáři tak nějak počítali už do původní hry, ale nakonec nebyl čas a ani peníze. To dvojka má už pořádně velký rozpočet, takže si tuto vychytávku mohli vývojáři do hry dovolit. Prostředí tak bude hodně reagovat na vaše činy a měnit se podle toho, co provedete, což zřejmě bude platit při kombinaci jedné místnosti s jiným prostředím.

Tou největší novinkou druhého Portalu je ovšem kooperační režim pro dva hráče. Ten bude od samotné příběhové kampaně oddělen a nechopíme se v ní hlavní hrdinky Chell, ale dvou robotů, kteří budou spolu spolupracovat. Čekat na nás mají ještě šílenější levely, kde budeme muset využívat dvojnásobný počet portálů. Jak už asi tušíte, kooperační režim bude o hodně těžší, což potvrzují i samotní vývojáři. Kooperační režim budete moci hrát na Xboxu 360 na jedné televizní obrazovce, ale také skrze službu Xbox Live. Protože je komunikace mezi oběma hráči velmi důležitá, bude dostupná možnost „picture in picture”, kdy na obrazovce uvidíme činnost svého parťáka ve zmenšeném okénku. Vývojáři se rovněž zmínili, že některé pasáže budete moci překonat pouze tak, když se oba roboti chytí za ruce. Tato vlastnost ovšem zůstala dále nevysvětlena, takže na její objasnění si musíme počkat.

Portalu 2 zatím vypadá opravdu nádherně a je vidět, že k němu všichni přistupují jako k plnohodnotnému titulu. Samozřejmě je na finální verdikt ještě brzy, ale pokud vývojáři dodrží vše, co naslibovali, můžeme očekávat dost možná jednu z nejlepších her, jaké v tomto roce vyjdou. Už se moc těšíme, až si budeme moci Portal 2 osahat. My vám v tuto chvíli můžeme jen slíbit, že pokud se objeví nové informace, určitě vás o ně v našem novinkovém zpravodajství neochudíme.

Portal 2

ps3x360
Valve Software, Valve Software
Datum vydání hry:
19. 4. 2011
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře