Knack

preview  15
Martin Šmíd, 22. 6. 2013 22:00
Konzole Playstation 4 se hned na začátku dočká několika skvělých her od třetích stran, ale opřít se bude moci i o několik velkých exkluzivních kousků z first party studií Sony. Většinu hráčů láká především Killzone Shadow Fall nebo závodní Drive Club, případně několik startovních MMOček, ale zapomínat nesmíme ani na plošinovku Knack. Ta z prvních záběrů sice nevypadala moc zajímavě, ale jak se shodují mnozí zahraniční novináři po zahrání, jedná se o velké překvapení letošní E3. Navíc chce Sony udělat z Knacka obrovskou videoherní celebritu, jakou byl svého času mezi hráči Crash Bandicoot. Nakročeno k tomu má podle všeho dobře, zde jsou první dojmy.

Když byl Knack oznámen, hodně hráčů zaujala hlavně skutečnost, že hlavním designérem je Mark Cerny, který stál při zrodu několika jiných úspěšných sérií z žánru plošinovek. Podílel se na vzniku sérií Jak and Daxter nebo Ratchet & Clank, rovněž pracoval u SEGA na Sonicovi, ale nejvíce se proslavil jako otec Crashe Bandicoota, kterého nemusíme moc dlouho představovat. První díly od Naughty Dogu, na kterých se podílel, mají stále své místečko v srdci každého hráče. A právě tento člověk chce nyní s novinkou Knack navázat na Crashe, na což poukazuje hned několik společných prvků. Pojďme ale popořadě.

Nejdříve se podívejme třeba na příběh, který nebude to nejdůležitější, ale je nedílnou částí. Mark Cerny moc dobře ví, že u plošinovek chtějí hráči hlavně hrát, nestojí o zamotaný příběh, který by se táhl jako nudle z nosu. Přesto se rozhodl, že hodlá do hry vložit několik filmových sekvencí, které vše propojí do jednoho celku. Jejich kvalitu zmiňovat nebudeme, protože z toho co jsme viděli, se hodně přibližuje tomu, co nám servíruje už řadu let Pixar ve svých filmech. S výkonem Playstationu 4 tohle není problém, ostatně už třeba Ratchet na Playstationu 3 vypadal parádně. Samotný příběh se točí kolem mladého vědce a jeho týmu, který dlouhou dobu zkoumá zvláštní artefakty zapomenutých civilizací. Jednoho dne se mu je podaří oživit, přičemž z nich vznikne právě Knack. Na první pohled roztomilé stvoření, které ovšem umí vyrůst do velkých rozměrů. No a právě tato speciální vlastnost nově objeveného stvoření bude muset být využita, protože se objevila jedna velká hrozba, která může znamenat konec lidstva. Ze všech koutů světa totiž začali útočit skřeti všech velikostí, navíc za pomoci moderní technologie. Knack je jedinou možnou záchranou, takže se vydá zeleným zrůdám nakopat zadky.

Knack je od začátku popisován jako plošinovka s akčními prvky jako God of War, ze kterého si vypůjčil i pevnou kameru, což je ostatně vidět na první pohled. Také je ale vidět, že nemůžeme čekat nějakou revoluci, Mark Cerny prakticky hru staví na osvědčených prvcích ze série Crash Bandicoot, a ostatně se Knack i dost podobně hraje. Knack je lineární skákačkou, ovšem jak bylo ukázáno na E3, nebude zase tak jednotvárný, jak by se mohlo zdát. Prezentovaná demoverze měla hned několik částí, které se od sebe docela dost lišily, a to i hratelností. První část se odehrávala ve městě, přičemž hlavní hrdina Knack procházel lineární ulice a likvidoval v nich jednoho skřeta za druhým. Bojový systém se zdá být docela rozmanitý, obsahuje rozmanitá komba, která se navíc bude Knack pořád učit, jak bude postupovat hrou. Během procházky úrovní musí hlavní hrdina rozbíjet truhly, ve kterých jsou nejen skryté další artefakty, po kterých nabere na váze a objemu (trochu Katamari styl), ale také speciální sluneční energie. Tu jde poté využít pro ničivé speciální útoky, jako třeba tornádo, které Knack vytvoří za pomocí svých částí těla, nebo také se může proměnit v ničivou bombu. Během výbuchu se rozletí, aby se následně zase pěkně poskládal. Nepřátelé se samozřejmě po takovém výbuchu sami neposkládají. Ještě aby jo po takové pecce.

Úroveň ve městě byla čistě zaměřená na souboj se skřety, případně jejich technikou v podobě tanků nebo vrtulníků, po kterých může hlavní hrdina házet skoro vše, co mu přijde pod ruce. Stačí věc uchopit čtverečkem a hodit. Druhá úroveň odehrávající se v laboratořích, v nichž doprovázely hlavního hrdinu ještě další dvě postavy, ukázala spíše řešení hádanek a pomalejší postup. Bylo totiž nutné nacházet spínače, aby byly vypnuty lasery, přes které se mohl dostat normálně jen hlavní hrdina. Knack totiž má speciální mód, během něhož se zmenší a navíc se stane průhledný, který může aktivovat stisknutím trojúhelníku. Poté může překonat bez úhony lasery bez spuštění alarmu nebo ztráty života. Když je na druhé straně, zase se složí do větší verze, která je nebezpečný všem protivníkům. Ve zmenšeném módu může Knack rovněž procházet větracími šachtami a dostávat se do míst, kam by se normálně nevecpal.

Třetí část demoverze se odehrávala v zamrzlých jeskyních, což se projevilo i na hlavním hrdinovi, který byl složen z ledových krystalů. V této úrovni si šlo všimnout hlavně to, že ačkoliv jde o lineární plošinovku, když je nějaká plošinka, kolem které není plot, jde z ní spadnout, takže je rozhodně nutné si dávat pozor, kam skočit. Ostatně jak řekl Mark Cerny, Knack se sice může zdát z demoverze jednoduchý, ale první pohled dost klame. Ostatně vzpomeňte si na Crashe Bandicoota a několik úrovní, při kterých létaly vzduchem ovladače. Knack pravděpodobně bude stavět na úplně stejném konceptu. Snad už v Sony plánují zásobovat obchody novými Dualshocky 4.

Ačkoliv jsou levely lineární, vývojáři hodlají hráče přinutit, aby je trochu více prozkoumával. V levelech se totiž ukrývají skryté chodby a další místa se speciálními truhlami, které ukrývají artefakty. Těmi se vylepšují nejrůznější atributy hlavního hrdiny – síla, velikost nebo zdraví, ale rovněž získávají další schopnosti, které jsou důležité hlavně pro dokončení hry na větší obtížnosti. Na každou novou schopnost je nutné posbírat několik specifických artefaktů, což zřejmě nebude nic snadného. Ačkoliv je Knack hra určená především pro jednoho hráče, nezapomínají vývojáři na vytváření komunity a sdílení zážitku mezi fanoušky. To bylo ukázáno právě na sbírání artefaktů, kdy u každého máte ukázáno, jestli ho sebral i váš kamarád v listu přátel. Navíc je možné předměty měnit nebo mezi sebou jen tak posílat. Vývojáři slibují 60 různých artefaktů a spoustu dalšího obsahu k odemknuté, takže se zdá, že bude mít Knack i docela slušnou znovuhratelnost. Ale to samozřejmě posoudíme, až vyjde. Mark Cerny na E3 zmínil třeba speciální schopnost "Vampire Knack", kterou získáte až pro druhé hraní. Ta vám zaručí, že za každého zabitého nepřítele se obnoví hlavními hrdinovi kousek zdraví. Zvláště na větší obtížnosti jistě vítaný power-up.

Pokud můžeme hodnotit vizuální zpracování ze zhruba dvaceti minut dlouhé demoverze, tak to samozřejmě netlačí konzoli až na pokraj jejích možností. Grafika je čistě funkční, ostrá, pěkně barevná, takže nikoho neurazí. Samozřejmě, postavy jsou pěkné, mají spoustu polygonů, ale vývojáři se výkon konzole rozhodli využít raději na některé vedlejší efekty. Třeba na hlavním hrdinovi je vidět každá část (může se skládat až z 5000 kousků), ze které je složen, navíc když vyvolá z těchto částí ničivé tornádo, jde o skvělou podívanou. Právě při těchto pasážích by se současné konzole roztekly, v tom lepším případě. Jediné, na čem vývojáři musejí ještě trochu zapracovat, je občas nestabilní framerate. Hra je ovšem stále ve vývoji, takže v tom nevidíme problém. Ostatně framerate haproval během E3 u většiny vystavovaných her.

Knack rozhodně nebude videoherní revolucí, ani neoslní svým vizuálním zpracováním, ale podle prvních dojmů se zdá, že půjde o zábavnou plošinovku s několika dobrými nápady, a hlavně roztomilým hlavním hrdinou, který se během hraní bude měnit v obrovský kolos. Pro fanoušky plošinovek půjde jistě o jasného kandidáta na nákup během startu konzole Playstation 4. Je pěkné vidět, že i dnes, v době, kdy vycházejí samé akční hry, může vzniknout něco jako Knack. Nástupce Crashe Bandicoota? Dost možná ano!

Knack

ps4
SCEE, SCE Japan Studio
Datum vydání hry:
13. 12. 2013
Žánr:
Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
6/10

Komentáře