Halo Reach
Skalní fanoušci série pravděpodobně nepřehlédli jedinou zmínku o hře. Někdo z vás možná tak četl knihy Halo: The Fall of Reach a Halo: First Strike, které jsou odrazovým můstkem pro naši hru a prequelem k úplně první Halo hře. Ve hře je tak dokumentována hlavně obrovská bitva zvaná Battle of Reach, která pojednává o útoku rasy Covenantů na hlavní centra UNSC, mimo solární systém, planetu Reach. Šest experimentálních Spartan 3 a také několik Spartan 2 jednotek bohužel pro ně a bohudík pro nás, mělo tolik smůly, že se na planetě nacházely v době, kdy započala invaze. Tato jednotka se stane během několika měsíců něčím výjimečným - úspěchy v téměř sebevražedných misích jsou nezpochybnitelné, stejně jako celková úspěšnost a štábní kultura našich šesti vojáků. Bohužel i mistr tesař se jednoho dne utne a tak se naše Noble Six jednotka vrací v pěti lidech. Vy, jakožto úplný nováček nahradíte odpadlíka a dostanete se tak do řetězové reakce o záchranu planety. Jenže vy nejste až takový nováček. Zaměstnavatel vás popisuje jako nadměrně schopného a v boji téměř dokonalého vojáka, který má ovšem tendenci řešit konflikty na vlastní pěst, ačkoliv ho o to nikdo nepožádá a aniž by se to někomu příliš líbilo. Jak už to tak ale bývá, jste zahalen rouškou tajemství, které možná nechcete odhalit ani vy sám (možné zadní vrátka pro další díl). Vaši spolubojovníci ale také nejsou žádná ořezávátka, v boji mají daleko více zkušeností jak vy. Samotné Bungie popisuje jednotlivce jako vojáky s unikátními schopnostmi ve svém oboru. Ještě jednou upozorňujeme, že se jedná o vojáky vytvořené po legendárním Master Chiefovi, hlavní ikoně série.
Jedním z imaginárních tahounů je voják s kódovým označením Carter- 259, který si u svých spolubojovníků vysloužil respekt tím, že je vytáhl z mnoha problémů. Kat–320 je jakási zástupkyně Cartera, která je extrémně oddaná svému týmu a veliteli, což mělo za následek i jistou oběť na jejím těle. Přišla totiž o ruku, která byla později nahrazena robotickým implantátem. Právě Carter a Kat jsou jediní dva členové původního týmu, který byl postupem času takřka vyhlazen, což je k sobě vzájemně pojí více než silným a obvyklým poutem. Emile-239 je ten typ, bez kterého se neobejde žádná parta. Tichý typ s lebkou nakreslenou na helmě vám jasně říká, že se jedná o značně optimistického týpka, který dělá tu práci, kterou všichni odmítají. Zástupcem těžšího pohlaví je Jorge-052, jenž svým velkým vzhledem připomíná kráčejícího mastodonta, kterému ovšem trčí zbraně snad z každé tělní skulinky. Abychom uzavřeli naší šestku, posledním členem je ukecaný Jun-266, odstřelovač, bez jehož schopností obecně, byste se daleko nedostali. Už z popisu vývojářů se automaticky čeká, že postavy budou působit daleko živěji, jako postavy, které jsou schopné jednat samy za sebe a reagovat na okolní události nezávisle na vás. Průměrná výška 200 cm a hmotnost 100 kilogramů také není jen tak něco, s čím se setkáváte každý den.
Revitalizací má projít i planeta Reach sama o sobě, kdy vývojáři hodlají, ba ne, jsou pevně přesvědčeni o tom, že jí vdechnou daleko více života tak, aby bylo prostředí pro hráče více než atraktivní. Na počátku hry budete procházet krásnými místy, které si žijí vlastním životem. Jak fauna, tak i flora funguje perfektně ve vzájemném souznění. Čím více Covenantů ale přistává na planetě a devastuje ji, tím více se bude měnit. Při průchodu hrou si tak budete všímat, jak se prostředí kolem vás mění a na konci hry už budete svědky totální zkázy, která nemá s idylickým rájem téměř nic společného. Jasně, planeta sama o sobě byla nebezpečná dlouho před nájezdem cizí rasy, ale ani zdaleka tak zpustošená jako poté. Planetu jsme neměli možnost vidět ještě v žádné Halo hře, tudíž se může Bungie opravdu vytáhnout, což se jim ovšem podařilo i s minulými díly. Není třeba pochybovat o originalitě prostředí.
Zbraně, zbraně a zase zbraně. Kvalitní porce dobře zpracovaných zbraní dokáže nažhavit každého, kdo touží po komplexní a vyvážené FPS akci. Ruku na srdce, přece nebudete střílet z praku, zatímco ostatní třímají smrtonosné zbraně budoucnosti. I v Reach se dočkáte několika novinek, přestože se velká většina zbraní vrátí z dílů, které známe. „Vrátí” není možná to správné slovo, když se jedná o prequel, ale vy mi určitě rozumíte. Jednou z novinek je například puška DMR, což je jakás odlehčená verze klasických odstřelovaček, používaná na delší vzdálenosti. Dokáže sice pěkně kopat, ale bohatě vám to vynahradí extrémní účinek, dělající z nepřátel neškodná zvířátka. Druhou novinkou je Needle Rifle, jak název praví, pálí kolíky, které jsou extrémně průrazné a mohou prostřelit až několik nepřátel najednou. Zbraně celkově prošly výraznou změnou, přičemž působí daleko pevnějším, hmotnějším a hlavně realističtějším dojmem, což se nepovede každému. Pocit z akce a střelby jako takové je základ úspěchu. Tomu pomůžou i nové zvuky zbraní, které zní jako kovová mašinérie bušící do vašich ušních bubínků. Pokud si nechcete ošoupat boty, k dispozici budete mít i novou várku vozidel. První představený je Falcon, což je jakýsi bojový letoun, křížený s helikoptérou, sloužící zejména k přepravě. Řiditelné budou nově také civilní vozy.
Nepřátele z řad Covenantů v dřívějších dílech nepůsobili na první pohled nijak strašidelně nebo nebezpečně. Což se má taky změnit, stejně jako celkový přístup lidí k nim. V demu které bylo ukázáno světu je vidět ukázka, kdy je naše šestka přepadena hned z několika stran. Pomalu přistupujete na základnu lidí, která je kompletně vyvražděná a zdá se, že i opuštěná. Všude je plazma, kterou používají právě Covenanti. Ve zlomku vteřiny se spustí zběsilá palba a vy jste náhle obklopeni houfem krvežíznivých nepřátel, kteří nyní mluví svým jazykem, který připomíná guturální a velice hluboké zvuky. Nový typ nepřátel, Skirmisher, je nebezpečný zejména ve smečkách a že se do nich shlukuje velice rád! Ve hře se navíc náš tým několikrát rozejde, aby byl boj ještě efektivnější. V jednu chvilku tak první trojice směřuje do hor, aby zmapovala terén a rozhodla o dalším postupu. Jenže na klikatých cestičkách v horách naráží na nepřátelskou patrolu a potichu jí usmrcuje. Další novinka v podobě tichých zabití, kdy se k nepříteli připlížíte a delším stisknutím tlačítka jej tiše uvedete do stavu smrti. Což znamená, že trocha taktiky bude rozhodně na místě. Novinkou jsou také lékárničky a celkově systém zdraví, jelikož se vrací ukazatel štítu a ukazatel zdraví. Jakmile vyplýtváte štíty, očekávejte, že se budete muset alespoň minimálně krýt, jelikož vám nikdo život nezachrání. Tím se vývojáři snaží vnuknout ostatním fakt, že už nejste nesmrtelní a je potřeba brát ohled jak na ostatní, tak zejména na sebe. Konec je také s Flame a Spike granáty, přičemž zůstanou jen klasické výbušné a plazmové. Vaší postavu bude také možné lehce editovat, ovšem nečekejte nějaké přeplácanosti, kterými bude vaše postava disponovat, pouze lehké úpravy. O to zásadnější je fakt, že do vybavení lze přidat pouze jednu speciální schopnost, která se po nějaké době vybije, ale je možné jí zase dobíjet. Prezentována nám byla možnost rychle sprintovat na krátké vzdálenosti, následně prohozená za kamufláž, jenž vám dovoluje se na pár chvilek zneviditelnit. Dle vývojářů tak bude mít na výběr opravdu každý, ať už se jedná o akčního maniaka, který si zapíná kalhoty výstřelem, nebo plíživého leguána.
Na závěr několik technických detailů. Engine, jež údajně Bungie ždímají do dna, je nyní schopen zvládnout spočítat až 40 jednotek s aplikovanou umělou inteligencí na jednom místě. Což znamená jediné – více jednotek, větší akce, drsnější podmínky, větší zážitek! Grafika taktéž prošla drastickou změnou, zejména v porovnání s Halo 3: ODST, která je již tak technicky více než podařená. Dočkáme se také hromady nových animací a střihových sekvencí, které vás budou v příběhu doprovázet. Což má za následek celkové okořenění hry. Je jen na vás, jestli budete historii Halo hltat po litrech, nebo ji dávkovat po malých částech. Co jiného taky čekat od Halo, než prvotřídní multiplayerový zážitek, doprovázený návykovou hratelností? Dle posledních informací bude v části pro více hráčů vše, co známe z předešlých her, od režimů, až po prvky. Jisté navíc je, že se dočkáme kooperačního online režimu až pro 6 lidí a splitscreen kooperace pro dva lidi. Zbytek jsou kompetitivní režimy až pro 16 hráčů, ve kterých bude hrát velkou roli i úprava vlastních herních avatarů. Tím se myslí zejména aplikace vylepšení vašeho brnění, které jsme zmínili výše.
Jak sami vidíte, Halo: Reach je něčím, o čem není radno spekulovat. Ušlechtilost a propracovat ze hry přímo sálá a všem pochybovačům můžeme určitě směle tvrdit, že se bude jednat o událost, na kterou se jen tak nezapomene. Ostatně jako na většinu AAA her. Halo má ale výhodu v tom, že se ví, co od něho máme čekat. Přesto nás ale vždy potěší. Temnější a citově zabarvený příběh není nikdy na škodu, o to více člověk přilne k jednotlivým postavám a o to větší šance, že na ně jen tak nezapomene. Těšíme se na další setkání s Halo: Reach. A máme proč!
Komentáře