Tomb Raider II Starring Lara Croft

recenze  12
Martin Šmíd, 6. 1. 2010 22:44
Po úspěchu prvního dílu Tomb Raider se vývojáři z Core Design pustili ihned do pokračování. Jeho vydání totiž EIDOS požadoval na Vánoce příštího roku. Vzhledem k tomu, že byl jako základ použit engine z předchozí hry, samozřejmě značně modifikovaný, vývojáři neměli problém požadavek splnit. Za onen jeden rok vývojáři stihli napsat nový příběh, vylepšit samotnou hratelnost a vydat důstojného nástupce původní hry. Pojďme se podívat, o čem vlastně Tomb Raider 2 byl.

Každý Tomb Raider začínal nějakým tím úchvatným filmečkem a ne jinak tomu bylo u druhého dílu. Filmeček nás zavedl do staré Číny, kde vládl velký tyranský císař. Císař vlastnil jeden mytický předmět, který mu všichni záviděli. Byla jím bájná dýka Xian, která tomu, kdo si ji bodl do srdce, propůjčí ohromnou sílu draka. Císař svedl nespočet bitev, které díky dýce vyhrál, a podrobil si tak celou Čínu. Když už se zdálo, že jeho ovládnutí Číny bude jen otázkou času, byl v jedné z bitev poražen a dýku si přivlastnil jeden tibetský mnich. Mnich ovšem zahynul a dýka se shodou okolností dostala do bezpečí, do chrámu Xian. To už se filmeček přesunul do současnosti, kdy jsme zastihli Laru Croft u Velké čínské zdi. Lara se totiž dozvěděla, že už několik měsíců se tu provádějí vykopávky, které mají odhalit, kde se bájná dýka nachází. O tu totiž velmi stojí italská mafie Fiama Nera. Více už neprozradíme. Nedávno druhý díl vyšel na Playstation Network, takže máte další příležitost si ji zahrát. Zaručujeme, že svých peněz rozhodně litovat nebudete.

Drýhý Tomb Raider nás opět zavedl na nejrůznější místa po celém světě. Začali jsme v Benátkách, kde jsme byli na stopě zdejší mafie a pokračovali jsme do mořských hloubek, abychom našli vrak lodi The Maria Doria. Svoji cestu pak Lara zakončila v Tibetu, kde nalezla bájnou dýku. Fanoušci série si jistě vzpomenou na poslední úroveň hry, kde byla Lara přepadena ve svém sídle a musela se bránit nájezdu mafie. Co se týče celkového level designu, tak ten byl na velmi dobré úrovni, přičemž samotné levely byly zhruba o jednu třetinu větší, jak v původní hře. Bohužel ubylo hádanek, takže se z druhého dílu stala daleko akčnější podívaná. Bylo už jen na hráči, jestli mu tato změna vadila nebo ne. Ačkoliv se Tomb Raider 2 stal akčnějším pojetím, rozhodně nejde říci, že by byl lehký. To vážně nebyl. Některé hádanky nebo pasti dokázali zvednout člověka ze židle a rozpoutat u něj nekontrolovatelný vztek.

Kromě nového příběhu a levelů jsme se dočkali i několik vylepšení v samotné hratelnosti. Lara nyní uměla daleko více pohybů, salt a dalších věcí. Mohla se tak dostat na místa, kam by se za normálních okolností v prvním díle nedostala. Jedna z vítaných novinek byla i možnost šplhat na určité zdi. Tato schopnost Laře zůstala do současných dílů. Další vítanou změnou byla možnost řídit některé ty dopravní prostředky, jako byl člun v Benátkách nebo v pozdějších částech hry i nějaká ty další vozidla. Tyto části hru oživovaly a hráč tak měl pocit, že se opravdu nachází uprostřed celistvého dobrodružství. Kromě vozidel byl Laře rozšířen i inventář, který přinesl několik málo nových věcí a hlavně zbraní.

Grafická stránka doznala od prvního dílu znatelný pokrok, ačkoliv běžela na stejným enginu. Vše bylo takové uhlazenější, detailnější a hlavně pohyby hlavní hrdinky byly zase o kousek přirozenější. Všemu pomáhal i výtečný level design, který byl až neuvěřitelně detailní a v té době neměl téměř žádnou konkurenci. Vývojáři si této technologické nadřazenosti byli vědomi, takže v následujících letech engine jen vylepšovali a přidávali nové věci a efekty. Až se čtvrtým dílem se dočkal Tomb Raider znatelnější změny enginu, která mu vydržela až do dílu pátého. Pak přišla éra Playstationu 2 a s ní i zbrusu nový engine. Vraťme se ale k Tomb Raider 2, který přinesl opět velmi kvalitní dabing všech postav a především se pyšnil ještě lepším soundtrackem, na který nedá spousta hráčů dopustit. Když se to tak vezme, tak Tomb Raider vždy poskytoval to nejlepší, co se týče hudební stránky.

Tomb Raider 2 je pro mnohé nejlepším dílem série. My ho řadíme na pomyslné druhé místo za dodnes nepřekonatelný The Last Revelation. Core Design za jeden jediný rok stihl hru neuvěřitelně vylepšit, a ačkoliv přinesl o něco akčnější podívanou, jedná se o jeden z nejlepších Tomb Raiderů, jaký kdy vznikl. Příště se podíváme na třetí díl, který opět přinesl několik málo novinek a řadí se mezi ty nejtěžší Tomb Raidery.

Při této příležitosti bychom vyjádřili lítost nad tím, že vývojáři z Core Design nepřipravili pro konzole datadisk The Golden Mask, který obsahuje snad nejlépe navržené levely v Tomb Raider sérii. Pokud máte plnou verzi Tomb Raider 2 na PC, můžete si plnou verzi The Golden Mask stáhnout zdarma. Vyžaduje pouze původní hru.

Tomb Raider 2

ps1
Sony Computer Entertainment, Core Design Ltd.
Datum vydání hry:
1. 11. 1997
KARTA HRY
9/10

Komentáře