Toki Tori 2

recenze  3
Martin Šmíd, 24. 7. 2013 22:00
Když Nintendo před vydáním konzole Nintendo Wii U prezentovalo její digitální distribuci, vedle druhého Trine zmiňovalo plošinovku Toki Tori 2 od vývojářů ze studia Two Tribes. Nebylo se čemu divit, protože hra vypadala ze všech obrázků a videí parádně, takže se určitě každý těšil, až si ji zahraje. Původně měla vyjít už na konci minulého roku, ale nakonec došlo k odložení, protože vývojáři s celkovou kvalitou nebyli úplně spokojeni. Na eShop konzole Wii U se dostala až na začátku dubna, no a protože přes léto není moc novinek, rozhodně se vyplatí k této hře vrátit. Naše recenze je tu.

Rozepisovat se o tom, o čem přesně Toki Tori 2 je, by bylo zcela zbytečné. Menší příběh tu je, ale vývojáři se hlavně vrací ke kořenům žánru a servírují nám čisto čistou logickou plošinovku, která má za úkol bavit a prověřit vaše schopnosti řešit nejrůznější problémy. Hlavním hrdinou je opět jako v prvním díle legendární žluté kuřátko, které se vydává na další velké dobrodružství napříč světem s nejrůznějšími tvory, s jejichž designem si vývojáři dali velkou práci, který zrovna neprožívá nejlepší chvíle.

Už po zapnutí dávají vývojáři jasně vědět, že Toki Tori 2 plošinovku ze staré školy, pravda, v pěkné grafice, k níž se dostanu později. Vývojáři k Toki Tori 2 přistoupili dost minimalisticky, takže vám vůbec nic nevysvětlují, na vše musíte přijít během hraní sami. Chybí jakýkoliv tutoriál, nastínění toho, co se děje, dokonce hra nemá žádný text, takže je tímto do značné míry přístupná naprosto všem - nepotřebujete umět anglicky. Minimalistický design je na celé hře hodně znát, na druhou stranu ono není ani moc co vysvětlovat, protože ovládání se skládá jen z chůze hlavního hrdiny a jeho dvou aktivit, kam se počítá pískání a dupnutí. Více nepotřebujete, takže v tomto je hra hodně jednoduchá, tedy po stránce ovládání, protože jak následně zjistíte, rozhodně nejde o záležitost určenou k hraní po těžkém dni nebo pro děti, ačkoliv se tak snaží Toki Tori 2 tvářit.

Během hraní budete cestovat do nejrůznějších lokací s nádherným designem, který se vývojářům mimořádně povedl, a řadou logických problémů. Právě logické hádanky patří k tomu hlavnímu, co Toki Tori 2 nabízí. Některé jsou jednoduché, takže je ihned pochopíte, jiné zase složitější. Narazíte ovšem i na hodně těžké hádanky, které prostě budete muset dělat stylem pokus omyl. Hra vám nic neulehčuje, jste prostě hozeni do úrovně a starejte se. Jak si s daným problémem poradíte, je jen na vás, žádné nápovědy nečekejte. Při těžkých hádankách, které občas budete řešit i několik minut, je docela frustrující, když mnohdy nevíte, jak situaci vyřešit, a jakou cestou se dát. Ano, pocit z překonané těžké překážky je vždy uspokojující, ale když už hra vše zbytečně komplikuje, jen aby udělala hádanku a danou situaci složitější, je to celkem problém a hratelnosti to neprospívá.

Jsem zásadně proti používání nápověd na youtube, ale musím se přiznat, že zde jsem několikrát jen sklopil uši a šel se podívat, co mám vůbec dělat. Podle komentářů na fórech nejsem sám, kdo měl s hrou tyto problémy, a podle updatů si tohoto jsou vědomi i přímo vývojáři. Co bych průchodu hrou dále vytkl, tak je nemožnost se libovolně procházet po mapě, vždy musíte postupovat do levelu, který vám hra ukáže. Ano, později je možné se do prošlých levelů vracet, ale opět skrze dost krkolomný způsob, který mohli vývojáři vyřešit daleko lépe. Mohli si třeba brát inspiraci v New Super Mario, který má mapu světa řešenou asi nejlépe, jak je možné.

Toki Tori 2 se mi podařilo dohrát za nějakých dvanáct hodin, což není zrovna málo, dost jsem se vracel, sbíral zlatá pírka, takže po tomto rozhodně spokojenost. Po dohrání si ovšem možná řeknete, co dál. V PC verzi je u hry přibalen i editor levelů, který podle všeho funguje velmi dobře, ale u Wii U verze zatím chybí, což považuji za velký nedostatek. Možnost vytvářet si nové levely by byla jistě fajn. Doufejme, že vývojáři editor brzy do Wii U verze dají, i když je otázkou, jestli třeba půl roku po vydání bude někoho ještě zajímat. S editorem měli rozhodně vývojáři přijít hned, i třeba za cenu dalšího menšího odložení. Ano, Toki Tori 2 je i bez něj příjemná plošinovka, kterou si s chutí zahrajete, ale jen jednou, na opakované hraní to moc není. Jednou z nevýhod je i fakt, že hra vás vždy po zapnutí hodí na poslední uložený bod, takže neexistuje, že by ji mohli hrát naráz dva hráči. Vždy může jen jeden, což je trochu omezující.

Co každého na Toki Tori 2 zaujme hned na první pohled, je nádherná pestrá grafika, která vypadá ve vysokém rozlišení parádně. Vývojáři si pohráli hlavně se stylizací a spoustou pěkných efektů, takže vizuální stránka je rozhodně jednou velkou devízou Toki Tori 2, navíc v pohybu vše vypadá ještě lépe, hlavně díly povedeným animacím. Těžko hledat nějakou chybu, protože vše navíc běží velmi dobře, žádného problému nebo zpomalení jsem si za celou dobu nevšiml. Mohl jsem si tak nejen hru užívat, ale i se zaposlouchat do velmi dobrého hudebního doprovodu. Jen ty zvuky by mohly být trochu více výrazné. Rozhodně příjemnou vychytávkou Toki Tori 2 je možnost hrát celé dobrodružství jen na Wii U Gamepadu, na který si hru přepínáte přímo v menu hry. Když hrajete na televizi, vidíte na displeji gamepadu menší mapu se světem.

Toki Tori 2 je příjemná, vizuálně moc pěkná plošinovka s řadou logických hádanek, která vás bude bavit, zvláště pokud hledáte hru, u níž je nutné hodně přemýšlet. Bez zapnutého mozku se daleko nedostanete, takže je jasné, že není určená naprosto všem. Nevýhodou je malá znovuhratelnost, některé až moc komplikované situace, no a samozřejmě i chybějící editor, který by vás u hry udržel déle.

Toki Tori 2

ps4wiiu
Two Tribes, Two Tribes
Datum vydání hry:
3. 4. 2013
Žánr:
Plošinovka, Puzzle, Adventura, Indie
KARTA HRY
7/10

Komentáře