Lara Croft and the Temple of Osiris

recenze  9
Martin Šmíd, 14. 12. 2014 23:45
V roce 2010 vytvořilo studio Crystal Dynamics spinoff k sérii Tomb Raider s názvem Lara Croft and the Guardian of Light, který stavěl na kooperaci dvou hráčů. Sice obsahoval oblíbenou hrdinku, ale v trochu jiném pohledu a hratelnosti. Jednalo se jen o pokus, ale ten vývojářům vyšel, hra se stala oblíbenou i mezi fanoušky, vyšla prakticky na všechny možné platformy, takže určitě udělalo radost oznámené pokračování Lara Croft and the Temple of Osiris, které vyšlo před několika dny pro konzole PlayStation 4 a Xbox One. Jestli se povedlo, se nyní dočtete v recenzi.

Testovaná verze: PlayStation 4

Egypt je pro mnohé fanoušky Tomb Raidera srdeční záležitost, ostatně odehrával se v této zemi částečně nejen úplně první díl, ale také výborný The Last Revelations, v němž Lara málem přišla o život v původní sérii. Vývojáři z Crystal Dynamics se nyní do Egypta vrací a rozehrávají zcela nový příběh, točící se kolem zlého boha Seta (fanoušci ho určitě budou dobře znát ze zmíněného The Last Revelations, který se probudil a musí být poražen. Lara během své cesty potká několik dalších postav, mezi nimiž jsou i bohové Isis a Horus, kteří mají stejné cíle. Jinak je ale příběh hodně prostý, vlastně cíl je od začátku daný a vývojáři nepřipravili žádné zvraty, což by nevadilo, jako menší hloubka dalších postav. Kdo je Lara Croft je jasné, ale o dalších postavách už moc informací nepadne, což mi přišlo jako škoda, určitě šlo napsat něco lepšího a propracovanějšího. Takhle se příběhem vůbec nemusíte zabývat, prakticky tu není. To ale zase určitě potěší hráče, kteří moc neovládají angličtinu, protože kromě pár vět o nic nepřijdou.

Pokud jste hráli předchozí Guardian of Light, budete zde jako doma, protože vývojáři staví na osvědčených prvních, stejné hratelnosti, jen samozřejmě před hráče hází i docela dost novinek, které vše oživují a dělají zajímavější. Proto ve výsledku nevadí, že hra jede prakticky podle stejné šablony, zvláště když je zábavná, což je a ne málo. Protože se vše odehrává v Egyptě, mohlo by se zdát, že hra bude trpět na menší rozmanitost lokací, ale to naštěstí nehrozí. Podíváte se do spousty hrobek, pyramid a dalších míst, dokonce se ve druhé polovině změní podnebí a napadne sníh či zamrzne řeka, takže po tomto je hra rozmanitá, navíc velkou devízou je pěkný design všech levelů, s nimiž si vývojáři dali práci, a kolikrát si budete připadat, jako byste se skutečně v Egyptě nacházeli. Povedený ale není jen design levelů, ale i hádanky, které se v úrovních nacházejí, jsou velmi dobré, chytré a je radost je plnit, ačkoliv občas mi přišlo, že mohli vývojáři přidat na obtížnosti. Některé hádanky jsou totiž až moc jednoduché, zvláště v jednom, ve více hráčích se trochu liší. Co vývojáři nedali hádankám, to pastím ať už vystřelujícím šípům, kopím a tak dále, takže je opravdu nutné zvažovat každý krok, nikdy nevíte, co vás může stát kousek zdraví.

Zdraví hlavní hrdince, případně hrdinům, nedokážou ubrat jen pasti, ale i nepřátelé, kteří vycházejí z egyptské mytologie, takže potkáte zombie, kostlivce, ve vodě plavou velcí krokodýlové, případně v hrobkách zase okusují maso z návštěvníků obří skarabové, kteří nabíhají ve velkém množství. Kolikrát se tak má Lara co ohánět, ale je třeba říci, že hra je založena hlavně na logických hádankách a překonávání pastí, takže se nezvrtne jen ve zběsilou střelnici, jakou je třeba Dead Nation, což je dobře. Vývojáři pořád zůstávají věrní odkazu, i když jde jen o spin-off. Co ještě musím zmínit, jsou souboje s bossy, kterých je tu několik, a stejně jako u logických hádanek, je nutné u nich zapojit mozek. Prostým ustřílením je nedáte, i kdybyste se hodně snažili. To se mi hodně líbilo, a podobné souboje s velkými protivníky mám v hrách rád, když nejde jen o tupé střílení.

Hra Lara Croft and the Temple of Osiris si na vašem pevném disku ukousne zhruba 3GB místa, na Xbox One zaplatíte 399,-Kč, na PlayStation 4 pak 549,-Kč s možností menší slevy pro členy PlayStation Plus.

Aby Lara a její kolegové měli šanci proti protivníkům, během hraní dostanete do rukou nejen dvě pro Laru charakteristické pistole, které jsou docela silné, ale také další klasické kousky jako samopaly, brokovnice, granátomet nebo bazuku, Lara má navíc i speciální granáty, které může z dálky odpalovat, jen je třeba si dávat pozor, aby na nich nestála. Střelba ze zbraní je jednoduchá, levou analogovou páčkou běháte, pravou zaměřujete, abyste mohli R2 vypálit. Prostě klasika pro žánr, jen občas mi přišlo, že střelba není tak přesná, jak bych si přál, rovněž se mi občas nelíbil sem tam menší bug, po němž Lara zemřela. Tyto situace dokážou určitě naštvat, a to i přesto, že checkpointy jsou celkem blízko u sebe, takže neopakujete nikdy delší úsek znovu. Na tomto ale musejí vývojáři ještě zapracovat. Abych se ale dostal na pozitivnější vlnu, oceňuji zapracování amuletů a prstenů, které během hraní sbíráte, a po jejich nasazení přidávají pasivní vlastnosti ovládaným postavám. Třeba zlepšují zdraví, sílu, dodávají výbušné nebo mrazivé náboje do zbraní a tak dále. Občas se vyplatí podívat do batohu, co se zrovna sebralo a trochu si s nasazením pohrát.

Vývojáři v Lara Croft and the Guardian of Light představili možnost kooperace mezi dvěma hráči, která se celkem osvědčila, takže nepřekvapí, že Lara Croft and the Temple of Osiris taky obsahuje tuto část. Novinkou ovšem je, že můžete hrát kooperaci přes PlayStation Network nebo Xbox LIVE až ve čtyřech hráčích. Jeden hráč se samozřejmě chopí Lary Croft, další pak archeologa Cartera a bohů Isis a Horuse. Od hry pro jednoho se tento režim pro více hráčů moc neliší, kromě tedy toho, že mnohé hádanky jsou jinak nedesignovány, aby je nemohl splnit jen jeden hráč a druhý se nenudil, vyžadují vzájemnou kooperaci, hlavně v pozdějších levelech, což se mi líbilo. Také překonávání pastí je trochu odlišní v kooperaci, třeba Osis umí udělat speciální štít, kterým neprostřelí šípy, ale neumí zase šplhat po stěnách díky vystřelovacímu háku s lanem jako Lara, takže je nutné ji přitahovat a stavět mosty z lana. Kooperace je opět zábavná a doporučuji hrát hru s kamarády, hned je hra zajímavější.

Pokud to vezmete opravu hopem, není problém hru Lara Croft and the Temple of Osiris dohrát za nějaké čtyři hodiny, což se podařilo i při mém hraní, ale věřím, že většině z vás vydrží o něco déle, na nějakých pět až šest hodin. Hodně samozřejmě bude záležet, jak rychle vyřešíte hádanky a prostřílíte se skrze protivníky. Každopádně hned po dohrání mi hra dala jasně vědět, že porážkou hlavního protivníka nic nekončí, protože jsou ve hře ještě výzvy, většinou spojené s prozkoumávání krátkých hrobek a vyřešení v nich rébusu, což je podobné jako v posledním Tomb Raiderovi. Toto natahování doby hraní se mi docela líbilo, stejně tak jako možnost plnit další výzvy založené na skillu, které jsou kolikrát se silnějšími protivníky pořádně těžké a tak dále, za což se hra dokáže náležitě odměnit, a to nejen ve výsledku zlatou trofejí, ale i herními bonusy, které jistě oceníte. Možná i proto se vyplatí výzvy dělat už během hlavního hraní, abyste vše mohli dostatečně otestovat. Pro sběratele tu jsou pak k vysbírání červené lebky a další bonusy. Herní čas se tak ještě natáhne a řekl bych, že za cenu, za jakou se hra prodává, dostanete adekvátní zábavu.

Hra Lara Croft and the Temple of Osiris vyšla u nás i v limitované edici pro fanoušky, která obsahuje sošku hlavní hrdiny a Season Pass - http://www.xzone.cz/nahledps3.php3?idg=1158&a_aid=11051105 .

Protože hra Lara Croft and the Temple of Osiris vychází pouze na současné konzole, vývojáři se nemuseli v ničem omezovat. Očekává se tak nějak, že grafika bude nádherná, což opravdu je, detailní nejsou jen postavy, ale i samotné prostředí je úžasné se spoustou detailů, které nejsou u podobného typu her zrovna běžné. Vývojáři si s vizuální prezentací opravdu pohráli, pěkné je třeba i osvětlení, které oceníte v částech, které jsou osvětleny ohněm, případně tlačíte ohnivou kouli dělající pěkné efekty, navíc prostředí, ačkoliv je obrovské, moc nahrávacích obrazovek nemá. Prakticky nahrávací obrazovky vidíte jen v momentech, když třeba selžete a musí se nahrát poslední uložený bod. Po většinu času běží Lara Croft and the Temple of Osiris velmi dobře, ale jsou části, v nichž se lehce zadrhne a je viditelné trhání. Jsou to většinou části, v nichž se nic neděje, takže na hratelnost moc velký vliv nemají, ale snad je vývojáři ještě opraví. Poslední Tomb Raider měl velmi dobrý hudební doprovod, a možná i proto zamrzí, že zde vývojáři nedokázali na něj navázat. Několik slušných melodií tu je, ale jinak jde spíše o průměr. Slušné je pak ozvučení a v rámci možností se povedl i dabing, i když je škoda, že Laru Croft nenamluvila opět Camilla Luddington.

Další vytípané obrázky z hraní naleznete na kartě - http://konzolista.tiscali.cz/games/onegame?link=lara-croft-and-the-temple-of-osiris-5478&game5478-show=2 .

Lara Croft and the Temple of Osiris důstojným nástupcem původní hry, který vás určitě zaujme pěkným level designem, chytrými hádankami, detailní grafikou a povedenými souboji s protivníky, hlavně tedy bossy. Je ovšem škoda, že vývojáři nepřidali i zajímavější příběh, který zde prakticky chybí, stejně tak mohli více zapracovat na několika nedodělcích, které hru sem tam postihnou a trochu kazí jinak velmi pozitivní dojem.

Lara Croft and the Temple of Osiris

ps4xone
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
9. 12. 2014
Žánr:
Střílečka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře