NHL 2K9

Martin Šmíd, 2. 10. 2008 14:18
Vývojáři z 2K Sports přinesli v posledním roce na trh hodně povedené protějšky ke hrám od EA. Jediné, co chybí v jejich vydařeném portfoliu, je fotbal. To hokej už dnes patří ke každoročním stálicím a jak se zdá, bude patřit i nadále. Minulý ročník znamenal pro všechny fanoušky skvělou zábavu a mnozí hru považovali za nejlepší hokejovou simulaci. Rok se s rokem sešel a máme tu NHL 2K9.

V 2K Sports si zřejmě po minulém ročníku řekli, že pokud chtějí konkurovat Electronic Arts, musí hru zpřístupnit daleko širšímu spektru hráčů. Už po prvním zapnutí je tak cítit daleko větší posun od simulace k akčnějšímu pojetí hokeje, což je na jednu stranu určitě dobře. Na straně druhé stojí hráči, kteří mají nahráno několik desítek hodin v předchozím ročníku, a budou tak možná lehce zklamáni, ale změny nejsou zas až tak razantní, aby se na ně nedalo zvyknout. Kromě akčnějšího pojetí totiž hra už moc novinek bohužel nepřináší. Vývojáři se zřejmě soustředili jen na vypilování předchozího ročníku a na odstranění jeho chyb. Vzhledem k tomu, že byl předchozí ročník i tak výtečnou hrou, není toto rozhodnutí zas tak na škodu.

V menu hry tento rok naleznete jak klasické módy jako sezóna, samostatný zápas a trénink, tak i několik novinek. V offline režimu je to třeba mód 3v3 na zamrzlém rybníku, který je velmi svižný a padá v něm opravdu velký počet gólů. Dále v menu naleznete i spoustu miniher, ve kterých pak můžete soupeřit se svými kamarády. Offline mód toho tento rok nabízí zase o něco více, ale na konkurenci letos rozhodně nestačí. Co ovšem NHL 2K9 ztrácí v offline režimu, to získává naopak v onlinu. Tam naleznete spoustu herních módů, a dokonce i kompletní sezóny pro třicet hráčů. Kompletní sezóna je hodně dobrý nápad, ale nedovedu si na základě vlastních zkušeností představit, že by všichni zúčastnění vydrželi se svými týmy až do konce. Pokud se však najdou skutečně schopní hráči, stává se z tohoto módu největší zbraň NHL 2K9. Neméně zajímavým módem je TeamUp, kde se každý ujme jednoho hráče z týmu a pak svojí sehraností postupují s týmem celou sezónou. Nemusím ani říkat, že to chce hře věnovat opravdu hodně času a úsilí, aby se tým sehrál, což bohužel každý nezvládne. Herní módy v online režimu jsou tedy v NHL 2K9 neskutečně propracované a mají velký náskok před konkurencí.

V 2K Sports si po minulém ročníku všimli, že hodně hráčů volalo po lepším ovládání, protože jim sedělo mnohem lépe to od konkurence. V novém ročníku tak byli nuceni přinést jeho obdobu, a tak už i zde naleznete ovládání hokejky analogovou páčkou. Levou páčkou pochopitelně ovládáte hokejistu, zatímco tou pravou jeho hokejku. Na výběr máte ze tří typů ovládání (základní, pokročilé a hybridní). Z těchto možností je zřejmě nejpoužitelnější to třetí, které používá z části zaběhnuté ovládání z předchozích dílů a z části i úplně nové. Tím hlavním, co nové ovládání přináší, je ona citlivost, kterou vedete hokejku. Můžete si tak více dovolit a i vaše kličky nyní vypadají opravdově. Na hokej se tak lépe dívá a zároveň je pro hráče jeho ovládání jednodušší. Vaše kličky nyní dost dobře dokážou zmást i soupeřova obránce, který se i na větší obtížnost nechá oblafnout a pustí vás před bránu. Horší je, že ani brankář není o moc větší borec než obránci, a tak pouští po pár kličkách góly. Stačí si několikrát přehodit puk zleva doprava a brankář je i na nejvyšší obtížnost bezmocný a vy oslavujete vstřelenou branku. Kromě ovládání analogovou páčkou můžete do hry zapojit i klasická tlačítka. Tím spustíte speciální finty a triky, které pouze páčkou dělat nemůžete. Tyto triky taktéž přispívají k celkově malé obtížnosti hry, protože i díky nim na vás většinou soupeř nestačí, ale akce jsou většinou tak efektní, že je radost je sledovat.

Dostáváme se k samotnému zápasu. Ten je, jak jsem už zmínil, daleko akčnější, svižnější a daleko více ho člověk dokáže prožívat. Skvěle zvládnutá vhazování a efektivní zákroky brankářů zůstaly, což napomáhá k velice působivé atmosféře jednotlivých zápasů. 2K se rozhodlo okořenit jednotlivé hry i ukázkami ze skutečných zápasů, což vypadá skutečně povedeně. I komentátorské duo Randy Hahn a Drew Remend působí naprosto přesvědčivě a jednotlivé situace opravdu prožívají. Změnami prošly i opakované situace, které nyní vypadají daleko reálněji. V 2K Sports si dali opravdu záležet, aby jejich nová hokejová hra splňovala ta nejpřísnější hokejová měřítka, a to se jim i přes drobné chybičky povedlo. Povedená je i grafická stránka hry. Engine sice vychází z 2K8, ale vývojáři do něj přidali několik nových efektů jako jemnější stínování nebo nový bruslící systém. Díky tomu vypadá pohyb hráče opravdu realisticky a občas se vám dokonce může zdát, že sledujete opravdový hokej.

NHL 2K9 je výtečná hokejová hra, které lze vytknout jen malý počet zajímavých módů ve hře pro jednoho. Tuto nedokonalost ovšem zastiňuje online část, která se opravdu povedla. I přes některé novinky přešlapuje hra na místě a rozhodně by jí prospělo více dalších změn. Potom by bylo naše hodnocení ještě vyšší.

NHL 2K9

ps3x360wiips2
Take-Two Interactive, Visual Concepts