New Pokémon Snap

Martin Šmíd, 3. 5. 2021 16:45
Musím se přiznat, že když byla před několika měsíci oznámena hra New Pokémon Snap pro konzoli Nintendo Switch, nevěnoval jsem jí velkou pozornost, ačkoliv mám Pokémony rád už od dětství a sledoval jsem nejen populární seriál, propadl jsem kartičkovému šílenství, ale také hrál řadu her z hlavní RPG série. Na první pohled se mi zdálo, že jde o menší eShopovou záležitost, která má jen zkrátit čekání na další plnohodnotný díl. Jak se ale blížilo datum vydání, začal jsem si zjišťovat více podrobností a zjistil jsem, že jde o pokračování nesmírně populární 22 let staré hry z konzole Nintendo 64. Kolem ní se utvořila tehdy početná komunita fanoušků, která přes dvě desetiletí žádala po Nintendu pokračování, takže když bylo nedávno oznámeno, šlo o velkou událost, ačkoliv mi to nepřišlo a úplně jsem nadšení z toho minul. Pořád jsem byl ovšem skeptický k tomu, jestli hra založená pouze na focení oblíbených potvůrek může být zábavná a v dnešní době uspět.

Hra New Pokémon Snap se odehrává v  regionu Lental, kde budete pomáhat místnímu profesorovi s výzkumem, který se točí kolem šesti speciálních Pokémonů. Příběh není nějak extra složitý nebo originální, ale jsem toho názoru, že fanoušky rozhodně nezklame vzhledem k tomu, že ukrývá řadu jedinečných situací a obsahuje několik záhad, které jsem rád odkrýval. A vlastně i docela dobře zapadá do univerza a obohacuje ho o další legendu. Ačkoliv k příběhu jako takovému nemám moc námitek, jde prostě o klasické solidní dobrodružství ve světě Pokémonů, tak jeden nedostatek jsem našel a musím ho zmínit. Během hlavních filmečků jsou jednotlivé postavy dabovány, ale když pak vedou dialog jen ve hře, tak ten už bohužel nadabovaný není. Vzhledem k tomu, že je dabing ve filmečcích kvalitní a dialogů zase tolik není, zamrzí to o to více. Jsem toho názoru, že pokud by se nadabovalo vše, nestálo by to o moc více peněz, nehledě tedy na to, že se z New Pokémon Snap stane podle mého další velký hit s milionovými prodeji.

Dlouho jsem přemýšlel, do jakého žánru hru New Pokémon Snap vůbec zařadit. Asi se moc neseknu, když ji zařadím do žánru kolejnicových arkádových stříleček. Volný pohyb totiž v ní chybí, protože sedíte v jakési kopuli a ta automaticky jezdí po předem nastavených kolejích. Jen tedy místo zbraně využíváte fotoaparát k pořizování fotografií nejrůznějších Pokémonů. Ať už budete prozkoumávat lesy, pouště, zamrzlé tundry, džungle, lávové jeskyně nebo podvodní svět, vaším úkolem je v každé úrovni pořídit co nejkvalitnější fotografie místních obyvatel pro další výzkum. New Pokémon Snap je tak spíše dosti nenáročná až odpočinková rodinná hra, což není proti ničemu, ačkoliv pořízení opravdu kvalitních fotografií občas vyžaduje mít nejen štěstí, ale také dobré načasování či splnění několika úkolů.

Úrovně, které nejsou po stránce designu vůbec špatné, jsou většinou lineární, ačkoliv sem tam obsahují i druhou alternativní cestu případně denní i noční verzi, která se liší rozmístěním i druhy Pokémonů. Jak bylo možné vyčíst z předchozích řádků, tak úrovně jsou i rozmanité, co se prostředí týče, navíc každá má řadu detailů i skrytých tajemství, takže je i popravdě radost je prozkoumávat neustále dokola. Na začátku jsem měl při opakování úrovní trochu problém s pomalostí bubliny, v níž hlavní hrdinka/hrdina jezdí, protože ta není nejrychlejší a sem tam se i dost vleče. Naštěstí později jsem získal speciální boost, takže na endgamové hraní je opakování jednotlivých úrovní daleko rychlejší a příjemnější.

Tím nejdůležitějším na celé hře jsou ovšem Pokémoni. Během hraní New Pokémon Snap potkáte zhruba dvě stovky jejich druhů (původní verze z N64 jich měla pouze 63), přičemž bych řekl, že zahrnuti jsou ti nejvíce oblíbení z několika různých tříd, ačkoliv je jasné, že někteří chybí. Zavděčit všem se bohužel nedá. Co se mi na přítomných Pokémonech líbilo kromě vizuálního zpracování a roztomilých animací, tak je ozvučení. Vývojáři jim dali zvuky reálných zvířat, což nezní vůbec špatně, ba naopak bych řekl, že Pokémoni zde díky tomu působí jako opravdoví živí tvorové, s nimiž je radost se setkávat.

Některé Pokémony je snadné přehlédnout v prostředí, proto vývojáři přidali možnost využívat chytrá skener, který vám je v blízkosti označí. Pro interakci s nimi pak můžete využívat získané illumina orby či chutná jablíčka. Je tu ale také hudební přehrávač, jenž se hodí hlavně při procházení nočních verzí úrovní, protože dokáže probudit některé spáče, no a ti vám pak někdy rádi, někdy dost naštvaně, zapózují. Občas jsem se popravdě i zasmál nad reakcí některých Pokémonů.

Během expedic můžete pořídit sedm desítek fotografií Pokémonů v jejich přirozeném prostředí. Po skončení je ukazujete profesorovi, který je ohodnotí. Vždy je možné ukázat jen jednu fotku určitého Pokémona, což je trochu škoda, přičemž na hodnocení má vliv kvalita fotky (pozice nebo vzdálenost), ale také třeba to, jestli Pokémona zachytíte během nějaké akce, nebo ho k ní donutíte (napadení jiného Pokémona, skok do vody, jedení chutného jablíčka a tak dále). Systém hodnocení je určitě motivační, protože ve svém albu chcete mít jen ty nejlépe hodnocené fotografie. Problém je ovšem ten, že profesor je sice expertem na Pokémony, ale celkem pochybuji, že dokáže adekvátně hodnotit fotografie a jejich kvalitu. Nejednou se mi totiž stalo, že jsem vytvořil opravdu nádhernou fotku Pokémona, který byl na ní celý i v pěkné pozici, ale ta následně dostala menší hodnocení jak fotka, na níž byl vyfocený Pokémon sotva vidět. Tohle by se určitě dít nemělo, protože pak popravdě ani moc nevíte, jak Pokémona vyfotit, abyste dosáhli skvělého hodnocení. Nehledě tedy na to, že pak v albu máte fotky, s nimiž nejste úplně spokojení.

Když už vytvoříte fotku a uložíte si ji do alba, můžete si ji následně upravit. Vývojáři připravili desítky samolepek, filtrů i rámečků, abyste se mohli kreativně vyřádit. Doplňky se navíc postupně rozrůstají, jak postupujete hlavní kampaní, ale také plníte vedlejší žádosti. Vývojáři přidali do New Pokémon Snap i online podporu, takže není problém své fotky nahrávat ostatním a nechat je, aby je ohodnotili. Rovněž je ale možné procházet fotky ostatních, abyste měli nějakou inspiraci. Ačkoliv hra vyšla teprve před několika dny, už nyní hráči nahrávají tisíce opravdu nádherných fotek, které musejí udělat radost všem fanouškům Pokémonů.

New Pokémon Snap není přehnaně dlouhou hrou, ale i tak má hlavní kampaň kolem 15-20 hodin, během nichž jsem se ani na chvilku nenudil, na čemž mají podíl nejen rozmanité lokace, ale i líbivý hudební doprovod, jednoduché ovládání a velké množství Pokémonů. Čas strávený hrou si ale můžete prodloužit hledáním dalších skrytých Pokémonů, protože během hlavní linky rozhodně nemáte šanci všechny odhalit, případně plněním speciálních výzev v podobě žádostí, které dostáváte od řady důležitých postav, s nimiž postupně přijdete do styku. Většinou musíte v už dříve prošlých lokaci odhalit nějaké tajemství, případně vyfotit určitého Pokémona v dosti zvláštní pozici či situaci, k čemuž ho musíte donutit třeba i sérií několika akcí. Není to jednoduché, ale když se povede, tak o to větší radost jsem měl. Výzev je několik desítek, já jsem jich po dokončení kampaně viděl něco kolem 120, takže určitě herní čas dokážou kvalitně prodloužit. Ocenil bych ovšem, pokud by u nich bylo přesněji napsáno, co je po vás požadováno. Některé žádosti mají jen opravdu obecný popisek, z něhož jsem se ve výsledku nic nedozvěděl a pak jsem tím pádem tápal, co se po mě vůbec chce. Někdy se tak vše zvrtlo v klasické zkoušení, a následnou lehčí frustraci, když se mi nedařila požadovaná fotka vytvořit. Každopádně díky vedlejším žádostem, rozvětvenosti řady úrovní i případně skutečnosti, že mají denní i noční verzi s odlišnými Pokémony, má hra New Pokémon Snap slušnou znovuhratelnost.

Už po prvním zapnutí jsem byl docela mile překvapen z toho, jak New Pokémon Snap na konzoli Nintendo Switch vypadá. Bez debat se jedná o doposud nejhezčí hru s Pokémony, jakou jsem si mohl zahrát. Už samotní Pokémoni mají řadu pěkných detailů i animací, takže jsem si kolikrát připadal, že se opravdu nachází přímo přede mnou, no a ani prostředí není nijak ochuzené. Jediné, co bych vytkl, tak jsou zubatější náhledy fotografií během hodnocení, které určitě měly být kvalitnější. Ošklivě vypadají nejen na velké televizi, ale také v handheldovém režimu. Jde ale jen o jedinou kaňku, kterou zde zmíním, protože framerate je stabilní a nezaznamenal jsem ani žádný jiný technický problém. Co mohu dále pochválit, je líbivý soundtrack s několika příjemnými melodiemi, které hrají nejen v základním táboře, ale také během průzkumu.

Ačkoliv jsem byl ke hře New Pokémon Snap spíše skeptický a moc jsem nevěděl, co od ní čekat, nakonec jsem se dočkal nevšedního dobrodružství v oblíbeném světě, u něhož jsem si mohl odpočinout a zároveň se dobře pobavit. Rozmanitost úrovní s pěkným designem je fajn, stejně tak potěší slušný počet Pokémonů, které můžete fotit a zároveň s nimi lehce interagovat. Pěkné je i vizuální zpracování a díky povedenému ozvučení jednotliví Pokémoni doslova ožijí na vaší obrazovce. Hru New Pokémon Snap mohu doporučit naprosto všem.

New Pokemon Snap

The Pokemon Company, Bandai Namco
30. 4. 2021