thumbnail

35 minut z hraní akční hry Returnal + postřehy z hraní

Martin Šmíd , 22.04.2021 12:15,  105

Už příští týden vychází akční survival hra Returna pro konzoli PlayStation 5 od uznávaného finského studia Housemarque, které se proslavilo výbornými arkádovými střílečkami jako Super Stardust HD, Dead Nation, Alienation nebo Matterfall. Já jsem si mohl hru zahrát díky Sony v předstihu, takže vám mohu nabídnout jednak delší video z hraní (ukazuje začátek hry), ale zároveň se podělit o první postřehy, než vám příští týden přinesu velkou recenzi.

Zdroj: Konzolista.cz

35 minut z hraní

Dojmy z prvních hodin hraní hry Returnal

  • Studio Housemarque se zatím soustředilo pouze na arkádové střílečky. Větší AAA hra s velkým důrazem na příběh je pro ně novinkou. Zatím nemohu hodnotit příběh, protože jsem viděl příliš málo, ale zápletka rozhodně vypadá zajímavě a těším se, až celé tajemství planety Atropos odhalím, stejně tak se více dozvím o hlavní hrdince Selene, která mi přirostla k srdci.
  • Vývojáři z Housemarque mají za sebou zatím spíše menší hry, ale na Returnal je od první chvíle vidět, že měli daleko větší rozpočet a jde opravdu o jejich nejambicióznější a největší hru. Výpravou, prezentací i produkčními hodnotami je na tom podobně jako další hry od PlayStation Studios.
  • Inspirovat se pro Returnal nechali řadou her i filmů. Z Aliens Jamese Camerona si vypůjčují hutnou atmosféru, která by se dala po celou dobu hraní krájet, z akčních her Control a Metroid pak průzkum i metroidvania prvky. Z hitu minulého roku Hades zase roguelike prvky. Je ale důležité rovněž dodat, že je tu jasně vidět rukopis studia Housemarque, takže se můžete těšit na zábavnou a svým způsobem i návykovou akci. Vše pak kombinuje s elegancí a výsledkem je velmi zábavný mix, od něhož se jen těžko člověk odtrhává.
  • Smrt je herní mechanismus. Pokud zemřete, jako v každé roguelike hře přijdete o základní vybavení, ať už to jsou zbraně či různé módy, ale také postup. Začínáte prakticky od začátku. O co ale nepřicházíte, jsou zkušenosti, abyste příště věděli, jak si lépe počínat.
  • Akce je rychlá jako v ostatních hrách studia Housemarque. Každý nepřítel má trochu jinačí útoky, přičemž jejich druhů je už v prvním světě solidní množství. Kromě řadových protivníků nechybí ani minibossové a velcí bossové, kteří budí respekt. Abyste je mohli zabít, musíte se vždy na střety s nimi připravit a hlavně se postupně naučit jejich pohyby, útoky a zjistit, kde mají slabá místa. Čekat, že zabijete bosse na první pokus je hodně bláhové. 
  • Základním prvkem hry je adrenalin. Jak likvidujete protivníky a zároveň se vyhýbáte jejich útokům, roste vám adrenalin. Díky němu můžete následně střílet speciální projektily, rychleji přebíjet i vidět přes zeď, takže vidíte, kde přesně se protivník nachází. Když jste zasaženi, nepřijdete jen o kousek zdraví, ale také o naboostovaný adrenalin.
  • Průzkum je velmi důležitou částí hry a popravdě si ho hodně užívám, protože si opravdu připadám jako na neznámé mimozemské planetě. Průzkum je ale důležitý i pro hledání lékárniček, módů i speciálních parazitů, kteří vám propůjčí bonusové pasivní vlastnosti. Některé rozhodně nejsou k zahození.
  • Po smrti o  veškeré vybavení přijdete. Zůstanou vám jen klíčové předměty, které postupně získáváte a díky nimž je možné prostředí lépe prozkoumávat.
  • Zatím jsem si mohl vyzkoušet několik typů zbraní – pistole, brokovnice a samopal, kdy každá se hodí na trochu jinačí styl hraní. Samopal je spíše na dálku, brokovnice pouze na souboje na blízko, během nichž riskujete zasažení. Ve hře je ovšem daleko více zbraní.
  • Od první minuty jsem si všiml skvělého využití DualSense gamepadu. Díky haptické odezvě cítíte každý krok hlavní hrdinky, ale také každou dopadající kapku deště. Haptika zde rozhodně neslouží jako jen trochu lepší vibrace, ale jde o důležití vjem, který vás dostane na planetu Atropos. A to samé platí o adaptivních spouštích. Když třeba stisknete jen lehce L2, tak hlavní hrdinka zamíří, jako v každé jiné střílečce. Když ovšem stisknete L2 na maximum, nabije silný útok zbraně. Je lehké si na tento mechanismus zvyknout a jde o skvělé využití adaptivních spouští, které navíc podporují vibrace. Více ale zmíním ve své recenzi.
  • Před několika dny unikly na internet trofeje ze hry Returnal. Nedoporučuji se na ně dívat kvůli spoilerům. Hodně hráčů z nich ovšem vyčetlo, že má hra velmi jednoduchou platinovou trofej, která se získá sama. S tímto tvrzením bych byl ovšem hodně opatrný, protože pokud něco Returnal opravdu není, tak jednoduchá hra, a už její dokončení bude mnohé stát několik ovladačů.
  • Během prvních pár hodin jsem si nemohl stěžovat na technickou stránku. Hra vypadá pěkně, skvěle běží bez viditelných propadů i během těch nejnáročnějších scén a nesetkal jsem se ani s žádným bugem či jiným problémem.
  • Hra Returnal nezná díky rychlému SSD disku nahrávací obrazovky. Rychlé cestování je bez načítání instantní, to samé platí po načtení po smrti. 
  • Na hře Returnal je cítit, že byla od začátku tvořena pro PlayStation 5 a jde hratelností, technickým zpracováním i skvělou podporou DualSense o jednu z prvních pravých next-gen her. 
  • Už v dojmech musím trochu smeknout před vývojáři, kteří se v dnešní době rozhodli přijít s opravdu hardcore velkou AAA roguelike hrou, s níž nemají pravděpodobně šanci oslovit všechny hráče. Pro vyznavače těchto her ale určitě půjde o herní svátek. Prvních zhruba deset hodin jsem si maximálně užil a těším se, až se budu moci znovu pustit do hraní. Příští týden vám přinesu obsáhlou recenzi s finální známkou.


 
 
 

KOMENTÁŘE

    Pro přidání komentáře je nutné být registrován a přihlášen.
     
    8

    Oddworld: Soulstorm

    8

    MotoGP 21

    8

    New Pokémon Snap

    10

    It Takes Two

    8

    Monster Hunter Rise

    8

    Outriders