XCOM 2

recenze  12
Pavel Měrka, 20. 10. 2016 19:10
X-Com jako série má obrovskou historii a pokud se fanoušků na ně zeptáte, mluví o nich jen v superlativech. Já jsem se nyní mohl pustit konečně do 2. dílu novodobé série, který byl původně oznámen jen pro PC a na konzole ani neměl vyjít, ale nakonec se přeci jen dostala na konzole PlayStation 4 a Xbox One. Už nyní mohu říci, že hra je tak skvělá, že i po dohrání si člověka dokáže udržet i po další dny, kdy bude třeba zkoušet vyšší obtížnosti, ale i další části. Více už ale v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

X-Com je 2 je taktická akční hra zasazena do chvíle, kdy planetu Zemi ovládli mimozemšťané, a vy se v rámci lidského odboje snažíte vrátit vládu do rukou lidí. To ovšem nebude lehké, protože krom nadvlády a vymývání mozků občanů je planeta kompletně obsazena a velitele rebelů vězní vetřelci na neznámém místě. Jakmile odboj lokaci zjistí, tak vás bude čekat vůbec první herní mise, která je vedena jako tutoriál, a vy tak tak dostanete možnost velitele zachránit, zasadit tak nepříteli těžkou ránu a změnit tak ubírání celé války a odvrátit mimozemskou invazi. Perfektní na tom je fakt, že mimozemskou rasu si zde nechali lidé téměř dobrovolně, protože na oplátku dostanou hromadu výdobytků svých návštěvníků jako je například zdravotní péče v podobě genové terapie. Bohužel to vše je přímo svázáno s totalitním režimem, ve které nikdo nemá na výběr a jakákoliv neposlušnost je okamžitě ztrestána vojenskou organizací ADVENT.

Po úvodní misi se dostanete na mapu Země, která je rozdělena do jednotlivých kontinentů a nováčci (stejně jako já) budou zpočátku dost ztraceni, než zjistí, jak všechno funguje a jak máte jako velitel takticky zvládnout zničení emzáků. Mapa je opravdu vyšperkovaná, ale je dost těžké rozlišovat, které úkoly jsou hlavní, které vedlejší, a v tom vám pomůže informační panel na obrazovce. Abyste svůj vliv rozšířili, tak musíte nejprve kontaktovat lokální odboj, což přinese nejen možnost plnit mise na daném kontinentu, ale také přísun dodávek, které jsou tolik potřebné k budování. Ty samozřejmě nedostanete přímo do chřtánu, ale musíte si pro ně zaletět a vyzvednout si je někde na mapě. Ohledně misí je to navíc nutnost, abyste mohli dokončit ty z projektu Dark Avatar, kde se o samotný výzkum a vědecký postup snaží i mimozemšťané.

Největším problémem je bohužel fakt, že není zcela jasné proč letět k dané misi a zdali ji plnit. Zmíněna je jen odměna, kterou lze získat, ale důležitost dané mise je pro vás zcela neznámá. To ovšem není vše, a jelikož mimozemšťané rovněž nelení, tak proti vám pořádají rebelie, aby napadli oblasti, kde máte svůj vliv a zbavili vás tak získaného kontaktu. To jestli odpovíte a pokusíte se útok counterovat je jen na vás. Bohužel pokud se na to vykašlete, tak ztratíte danou oblast a budete muset znova navázat kontakt. Dále se i v lokacích objevují speciální cíle, jejichž likvidací můžete získat extra bonusy v podobě vědců, vojáků, inženýrů, nebo také extra materiály pro stavbu a výzkum. Malou třešničkou na dortu je pak UFO vesmírný letoun, který vás může napadnout, a vy se budete muset ubránit na palubě vaší lodi.

Po mapě se pohybujete pomocí se sestřeleného letounu, jenž plní funkci základny, a kterou můžete vylepšovat a to naprosto úžasným způsobem. Na lodi se nachází výzkumná laboratoř, kde můžete provádět autopsii vetřelců, výzkum nových technologií a také odkrýváte nové budovy, jenž lze stavět ve vnitřních prostorách lodi. Abyste mohli místnosti stavět, tak musíte nejdříve poslat své inženýry, aby odstranili nepořádek a následně si vybrat co postavíte. Hra nabízí spoustu možností a můžete tak stavět elektrárnu, která zásobí ostatní místnosti, psionickou vědeckou laboratoř, kde lze vytvořit speciální typ vojáka, který ovládá mimozemské schopnosti. Dále můžete rozšířit své komunikační zařízení, abyste byli schopni navázat více kontaktů, postavit dodatečné laboratoře pro urychlení dalších výzkumů, či tréninkovou místnost. V ní lze z nováčků nejen vycvičit specializované vojáky, tak i zakoupit nová vylepšení, které fungují ve formě pasivních bonusů pro vaše jednotky i tým jako celek. Hlavním benefitem je pak i možnost rozšířit svůj tým z původních 4 vojáků až na 6, což je samozřejmě vázáno, stejně jako další bonusy, na úroveň vašich vojáků. Největším problémem je čas a rozhodnutí vašich priorit, protože samozřejmě můžete vše urychlit, ale uvědomte si, že tímto urychlíte i výzkum svého nepřítele, takže rozhodnutí není tak jednoduché, jak se může zpočátku jevit.

Velká podstata je tým, který může obsahovat až 6 vojáků. Jedná se o Rangera, Sharpshootera, Specialistu, Grenadiera, Psionica a pokud máte i DLC Shen´s Last Gift tak i robota jménem SPARK. Vaši vojáci získávají zkušenosti, na jejichž základě lze zvýšit vaši hodnost a s tím i novou schopnost. Zde tvůrci zaimplementovali možnost volby a můžete si vždy vybrat mezi 2 schopnostmi, a tím si zvolit cestu, kterou půjdete. U takového Rangera se můžete rozhodnout, zda na poli budete neviditelní jako fantom, anebo se zaměříte na boj zblízka pomocí meče. U takového Grenadiera se můžete buď zaměřit na boj pomocí výbušnin, nebo naopak na těžké zbraně. Jak vidíte, hra je opravdu rozmanitá a i stavba vašeho týmu je čistě na vás, přičemž čistě teoreticky si můžete postavit tým jen jednoho typu vojáků. Jak vám ale asi došlo, není to moc efektivní způsob. Vylézt si totiž na skálu nebo střechu s odstřelovačem je naprosto geniální, protože dokážete ostřelovat, bez většího rizika a s velkou přesností.

Vybavení se dá pomocí výzkumů vylepšovat a to platí jak o brnění, tak i zbraních a to včetně granátů a dalších vychytávek, díky nimž lze zvyšovat zdraví a další statistiky. Jelikož je celá hra postavena na schopnosti přežít, tak byste měli usilovat o co nejvyšší efektivitu vašich výzkumů a maximalizovat tak benefity, jenž z nich vyplývají. Krom toho lze jednotlivé zbraně vylepšovat pomocí modifikátorů. Ty lze najít u mrtvých nepřátel, ale také si je nakoupit na černém trhu od obchodníků, kteří se na nich snaží vydělat. Ty jsou samozřejmě různé a můžete jimi zvýšit kapacitu zásobníku, získat vyšší šanci na kritický zásah nebo jedinou střelou zabít nepřítele. Poslední možností jak postavy a vlastnosti vylepšit jsou PCS módy, díky kterým můžete značně zlepšit například vyhýbání se nepřátelským střelám či zvýšit mobilitu postav.

Samotný boj je rozdělen na tahy, do 2 kol, z nichž se můžete rozhodnout, zdali je využijete pouze k pohybu nebo i k útoku, přičemž je zde malý zádrhel. Většina útoků totiž ukončí tah a tak 2. kolo již za postavu nedokončíte. Během útoků je zde navíc brán zřetel na filmový zážitek, kdy uvidíte, jak je voják snímán přímo zezadu, na rozdíl od klasického snímání shora a uvidíte tak například v detailu, jak rozkrájíte nepřátelského emzáka vejpůl. Navíc se můžete schovávat za překážky, vyhýbat se nepřátelským střelám a také odpálit podlahu (střechu) pod nepřítelem, která se zhroutí a vy mu tak způsobíte další zranění. Jelikož se jedná o taktickou hru, autoři zde přidali i velmi zajímavou možnost, kterou je ovládání nepřátel a to jak robotických, tak i těch živých. Roboty musíte hacknout a buď je dočasně deaktivovat nebo ovládnout a ty živé pak ovládnout psionickými silami. To vám může přijít vhod, ale také se to může obrátit proti vám, protože nadvláda nad cílem může být kdykoliv ztracena a cíl se obrátí zpět proti vám.

Grafický kabát je opravdu povedený a musím dodat, že i díky filmovému pojetí si můžete vychutnat jednotlivé detaily do sytosti. Plně zničitelné prostředí, velká rozmanitost polí a podmanivá hudba jsou velkými taháky tohoto herního skvostu. Abychom ji ovšem jenom nechválili, tak má hra i své zápory. Spoustu malých věcí se dá u takto skvělé hry, ale poklesy frameratu jsou opravdu znatelné a hlavně v pozdějších fázích hry dokáží být dost otravné… Naštěstí se však objevují hlavně v mezifázích hry, kdy načítají jednotlivé levely anebo se odehrávají nějaké ty animace. A tím se rovnou dostáváme k tomu nejbolestivějšímu problému, kterým je nahrávací čas. Možná si někteří z vás vzpomínají na stížnosti na nahrávací časy při vydání Bloodborne. Věřte, že tady je to daleko horší… hra totiž nemá problém i 2 minuty nahrávat…. Následně přejít do kokpitu lodi, ve které se vracíte z mise, nebo na ní odlétáte, a ještě znovu chvíli načítat. Tento problém je opravdu v tuto chvíli propastný a je docela smutná, jak špatná optimalizace načítání je. Na jednu stranu je sice prostředí zničitelné a hra velmi pěkně zpracovaná, ale na druhou stranu je tohle setsakra špatná cena… kterou musí každý z nás zaplatit. Na druhou stranu je hra natolik kvalitní, že za to opravdu stojí.

Hra samozřejmě nabízí i multiplayer, který je ovšem docela očesaný. Hlavně o veškeré možností vylepšování a to je velká škoda, protože spousta her a to i stříleček nám i ukázala, že to jde. Bohužel zde jen dostáváte množství bodů, za kterou nakoupíte armádu a jdete do boje s lidským soupeřem, se kterým se lze utkat jak v ranked tak i nonranked matchích. Bohužel musím říct, že se s někým spojit je téměř nadlidský úkol a v MP alespoň na PS4 je to v tuto chvíli problém… Hlavní výhodou je ovšem fakt… že si lze zahrát i za mimozemšťan a ve finále vám i mulťák může nabídnout něco zcela nového a neokoukaného, protože zahrát si za takového Sectopoda… obřího robota… no není to sen každého kluka?

Pro všechny fanoušky taktických her je X-com 2 rozhodně povinností, protože na tomto poli letos nic lepšího určitě nebylo. I přes malé technické problémy v podobě poklesu FPS a hlavně zdlouhavých loadingů nám autoři připravili úžasnou singleplayerovou kampaň na dlouhé hodiny, která se dokáže na těžší obtížnosti v pohodě dostat ke 100 hodinám herní doby. O obtížnosti navíc mluví i procento hráčů, kteří ji dokázali dohrát a 0.1% není opravdu moc. Kdo má tedy rád taktické hry, výzvu, plně zničitelné prostředí i souboje s emzáky, tak rozhodně nemusí váhat, protože rozhodně neprohloupíte.

XCOM 2

ps4xone
2K Games, Faraxis Games
Datum vydání hry:
6. 9. 2016
Žánr:
RPG, Strategie, Tahová strategie (TBS), Taktická
KARTA HRY
9/10

Komentáře