Xbox má konečně first-party hry - shrnutí letošní E3

special  39
Martin Šmíd, 17. 6. 2021 23:40
Microsoft byl v posledních letech značně kritizován novináři i vlastními fanoušky za to, že nevydává velké množství kvalitních AAA first-party her, které by byly ozdobou konzolí Xbox a důvodem k jejich nákupu. Ano, sem tam jsme tu měli nový díl Gears of War, Halo nebo Forzy, ale pokud došlo na nové značky, bylo to hodně rozpačité. Některé hry navíc přímo propadly a kvalitou se nemohly rovnat tomu, co nabízí Sony pro PlayStation nebo Nintendo pro neskutečně úspěšnou konzoli Nintendo Switch. Obě zmíněné společnosti si v posledních letech zvyjky nejen na milionové prodeje svých her, ale také řadu ocenění. Microsoft se tuto kritiku rozhodl řešit nákupem několika zvučných studií, ale ani ta nakonec nepřinesla v krátkodobém horizontu řešení. A je vůbec otázka, jestli to bylo v jejich silách. Jsem toho názoru, že ne, a některá očekávání fanoušků proto byla značně přehnaná a příliš optimistická, jak ukázala i letošní E3, ačkoliv dala i přinesla i hodně optimismu.

Nedostatek vlastních first-party her je i ten důvod, proč Microsoft začal novou konzolovou generaci značně rozpačitě. Dalo by se říci, že poslední jeho velkou hrou byl Microsoft Flight Simulator z léta minulého roku pro PC. Za rok tedy stihl vydat prakticky jen jednu velkou hru, pokud nepočítám vylepšenou verzi Gears Tactics pro Xbox, zatímco Sony chrlila pro PlayStation konzole jeden hit za druhým – The Last of Us Part II, Ghost of Tsushima, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, Demon's Souls, Sackboy A Big Adventure, Marvel’s Spider-Man: Remastered, Nioh, Returnal nebo Ratchet & Clank: Rift Apart, a do toho se mohla opřít o velké exkluzivity svých partnerů, jimž dominoval Final Fantasy VII Remake. Navíc se zdá, že Sony se neskutečně rozjela a i v následujících letech nepoleví, protože v současnosti připravuje přes 25 first-party her, přičemž polovinu tvoří nové značky. I proto si může Sony dovolit neúčastnit se E3 a dalších výstav. Je jasným leaderem na herním trhu a může si tak jet to svoje a nemusí se vlastně ani tak moc zajímat, co dělá konkurence. A v této pozici je prakticky i Nintendo, které v konzoli Nintendo Switch našlo zlatý důl.

Z předchozího odstavce by se mohlo zdát, že budu Microsoft za to, jak vstoupil do nové generace, jen a jen kritizovat, a naopak chválit Sony, ale tomu tak určitě není. Konzole Xbox Series X je výkonná, tichá a má několik velkých nezpochybnitelných kladů. Xbox Game Pass je čím dál zajímavější a lákavější služba, díky níž je možné hrát za měsíční poplatek stovky kvalitních her. Zpětná kompatibilita je pak přímo ukázková a daleko před tím, co nabízí Sony u své konzole PlayStation 5. Možnost hrát řadu her v lepším rozlišení až ve 120fps a podporou HDR je přímo neskutečná nabídka, která musí každého fanouška Xboxu těšit. Skvělé jsou funkce jako Quick Resume a řada dalších. A vlastně špatná není ani konzole Xbox Series S. Ta sice byla hodně podceňovaná, hardcore hráči nad ní ohrnovali a asi i budou pořád ohrnovat nos, a ačkoliv nenabízí tak oslnivý výkon, za malou počáteční cenu má každý potencionální vlastník jistotu, že si na ní zahraje hry i v následujících letech. Za malou cenu toho tato konzole nabízí opravdu hodně a vstup do ekosystému Xboxu nikdy nebyl snazší. Microsoft rozhodně udělal několik chytrých a dobrých rozhodnutí, která jsou zaměřena hlavně na hráče. Zatím ovšem chyběly nové hry, které by ukázaly, čeho jsou nové konzole skutečně schopné.

I proto každý očekával, jak se bude Microsoft prezentovat během letošní E3. Bylo jasné, že má přímo ideální šanci ukázat, proč by měli hráči investovat ne až tak do Xboxu jako konzole, ale do jeho ekosystému, který zahrnují konzole Xbox, PC, cloud nebo služba Xbox Game Pass. A jsem rád, že tuto šanci využil. Pokud jsme se něco během letošní E3 dozvěděli, tak je to, že Xbox má konečně hry, které nejsou jen hudbou vzdálené budoucnosti, ale budou těšit hráče už v následujících měsících. A to je přesně to sdělení, které chtěl každý slyšet a hlavně vidět. Letošní E3 Microsoftu byla dle mého názoru jednou z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší za celou dobu, kdy je u kormidla celé Xbox divize Phil Spencer, který se této role ujal už v roce 2014.

Druhá polovina letošního roku vypadá z pohledu first-party her na Xboxu rozhodně hodně nadějně, a je úplně jiná jak pustý první půlrok. Vše by přitom měla odstartovat Xbox Series X/S verze parádního leteckého simulátoru Microsoft Flight Simulator, který vyšel na PC před rokem a sklidil nadšené reakce od novinářů i hráčů. S vydáním se počítá na 27. července, což je za pár týdnů. Následovat bude nadějně vypadající plošinovka Psychonauts 2 od vývojářů ze studia Double Fine Productions, a to 25. srpna. Ta sice vyjde i na konzole PlayStation, ale na Xboxu bude zase od prvního dne v nabídce předplatného Xbox Game Pass. Asi se nedá vzhledem ke studiu i rozpočtu očekávat, že bude na stejné úrovni jako Ratchet, ale vývojáři z Double Fine to budou chtít určitě vynahradit hravostí a zábavností. Pravděpodobně nejočekávanější first-party hrou Xboxu je na podzim závodní arkáda Forza Horizon 5, v níž se podíváme do Mexika. Ukázka z E3 vypadala fenomenálně, přičemž vývojáři slibují nejen nádherné vizuální zpracování, ale také doposud největší a nejrozmanitější mapu, desítky druhů eventů a samozřejmě stovky vozidel. Pokud se něco nepokazí, bude Forza Horizon 5 obrovským hitem letošního podzimu. Datum vydání je stanoveno na 9. listopadu a nás může těšit, že nebudou chybět české titulky.

Během podzimu by měla vyjít i docela problémová akční hra Halo Infinite od studia 343 Industries. Ta měla původně vyjít už koncem minulého roku, ale nakonec se vývojáři rozhodli ji odložit, aby mohli doladit nejen příběhovou část, ale také multiplayer. Pořád slibují, že půjde o doposud největší a nejambicióznější hru v rámci série, která by se měla vrátit ke kořenům. Master Chief by měl čelit obrovské hrozbě, přičemž kampaň by měla nabízet otevřené úrovně s postranními úkoly i aktivitami. Hodně ambiciózní je i multiplayerová část, která bude překvapivě celá zdarma formou free-to-play. Vývojáři ovšem ubezpečují, že nebudou zahrnuty žádné lootboxy a další otravné mechaniky, které by zvýhodňovaly platící hráče. Nějaká forma mikrotransakcí bude určitě zahrnuta, ale vše by se mělo vztahovat pouze na kosmetické položky. Microsoft pravděpodobně tímto modelem bude chtít konkurovat dalším oblíbeným hrám, které vyšly formou free-to-play, ať už jde o Fortnite, Apex Legends nebo Call of Duty Warzone. Určitě má šanci s Halo Infinite uspět, zvláště pokud se bude jednat o povedenou hru. Oproti minulému roku doznala hra určitě zlepšení, co se vizuálního zpracování týče. Asi pořád nepůjde o tu nejhezčí hru na trhu, ale to nebyly ani předchozí díly série. Jejich přednosti byly úplně někde jinde.

Zatím jsem psal jen o hrách, které teprve vyjdou, ale nesmím zapomenout ani na dvě, které už jsou venku a stále si drží obrovskou základnu fanoušků. První je pirátská kooperativní hra Sea of Thieves. Když jsem na ní před lety psal recenzi, byl jsem neskutečně zklamaný z nenaplněného potenciálu a celé řady chyb. Je vidět, že kritika byla zde ku prospěchu věci, protože vývojáři hru šoupli zpět na rýsovací prkno a během posledních let tak překopali, že jde o fantastické pirátské dobrodružství, jemuž se vyplatí věnovat pozornost. A zdá se, že podpora jen tak nekončí. Už brzy se do hry dostane Jack Sparrow, který pozve fanoušky na nová dobrodružství. Druhou hrou je pak survival hra Grounded od studia Obsidian Entertainment, která je zatím dostupná v early accessu, ale už nyní má početnou komunitu. Vývojáři slíbili do budoucna další obsah a vylepšení dle zpětné vazby. Může se tak stát, že po pirátech se nám tu rodí další velký hit.

Stejně jako Sony neváhá Microsoft dojednávat s vývojáři třetích stran časové exkluzivity. Sice se může zdát, že jde o vyhozené peníze, když se hra objeví dříve či později i na dalších platformách, ale opak je kolikrát pravdou. Zvláště, když je vše podpořeno i vydání ve službě Xbox Game Pass, díky čemuž nemusí hráč utrácet za hru plnou částku. Jednou z nejzajímavějších časových exkluzivit je bez debat akce S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl, která vyjde koncem dubna příštího roku. Popravdě jsem čekal, že si na ní počkáme daleko déle, přičemž jsem nebyl překvapen jen termínem vydání, ale také samotnou kvalitou. Rozhodně druhý S.T.A.L.K.E.R. nevypadá jako hra, kterou by dělalo jen středně velké studio s omezeným rozpočtem. Mezi další časové exkluzivity patří třeba akční hra The Ascent, která vyjde už letos během léta, ale také atmosférická plošinovka Somerville či originální záležitost Twelve Minutes.

Důležitým poznatkem z prezentace Microsoftu je, že většina představených her se objeví od prvního dne ve službě Xbox Game Pass, která tak získává ještě na větší atraktivitě. Nejde přitom jen o velké first-party hry, ale také hry od nezávislých studií (Atomic Heart, REPLACED, 12 Minutes nebo Aragami 2) či velké AAA hry od třetích stran, mezi nimiž je třeba kooperativní zombie akce Back 4 Blood, ale také adventura A Plague Tale: Requiem či akční RPGčko Dungeons and Dragons: Dark Alliance. Službu Xbox Game Pass by tak v následujících měsících mělo obohatit několik desítek nových a kolikrát hodně zajímavě vypadajících her.

Microsoft se pro letošní E3 rozhodl, že bude ukazovat převážně hry, které vyjdou v následujících měsících nebo v příštím roce. Určitě to bylo dobré rozhodnutí, protože hráči vždy chtějí vidět hlavně hry, které si budou moci brzy zahrát a ne až za několik let. To byla i trochu chyba, kterou udělal Microsoft v minulém roce, a následně mu byla často vyčítána. I kvůli tomu jsme se tak nedozvěděli nic o dalších připravovaných a už oznámených hrách jako Senua's Saga: Hellblade II, Perfect Dark, Fable, Everwild, Avowed, State Of Decay 3 nebo Forza Motorsport. Všechny zmíněné hry jsou ale ve vývoji a vývojáři na nich usilovně pracují. Bude ovšem trvat ještě dlouho, než si je budeme moci zahrát. S mnohými se počítá až na roky 2023, 2024 a další. Během letošní prezentace Xboxu se tak objevily prakticky jen dvě hry, na které si budeme muset nějakou tu chvíli počkat. První je akční RPGčko The Outer Worlds 2 od studia Obsidian a druhou pašerácká kooperace od Contraband od Avalanche Studios.

Než tuto část svého článku ukončím, mám ještě jeden důležitý poznatek, který mi udělal popravdě velkou radost. Microsoft měl v minulosti velký problém s prezentací svých her. Ty kolikrát ukazoval jen za pomoci nic neříkajících gameplay či CGI trailerů, z čehož si člověk jen těžko udělal nějaký dobrý obrázek o tom, jak se budou hrát. Letos během E3 sice Microsoft ukazoval řadu her jen za pomocí kratší ukázky, ale zároveň měl u pár i delší a tím pádem podrobnějších představení, ať už se jednalo o závody Forza Horizon 5, Halo Infinity nebo S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl. A jsem si jist, že minimálně Forzu a S.T.A.L.K.E.R. 2 díky tomuto prodal obrovskému množství hráčů. A ve výsledku ani to Halo Infinity nevypadá špatně a je vidět, že vývojáři od minulého roku udělali obrovský pokrok. Doufejme, že se do budoucna dočkáme daleko více delších prezentací her od Microsoftu, jako to dělá v posledních měsících a letech Nintendo i Sony. Popravdě nechci vidět jen další naleštěný trailer, ale reálné záběry z hraní.

Xbox exkluzivní hry od Bethesdy

Microsoft v září minulého roku šokoval celý videoherní svět oznámením, že za 7.5 miliardy amerických dolarů kupuje společnost ZeniMax Media, pod níž patří herní vydavatel Bethesda s celou řadou globálně úspěšných značek. Vzhledem k tomu, že hry od Bethesdy jsou oblíbené a mají početnou základnu fanoušků napříč prakticky všemi platformami, byla otázka, jak to s nimi bude do budoucna. Už začátkem roku Phil Spencer potvrdil, že akvizice ZeniMaxu byla hlavně o exkluzivitě a nové hry se budou objevovat tam, kde jde Xbox Game Pass. Dodal ale, že i nadále budou podporovat hry, které jsou dostupné na ostatních platformách - DOOM Eternal, Fallout 76 nebo The Elder Scrolls Online, a navíc budou ctít už domluvené dohody, mezi nimiž je třeba PlayStation 5 konzolová exkluzivita na očekávané hry jako Deadloop nebo Ghostwire: Tokyo od studia Tango GameWorks. Hned během nákupu ZeniMaxu Phil Spencer řekl, že do budoucna budou rozhodovat u každé jednotlivé hry, na jaké platformy vyjde, ale letošní E3 ukázala, že drtivá většina z nich bude exkluzivní pro Xbox, ať už se to letitým fanouškům Bethesdy líbí nebo ne. Pořád jde hlavně o byznys a pro jakýkoliv sentiment či udržení komunity tu není bohužel místo.

Pro Microsoft je obrovskou výhrou, že se třeba Starfield objeví pouze pro konzole Xbox Series X/S a PC. Půjde bez debat o velmi silnou exkluzivitu, která bude prodávat nejen samotné konzole, ale také předplatné Xbox Game Pass, v němž se objeví už od prvního dne. Sice tímto rozhodnutím přijde Bethesda o několik milionů prodaných kopií z PlayStationu, ale Microsoft si udělá skvělou reklamu na svoje platformy. Dále Microsoft představil i kooperativní akci RedFall, za níž stojí vývojáři ze studia Arkane Austin, kteří nám v minulosti přinesli hry jako Dishonored nebo Prey. Je otázkou, jestli zrovna tahle hra dokázala zaujmout tak, jak si Microsoft představoval. Další kooperativní střílečka, navíc zasazená do ne moc originálního světa. Nevím no. Do budoucna budou ale i další daleko zajímavější hry, ať už půjde o nového Wolfensteina, ale i třeba Indiana Jonese a další. Microsoft nákupem Bethesdy získal přístup k velkému množství herních značek, ale také studií, která budou vytvářet hry pouze pro jeho platformy.

Todd Howard začátkem týdne řekl, že jsou pod Microsoftem, aby dokázali oslovit větší množství hráčů a hlavně dokázali produkovat daleko kvalitnější hry. S tím druhým se dá souhlasit, ale s prvním tvrzením alespoň z krátkodobého hlediska nikoliv. Ačkoliv se snaží situaci zlehčovat, i jemu musí být jasné, že najednou odstřihli od svých her obrovské množství fanoušků, kteří třeba Bethesdu podporovali posledních několik desítek let. Těžko říci, kolik hráčů si kupovalo hry od Bethesdy na Nintendo. Asi to nebude zanedbatelné množství, když hodlali vývojáři tuto platformu i do budoucna hodně podporovat. Na PlayStationu ovšem byly prodeje her Bethesdy obrovské a kolikrát tvořily i více jak polovinu celkových prodaných kopií. Do budoucna by ovšem mohla Bethesda se svými studii opravdu oslovit více hráčů, než tomu bylo v minulosti. A to hlavně díky službě Xbox Game Pass a stále se rozšiřujícímu se cloudu. Nebude to ovšem hned a možná to potrvá celou tuto, ale třeba i další generaci.

Z předchozích odstavců je patrné, že Xbox má konečně velké množství first-party her. Microsoft to stálo obrovské úsilí a ještě více peněz, ale to majitele konzolí Xbox nemusí zase tak moc zajímat. Důležité je, že bude co hrát. V čem ovšem bude muset Microsoft ještě dohnat Sony a Nintendo, tak je síla samotných značek. Když Sony nebo Nintendo oznámí nějakou novou velkou hru nebo ji konečně ukážou, je kolem toho obrovský hype a oznamující videa či gameplay ukázky mají neskutečně silné reakce na internetu, ale také milionová zhlédnutí. Tomuto se Microsoft zatím nemůže rovnat, a jde o něco, co si penězi nemůže koupit. Co to ale může změnit, tak je pravidelné vydávání kvalitních her, které budou nejen dobře hodnocené, ale i oblíbené u hráčů a budou třeba vyhrávat i různá ocenění. Naštěstí se zdá, že se do této fáze Xbox blíží, a kdo ví, třeba za pár let bude tam, kde je nyní Sony s Nintendem. Pro hráče by to bylo jenom dobře a prospělo by to i celému videohernímu průmyslu. 

Komentáře