World of Tanks

recenze  21
Martin Šmíd, 10. 3. 2016 12:35
V roce 2010 vydalo studio Wargaming na PC hru World of Tanks, která si nejdříve získala miliony fanoušků v Rusku, ale následně i po celém světě. Zrodil se obrovský fenomén, který na nás dnes vykukuje prakticky na každém rohu. Vývojáři se po několika letech rozhodli hru vydat i na konzoli Xbox 360, kde se rovněž uchytila, a následně i na Xbox One. Pak už byla jen otázka, kdy se dostane i na PlayStation 4, kde navíc Sony v posledních letech značně propaguje Free-to-Play hry, ostatně sama jich několik připravila a další připravuje. Koncem minulého roku nejprve proběhla otevřená beta, aby začátkem toho letošního mohla vyjít finální verze, na níž se nyní podívám v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

O vydání World of Tanks na konzoli od Sony volali hráči poměrně dlouho, ale vývojáři volání vyslyšeli až před několika týdny, pravděpodobně díky dřívější dohodnuté spolupráci s Microsoftem, jako tomu bylo dříve u Minecraftu. Každopádně PlayStation 4 verze obsahuje vše, proč se z World of Tanks stal obrovský celosvětový fenomén s desítkami milionů hráčů, a prakticky vychází z dřívějšího vydání pro Xbox One. Asi neexistuje moc hráčů, kteří by o této hře neslyšeli, každopádně World of Tanks je masivní multiplayerová hra, v níž proti sobě bojují dva týmy v nejrůznějších tancích z dob druhé světové války. A tohle válčení je sakra velká a do jisté míry návyková zábava, spojená i s pipláním různých tanků a odemykáním nových.

Základním herním režimem je tu jakýsi Team Deatmatch, v němž bojují dva týmy, každý po patnácti hráčích. Cílem je v časovém limitu zneškodnit všechny tanky druhého týmu, případně mu zabrat základnu, ale většina zápasů se zvrtne jen v klasické vystřílení všech protivníků, navíc se mi nestalo, že by bitva skončila jen prostým uběhnutím času. Je třeba říci, že jde o jednoduchý popis, protože základem je pochopitelně taktický postup celého týmu, komunikace je docela důležitým prvkem, který hodně záleží i na tom, jaký máte tank, ale k tomu se ještě dostanu. Každopádně když začnete hru, máte jen jeden život, a pokud vám protivník tank zničí, máte prostě smůlu a do bitvy už zasáhnout nemůžete. Naštěstí nemusíte čekat, jak bitva skončí, což by mohla být po čase určitě pěkná nuda, zvláště když tank není problém zničit v prvních minutách. Bitvu můžete jednoduše stisknutím křížku opustit, přičemž jedinou menší penalizací je, že po dobu, kdy bitva probíhá dále na serveru, nemůžete použít tank, s nímž jste do ní šli. Nahrané peníze a XPčka se vám pak po skončení každé bitvy připíšou na účet podle toho, jak jste byli úspěšní, ale hlavně tedy, jak dopadl váš tým.


Je možná škoda, že vývojáři stále nepřišli s více režimy, prakticky pro multiplayer je tu jen tento jediný, nějaký další by jistě pomohl větší rozmanitosti. Nic ale nemění na tom, že i tento režim vystačí na to, abyste v něm utopili desítky nebo dokonce možná i stovky hodin. Dopomáhá tomu hlavně parádní hratelnost, kloubící v sobě výborně arkádu a jistou realističnost. Arkádové je hlavně ovládání tanku, díky čemuž mohou hru hrát naprosto všichni, ať už zkušení hráči, tak začátečníci, a to je ostatně důvod, proč si World of Tanks získal takovou oblibu. Navíc i na gamepadu se hraje hra dobře a nezaznamenal jsem žádný problém, i když třeba PC hráči budou namítat pomalejší míření a tak dále. Z realističnosti si hra pak bere rychlost střelby, různé zásahové body tanků, případně i ztrátu členů posádky, což se následně projeví v boji, jako během skutečné bitvy. Jen je možná škoda, že přesnost zásahu protivníka vždy do značné míry záleží na momentální posádce tanku, než skillu hráče či nějakým výpočtem balistické křivky, což je něco, co mi trochu během hraní vadilo.

Jeden režim pak vývojáři dobře maskují i velkým množstvím map, na nichž probíhají jednotlivé bitvy. Mapy obsahují jak kopce a nejrůznější otevřená pole, tak vesničky či větší města, kde se válčení liší od otevřeného prostranství. Design map je povedený a hlavně funkční, navíc každá mapa vyžaduje od hráče trochu jiný přístup, co se strategie týče. Určitě potěší, že na jednotlivých mapách se mění nejen denní doba, ale také počasí, takže zatímco jednou mapu jedete za slunečného počasí, podruhé se může odehrávat v noci, případně na ní může silně pršet, což nejen dobře vypadá, ale také má pochopitelně vliv na dohled na protivníky, a tedy i hratelnost. Co mi u map trochu vadilo, je nemožnost si navolit, jakou zrovna bych si chtěl zahrát. Hra je vybírá vždy automaticky, i když je nutné dodat, že se je snaží co nejčastěji střídat, aby hraní nebylo stereotypní.

Tím hlavním na World of Tanks jsou ale pochopitelně tanky z druhé světové války, kterých je zde několik desítek, přičemž si můžete vybrat americké, ruské, německé a nedávno se do hry dostaly i tanky britské. Asi nemá zde cenu vypisovat, do jakých tanků jde nasednout, ale musím zmínit, že všechny jsou vymodelovány do posledního detailu a je radost na ně pohledět. Daleko důležitější je pak rozdělení tanků do několika tříd, což bude charakterizovat i váš herní styl. Můžete si vybrat nějaký lehčí tank, který je rychlejší a spíše se hodí pro průzkum a odhalování nepřátel, ale také těžké kovové monstrum pro klasické přestřelky a ničivou likvidaci protivníků.

U World of Tanks se mi líbí, že stačí zvolit tank a matchmaking vám pak v rychlosti najde nějakou hru, takže bitva začne vždy v rámci několika desítek vteřin. Navíc matchmaking pochopitelně počítá i s tierem tanku, s nímž jdete do bitvy, takže podle toho vyhledá soupeře. Když máte třeba tank v tieru 4, může vám matchmaking vyhledat protivníky maximálně s tierem 5, pokud se nepletu, nikdy ale ne třeba s tierem 10, což je maximum, kam patří ty nejsilnější tanky, které pochopitelně chce každý od začátku vlastnit. Takové tanky by bylo pochopitelně prakticky nemožné zničit s tierem 5.

Když vyhrajete nějakou tu bitvu, případně i prohrajete, jste odměněni jednak zkušenostmi, ale také stříbrnými penězi. Zkušenosti slouží pro odemykání/vývoj nových vychytávek v technologickém stromu, takže můžete zlepšit mobilitu, brnění a další vlastnosti daného tanku, což následně vede k odemčení zase o něco lepšího tanku ve vyšším tieru. Následně si pak vše musíte ještě koupit stříbrnými penězi, což je hlavní měna celé hry. Peníze ovšem mají i další využití. Můžete si za ně třeba vycvičit lépe posádku, aby byla rychlejší v nabíjení, případně mohla rychleji na bojišti opravovat poškozený stroj. Také je možné navštívit speciální obchod, a v něm kupovat munici, různá maskování nebo polepy na tank, sady k opravení tanku a tak dále, na výběr jsou desítky možná stovky nejrůznějších položek. Stříbrné peníze je tedy za co utrácet, a vzhledem k tomu, že je vše celkem drahé, musíte mít nahráno opravdu hodně zápasů, abyste na něco v obchodě dosáhli. A zde možná budou trochu ve výhodě ti, kteří do hry nasypou nějaké ty reálné penízky, protože vydělávání virtuální měny bude o dost rychlejší. Každopádně systém vylepšování a nakupování nových tanků je tím hlavním tahounem celé hry, ačkoliv na začátku budete spíše tápat ve velkém množství tabulek a nejrůznějších položek, čemuž jistě dopomáhá i absence nějakého schopnějšího tutoriálu, který by určitě na škodu nebyl, hlavně pokud jste naprostý začátečník. Na začátku tedy bude chvilku trvat, než se ve všem zorientujete.

Protože PlayStation 4 verze vychází z dřívějšího vydání pro Xbox One, naleznete v ní i PvE režim Proving Grounds. Ačkoliv nápad zapojit do hry i hraní proti počítači je jistě zajímavý, spíše tento režim je jen malým doplňkem, který po chvilce hraní spíše zklame. S tanky, které máte v garáži, můžete plnit několik druhů misí, od klasických zabíraček, až po bránění základny, což ale rychle proti hloupoučké umělé inteligenci brzy omrzí a vy se rádi vrátíte k tomu hlavnímu, tedy multiplayeru, který je naštěstí o dost zábavnější.


World of Tanks si můžete stáhnout do konzole PlayStation 4 zcela zdarma, protože jak už jsem zmínil výše, vyšel jako Free-to-play hra. K takovým hrám mnozí přistupují s jistým podezřením a hlavně opatrností, čemuž se nejde ani moc divit, protože už jsme tu měli několik kousků, které se zvrtly v Pay-to-Win záležitost, naštěstí to ale není případ recenzovaného World of Tanks. Po stáhnutí a založení účtu získáte hned na začátek několik zlatých mincí a další prostředky, abyste se mohli s hrou seznámit, nakoupit nějaké tanky, ty následně vylepšit, a vůbec si ohmatat, jestli vás hra bude bavit. Po prvních hodinách se pochopitelně postup znatelně zpomalí, a vy budete muset se rozhodnout, jestli zvolíte cestu prakticky nekonečného grindování, která postupně vede k nudě a velkému stereotypu, nebo pustíte z kapsy nějaký ten peníz, a postup si usnadníte a získáte tak vše daleko dříve. V tomto případě je nejlepší Prémiové členství, díky němuž se zkušenosti i měna hrne v daleko větším množství, navíc získáte i zlaté peníze a co více, přístup i k řadě prémiovým tanků, které jinak získat nejde. Je ale třeba říci, že na bojišti nikdo není zvýhodněn, prakticky platící hráč i ten neplatící je si na bojišti roven, alespoň mi to tak po docela dost bitvách přišlo. Free-to-play systém ve World of Tanks je tedy spravedlivý pro všechny hráče. Na druhou stranu, pokud se rozhodnete platit, váš finální účet se může vyšplhat i na několik tisíc, a že znám docela dost kamarádů, kteří vysoké částky do hry nasypali, což je pochopitelně daleko více, než kdybyste za hru jednorázově zaplatili třeba dva tisíce. S tímto je tedy nutné počítat od samotného začátku, pokud se rozhodnete platit.

World of Tanks je starý už téměř šest let. Za tu dobu pochopitelně vývojáři vylepšovali nejen obsah, ale také vizuální stránku, která v dnešní době rozhodně nepůsobí zastarale, ba naopak. Stejně jako na konzoli Xbox One, i na PlayStationu 4 vypadá World of Tanks pěkně, zaujmou hlavně do detailu vytvořené tanky, stejně tak pěkné mapy, nádherné exploze či případně efekty počasí. World of Tanks vypadá dobře, navíc tak i běží. Prakticky po celou dobu hra jede ve 30 snímcích, nesetkal jsem se s velkým množstvím situací, že by se hra sekala, takže na optimalizaci odvedli vývojáři dobrou práci, a to i přes skutečnost, že jde o jejich první PlayStation 4 hru. Přímo výborné je pak ozvučení, díky němuž si kolikrát budete připadat, jako přímí účastníci velkých bitev, což se ale nemusí zase líbit sousedům. Vy si hru ale každopádně díky výbornému ozvučení a slušnému hudebnímu doprovodu maximálně vychutnáte.

World of Tanks vyšel pro PlayStation 4 ve verzi, v níž chyběl a stále chybí nějaký ten obsah, který si mohou užívat hráči na PC a Xboxu. Vývojáři o tomto pochopitelně vědí a hodlají další obsah pravidelně přidávat, ostatně nedávno už přidali britské tanky a několik nových map zcela zdarma, a další obsah, který rovněž bude zcela zdarma, je nachystán na následující týdny a měsíce. Pokud se tedy pro World of Tanks rozhodnete, máte v něm obrovskou jistotu, protože bude mít možná několik let velkou podporu, což se o mnohých jiných Free-to-play hrách říci nedá.

World of Tanks se dostal i na PlayStation 4 ve velmi dobré formě. Pořád jde o zábavnou arkádu/simulaci, která je přístupná prakticky každému, navíc díky velkému množství map i tanků k odemčení jen tak neomrzí, takže ve hře můžete utopit stovky hodin, a to zcela zdarma, ačkoliv nějakému tomu pozdějšímu placení se asi nevyhnete. Velkým plusem hry je pak i neustálá podpora od vývojářů, díky níž do budoucna přibude velké množství nového obsahu. World of Tanks rozhodně stojí alespoň za vyzkoušení.

World of Tanks

ps4x360xoneps5xsx
Wargaming, Wargaming
Datum vydání hry:
12. 4. 2011
Žánr:
Střílečka, Simulátor, Strategie, Arkáda
KARTA HRY
8/10

Komentáře