Uncharted: The Nathan Drake Collection

recenze  86
Martin Šmíd, 30. 9. 2015 16:00
Studio Naughty Dog za dobu své existence přineslo hráčům hned několik úspěšných sérií, jmenovat můžeme třeba Crash Bandicoot, JAK and Daxter a určitě Uncharted. Poslední zmíněná série byla pro Naughty Dog krokem k trochu vážnějším hrám, i když si pořád zachovala charakteristický humor a celou řadu dalších prvků. Z Uncharted se postupně vyklubala prakticky nejdůležitější značka pro Sony a konzole PlayStation, dočkali jsme se tří velkých dílů a jednoho spin-offu pro PlayStation Vita. Než k nám doputuje čtvrtý díl začátkem příštího roku, rozhodla se Sony vydat speciální kolekci prvních tří dílů pro PlayStation 4. Že se nejedná jen o prostý remaster, vám nyní řeknu v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

S konzolí PlayStation 4 se trefila Sony do černého a nalákala k nákupu spoustu hráčů, kteří v minulosti konzole PlayStation neměli z nejrůznějších důvodů. I proto si v poslední době libuje v docela velkém množství remasterů svých velkých her, už jsme tu měli God of War 3, The Last of Us a chystá se třeba Gravity Rush. Samozřejmě ale nemůže chybět ani Uncharted, který vychází v těchto dnech pro PlayStation 4 v dá se říci kompletní edici - Uncharted: The Nathan Drake Collection. Ta obsahuje hned všechny tři hlavní díly - Uncharted: Drake’s Fortune, Uncharted 2: Among Thieves a Uncharted 3: Drake’s Deception. Za remasterem nestojí přímo vývojáři z Naughty dogu, i když na něj dohlíželi, ale studio Bluepoint Games, které má s remastery velké zkušenosti, navíc se Sony v minulosti hodně spolupracovalo na jiných hrách, takže se dá říci, že kolekce nemohla být v lepších rukou. Sice jsme z ní před vydáním moc neviděli, Sony moc informací nepouštěla a záběrů bylo ještě méně, ale už nyní mohu říci, že rozhodně nezklamala.

Hlavním hrdinou celé remasterované trilogie je Nathan Drake, který hned při svém prvním dobrodružství se pouští po stopách svého předka, aby nalezl poklad nevyčíslitelné hodnoty, ale jak už to tak nějak bývá, není sám, kdo se o něj zajímá. O hledání pokladů a ztracených civilizací jsou i další dva díly, v nichž se postupně prohlubuje vztah mezi hlavními protagonisty, přičemž všechny mají společnou i na dnešní dobu výbornou hratelnost, kterou podporují zábavné přestřelky a zajímavé hádanky, které sem tam musí hlavní hrdina řešit, i za pomocí svého chytrého deníčku, aby se dostal dál. Asi není třeba zde v recenzi na remasterovanou trilogii znovu popisovat a hodnotit jednotlivé díly, na to tu jsou naše starší recenze, které si pořád můžete přečíst, ale i z dnešního pohledu bych známky neměnil u žádného z nich. Práce Naughty Dogu byla vždy nadčasová, hlavně co se stylem vyprávění příběhu týče, a Uncharted série je tomu i po letech jasným důkazem, a možná i na ní je nejvíce vidět, jak se studio v tomto postupně vyvíjelo.

V poslední době jsme tu měli i několik slabších remasterů, které byly prakticky zbytečné a kolikrát jsem si říkal, co vedlo k jejich vzniku, viz třeba katastrofální Prototype od Activisionu. U kolekce Uncharted je ovšem vidět na každém kroku, že pro vývojáře z Bluepoint Games nešlo jen o práci, za níž berou peníze, ale hlavně o lásku k samotné značce, kterou chtěli v co nejlepší formě nabídnout fanouškům, ale hlavně nováčkům, kteří by začátkem příštího roku rádi zkusili čtyřku. Jednotlivé díly Uncharted od sebe dělí několik let, během nichž se nevylepšovala jen grafika, ale i herní rozhraní, mechanismy a další herní prvky, aby hratelnost byla modernější a samozřejmě i lepší. I proto je určitě pěkné vidět, že se vývojáři z Bluepoint Games rozhodli rekonstruovat nejen vizuální stránku, k níž se ještě dostanu, ale také zasáhli sem tam do hratelnosti. Prvním zásahem je ovládání, které bylo defaultně přemapováno, největší změnou je zaměřování skrze L2 a střílení přes R2 (komu nevyhovuje, může si v menu nastavit klasické L1 a R1), přičemž je stejné napříč všemi díly. To je velké plus, protože si nemusíte pořád zvykat na nové, případně jen trochu jiné ovládání, navíc vývojáři u prvních dvou dílů lehce upravili střelbu a soubojový systém. Sice se jedná jen o drobné zásahy, kterých je ovšem docela dost, několik desítek, ale do hratelnosti vnášejí svěží vítr, díky němuž zahrání prvních dvou dílů bude lákavé i pro fanoušky, kteří je dobře znají z PlayStationu 3. Je ale jasné, že cílem kolekce je hlavně nalákat nováčky, aby měli usnadněnou cestu ke čtvrtému dílu.

Že se nejedná jen o prostý remaster, ukazují i přidané dvě obtížnosti ve všech třech dílech. Pokud jste svátečným hráčem a chcete si vychutnat hlavně příběh, vysbírat všechny artefakty a prostě se nechcete trápit, je pro vás určena od začátku obtížnost Explorer, v níž vám protivníci moc starostí nenadělají. To pravým opakem je nová těžká obtížnost Brutal, na níž se hlavní hrdina sesune k zemi už po několika kulkách. Jedná se o opravdu ultimátní výzvu pro fanoušky, která překonává i doposud nejtěžší obtížnost Crushing, na níž musíte hru/hry nejprve dohrát, abyste si Brutální obtížnost odemkli. Pak vývojáři přidali ještě režim Speed Run, v němž můžete procházet jednotlivé kapitoly na čas a překonávat se, ale popravdě, tento režim moc nezaujal a přišel mi v kontextu série docela zbytečný, i když vím, že v minulosti něco podobného nabídl i Tomb Raider Legends. Novými herními bonusy jsou i nové skiny, kterých je několik desítek. Můžete si je odemknout napříč všemi díly, no a následně není těžké se do hraní pouštět jako Elena nebo Sully. Každý díl má i několik nových trofejí, které jsou spjaty hlavně s novým obsahem. Ano, opět se sice jedná jen o drobné zásahy do jednotlivých her, ale jsou jistě příjemné, u kolika remasterů jsme podobné změny viděli, moc jich nebylo.

Někoho možná zklame, že Uncharted: The Nathan Drake Collection neobsahuje multiplayerovou část, která se poprvé objevila ve druhém dílu, a získala si v komunitě docela velkou oblibu. Je ale třeba přiznat, že za cenu, za jakou se kolekce prodává, toho nabízí i tak opravdu hodně, navíc obsahuje multiplayerovou betaverzi na Uncharted 4: A Thief’s End, která se spustí začátkem prosince. Ta jistě fanoušky dostatečně navnadí na jaro příštího roku.

Protože se jedná o remastery, tak pochopitelně nejvíce zajímá, jak je na tom vizuální stránka. Vývojáři z Bluepoint Games i zde odvedli velmi dobrou práci, protože hry nepřevedli jen prostě do rozlišení 1080p, ale udělali několik změn. Třeba filmečky byly kompletně znovu vytvořeny, čehož si všimnete nejvíce na modelech postav, které jsou jednak detailnější, ale hlavně stejné napříč všemi díly, což jen podporuje celistvý zážitek. Tento fakt jen nejvíc viditelný hlavně u prvního dílu, kde hlavně model hlavního hrdiny nebyl tolik detailní a v mnoha ohledech se od pozdějších částí lišil. Dále bylo upraveno osvětlení jednotlivých scén, které je nově plně dynamické, a hlavně tedy musím ocenit, že byl odstraněn tearing a hry netrápí ani doskakování textur, vše je krásně načteno hned od začátku. Ony ostatně i textury byly lehce upraveny, aby hry vypadaly co nejlépe, kolikrát si budete říkat, jak je mohl PlayStation 3 vůbec zvládnout, samozřejmě nemohl v podobné kvalitě. Vylepšená a vyšperkovaná grafika je jistě fajn, co ovšem neskutečně pomáhá hratelnosti a je znát od první minuty, tak je framerate. Ten byl navýšen, takže všechny tři díly jedou po většinu času v naprosto hladkých 60 snímcích, což jim dodává zcela nový rozměr. Je možná škoda, že právě na framerate se vývojáři v dnešní době nezaměřují a chtějí přinášet hlavně co nejvíce efektů, protože na konečném zážitku z hraní se docela dost podepisuje.

Naughty Dog přišel s remasterem The Last of Us s Photo režimem, díky němuž bylo možné si upravovat jednotlivé scény a následně dělat pěkné obrázky. Photo režim se následně rozšířil i do ostatních her a nechybí ani v právě recenzované Uncharted kolekci. Ten si vyvoláte stlačením šipky dolů, přičemž obsahuje řadu filtrů, různých nastavení a samozřejmě i rámečky, takže je možné vytvářet celkem pěkné fotky, ale i pohledy, které je následně možné sdílet na sociálních sítích, případně s nimi dále pracovat. Photo režim je u Uncharted kolekce docela komplexní nástroj, takže fanoušky vytvářející si vlastní obrázky jistě potěší.

Jako poslední zmíním nově nahranou hudbu, zvuk dokonce podporuje formát 7.1 a můžete si s nastavením různě pohrát, jako tomu bylo už u The Last of Us, takže i po této stránce se dočkáte ultimátního zážitku, pokud disponujete kvalitním hardwarem. Musím se zde omluvit sousedům, protože v posledních dnech asi neslyšeli nic jiného, než střelbu a tolik známou hlavní melodii, které se jen tak neoposlouchá.

Před vydáním Sony hodně potěšila informací, že všechny tři díly budou lokalizovány formou titulků. To je pro české hráče určitě velké plus a už kvůli lokalizaci mnozí kolekci pořídí. Lokalizace je dle testování kvalitní, i když sem tam bych několik menších připomínek měl, ale nejde o nic velkého. Jen jeden menší postřeh mám k lokalizaci, tedy k titulkům. Pokud zapnete jeden díl a v nich titulky, poté ho vypnete a skočíte do dalšího, jsou defaultně vypnuté, a to i v případě, pokud se následně vrátíte už k dříve hranému dílu. Snad Sony tento menší nedostatek brzy opraví v updatu.

I když jsem byl k oznámení Uncharted: The Nathan Drake Collection celkem skeptický a moc jsem od samotné kolekce neočekával, vývojáři nakonec překvapili, protože všechny hry nepřekopali jen za pár dnů do vysokého rozlišení, ale upravili hratelnost, přidali sem tam nový obsah a hlavně odstranili technické neduhy z PlayStationu 3. Pro nováčky proto neexistuje lepší šance, jak do rozjetého vlaku jménem Uncharted naskočit, navíc i fanoušci si oblíbené hry užijí jako nikdy předtím, a plusem je jistě slušná česká lokalizace. Krabička s Uncharted: The Nathan Drake Collection by určitě neměla chybět ve vaší sbírce. 

Uncharted: The Nathan Drake Collection

ps4
Sony, Naughty Dog/Bluepoint Games
Datum vydání hry:
7. 10. 2015
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře