Umbrella Corps

recenze  59
Martin Šmíd, 23. 6. 2016 15:18
Značka Resident Evil slaví letos své dvacáté narozeniny, což se Capcom rozhodl oslavit ve velkém stylu. Nejen, že začal vydávat pro současnou konzolovou generaci remastery posledních tří dílů, ale také před týdnem oznámil Resident Evil 7, který vyjde začátkem příštího roku, dokonce s podporou pro VR headsety. Tento týden pak vychází multiplayerově laděný spin-off Umbrella Corps, který na papíře možná vypadal docela slušně, ale jak se ukázalo po zahrání, moc nefunguje.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Když byla hra Umbrella Corps oznámena, neměl jsem s tím problém jako někteří fanoušci, vlastně šlo o logické vyústění toho, o co se Capcom v posledních letech se značkou Resident Evil snažil. Poslední díly rozhodně nebyly survival horory, šlo především o kooperativní akci, od níž ke klasické multiplayerové střílečce není zase tak daleko. Na papíře taková hra jistě vypadá i docela dobře, ale bohužel už od oznámení Umbrella Corps vypadala dost nezáživně a nezajímavě, což se bohužel nezměnilo ani po vydání. Těžko říci, jestli je to tím, že Capcom nechtěl do tohoto experimentu investovat moc financí, případně vývojáři neměli čas nebo dokonce zkušenosti (těžko říci, kdo za hrou vůbec stojí). Jedno je ale jisté, nikdo tuto hru nyní oslavovat nebude, protože ji chybí prakticky vše, co dobré multiplayerové akci, ale pojďme pěkně popořadě.

Ačkoliv Capcom během oznámení říkal, že přítomna bude jen čistě multiplayerová část, nakonec zapracoval i jakousi příběhovou kampaň pro jednoho hráče nazvanou The Experiment (tak se asi měl jmenovat původně celý tento paskvil). Pokud čekáte něco propracovaného, co dále rozšiřuje univerzum Resident Evila, tak budete zklamáni. Postupně totiž jste házeni na multiplayerové mapy, na kterých musíte nejprve vysbírávat DNA vzorky po zabitých zombií (po prvních deseti úrovních jsem si myslel, že jde o hlavní náplň), ale pak dojde na řadu i sbírání kufříků, zabírání míst na mapě a tak dále. Problém je, že hraní není ani trochu zábavné, neustále se úkoly opakují, jediné, co se mění, je obtížnost, která následně začne pořádně frustrovat. Je možná trochu škoda, že tyto levely jde hrát jen v jednom, kooperativní hraní s kamarádem chybí, stejně tak možnost si srovnat výsledné skóre s kamarádem. Během hraní jsem si vzpomněl na Raid režim z Resident Evil Revelations 2, který je ale na míle kvalitou vzdálený. Singleplayerová část v Umbrella Corps postrádá zábavnou hratelnost, nějaký zajímavější nápad a jde jen o jednu velkou nudnou nastavovanou kaši, u níž si začnete všímat i řady nedostatků, které se následně dostanou i do toho hlavního.

Singleplayer je velká nuda na několik minut, kterou vlastně ani nemáte moc motivaci hrát, takže je jasné, že pokud si Umbrella Corps koupíte, vrhnete se záhy na multiplayer. Ten ale bohužel také za moc nestojí, vlastně nestojí za nic. Základní myšlenka u Umbrella Corps je ta, že budete hozeni na mapu, na níž budete plnit předem dané úkoly, přičemž o to samé se bude snažit i soupeřící tým, do toho vám pak dělají společnost zombie a další různé zmutované kreatury. Zatímco na papíře toto vypadá asi zajímavě, ve výsledku jde o jednu velkou frustraci. Hraní je celkem hektické, postrádá nějaké taktické prvky, navíc na mapě je až příliš mnoho NPC nepřátel, takže jsem mnohdy ani nevěděl, jestli mám spíše střílet po hráčích nebo umělé inteligenci. Kolikrát se mi stalo, že jsem s vypětím sil ustřílel živého protivníka, a následně mi na záda skočila hyena nebo pes, který navíc vydržel několik zásobníků ze samopalu. Co se na hratelnosti nemile podepisuje, je maximální nepřehlednost, špatné a nemotorné ovládání, hrozný krycí systém, který nefunguje, a pitomě umístěná kamera. V Umbrella Corps najdete prakticky vše, co by podobná hra obsahovat neměla, což je alarmující, zvláště když za vývojem stojí velký vydavatel a ne banda amatérů nebo studentů, kteří si vývojem krátí čas.

Na začátku si můžete vybrat, jestli budete hrát vlastní nehodnocenou hru, případně hru pouze s kamarádem, ale za tyto hrátky toho moc nedostanete a ani si nic neodemknete, takže jediná možnost je pustit se do hodnoceného herního režimu. Ten nabízí jen týmové hraní 3 vs. 3, přičemž si v něm nemůžete vybrat sami žádný mód. Herní módy se vybírají během hraní automaticky, takže až před začátkem každého kola se dozvíte, jestli je třeba zlikvidovat všechny protivníky, případně vysbírat kufříky, zabít silného bosse a vzít mu DNA, nebo zabrat nějaký ten bod na mapě. Herní režimy jsou v standardní, nic originálního nečekejte. Naštěstí se během hraní hodnocených her docela střídají, takže hra neupadá v prvních hodinách do stereotypu, ačkoliv ani tomu se pochopitelně nevyhne.

Velkým zklamáním jsou mapy, kde se vše odehrává. Resident Evil série nabídla v minulosti velké množství zajímavých míst a lokací, jenomže vývojáři do Umbrella Corps vybrali většinou jen nezajímavé ulice, kanceláře a další podobná místa, s nimiž si nějaký Resident Evil jen těžko spojíte. Ano, je obsažena vesnička ze čtvrtého dílu, případně mapa z afriky z pátého dílu, ale to je zoufale málo. Navíc jednotlivé mapy mají jednu charakteristickou vlastnost. Jsou maximálně nezajímavé, po stránce designu naprosto odfláknuté a pro multiplayerové hrátky se nehodí. Tady se zřejmě nejvíce ukázala ona nezkušenost Capcomu s podobnými hrami.

Velkým problémem u Umbrella Corps je matchmaking. Zatím hru moc hráčů asi nehraje, do budoucna se na tomto asi moc nezmění, takže vyhledávání trvá příliš dlouho, a když už nějakou tu hru najdete, nemáte jistotu, že se do ní připojíte. Dva ze tří pokusů vždy končily obrazovkou s chybovou hláškou. Navíc matchmaking nerozlišuje začátečníky a pokročilé hráče, takže už na první své hře, kde jsem měl první level, jsem hrál proti hráčům, kteří měli dvacátý i padesátý level. Asi tušíte, že proti nim se jen těžko nějak hra dá naučit, když prakticky pořád sledujete strategickou mapu po každé smrti. Frustrující jsou navíc i respawny, protože hodně často se mi stávalo, že jsem se po smrti objevil před protivníkem, takže jsem zase hned ležel. Na druhou stranu, často se mi i protivníci objevovali před hlavní brokovnice, takže jsem tak přicházel k laciným killům a tím i bodům. Každopádně Umbrella Corps má jeden z nejhorších respawn systémů, jaký jsem kdy ve hrách viděl, gratulace Capcomu.

Vývojáři z Capcomu věděli, že potřebují něco, kvůli čemu by měl hráč důvod hru hrát. Ano, kolikrát u multiplayeru stačí zábavná hratelnost. Overwatch je tomu ostatně jasným důkazem, ale jak jste si určitě všimli z předchozích řádek, to není případ Umbrella Corps. Proto tu najdete k odemknutí různé úpravy oblečení pro vojáka, s nímž hrajete, ale také lepší zbraně, různá příslušenství pro ně, případně skiny, potisky a další klasické věci. Systém odemykání funguje docela dobře, ale když je vše ostatní rozbité a nefunkční, jen těžko něco zachrání,

Největším problémem Umbrella Corps je, že si za tuto hru Capcom účtuje 819,-Kč za standardní edici, za Deluxe s několika ingame bonusy dokonce jedenáct stovek. Pokud by hra vyšla jako součást propagace nějakého filmu zdarma, ok, dalo by se to pochopit, ale takto vysokou cenu opravdu pochopit nejde. Nejdražší na Umbrella Corps je asi ta značka, protože samotná hra nestojí ani za zlámanou grešli. Capcom se sice chlubí, že bude v následujících týdnech přidávat nové mapy a herní režimy zdarma, ale jsem přesvědčen, že o ně nikdo po zahrání nestojí. Osud je vlastně docela jasně nalajnovaný, nyní se o hře bude mluvit pár dní, a za maximálně šest měsíců Capcom oznámí vypnutí serverů, protože nikdo tento paskvil nebude hrát.

Těžko říci, proč Capcom nepoužil pro vývoj nějaký svůj vlastní interní engine, ale licencoval si Unity engine, který se hodí pro začínající vývojáře, ale pořád nemá kvality na to, aby mohl pohánět nějakou větší hru s nějakými ambicemi. Umbrella Corps díky tomuto rozhodnutí vypadá, ne průměrně, ale prostě a jednoduše tragicky. Textury v nízkém rozlišení nemá cenu komentovat, snad i ten Resident Evil 4 na PlayStationu 2 byl hezčí, a to nemluvím ani o špatném nasvícení, animacích postav a tak bych mohl pokračovat. Hře bohužel dělá ostudu i framerate. Ačkoliv jde o jasně ošklivou hru, občas se hýbe opravdu prachbídně a propady frameratu, tearing a další technické nedostatky jen podtrhují celkový dojem, který ze hry mám. Sem tam může potěšit jen nějaký ten zvukový efekt z hlavní série, ale jinak je ozvučení nevýrazné, to samé se dá říci i o hudebním doprovodu, který hraje maximálně v hlavním menu.

Že Umbrella Corps není pravý Resident Evil jsme věděli prakticky hned po oznámení, po zahrání ale musím nyní konstatovat, že nejde ani o dobou akční multiplayerovou hru, protože selhává prakticky ve všem a není moc věcí, za které bych ji mohl pochválit. Neohrabané ovládání krásně doplňuje špatný a nenápaditý design jednotlivých map, nudná a kolikrát frustrující hratelnost, a následně i podprůměrné audiovizuální zpracování. Umbrella Corps nemohu doporučit prakticky nikomu, maximálně tomu, kdo si chce na PlayStationu 4 zahrát tu nejhorší multiplayerovou hru za každou cenu.

Resident Evil: Umbrella Corps

ps4
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
21. 6. 2016
KARTA HRY
1/10

Komentáře