Twisted Metal

recenze  11
Martin Šmíd, 20. 3. 2012 11:30
Když byl před několika lety na E3 oznámen nový Twisted Metal pro Playstation 3, mnozí mladší hráči vůbec nevěděli, proč se kolem něj dělá takové haló. Není divu. Největší slávu tato série zažila na prvním Playstationu. Poté se ještě objevily díly na Playstationu 2 a dokonce PSP, ale ty se staly populární pouze v Severní Americe, zatímco v Evropě se jim nevěnovala moc velká pozornost. I nový Twisted Metal se soustředí především na publikum za velkou louží, ale to neznamená, že bychom se u něj v Evropě nemohli bavit. Zvláště, když i nyní za ním stojí tvůrce God of War série David Jaffe a studio Eat, Sleep, Play.

Twisted Metal nikdy nestavěl na propracovaném příběhu, ale především na akční hratelnosti, kterou si zamilovali hráči po celém světě. Ostatně jaká jiná hra vám poskytne akční nářez, v němž hrají hlavní roli klauni, kteří se snaží ve všemožných vozidlech zabít. Takových her je hodně málo, pokud vůbec nějaká. Jednoduše by se dal Twisted Metal popsat jako takový Quake 3 s auty, protože jde o neustále zuřící bitvu mezi několika hráči, kteří na mapách sbírají nejrůznější power upy, s nimiž se chtějí zničit. O nic víc nejde, ale vše je namícháno tak chutně, že jde o velkou zábavu na hodně dlouho, zvláště v multiplayeru. V jednoduchosti je krása, což si zřejmě řekli i v Eat, Sleep, Play, takže se nesnažili zbytečně Twisted Metal přeplácat nejrůznějšími serepetičkami, jak se to v poslední době dělá, ale vzali to nejlepší z prvních dílů a přepracovali to do nového enginu. Proč měnit něco, co evidentně funguje. Sice mnozí namítnou, že díky tomu nový Twisted Metal postrádá nějakou tu zásadní novinku, kterou bychom v předchozích dílech neviděli, což je samozřejmě fakt, ale po propařených hodinách toto jistě vývojářům odpustí. Bavit se budete i tak královsky a jen těžko budete zadržovat na tváři úsměv.

Jak už jste mohli pochopit z předchozího odstavce, rozhodně si Twisted Metal nehraje na realistickou hru, ale hlavně chce bavit, což se mu daří mírou vrchovatou. Na realistický model řízení vozidel z vysoka kašle a přináší čistou arkádu, navíc s docela originálním ovládáním, na které je třeba si zvyknout. Ovládání totiž v sobě kombinuje nejenom klasickou závodní hru, ale hlavně akci, kdy na zadních tlačítkách máte přiřazeny zbraně, zatímco plyn přidáváte čtverečkem a brzdíte či provádíte smyky křížkem. I díky rychlému spádu je lehké si na toto na první pohled zvláštní ovládání zvyknout, takže po několika minutách nebudete mít problém hru ovládat.

Nový Twisted Metal je rozdělen do několika částí. Hra pro jednoho se skládá z příběhového režimu, tutoriálu a nejrůznějších výzev. Příběh je asi to první, co spustíte. Překvapením určitě je, že není stavěn jako většina podobných her, kde se tento režim skládá z na sebe navazujících arén, ale obsahuje podařené béčkové story, které je vyprávěno skrze několik renderovaných filmečků s velmi dobrou atmosférou i zpracováním, které odhalí mnohdy i temnou stránku hlavních protagonistů. Na filmečky se dobře dívá a budete si je vždy užívat. Přesto je příběh jednoduchý, přičemž sleduje klauny Sweet Tootha, Mr. Grimma a Doll Face, jak se účastní krvavého turnaje. Proč? To Calypso jim totiž slíbil, že pokud vybojují vítězství, splní jim vše, co budou chtít.

Tak jednoduchý turnaj ale nebude, protože kolikrát i na Normal hra pořádně sešlápne pedál s nálepkou obtížnost. První dvě mise si možná budete říkat, že lehčí už to ani být nemůže, ale jak přijdou obnovující se protivníci nebo hraní v časových arénách, pořádně vám úsměv zamrzne. I přes větší obtížnost se ale nestane, že by hra frustrovala, alespoň budete mít pořádný trénink do multiplayeru, kde vám přátelé nic neodpustí. Pořád se jedná o velkou zábavu, od níž se horko těžko budete odtrhávat. Příběhová kampaň obsahuje několik kol s různorodými úkoly, takže v každém jde trochu o něco jiného, ačkoliv se vždy snažíte protivníka zlikvidovat. Celkově vám hlavní kampaň zabere několik hodin, podle toho, jak se vám bude dařit. Většinou budete kola opakovat, takže se hraní prodlouží. Když příběh dohrajete, můžete si dát několik výzev a poté i trénink, který vám všechny fígly vysvětlí.

Hlavní síla hry Twisted Metal není v singleplayeru, ačkoliv je celkem kvalitní, ale především v multiplayeru, který můžete hrát i na rozdělené obrazovce v offline, ale především v online skrze Playstation Network, kde se může sejít až šestnáct hráčů. Pokud se sejdete někde na nějaké lankpárty, nechybí ani docela raritní lan režim. I na této drobnosti je vidět, jak hodně vývojáři na multiplayer sázejí. Multiplayer je neskutečně návykovou částí, které můžete snadno propadnout a nahrát v ní hodiny, aniž byste si to uvědomili. Vpřed vás žene i levelování za počet zabitých protivníků a vyhraných her. Za levelování si můžete odemknout nové skiny a zbraně, ale to je bohužel vše, což je docela škoda. Víc věcí k odemknutí by neuškodilo, naštěstí samotná hratelnost je pádným důvodem pokračovat v hraní, takže to ve výsledku tolik nevadí.

Multiplayerových režimů je tu hned sedm, přičemž tu najdete jak klasiky typu Deathmatch nebo Team Deathmatch, ale i Hunted, v němž lovíte vždy určitého hráče, případně Nuke, což je zase variace na Capture the flag, kde akorát místo vlajek kradete velitele. Když ho získáte a unesete na základnu, můžete vypustit jadernou hlavici. Nejhranější i podle výběru serverů jsou ale staré dobré klasiky, u kterých se projevuje ona bláznivá hratelnost. Když si vyberete vytvořenou hru, je jednoduché se k ní připojit, stačí na ní jen kliknout. Během hraní jsem nezaznamenal žádný problém, ani lagy. Vše běželo tak, jak má, ale je jasné, že hodně záleží i na protivnících a jejich připojení. Jen je možná škoda, že v současnosti hraje hru málo hráčů, takže výběr serverů je značně omezen, ale tento neduh by se měl v budoucnu určitě zlepšit.

Rovněž vytvoření hry je jednoduché, protože stačí naklikat základní možnosti, i když je tu možnost i nastavit rozlohu mapy nebo další pravidla. Určitě se dá na nastavení jednotlivých her vyřádit. Map je tu osm. Odehrávají se nejenom ve speciálních arénách, ale i na ulicích měst, kde kromě protivníků jezdí i normální vozidla. Hraní dopomáhá i velký vozový park. Celkem tu je sedmnáct dopravních prostředků. Máte tu motorku, sporťáka nebo kamion. Takovou menší specialitou tu je helikoptéra. Každé vozidlo má své pro a proti, i své specifické speciální zbraně, takže je třeba pečlivě vybírat takové, aby proti soupeřům uspělo. I na první pohled helikoptéra, která má od ostatních značnou výhodu, může být jednoduše sestřelena.

Twisted Metal je především hra založená na rychlosti, která je dost klíčová, takže bylo od začátku jasné, že díky tomu utrpí vizuální pozlátko. Výsledek je ale i přes tuto skutečnost velmi dobrý, protože modely vozidel jsou moc pěkné, i prostředí není úplně marné, navíc oplývá zničitelnými částmi. Mnohdy stačí najet do zdi domu, a ta se sesype jako domeček z karet. Zvláště musím vypíchnout zpracování ohně, které je asi nejlepší, jaké jsem u současné generace viděl. I při povedené destrukci, jede Twisted Metal neustále na 60 fps a ani na moment se nestalo, a to je kolikrát po mapě pořádný blázinec, kdy všechno bouchá, že by se zakuckal nebo zpomalil. Za toto je třeba vývojáře pochválit, protože si tak můžete nerušeně užívat hraní, které doplňuje skvělý soundtrack se spoustou s citem vybraných songů. Skvělé je i ozvučení, zvláště pokud máte dobré reproduktory, užijete si všechny výbuchy a další efekty na maximum.

Možná jste si už mysleli, že Twisted Metal má to nejlepší za sebou a nový díl bude jen slabým odvarem staré klasiky. Opak je ale pravdou, protože jde o skvělou akcí naplněnou hru, která vás hlavně v multiplayeru chytne a jen tak nepustí. Chyby byste tu hledali jen s lupou a lepší hodnocení neuděluji jen z důvodu chybějících novinek, které by přinesly něco neokoukaného. Jinak si stěžovat rozhodně nemůžu, protože jsem se královsky bavil a budete i vy, pokud si Twisted Metal koupíte.

Twisted Metal

ps3
SCEA, Eat Sleep Play