Trek to Yomi

recenze  6
Martin Šmíd, 7. 5. 2022 17:00
Před několika měsíci byla oznámena nádherně vypadající samurajská hra Trek to Yomi od vývojářů z polského studia Flying Wild Hog, kteří si u hráčů udělali velmi dobré jméno povedenými first-person střílečkami ze série Shadow Warrior. Protože mám rád historii Japonska, filmy od Akiry Kurosawy a také jsem dostal chuť si po výborném Ghost of Tsushima zahrát další podobnou hru, na Trek to Yomi jsem se docela dost těšil. Po zahrání mohu říci, že svým zpracováním mě nezklamala, ale čekal jsem, že stejně kvalitní bude i v dalších částech. Více už ale níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S (hra je v předplatném Xbox Game Pass)

Hra Trek to Yomi se celá točí kolem mladého šermíře Hirokiho, který trénuje se svým mistrem. Ten ho učí základy boje, aby se mohl sám stát velkým samurajem. Bohužel při výcviku je jejich město napadeno a udatný Sensei při obraně padne. Hiroki mu ale slíbí, že bude město dále ochraňovat, stejně tak dívku Aiko, s níž má více než přátelský vztah. Uběhne několik let, a když už oba jsou dospělí, město se znovu ocitne pod útokem krvežíznivých banditů. No a to už je čas, kdy musí zasáhnout samotný Hiroki. Jen on dokáže útok odrazit a zachránit město i všechny ty, které má rád. Příběh není nějak extra originální a ve výsledku bohužel ani propracovaný, což je docela škoda. Trochu jsem čekal, že příběh bude hlavním lákadlem, když vývojáři slibovali i několik konců dle různých rozhodnutí, ale nestalo se tak. Stejně tak hlavní hrdina by si zasloužil více charisma i péče, protože během hraní neprojde žádným vývojem a jen těžko si k němu hráč hledá cestičku. Potenciál tu byl daleko větší. Naštěstí i tohle málo stačí, aby vás hra udržela po celou dobu u televizní obrazovky, a to především díky svému ohromujícímu zpracování a výborné atmosféře, která se opravdu blíží klasickým japonským filmům.

Zatímco příběhově hra trochu zklame, co je naprosto parádní, je design. Vývojáři si s prostředím a jednotlivými obrazovkami neskutečně vyhráli, vše odpovídá době feudálního Japonska, ať už jde o kostýmy hlavního hrdiny či jiných postav/nepřátel, předměty či ztvárnění uliček velkého města. Navíc jednotlivé kapitoly jsou dostatečně rozmanité, a už během nich hlavní hrdina navštíví nejen velké město pod útokem protivníků, které celé hoří, ale také okolí s nádhernými scenériemi, čemuž dopomáhají i výborně zvolené úhly kamery, či různé jeskyně a další místa. Neustále hra ukazuje něco nového. Zatímco na ztvárnění si stěžovat nemohu, je vidět, že vývojáři mají nakoukány filmy a náležitě se na vývoj hry připravili, horší je, že to samé nemohu říci o hratelnosti.

Tady totiž hra Trek to Yomi vyloží většinu svých karet hned na začátku a později bohužel nemá čím překvapit. Na druhou stranu jsem neměl pocit, že by upadala do stereotypu. Tomu pomáhají jednak parádně vytvořené úrovně, o nichž byla řeč, ale také délka, která tomu nedává moc prostoru. Jak možná víte, Trek to Yomi je akční hra viděná z 2,5D pohledu, v níž se musí hlavní hrdina doslova prosekat zástupy útočících banditů, později i duchů, protože hra obsahuje i nadpřirozené prvky. S tím jsem popravdě moc nepočítal, ale mělo mě to napadnout, když se hra odehrává dobrou polovinu v Yomi, což je mytologická země mrtvých. Naštěstí nejsou tyto pasáže do hry násilně naroubované, ale docela dobře do ní zapadají a trochu ji i obohacují, protože se v nich objevují lehčí logické hádanky. Ty nejsou zrovna originální a nepředstavují velkou výzvu, zvládne je hned vyřešit i váš pes, ale je fajn, že hratelnost alespoň trochu oživí.

Vrátím se ale ještě k akci, na níž hra staví a padá. Na začátku umí hlavní hrdina klasický lehčí či těžký útok v několika verzích, ale následně je možné posbírat další útoky i komba, případně i omráčení s krvavým zakončením, což vypadá nejen pěkně, ale zároveň i po provedení hlavního hrdinu vyléčí. Problém trochu je, že hned záhy jsem odhalil, že na řadové protivníky stačí jedna a ta samá taktika, takže souboje nepředstavují moc velkou výzvu a vlastně ani moc nenutí, abyste se učili složitější komba či nějak více přemýšleli. To je vzhledem k velké škále komb škoda, navíc tím hra trochu ztrácí dynamiku a upadá. Každopádně hlavní hrdina nemá jen svoji pořádně ostrou katanu, ale také luk nebo silné dělo, které je sice pomalé a musí se dlouho nabíjet, ale poškození způsobuje opravdu masivní. Tyto zbraně na dálku jsou spíše oživením soubojového systému, občas dokážou i pomoci, třeba u bosse nebo hektické šarvátky, ale nejsou tím hlavním. Po 95% času budete nepřátele sekat katanou.

Zatímco souboje s řadovými protivníky mohly být zajímavější, docela se mi líbily souboje s bossy, kteří se nacházejí na konci každé kapitoly. Na ty už jednoduché útoky nestačí, ale je třeba více taktizovat. Hlavně u posledního, který mi zase svoji obtížností přišel dost přestřelený, a už moc nechybělo, abych během souboje s ním hodil gamepad do zdi. Je vidět, že se vývojáři trochu prali s vybalancováním obtížnosti. Nejde ale jen o obtížnost, ale i ovládání, protože občas mi přišlo, že hra moc dobře nereagovala na to, co jsem chtěl udělat, což mělo za následek i smrt hlavního hrdiny. Sem tam je vyžadována preciznost, ale když ji není možné kvůli ne úplně přesnému ovládání dosáhnout, je to problém. Naštěstí takto frustrujících momentů jsem moc nezažil, navíc hra má opravdu hodně časté checkpointy, takže nikdy jsem ani neopakoval velký kus znovu.

Vývojáři dlouho před vydáním říkali, že Trek to Yomi bude intenzivnější kratší hra na zhruba pět hodin, čemuž odpovídá i stanovená cena. S tímto časem rozhodně nelhali, herní doba je kolem 4 až 6 hodin dle zvolené obtížnosti. Po dohrání se vám pak odemkne čtvrtá velmi těžká obtížnost, na níž jakýkoliv zásah znamená smrt a je tedy určena pro ty hráče, kteří chtějí co největší výzvu. Já mezi ně nepatřím, takže jsem obtížnost jen zkusil. Co je ale škoda, tak je nepřítomnost nějakého New Game+ režimu, na který by bylo možné začít znovu už s naučenými schopnostmi a hlavně nasbíranými sběratelskými předměty, které by pak bylo možné už jen dosbírat. Takhle vždy začínáte od nuly. Snad si vývojáři tuto výtku vezmou k srdci a ještě New Game+ režim připraví, určitě by hře hodně prospěl.

Jak si je možné všimnout z přiložených obrázků i trailerů, hra Trek to Yomi má nádherné stylizované vizuální zpracování do podoby klasických samurajských filmů Akiry Kurosawy, takže je celá černobílá. Toto zpracování se k ní náramně hodí, navíc ve spojení s nádhernými scenériemi, detailními obrazovkami, krásnými efekty a povedenými animacemi jde opravdu o působivou podívanou. Filmový dojem pak umocňuje poměr stran, kdy máte dole i nahoře černý pruh, ale také silné filmové zrno s řadou vizuálních kazů, evokující staré filmy. To je sice možné si v nastavení vypnout a u většiny her to tak dělám, ale zde vypnutím jen přijdete o prvek, který má také dopad na výbornou atmosféru. Při hraní Trek to Yomi jsem si tak opravdu připadal, jako kdybych sledoval japonský film od Kurosawy. To je dáno i líbivým hudebním doprovodem a povedeným dabingem, který jen podtrhuje snažení vývojářů přiblížit se klasickým japonským samurajským filmům.

I když nakonec hra Trek to Yomi není tak dokonalá a skvělá, jak jsem si přál, pořád jde o dobrou zábavu s parádním audiovizuálním zpracováním, výborným designem a hodně hutnou atmosférou, kterou mohu doporučit všem fanouškům japonské kultury či filmům Akiry Kurosawy. Při zpětném pohledu na hru je ale opravdu škoda, že se vývojářům nepodařilo napsat lepší příběh i hrdinu, případně udělat hratelnost zajímavější a rozmanitější. Pak bychom tu měli ve spojení s výborným zpracováním opravdu něco výjimečného. Takto tu máme jen solidní samurajskou hru, která neurazí, ale zřejmě rychle zapadne.  

Trek to Yomi

ps4xoneps5xsxnsw
Devolver Digital, Flying Wild Hog
Datum vydání hry:
5. 5. 2022
Žánr:
Hack and slash/Beat 'em up, Adventura, Indie
KARTA HRY
7/10

Komentáře