Tomb Raider 3 Adventures of Lara Croft

recenze  8
Martin Šmíd, 18. 1. 2010 21:44
Po prvním díle Tomb Raidera a jeho úspěchu musel zákonitě přijít díl druhý, který přinesl spoustu novinek. Když byl oznámen díl třetí, spousta hráčů se ptala, jestli je možné sérii dále vylepšovat a někam dál ji posouvat. Odpověď jsme dostali na konci roku 1998, kdy vstoupil na trh Tomb Raider 3 Adventures of Lara Croft. Nadšené recenze, spousta propařených nocí a status nejtěžšího Tomb Raidera byl na světě. Pojďme se na tuto unikátní hru podívat.

Před miliony lety dopadl na Zemi meteorit, který přečkal průlet zemskou atmosférou a dopadl na tehdy ještě ledem nepokrytou Antarktidu. Prvními lidmi, kteří objevili tuto zemi, byly skupinky domorodých Polynésanů. Na rozdíl od současných mrazivých podmínek byl zde hojný život a tak se zde domorodci usídlili a začali uctívat kráter vzniklý po dopadu meteoritu pro sílu, kterou pro ně představoval. Pozdější generace si myslely, že právě tato síla donutila Polynésany opustit tuto zemi. Dnes jsou na stejném místě prováděny výzkumné práce společnosti RX Tech, která se na místě dopadu meteoritu snaží zjistit anomálie. Je to přesně tato oblast, kde bylo nalezeno tělo námořníka, který se účastnil plavby Charlese Darwina na Beagle. Několik námořníků mělo tehdy pocit, že by se mohli krátce po kráteru porozhlédnout. Námořníci našli vzácné artefakty a ukryli je na několika tajných místech po celém světě. Bohužel při této expedici byl jeden z námořníků zabit. Právě díky tomuto příběhu, který byl otištěn v jednom námořnickém časopise, se začala společnost zajímat nejen o samotný kráter, ale i o další části Země, kam námořníci cestovali. Jedním z míst je i Indie, kde se právě nachází Lara Croft a pátrá po starodávném artefaktu. Právě v této době začíná Tomb Raider 3. Později se naše hrdinka dozvěděla, že pátrá po několika úlomcích z meteoritu, které v sobě ukrývají obrovskou moc.

Stejně jako druhý díl i ten třetí přinesl řadu novinek. Byly to třeba nové pohyby, ale i nové dopravní prostředky, jako byla čtyřkolka nebo kajak, kterým se Lara projela v Indii. Největší novinkou ve třetím díle byly samotné úrovně, kam se Lara podívala. Na začátku hry se tak Lara ocitla už ve zmíněné Indii, kde prozkoumávala chrám bohyně Kálí. Později se Lara dostala i do jiných míst na naší planetě, jako je třeba Nevadská poušť, Oblast 51 a nakonec jsme se podívali i na Antarktidu, kde jsme prozkoumali Ztracené město. Co level, to nádherně zvládnutá designérská práce. Levely byly zase o něco větší, jak v předchozím díle a byla zde cítit i o něco větší volnost.

Pokud se dal něčím Tomb Raider 3 charakterizovat, byla to obtížnost. Co level, to velká výzva, kterou mnozí nepřekonali. Ať už se Lara pohnula kamkoliv, byly na ní nastraženy důmyslné pasti a za každým rohem číhala krvežíznivá zvěř, která už dlouhé týdny nejedla. Vývojáři tímto zareagovali na druhý díl, který se zdál spoustě hráčů jednoduchý a moc akční. Dalo by se říci, že co level, to jeden velký puzzle, který Lara musela vyřešit. Hádanky ovšem nebyly jen jakousi vedlejší věcí, kterou musela Lara překonat, aby se příběh posunul dál. Hádanky totiž byly zakombinovány do hry naprosto přirozeně, takže je hráč plnil tak nějak automaticky a rozhodně se u nich nenudil, jako u většiny jiných her. Bohužel po čase mohla přijít frustrace, protože obrazovku s nápisem „Game Over” viděl hráč stále častěji.

Grafická stránka byla postavena na základech druhého dílu, takže se hráči mohli těšit na velmi pěkné zpracování deštných lesů, ale i nejrůznějších základen. Do samotného enginu vývojáři zapracovali nové efekty, jako byla třpytící se vodní hladina nebo kouř a prach. Rovněž jsme se dočkali o něco plynulejších animací Lary Croft. Ačkoliv byl engine značně vylepšen, Playstation s ním neměl žádný velký problém a vše běželo tak, jak si vývojáři ve studiu nalinkovali. Přesto engine ukázal ve třetím dílu maximum a pro další díl byl kompletně přepracován. Už v době, kdy probíhali práce na třetím dílu, byl vytvořen tým, který začal pracovat na díle dalším. Musíme říci, že toto rozhodnutí se vývojářům plně vyplatilo. Hudební stránka třetího dílu byla naprosto perfektní a některé melodie nám znějí v uších dodnes. Hlavně úvodní znělka v menu patří dodnes k tomu nejlepšímu, co se ve hrách objevilo. Na špičkové úrovni byl i dabing, který už v minulosti patřil k těm nejlepším věcem na Tomb Raiderovi.

Tomb Raider 3 Adventures of Lara Croft byl opět krokem tím správným směrem. Po druhém díle si hráči stěžovali, že byl trošinku akčnější a neuškodilo by, kdyby ve hře bylo více hádanek a méně soubojů. Vývojáři hráče vyslyšeli a přinesli hru, která svými zapeklitými hádankami, pastmi a těžkými nepřáteli patří i dnes k těm největším výzvám, na které můžete v herním světě narazit. Nedávno vyšel Tomb Raider 3 Adventures of Lara Croft na Playstation Network, takže pokud jste hru v minulosti minuli, rozhodně si ji stáhněte.

Ke hře Tomb Raider 3 vyšel rok poté datadisk s názvem The Lost Artifact, který přinesl hned čtyři nové levely. I zde si musíme trošinku postesknout, protože tento datadisk nikdy neopustil PC, takže jsme si ho na konzolích nikdy nemohli zahrát. Navíc už při vydání bylo tento datadisk velmi obtížné sehnat a nikdy se do prodeje v ČR ani nedostal. Dneska sehnat tento povedený datadisk je naprostá utopie. I díky tomu má pro fanoušky série velkou sběratelskou hodnotu.

Tomb Raider 3

ps1
Sony Computer Entertainment, Core Design Ltd.
Datum vydání hry:
21. 11. 1998
KARTA HRY
9/10

Komentáře