Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier

recenze  7
Martin Šmíd, 10. 6. 2012 22:00
Možná si ještě nyní vzpomenete na noci proseděné u hry Ghost Recon Advanced Warfighter, která na začátku této generace konzolí patřila k tomu nejlepšímu, co jste si mohli zahrát. Poté vyšel druhý díl, který celý koncept dotáhl téměř k dokonalosti. Protože se jednalo o komerčně úspěšné hry, nebylo překvapením oznámené pokračování Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier. V té době ale nikdo netušil, kolika odklady si budeme muset projít a že na finální verzi si počkáme několik let. Po nedávných pozitivních dojmech z multiplayerové betaverze je tady finální verze. Obstojí Ghost Recon v dnešní velké konkurenci? Na to by vám měla dát odpověď naše recenze.

Je jasné, jaká část u Ghost Recon: Future Soldier hraje prim. Singleplayer to rozhodně není, přesto stojí za zahrání, a možná i svoji kvalitou leckoho překvapí. Na začátku se ujímáte čtyřčlenné jednotky Ghost, která má velké zkušenosti s terorismem a jen tak ji něco nerozhodí. I díky nejmodernějšímu vybavení by měla zvládat nejnebezpečnější situace, proto je pověřena, aby našla uneseného prezidenta. Více vědět nemusíte, protože příběh je tu tak trochu do počtu, což je vidět i na docela odfláknutých filmečcích s nudnými dialogy. Během třinácti kapitol procestujete hodně států a kontinentů. Podíváte se nejenom do Jižná Ameriky, ale i do Afriky, Pákistánu nebo Ruska. Velká variabilita úrovní hře neskutečně pomáhá a udržuje jí čerstvost a hlavně zábavnost do samotného konce. Velkou pochvalu si navíc vývojáři zaslouží za délku kampaně, která rozhodně není krátká. Na první dohrání jsem ji dal za nějakých deset hodin. To je v dnešní době u vojenských akcí velký nadprůměr.

Začátek Ghost Recon: Future Soldier je rychlý a svým tempem dost připomíná Call of Duty, Battlefield a podobné střílečky. To může být pro fanoušky velký šok, naštěstí jde jen o začátek, protože později jsou mise daleko pomalejší a svázány týmovou taktikou, i když v omezení míře, aby neutrpělo tempo hry, takže v bezhlavou řežbu se naštěstí nezvrtnou. Tady si fanoušci předchozích dílů určitě oddechnou, ačkoliv je samozřejmě poznat zařazený rychlejší stupeň a filmové pojetí s řadou situací dělaných na efekt. O variabilitě prostředí jsem se zmínil v předchozím odstavci, nyní ještě dodám, že každé prostředí je uvěřitelné a vypadá živě. Poloprázdné levely tu nenajdete a kolikrát vám budou pod nohy padat nejen zabití teroristé, ale i civilisté, kteří se dají na útěk. Jejich zabití má ale pro vaši misi naprosto fatální následky a kolikrát spíše překážejí a hratelnost ztěžují.

Klasické přestřelky jsou zde zastoupeny jen v naprostém minimu. Většinou se budete plížit s týmem vybaveným udělátkami budoucnosti, která nyní existují ve formách prototypů, ale žádné zatím není plně funkční. Především zde píši o speciálním predátorském obleku, který vás udělá ve hře téměř neviditelným. Nepřátelé vás na delší vzdálenost snadno přehlédnou, ale když si jim stoupnete do cesty, slepí rozhodně nejsou. Je docela škoda, že týmu můžete dávat jen příkaz koho zneškodnit, který funguje spolehlivě, jinak na bojišti funguje jako samostatná jednotka, která vás podporuje. Inteligence spolubojovníků je na vysoké úrovni, takže si kolikrát vystačí sami a dokážou i pomoci v přestřelkách, při nichž zlikvidují velký počet nepřátel. Ani nepřátelé nepředstavují tupé ovce, dokážou vás obcházet a navzájem se i podporují, takže zvláště na vyšší obtížnost vám budou důstojným soupeřem.

Protože ovládáte vojáka budoucnosti, nemá jen predátorský oblek, ale i spoustu dalších hraček, které usnadňují postup po mnohdy hodně nepřehledných úsecích. Jako první je tu senzor, který když hodíte, ukáže vám pozice nepřátel. Vy se jim poté můžete snadno vyhnout, případně se o ně s dalšími členy jednotky postarat. Dále budete moci ovládat Drona. Jeho ovládání ve vzduchu je jednoduché a nejenže vám prozradí pozici nepřátel, ale také dokáže zneškodňovat elektrickým výbojem různé spínače, abyste se dostali dál. Využívání těchto futuristických hraček celou hratelnost obohacuje a přidává ji na atraktivitě.

Když byl v minulém roce Future Soldier prezentován, vývojáři předvedli možnosti v úpravě zbraní. Před každou misí můžete každou zbraň rozložit na několik součástek a ty poté měnit, abyste si vytvořili zcela originální zbraň. Editor zbraní je dělán pro ty největší fanoušky, kteří budou zkoušet každou součástku, normálním hráčům ale asi moc neřekne, a tak nechají přednastavenou zbraň a moc na ní šahat nebudou. Celkově je editor přehledný a rychle se v něm člověk orientuje, navíc pokud máte doma pod konzolí Xbox 360 kamerku Kinect, jde ovládat skrze ni. Jen upozorním, že s Kinectem nejde hrát hra jako taková, to samé s Playstation Move ovladači, které rovněž využijete jen v GunSmith režimu.

Příběhová kampaň se mi i přes slabší příběh líbila, ale největší porci zábavy skrývá multiplayerová část. Ta je hodně dělaná na spolupráci s týmem, takže klasické multiplayerové režimy, jako všichni proti všem, zde nenajdete. To je samozřejmě velkou výhodou Ghost Reconu, protože nabízí dobrou alternativu pro ostatní akční hry. Navíc všechny herní režimy, o nichž se rozepíšu níže, jsou zábavné a dá se jim jednoduše propadnout. Dopomáhají tomu i dobře designově zvládnuté mapy, většinou střední velikosti. Najdete ale pochopitelně i větší plácky. Map je ve hře celkem deset, přičemž než se vám všechny ohrají, uběhne pěkných pár hodin. No a poté určitě připutuje nějaké to DLCčko s novými.

Prvním režim je Konflikt. V něm jde o to, abyste postupně plnili na mapě jednotlivé úkoly, za které sbíráte body. Tým s největším počtem bodů na konci vyhraje. Režim určitě zajímavý, navíc díky nutnosti plnit i úkoly, je více takticky svázán oproti třeba klasickému TDM. Druhý režim Sabotáž je poté ještě více vázán na taktiku týmů a jeho postup, protože v něm musíte sebrat na mapě bombu, a tu poté odpálit před koncem časového limitu v základně soupeře. Režim Siege je možná nejvíce svázán na týmovou spolupráci. V něm má vždy za úkol jeden tým ubránit určité místo s počítačem, zatímco druhý tým ho musí dostat pod svoji kontrolu. Háček je ovšem v tom, že když zemřete, musíte čekat na další kolo. V tom současném už svému týmu nepomůžete. Samozřejmě vyhrát může i ten tým, který vystřílí všechny protivníky. Režim Decoy je poté opět o zabírání určitých cílů na mapě, které se vám postupně odkrývají.

Možná někoho zklame, že Ghost Recon nabízí jen tři třídy postav - střelec, inženýr a průzkumník. Střelec je klasickým vojákem na bojišti se samopalem a několika granáty, to inženýr kromě zbraní umí i pokládat různé střílny a umí i hackovat. Průzkumník je poté třída určená především na boj na dálku, protože nese odstřelovací pušku, navíc se může díky své kamufláži stát téměř neviditelným. Je skvělé, že si vývojáři skvěle vyhráli s vyvážeností jednotlivých tříd postav, takže žádná nevyčnívá na ostatními. Pokud jste někdy hráli třeba Battlefield 3, přidělování zkušeností vás asi moc nepřekvapí, protože je dost podobné. Za zabíjení nepřátel i plnění úkolů dostáváte speciální XP body, za které poté levelujete danou postavu. K ní se vám poté odemykají nové zbraně a doplňky.

Singleplayer a hlavně multiplayer na nějakou dobu zabaví, ale abyste se jen tak od hry neodtrhli, připravili vývojáři ještě režim Guerrilla. Kde by asi byly dnešní akční hry, kdyby neexistoval Horda režim, protože Guerrilla je to samé v bledě modrém. Na pěti mapách se vždy budete muset ubránit vlnám nepřátel. Kolikrát je těžká už druhá vlna, protože celý režim je postaven především na týmové spolupráci s dalšími hráči. Jako jednotlivec máte pramalou šanci na úspěch. Každopádně když máte stejně naladěné kamarády, přináší Guerrilla velkou porci zábavy. Hrát můžete jak na rozdělené obrazovce s kamarádem, tak online nebo dokonce i přes místní síť. Tyto technické specifikace samozřejmě platí i pro kooperativní mise a klasický multiplayer zmíněný výše.

Grafickou extázi Ghost Recon: Future Soldier nepřináší, přesto je grafika pohledná a nikoho neurazí. Prostředí je sice horší a má slabší textury, ale vše hra vynahrazuje povedenými modely postav, dobrým nasvícením a výbornými efekty počasí a výbuchů. Co rozhodně u Future Soldier oceňuji, je stabilní framerate, který neklesá ani v těch největších přestřelkách v singleplayeru i multiplayeru. Hudební doprovod v hlavní kampani není tolik výrazný, jak by mohl být, a po většinu času ho ani nezaregistrujete, naopak ozvučení je přímo parádní. Každá zbraň má svůj charakteristický zvuk, navíc vše doplňují zvukové efekty prostředí. Až kolem vás bude šustět písečná či sněhová bouře, budete si připadat jako v centru dění.

Ghost Recon: Future Soldier v dnešní době nepřekvapí, ale pořád se jedná o zábavnou akční hru s nadprůměrnou příběhovou kampaní a výborným multiplayerem, který vás dokáže udržet před televizní obrazovkou na spoustu hodin. Akčnější hratelnost bude spíše vyhovovat novým hráčům, ale ani velcí fanoušci předchozích dílů by neměli odejít zklamáni.

Ghost Recon Future Soldier

ps3x360
UbiSoft, Ubisoft
Datum vydání hry:
25. 5. 2012
KARTA HRY
8/10

Komentáře