The Surge

recenze  27
Martin Šmíd, 16. 5. 2017 9:00
Studio FromSoftware se Souls hrami vytvořilo prakticky nový podžánr akčních RPGček, který si hned zamilovaly miliony hráčů po celém světě. Byla proto jen otázka času, než přijde někdo, kdo se bude snažit novodobému fenoménu konkurovat. Před několika lety to zkusilo studio Deck13, které vytvořilo docela slušnou fantasy hru Lords of the Fallen, která u hráčů ve výsledku také docela zabodovala. Vývojáři se následně měli pustit do druhého dílu, ale protože se nepohodli s CI Games, našli si nového partnera, pod nímž začali vytvářet nadějné hardcore RPGčko The Surge ve sci-fi prostředí. Samozřejmě si opět berou inspiraci u Souls her, ale je třeba hned dodat, že hru obohatili o spoustu vlastních zajímavých nápadů a ta staví do jisté míry na svoji vlastní identitě. Více níže v recenzi.

Recenzováno na konzoli: PlayStation 4

Není tajemstvím, že jsem velký fanoušek Souls her, přičemž docela často jsem přemýšlel, jak by vypadaly zažité a tolik oblíbené herní mechanismy třeba ve sci-fi prostředí. Fungovaly by vůbec? I proto jsem se na připravovanou hru The Surge docela těšil, ačkoliv první ukázky, trailery a další materiály zrovna nějak oslnivě nevypadaly. O to větší pak The Surge je ve výsledku překvapením. Pojďme ale pěkně popořadě, a tedy příběh. Vše se točí kolek velké společnosti CREO, která se snaží vypořádat s ničivými následky změny podnebí. Pomoci chcete i vy coby člověk jménem Warren, a tím i změnit nepříliš hezkou budoucnost, která by ho čekala, navíc upoutaného na vozíčku, ale co čert nechtěl, nebo tedy spíše chtěl, něco se zvrtne a vy se po pár minutách probouzíte ve světě, v němž vládnou roboti a mechanicky upravení lidé, kteří jsou ovládáni umělou inteligencí. Že nejde o nejlepší probuzení, je jasné od začátku. Vy se musíte pochopitelně z tohoto pekla dostat a hlavně odhalit, co za novou situací vězí. Příběh je vyprávěn především skrze nahrávky, které během hry nacházíte, a sem tam rozhovory s dalšími přeživšími, přičemž mu nejde upřít, že je i celkem zajímavý, zvláště ve své druhé polovině, až se začne konečně vše vyjasňovat. Rozhodně bych řekl, že ačkoliv jde o klasické sci-fi klišé a má několik mezírek, neurazí, rozhovory jsou dobře napsané a vývojáři s citem dávkují informace, které hráči dají.

Srovnání The Surge se Souls sérií jsem použil hlavně z toho důvodu, abych upozornil, že jde rovněž o celkem hardcore akční RPG ze třetí osoby, v němž budete hodně umírat a řadu situací opakovat do té doby, dokud se vám je nepodaří překonat. Umírání naštěstí není takový problém, protože nahrávací obrazovky jsou docela rychlé a trvají vždy jen několik vteřin. Nyní už ale k samotné hře.

Po většinu času se budete procházet v útrobách nějaké té základny či jejího okolí, prozkoumáte nejrůznější doky, laboratoře a další místa, která vás designem asi moc neohromí, rozhodně hra nemá ani možnost vám dát dech beroucí scenérie, ale to ve výsledku ani moc nevadí. Důležité je, že celkový design jednotlivých lokací je docela chytrý, takže jako v Souls sérii si vždy v každé lokaci odemykáte postupně zkratky, abyste měli rychlejší cestu k checkpointu, kde si postavu levelujete, doplňujete lékárničky nebo vyrábíte nové vybavení, k čemuž se ještě dostanu. Každopádně prostředí je i přes jistou omezenost celkem rozmanité a nabízí přesně ta místa, která od podobné sci-fi hry očekáváte. Jen je možná škoda, že není možné rychlé cestování mezi jednotlivými lokacemi, v nichž se hra odehrává. Do předchozí lokace se můžete dostat jen skrze výtah, případně na začátku metro. Tohle mohli vývojáři vyřešit trochu lépe, zvláště když se později budete chtít do prošlých lokací vrátit, abyste odemkli dveře, které jste dříve nemohli.

A co nepřátelé? Těch je pochopitelně dost. Od různě mechanicky upravených vojáků po další nejrůznější stroje, přičemž každý souboj vždy představuje docela solidní výzvu. Nic nejde podcenit, hlavně v pozdějších fázích, kdy vás sundá na jednu dvě rány prakticky cokoliv, a můžete mít vylepšený oblek a zbraň jakou chcete. Nepřátel je tedy celkem dost druhů, každý bojuje jinak a je třeba se na ně učit různé strategie, abyste je co nejrychleji zlikvidovali. Čím déle souboji trvá, tím více je šance, že uděláte nějakou chybu. Třešničkou na The Surge pak mají být souboje s bossy, a opravdu musím říci, že se mi líbily. Každý boss je trochu jiný a vyžaduje před poražením jinou péči. Jen je trochu škoda, že bossů je docela málo, prakticky jen pět, rozhodně jich mohli vývojáři připravit více. Počet bossů je popravdě, alespoň pokud mohu mluvit za sebe, trochu zklamáním. Zvláště když jsem si každý souboj užíval, ale to ostatně mohu říci i o střetech s klasickými protivníky, které jsou rovněž zábavné a díky povedenému soubojovému systému neomrzí.

Označit The Surge za další klon Souls série by určitě nebylo úplně správné, protože vývojáři ze studia Deck13 si jdou v mnoha ohledech svoji vlastní cestičkou a herní mechanismy obohatili o vlastní nápady, lépe se hodící pro sci-fi svět. Třeba levelování. Jak zabíjíte jednotlivé protivníky, získáváte materiál, který zde nahrazuje duše, ale za ten si jen zvedáte sílu jádra obleku. To znamená, že si nezvedáte levelováním staty jako život, staminu a tak dále, ale čím větší máte číslo u síly jádra, tím unesete lepší modifikátory do obleku, čímž si teprve zvyšujete životy, staminu i případně počet lékárniček. Systém se může zdát na začátku docela nepřehledný a je třeba zjišťovat, jak přesně funguje, ale jakmile si ho osaháte, jistě oceníte jeho docela velkou propracovanost a hlavně pružnost. Díky tomu, že je prakticky vše vázáno na modifikátory, můžete si jednoduše zkoušet vytvářet různé buildy a zjišťovat tak, co vám nejvíce bude sedět.

Navíc se vám díky tomuto systému nestane, že byste se na jednotlivé střety s bossy takzvaně přelevelovali. Lepší modifikátory najdete až postupně hrou, jak si budete odemykat další části základny, případně získáte možnost otevírat zabezpečené dveře. The Surge je tak hra hodně i o skillu a učení se z vlastních chyb. Levelováním na bosse a silné protivníky nevyzrajete. U levelování ještě zmíním jednu příjemnou věc. Materiály si můžete u checkpointů v podobě menších operačních základen ukládat, takže můžete následně prozkoumávat základnu bez toho, abyste se báli, že o něj přijdete. Pokud ale nějaký budete mít u sebe a zemřete, budete si muset pospíšit, protože máte jen omezený čas, abyste se ho pokusili získat. Jak navíc hra upozorní vždy, měla by to být pro vás vaše priorita.

Jednotlivé statistiky si pochopitelně zvyšujete i nacházením lepších zbraní, případně plánků, abyste si mohli vytvářet nové části brnění. Začnu nejprve u zbraní, které pochopitelně můžete dále vylepšovat za nalezené součástky, k čemuž se ještě dostanu, ale také si postupně zvyšujete sílu jednotlivých typů zbraní tím, že je používáte. Zbraní je docela dost, od rychlých, mezi nimiž je několik druhů mečů nebo kopí, až po opravdu těžké, které jsou sice pomalé, ale na druhou stranu způsobují masivní poranění protivníka. Zpět k oblečení. Když si nějakou tu část obleku vyrobíte, následně si ji můžete upgradovat za nalezené součástky a materiál z mrtvých protivníků. Háček je v tom, že pokud chcete součástku na upgrade rukavic, musíte protivníkovi urvat ruku v souboji a doufat, že vám požadovaná součástka padne. A takto je to s každou částí těla. Systém určitě zajímavý, funguje dobře, navíc díky tomu máte neustále nutkání protivníky rozřezávat jinačím způsobem. Je také celkem jednoduchý na zvládnutí, stačí nepřítele zamknout, vybrat si skrze pravou analogovou páčku část těla a do ní bušit tak dlouho, dokud nepovolí a vy ji čtverečkem nevytrhnete.

Důležitou součástí vaší výbavy je i speciální dron, tedy droni. Během souboje si je můžete přivolat na pomoc, přičemž jsou droni útoční, ale někteří slouží na obranu, jeden vám třeba kolem vás dočasně udělá štít, takže vám protivníci způsobují menší zranění. Příjemná a hlavně užitečná funkce.

Pokud máte rádi sci-fi a Souls hry, užijete si The Surge naplno. Jen je možná škoda, že nenabízí nic navíc. K finálnímu bossovi se dostanete za nějakých třicet hodin, což pochopitelně není málo, ale následně už nemáte další motivaci pokračovat v hraní. Ano, můžete se vrátit do prošlých lokací a pokusit se vše vysbírat, některé sety brnění jsou vážně parádní a vyplatí se je vlastnit, ale pak si řeknete, proč. Žádný kooperativní režim The Surge neobsahuje, o PvP části ani nemluvě, takže tím i padá motivace pokračovat dále. Endgame obsah je tak oproti Souls hrám jen chudý příbuzný, což je škoda. Tady se mohli vývojáři více přiučit třeba u nedávného Nioh, ale je otázka, jestli jim to dovoloval rozpočet či měli případně čas. Zatím navíc není oznámeno žádné rozšíření, takže budoucí podpora je otázka. The Surge tak může být hra, kterou jen jednou dohrajete a více se k ní už nevrátíte.

Hra The Surge běží na interním enginu studia Deck13, který byl speciálně připraven pro současné konzole. Sice se nejedná o dnešní špičku, ale hra rozhodně ošklivě nevypadá, rozhodně je po této stránce nadprůměrná. Venkovní lokace sice jsou normální, ale uvnitř vás čeká docela pěkná podívaná, o kterou se stará především velmi dobré osvětlení. Na vizuální zpracování si tedy stěžovat nemohu, stejně tak na framerate, ten je po většinu času stabilní, hrál jsem hru chvilku na klasické PS4, kde běží ve 30fps, na PS4 Pro si pak můžete užít lepší framerate. Jen se mi dvakrát stalo, že hra mi spadla a sem tak se vyskytl i nějaký ten bug, naštěstí nikterak zásadní, aby mi kazil zážitek z hraní. Snad vývojáři tyto drobné mušky ještě opraví (hra byla testována s updatem 1.01, včera odpoledne pak vyšel update 1.02). Co se týče ozvučení, to je celkem slušné, což už se ale nedá říci o hudebním doprovodu, který nenabízí žádnou snadno zapamatovatelnou skladbu, popravdě jsem ho skoro nevnímal. To se u Souls her třeba nedělo, u nich jsem si soundtrack maximálně užíval. Škoda.

The Surge je příjemná akční sci-fi RPG hra, která ačkoliv staví na základech oblíbené Souls série, přináší i řadu vlastních neotřelých nápadů. Souboje s protivníky jsou zábavné, hlavně s velkými bossy, soubojový systém je propracovaný a design více než povedený, navíc vše je doplněno o líbivý vizuální kabátek. Škoda jen průměrné znovuhratelnosti a prakticky chybějící endgame obsah, stejně tak zamrzí docela málo bossů, případně nevýrazný soundtrack a několik menších chyb. Hodnocení mohlo být vyšší.

The Surge

ps4xone
Focus Home Interactive, Deck13
Datum vydání hry:
16. 5. 2017
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře