The Legend of Zelda Link’s Awakening

recenze  18
Martin Šmíd, 19. 9. 2019 15:00
Letos je tomu už 26 let, co vyšla pro kapesní konzoli Gameboy hra The Legend of Zelda Link’s Awakening. Ta nabídla nezapomenutelné dobrodružství s oblíbeným hrdinou Linkem, na které ani dnes mnozí fanoušci nedají dopustit. Že šlo o hodně zásadní titul a jeden z nejoblíbenějších dílů celé série, ukázal i pozdější remaster z roku 1998 pro Game Boy Color, který vyšel pod názvem The Legend of Zelda Link’s Awakening DX. Začátkem roku Nintendo překvapilo fanoušky oznámením, že připravuje kompletní remake pro svoji úspěšnou konzoli Nintendo Switch. Ten si bere za cíl oživit slavnou klasiku a nabídnout ji nejen fanouškům, ale hlavně novým hráčům.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Nintendo v posledních letech ukázalo, že rádo oživuje starší díly série The Legend of Zelda. Měli jsme tu třeba remastery The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D a The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D pro kapesní konzoli Nintendo 3DS nebo výborný remake The Legend of Zelda: The Wind Waker HD pro Wii U, který snad jednoho dne vyjde i pro Nintendo Switch. Nintendo tyto předělávky tedy umí a nově vycházející remake The Legend of Zelda Link’s Awakening, vycházející z vylepšené verze DX, je toho jasným důkazem. Nintendo se ani zde nespokojilo jen s novým kabátkem, ale přichystalo i řadu dalších příjemných změn, aby hra působila modernějším a i pro fanoušky svěžím dojmem. Pojďme ale pěkně popořadě.

Hra The Legend of Zelda Link’s Awakening se odehrává na záhadném ostrově Koholint, kde se hned na začátku Link probouzí na slunečné pláži. Bohužel celý polámaný, protože mu bouře zničila jeho krásnou loďku a jen zázrakem dokázal přežít, takže chvilku trvá, než se za pomoci místních obyvatel dostane do plné kondice, aby mohl popadnout svůj štít a meč. Protože Link zastávku na tomto ostrově neplánoval, chce se co nejdříve vydat pryč, ale to není tak jednoduché. Aby se mohl vrátit domů, bude muset nejprve najít osm hudebních nástrojů a probudit strážce ostrova. Dobrodružství může začít. Ačkoliv je příběh ve svém základu jednoduchý, vůbec to popravdě nevadí, zvláště když obsahuje řadu dobře napsaných postav, které jsem si za dobu hraní hodně oblíbil.

Daleko důležitější je hratelnost, a tady jsem si uvědomil, jak propracovaná a svým způsobem nadčasová hra The Legend of Zelda Link’s Awakening ve své době byla, protože svými mechanikami a propracovaností strčí do kapsy veškerou mobilní konkurenci. A to vyšla před 26 lety na kapesní konzoli z dnešního pohledu se směšným hardwarem. I proto je lehké ve výsledku pochopit, proč se Nintendo do remaku pustilo. 

Link’s Awakening je jednoduše řečeno akční adventura z izometrického pohledu, odehrávající se v otevřeném světě, v němž bojujete s protivníky (od ryb po různé skřety a dojde i na vtipné propojení se světem Maria), prozkoumáváte různé jeskyně, odhalujete nejedno tajemství či se pokoušíte splnit řadu hádanek. Ostrov Koholint toho tedy nabízí opravdu hodně. Má příjemnou velikost s řadou rozmanitých míst. Podíváte se nejen do lesů, ale také do bažin, na poušť či do hor, no, a když zrovna nebudete na nějakém tom dobrodružství, můžete mluvit s NPC postavami ve vesničce, obchodovat, případně se pokoušet získat další předměty z miniher, ať už jde o lovení nových předmětů nebo ryb. Hra také obsahuje i řadu vedlejších linek, které nejsou na první pohled viditelné, ale pěkně ji obohacují a doplňují.

Hlavně ale plníte úkoly z příběhové linky, které spočívají v nalezení zmíněných osmi hudebních nástrojů, které se nacházejí v tom nejlepším, co hra The Legend of Zelda Link’s Awakening nabízí, a to dungeonech. Na nich ostatně série vždy stála, a ačkoliv tady nejsou tak rozsáhlé, jako v novějších dílech, což se dá pochopit vzhledem k tomu, že jde o remake 26 let staré hry, jsou pořád skvělé. Každý dungeon je jedinečný, nabízí nové problémy, hádanky, nepřátele i skvěle zpracovaného finálního bosse, s nímž je radost bojovat, protože vždy obsahuje nějakou novou zajímavou mechaniku. Protože remake vychází z pozdější DX verze, nechybí v něm ani bonusový vedlejší Color dungeon založený na hrátkách s barvami a několika soubojích s bossy, díky němuž můžete získat příjemný bonus dle vlastního zvážení, který vám následně hodně usnadní další postup hrou. Ačkoliv jde jen o vedlejší dungeon, určitě se ho vyplatí splnit. 

Protože hra nabízí svým způsobem otevřený svět, což nyní v remaku ještě více vyniklo, vývojáři kompletně překopali mapu. Ta je oproti původní verzi daleko přehlednější a je i jednoduší po ní cestovat skrze speciální teleportační body. V minulosti nebylo možné si vybrat, kam se přemístit, nyní už ale díky nové mapě je. rovněž je možné po vzoru The Legend of Zelda: Breath of the Wild na mapě označovat důležitá místa, což je pěkná inovace. Ale není jediná a ta největší, protože vývojáři se rozhodli kompletně překopat využívání předmětů a ovládání. Pokud jste hráli původní verzi, tak určitě víte, že v ní jste mohli najednou používat jen dva předměty, ať šlo o meč, štít, speciální boty pro rychlý běh či pírko pro skok. Neustále jste se tak museli hrabat v inventáři a volit předměty dle dané situace, což hodně nabourávalo dynamiku a tempo hry. To v remaku naštěstí úplně odpadlo a jsem za to nesmírně rád, protože to neskutečně pomáhá hratelnosti a celkové zábavě. Meč a štít získáte hned na začátku a mají vlastní tlačítka, takže tyto dvě základní věci můžete používat neomezeně, stejně jako později boty pro rychlý běh či speciální náramek na zvedání těžkých předmětů. Ano, pořád je tu klasický inventář, v němž si můžete volit dva předměty jako magický lektvar nebo bomby, které chcete používat, ale už jich není tolik a tak často je nepotřebujete měnit.  

Jednou z největších novinek remaku je speciální editor Chamber Dungeon, v němž si můžete vytvořit vlastní dungeon a ten následně pokusit pokořit. Přístup k této nové funkci získáte po několika hodinách hraní, jakmile se dostanete do oblasti poblíž Tal Tal Heights. Tam naleznete nový domeček, který nahradil Camera Shop z původní verze, což možná někteří fanoušci trochu opláčou. Každopádně editor ve výsledku umožňuje jen propojovat jednotlivé místnosti, ale nikoliv v nich měnit rozvržení, vytvářet nové hádanky a tak dále, tedy něco nového, co byste neviděli v základní hře. Ani nejde vytvořit něco důmyslnějšího, co nabízí dungeony od vývojářů, protože každá místnost musí představovat samostatný problém. Ostatně jednotlivé části se vám budou postupně odemykat, jak budete plnit hlavní dungeony. To je možná trochu zklamáním, že editor je až takto jednoduchý a vlastně v něm jde jen o propojení vstupního bodu s bossem několika na sebe spíše nenavazujícími místnostmi. Určitě tedy nečekejte něco propracovanějšího ve stylu Mario Makeru. Když tak nad tím přemýšlím, možnost vytvářet propracované dungeony by se mi líbila, tak snad někdy toto Nintendo v budoucnu umožní.

Remake hry The Legend of Zelda Link’s Awakening se prodává za sníženou cenu. To by mohlo značit, že nejde o nějak dlouhou záležitost, ale opak je pravdou. Jen základní linka úplnému nováčkovi zabere klidně více než 10 hodin, ale svět sám o sobě nabízí dostatečné množství dalších jeskyní a tajemství, které můžete odhalovat, abyste nahráli další hodiny. Délka tedy není žádný problém.

Už na první pohled je patrné, že remake The Legend of Zelda Link’s Awakening přichází s kompletně novým vizuálním kabátkem a uměleckým stylem. A rovnou mohu říci, že jde o velkou chloubu remaku, protože vypadá naprosto fantasticky. Ať už jde o nový návrh postav, které mají pěkné animace, tak samotné prostředí s krásnými detaily i líbivým nasvícením. Díky vizuálnímu zpracování je radost svět prozkoumávat a odhalovat další tajemství. Nintendo se přitom pokouší o udržení stabilních 60 fps, ale to je něco, co ne vždy se povede. Třeba dungeony jsou v pohodě a nestávalo se mi, že by framerate klesal v boji. Jak ale budete procházet svět, hlavně tedy základní vesničku, jistého zpomalení si všimnete. Toto by určitě mohli ještě vývojáři opravit. Naštěstí během hádanek nebo vypjatých situací k tomuto nepříjemnému jevu nedochází. No a pochválit musím i velmi kvalitní soundtrack i ozvučení. Dabing klasicky hra neobsahuje, což je škoda, ale dá se na to zvyknout.

The Legend of Zelda Link’s Awakening je výborný remake nadčasové hry, který by si měli zahrát nejen fanoušci originálu. Čeká vás totiž parádní dobrodružství v okouzlujícím světě plném řady tajemství, skvěle navržených dungeonů s nápaditými hádankami i bossy, navíc vše je okořeněno o líbivé vizuální zpracování. The Legend of Zelda Link’s Awakening je hra, kterou by žádný majitel konzole Nintendo Switch neměl minout.  

The Legend of Zelda: Link’s Awakening (Switch)

Nintendo, Nintendo
Datum vydání hry:
20. 9. 2019
KARTA HRY
9/10

Komentáře