The Getaway: Black Monday

recenze  17
Dexter.J, 20. 1. 2009 22:22
Když v roce 2003 vyšlo první Getaway, bylo u některých hráčů přijato poměrně rozporuplně. Vyšlo totiž zhruba ve stejné době jako konkurence v podobě GTA vice city. Jelikož to byla velmi silná konkurence, nemělo to Getaway ani trochu lehké. Nakonec se ale ukázalo, že to nebyl marný boj a pro některé hráče tato hra svého soka dokonce v mnoha směrech překonala. Její filmové pojetí, výtečný dabing, charaktery a skvělé ztvárnění virtuálního Londýna mnohé hráče fascinovaly, a nakonec se tak prodalo dostatek kopií na to, aby se hra zapsala mezi klasiky a vzniklo pokračování s podtitulem Black Monday. To přišlo hned s několika na první pohled možná nepatrnými, ale výsledku pro hratelnost velmi důležitými změnami.

Připadalo vám snad první Getaway moc těžké? Špatně se ukládalo? Připadalo vám, že je té reality až příliš? Štvaly vás nepovedené stealth mise? Nebo snad kamera, kterou jste nemohli nijak ovlivnit? Připravte se na to, že nic z toho vás už v Black Monday otravovat nebude.

Druhý díl The getaway je podle mě jedním z nejpovedenějších pokračování, se kterými jsem měl kdy tu čest. Neobsahuje žádné převratné novinky, odehrává se prakticky v tom stejném prostředí, grafika vypadá téměř stejně. Proč je to tedy tak skvělé? Jednoduše proto, že hra staví na výborných základech prvního dílu a zároveň opravuje téměř všechny jeho chyby. Opět tedy máme tu čest s naprosto výborně zpracovaným příběhem, na kterém se budeme aktivně podílet s ještě lepším pocitem, než kdy před tím. V příběhu tentokrát hrají důležitou roli rovnou tři postavy, které pro vás pochopitelně znamenají tři hratelné charaktery. Jako první si obujete boty nekompromisního policisty Bena Michela. Chladného, stoprocentně profesionálního a schopného vyřešit každý úkol. Poté si zahrajete za boxera Eddieho O'Connera, kterého občas vystřídá třetí postava. Mladá dívka jménem Sam. Zatímco hra za Mitche a Eddieho je prakticky totožná, pouze s tím rozdílem, že s Mitchem můžete pomocí stisku jediného tlačítka nepřítele zatknout, hra za Sam je značně rozdílná. Žádné zbraně, žádné pěsti, nýbrž tichý postup. Ale nebojte se, stealth mise jsou na rozdíl od jedničky ohromně povedené.

Vůbec celé ovládání doznalo menší změny k lepšímu v podobě kamery. Konečně už upotřebíte i druhý analog k natáčení kamery. Mírně byla upravena i animace vybíhání a sbíhání schodů, která v jedničce nevypadala úplně dokonale. Jinak už ovládání i pohyby zůstaly stejné. Automatické a manuální zaměřování, střílení zpoza rohu, možnost skrčit se za překážkou, kotouly atd. Další vylepšení se týká zbraní. Těch bylo v minulém dílu dost málo.Toho si naštěstí byli autoři taktéž dobře vědomi, a tak přibylo jak střelných, tak i chladných zbraní. V Mitchově výbavě navíc najdete i kouřové granáty.

Takže už jsme tu měli střílení, plížení, boj na blízko a zbývá nám poslední skvělá činnost, a tou jsou honičky. Tentokrát ne pouze v autech, ale i na motorkách. Přibyla i kola, ale ta využijete spíše ve volné jízdě jen tak pro odreagování. Auta se řídí oproti minulému dílu o dost arkádověji a vydrží mnohem víc střel a nárazů. Zde záleží na každém z nás. Mně spíše vyhovoval reálnější přístup z jedničky. Skvělé je, že nyní můžete uplatňovat i drive by shooting, tedy střelbu za jízdy. Hra se bude opět odehrávat v Londýně, který sice vypadá na chlup stejně jako v předchozím díle, nicméně toto není GTA a vy nebudete mít čas na jeho zkoumání, protože jste vždy buď lovec, nebo kořist.

Co se týče hudebního doprovodu, ten se mi zdál dokonce ještě lepší než v jedničce. Výborná hudba, která skvěle podbarvuje situaci, atmosféru a celkový zážitek ještě zvedne.

Tak a to je asi všechno. Black Monday je úžasně povedeným pokračováním, které zvyšuje laťku už tak vysoko nastavenou prvním dílem a já nemám důvod, proč vám ji i po letech nedoporučit.

The Getaway: Black Monday

ps2
Sony Computer Entertainment, SCEE London Studio
Datum vydání hry:
11. 5. 2005
Žánr:
Střílečka, Závodní
KARTA HRY
8/10

Komentáře