The Flame in the Flood

recenze  12
Martin Šmíd, 25. 2. 2016 20:10
Díky Kickstarteru jsme se v posledních letech dočkali hned několika povedených her, které by jinak neměly šanci vzniknout, protože by jinde na ně vývojáři nesehnali peníze. Ostatně mohu zmínit třeba výborné RPGčko Divinity: Original Sin nebo adventuru Dreamfall Chapters. Své štěstí zkusili na tomto oblíbeném crowdfundingovém místě i vývojáři z nově založeného studia Molasses Flood. Ti měli ale cestu od začátku trochu usnadněnou skutečností, že se dříve podíleli na úspěšných hrách ve studií Irrational Games (Bioshock), Bungie (Halo a Destiny) a Harmonix (Rock Band), takže měli větší důvěru od hráčů, a proto nepřekvapilo, že se na jejich hru The Flame in the Flood podařilo vybrat požadovanou částku, a ještě o pár dolarů více. Následně se vývoj plně rozběhl a hra nakonec vyšla tento týden pro PC a Xbox One, a jak se dozvíte níže, rozhodně je o co stát.

Recenzovaná verze: Xbox One

Vývojáři ze studia Molasses Flood mají rádi survival hry, a možná i proto nepřekvapí, že do stejného žánru patří i jejich novinka The Flame in the Flood. Hlavní hrdinkou je mladá dívka Scout, která se snaží přežívat v divočině poté, co velká vlna smetla prakticky všechna americká města z mapy a většinu lidí zabila. Musí se spoléhat jen na sebe a také svého čtyřnohého psího kamaráda, kterému říká Aesop. Právě ten jednoho dne najde ztracený batoh, z něhož se Scout dozví o místě, kde by mohla najít záchranu. Problém je, že místo se nachází dole na řece, a dostat se k němu není zrovna procházka růžovou zahradou. Scout ale nemá zrovna moc co ztratit, a tak popadne svého psího kamaráda a vlastnoručně vyrobený raft, a vydává se k vysílací věži, kde by se mělo nacházet evakuační místo. Příběh jako takový je jednoduchý, což ve výsledku nevadí, alespoň jsem během hraní neměl pocit, že bych byl o něco ochuzen, ačkoliv mohli vývojáři něco více prozradit o hlavní hrdince, o níž jsem se za celou dobu prakticky nic nedozvěděl. To je ale jen jedna drobnost, kterou k zápletce mám, navíc když vím, že The Flame in the Flood na příběhu nestojí.

Hra prakticky začíná v okamžiku, když naskočíte na raft a začnete za doprovodu parádní hudby sjíždět řeku, na níž se musíte vyhýbat nejrůznějším překážkám, ale také zastavovat na malých ostrůvkách, kde jsou kousky kdysi bohaté civilizace, jako čerpací stanice, kempy, lesy, farmy a tak dále. Scout totiž nemůže sjet řeku jen tak, že by nezastavila, protože se musí vypořádat s hladem, žízní, spánkem a také zimou, která čím dál více sílí, jak se blíží k cíly. O tyto čtyři ukazatele je nutné se důkladně starat, jinak následuje konec. Bohužel se na místech, kde Scout zastaví, nejsou jen zásoby, ale ukrývají i nejedno nebezpečí. Nečekejte ovšem zombie, ani další podobnou havěť, společnost vám budou dělat normální divoká zvířata. Hned na začátku se budete moci setkat s kancem, ale později po Scout půjdou i vlci, hadi, medvědi, navíc se může hlavní hrdinka zranit i o bodáky, což také pořádně zacloumá s její šancí na přežití a dostání se do cíle.


Umřít se tedy dá desítkami různých způsobů, od vyhladovění, dehydratací, umrznutím až po roztrhání vlky nebo medvědem. Věřte navíc, že umírat budete na začátku hodně často, protože hra prakticky vysvětlí jen některé základy, ale jinak nechává na hráči, aby se s danou situací vypořádal a nalezl si svoji vlastní cestu. Objevování herních principů je zábavné a postupně jsem měl velkou radost z toho, že jsem se dostával dál a dál, na druhou stranu následně smrt byla o to krutější, ale takový je život. Každopádně každá smrt vás zase naučí něco nového, je takovou tou důležitou zkušeností, díky níž si následně dáte větší pozor. Napětí hodně pomáhá i fakt, že po designérské stránce povedený svět je procedurálně generovaný, takže nikdy se nestane, že by hra byla po dalším zapnutí stejná. Cestu si tedy nejde naplánovat, pokaždé vás čeká zastávka na jiných ostrůvkách s jinak rozmístěnými nepřáteli, případně materiálem.

Jak už bylo zmíněno výše, na nejrůznějších ostrůvcích, na kterých během cesty zastavíte, musíte hledat zásoby a vůbec vše potřebné pro přežití. Průzkum je tak nedílnou součástí hry, stejně tak jako vytváření předmětů skrze komplexní a propracovaný systém. Během průzkumu totiž jen ojediněle najdete něco, co se dá hned použít. Většinu věcí si tak budete muset vyrobit. Chcete pití? Musíte si nalít do lahve vodu, pokud je zakalená, je nejprve nutné ji vyčistit. Chcete se najíst masa? Nejprve je nutné z několika materiálů postavit past, tu následně umístit a chytit do ní vlka nebo zajíce, z nichž maso dostanete, ale před použitím je nutné ho ještě zpracovat, aby nebylo závadné a hlavní hrdinka se z něj nepos..., no aby se jí z něj neudělalo špatně. Zraníte se? Je nutné vyrobit si obvaz nebo léky. Takto je to ve hře se vším, i s vylepšováním raftu, případně vytvářením lepšího oblečení, aby Scout později neumrzla, ostatně lepší oblečení je něco, co prostě a jednoduše potřebujete později k přežití. Z nalezených předmětů jde vytvořit zhruba sedmdesát věcí, které následně můžete používat. Někdy jsem byl možná i lehce zahlcen tím, co vše potřebuji pro přežití, a co mám vlastně nejdříve udělat, čemuž moc nepomáhá i trochu krkolomnější interface batohu s omezenými místy, ale dá se na to zvyknout.

Během hlavní cesty na Scout čeká hned deset úseků na řece, přičemž každý následující je zase o něco zrádnější. Je v něm nejen větší zima, ale také obsahuje větší množství srážek, před nimiž je nutné se schovat, a rovněž ostrůvky a toulky po nich jsou daleko nebezpečnější. Materiálu je postupně také méně, takže se dá říci, že už na začátku si musíte udělat dobrý základ pro poslední úseky. Dobrý start se tedy vyplatí, a zde dvojnásob. Hra The Flame in the Flood by se dala prakticky rozdělit na dvě části. V té první klasické máte deset zmíněných úseků řeky, které musíte překonat, a po jejich zdolání následuje konec. Tato část je navíc určena nováčkům, navíc po každém úseku je vždy checkopoint, od něhož je po smrti možné pokračovat (nahrát je možné i o jeden checkpoint zpět, pokud by ten poslední nevyhovoval z nejrůznějších důvodů).


Po dohrání se pak můžete pustit ještě do nekonečného režimu, který, jak už ostatně podle názvu poznáte, nemá konec. Prakticky jde jen o to, jak dlouho dokážete přežít v nehostinných podmínkách, a kam až se dostanete. Navíc v tomto režimu nejsou checkpointy, takže když zemřete, máte prostě smůlu a musíte pěkně od začátku. I když bych moc rád řekl nějakou herní dobu, u The Flame in the Flood to jednoduše nejde. Už u základní části záleží na tom, jak rychle pochopíte herní principy a následně se budete vyvarovávat chyb, které vás mohou poslat na začátek celého snažení. Díky výborné a návykové hratelnosti ovšem není problém u The Flame in the Flood strávit i několik dnů, zvláště když každá rozehraná hra je jiná a nabízí jedinečný zážitek přežití.

The Flame in the Flood je hra, která se vám vryje do paměti nejen svoji výbornou a až návykovou hratelností, ale také parádní vizuální stránkou s nezaměnitelným uměleckým stylem, který je přímo pastvou pro oči. Vývojáři tady ukazují, že nejsou potřeba drahé technologie a nejnovější grafické efekty, aby se dala vytvořit nádherná hra, navíc s parádními animacemi, která hráče uhrane. K samotnému zpracování tedy nemám moc, co bych mohl vytknout, jen se mi nelíbil občasný tearing a pokles frameratu, který sem tam přijde, ale není to nic hrozného, co by se nedalo přežít. Zpět ale na pozitivní notu, protože The Flame in the Flood boduje i po stránce ozvučení, a hlavně tedy soundtrackem, jedním z nejlepších, jaký jsem v posledních několika měsících slyšel. Jednotlivé skladby i písničky, na kterých se podílel country zpěvák Chuck Ragan, jsou parádní, zaslouží si samostatný poslech, navíc během hraní vytvářejí výbornou, takovou tu americkou atmosféru, která jen podporuje skvělou hratelnost a vůbec se nemalým dílem podílí na výborném zážitku z celé hry.

O hře The Flame in the Flood se před vydáním moc nemluvilo, alespoň ne tak hodně, jak by si zasloužila. Vývojáři totiž během několika měsíců vytvořili výbornou survival záležitost, jednu z nejlepších za posledních několika let, která se nejen skvěle hraje, ale i parádně vypadá a přímo výborný je hudební doprovod, který nemá v současnosti moc velkou konkurenci. Sice je hra The Flame in the Flood na začátku trochu obtížnější, ale jakmile pochopíte herní principy, už se od ní neodtrhnete a strávíte v ní nejen několik hodin, ale klidně několik dní. Před rokem měl Microsoft fenomenálního Oriho, letos se může pochlubit tímto klenotem, o němž se bude ještě hodně dlouho mluvit

The Flame in the Flood

ps4xone
The Molasses Flood, The Molasses Flood
Datum vydání hry:
24. 2. 2016
Žánr:
Adventura, Indie
KARTA HRY
9/10

Komentáře