The Elder Scrolls V: Skyrim VR

recenze  10
Martin Šmíd, 9. 12. 2017 15:20
Je tomu už více jak rok, co Sony uvedla na trh headset PlayStation VR, přinášející virtuální realitu na konzoli PlayStation 4. Během posledních měsíců pro něj vyšla celá řada menších hříček, větší AAA her je ovšem pomálu. Potěšil jen Resident Evil 7, který ukázal, jak zakomponovat podporu do drahé a hlavně velké hry. Protože velkých her moc není, určitě potěšilo během E3 oznámení, že se pro headset chystá obrovské akční RPGčko The Elder Scrolls V: Skyrim. Navíc Bethesda má s VR hodně velké plány a hodlá nový formát podporovat hned několika svými hrami. Každopádně Skyrim vyšel před několika dny, takže se můžeme podívat, jak se předělání do virtuální reality povedlo.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

The Elder Scrolls V: Skyrim vyšel poprvé v roce 2011 pro PC a konzole PlayStation 3 a Xbox 360, a jak asi víte, zaznamenal mezi hráči i u herních kritiků obrovský úspěch. Ostatně my hře udělili tenkrát krásnou desítku. Následně se ve vylepšené edici dostal i na konzole PlayStation 4 a Xbox One, na nichž nechybí ani podpora hráči vytvořených modifikací, přičemž v předchozích dnech vyšel i pro konzoli Nintendo Switch a zmíněný headset PlayStation VR. Je tedy patrné, že pro Bethesdu jde o pořád velmi důležitý titul, na který dost spoléhá. Předělání takto velkého titulu do virtuální reality, nabízející stovky hodin hratelnosti, je rozhodně velmi zajímavé. Už na začátku mohu říci, že je vidět, jak hodně Bethesda virtuální realitě věří a v poslední době do ní značně investovala. Ačkoliv má několik chyb a nedostatků, virtuální realita dovoluje se do světa Skyrimu ponořit jako nikdy předtím a dát zcela nový pohled na samotnou hru. A to je něco, co může být pro fanoušky hodně lákavé. Pojďme ale popořadě.

The Elder Scrolls V: Skyrim je natolik populární hra, že asi nemá smysl ji znovu popisovat a psát, o co se jedná. Pokud vás zajímá hra jako taková, je tu pro vás připravena starší recenze, která je ostatně stále docela aktuální - odkaz na recenzi . Já se raději vrhnu na samotnou VR verzi, abych vám řekl, jak se hra hraje ve virtuální realitě. Když hru poprvé zapnete, určitě si všimnete, že vývojáři museli udělat obrovské ústupky, co se samotného vizuálního zpracování týče. Je to logické, protože konzole PlayStation 4 nemá takový výkon, ani ve své Pro verzi, aby zvládla velkou hru ve virtuální realitě bez kompromisů. To ostatně není schopná žádná současná konzole. Textury jsou tedy v daleko nižším rozlišení, postavy nejsou tak detailní, docela dost doskakují objekty v dálce a také je celý obraz trochu rozmazaný. Přesto si troufám tvrdit, že vizuální zpracování ve virtuální realitě plně dostačuje, abyste se mohli do světa Skyrimu ponořit a připadat si, že se v něm opravdu nacházíte.

Tím, že se nacházíte přímo v herním světě, máte pochopitelně zcela nový pohled na samotnou hru. Nechci říci, že jde o lepší zážitek, než jaký máte při hraní klasické verze. Jde prostě o úplně jiný zážitek, který vám klasická verze nemůže nikdy nabídnout. Svět Skyrimu je obrovský a ani VR verze před vás nehází žádné limity, co se hratelnosti týče. Můžete jít, kam vás napadne, plnit hlavní, ale i celou řadu vedlejších úkolů, kochat se pohledem na majestátní hory a určitě potěší i různé grafické efekty. Zatímco vizuálně je hra očesaná, vývojáři naštěstí neodstranili různé efekty, ať už větru, sníh a tak dále, což pochopitelně utváří jedinečnou atmosféru nádherných míst, která během svého putování navštívíte. Co ovšem mohli trochu vyladit, jsou různé grafické chyby, bugy a tak dále, kterými trpěly pochopitelně i předchozí verze. Ve virtuální realitě všechno tohle pochopitelně ještě více vynikne. Po čase si na ně zvyknete, nebo tedy musíte zvyknout, ale určitě nepotěší.

Než hru poprvé zapnete, můžete si zvolit, jestli ji budete ovládat klasickým DualShockem 4 nebo zvolíte pohybové ovladače PlayStation Move. Když zvolíte první možnost, máte před sebou prakticky standardní záležitost, v níž chodíte levou analogovou páčkou, pravou se otáčíte, a vůbec rozvržení ovládacích prvků vás moc nepřekvapí. Pro zaměřování cílů, ať už bojujete s klasickými zbraněmi nebo používáte kouzla či luk zase využíváte zaměřovač, který ovládáte pohybem své hlavy, což je hodně intuitivní a hned jsem si na toto zvykl. Navíc Bethesda nabízí pro tuto možnost i různá nastavení, co se pohybu po herním světě týče, takže si můžete nastavit, co vám vyhovuje, abyste místo meče netasili během hraní šavli. Chvilku jsem hru testoval i s ovladači PlayStation Move, díky nimž můžete ovládat své dvě ruce. Jenomže pohyb po herním světě je s nimi dost krkolomný, stejně tak souboje, navíc je vidět, že kamerka ne vždy dobře oba ovladače zaregistruje tak, jak byste chtěli, což se pochopitelně následně projeví i v samotné hře. To je ale dáno hardwarovými omezeními, s nimiž headset PlayStation VR přišel. Na Move ovladače bych si tak musel zvykat daleko delší dobu, a asi nikdy bych s nimi nedosáhl takového komfortu, jako s klasickým DualShockem. A to i ostatně ani u ovládání interfacu, u něhož je hodně vidět, že s pohybovým ovládáním nepočítal a vůbec pro něj není vhodný. Každopádně každý si může zvolit, skrze co bude hru ovládat.

I když jsem se během hraní u The Elder Scrolls V: Skyrim dobře bavil a virtuální realita mi u tohoto titulu přišla minimálně zajímavá, sem tam jsem si pokládal otázku, jestli se vlastně pro podobně velké hry hodí. U The Elder Scrolls V: Skyrim, alespoň u klasické verze, totiž není problém nahrát v kuse několik hodin, během nichž budete čistit dungeony a prozkoumávat obrovský svět s velkou volností. Takové dlouhé hraní si ovšem nedokážu ve virtuální realitě představit. Není to ani tím, že by mi bylo během hraní nevolno, ale spíše jsem byl po zhruba hodině už docela dost unaven a musel jsem si odpočinout. Na dlouhá sezení tedy VR verze asi není úplně ideální. S tímto tedy musíte před nákupem počítat.

Pokud si The Elder Scrolls V: Skyrim pro headset PlayStation VR přinesete domů, v jednom balení naleznete kompletní původní hru s posledním udpatem, ale také tři velká rozšíření - Dawnguard, Hearthfire a Dragonborn. O zábavu tedy máte postaráno na docela dlouhou dobu. Už samotná hlavní hra vám vystačí desítky hodin skvělé zábavy a zmíněná tři velká rozšíření další hodiny. Jediné, co možná trochu zamrzí u verze pro PlayStation VR, je absence podpory hráčských modifikací, s nimiž přišly verze pro PlayStation 4 a Xbox One. Je to trochu škoda, protože se kreativita fanoušků byla v tomto docela velká a modifikace hru zajímavě obohacovaly. Ve virtuální realitě si tedy modifikace neužijete.

The Elder Scrolls V: Skyrim pro headset PlayStation VR je i přes značné kompromisy ve vizuálním zpracování a několika dalším problémům pořád povedené akční RPGčko s obrovskou svobodou, na které nyní díky virtuální realitě získáte zcela nový pohled. Já jsem si hraní během testování užíval a sem tam si řekl, že až se technologie posune ještě dále, virtuální realita má určitě budoucnost. The Elder Scrolls V: Skyrim asi není hra, kvůli níž byste se museli vydat do obchodů pro headset PlayStation VR, ale pokud už ho doma máte, rozhodně stojí za vyzkoušení. 

The Elder Scrolls V: Skyrim VR

ps4psvr
Bethesda, Bethesda
Datum vydání hry:
7. 11. 2017
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře