The Crew

recenze  41
Martin Šmíd, 19. 12. 2014 13:00
Pro Ubisoft měl být rok 2014 skvělý, protože měl připraveno hned několik nadějných her. Očekávaný Watch_Dogs se ještě povedl, ačkoliv měl pár mušek, to ale Assassin’s Creed: Unity už ale selhal na celé čáře díky velkému množství chyb. Vše napravovala akce Far Cry 4, která patří k tomu nejlepšímu, co letos vyšlo, a po její bok se měla postavit závodní arkáda The Crew, u níž vývojáři dávali od začátku vědět, že jde o hodně ambiciózní projekt, který na každou stranu volá next-genem. Jestli se povedla, se nyní dočtete.

Testovaná verze: PlayStation 4

Už od začátku je vidět, že se vývojáři pojetím a tak dále nechali lehce inspirovat závodní sérií Need For Speed od EA, takže v The Crew naleznete i příběhovou zápletku. Ta je ale stejně jako u konkurence naprosto nezajímavá, a hru neobohacuje ani o píď, navíc je podána nudnými dialogy a postavami, k nimž jen těžko se dá udělat nějaký vztah. Troufám si tvrdit, že závodní hra má být hlavně o závodění a ne okolo všelijakých taškařic kolem, které jen odvádějí pozornost hráče, možná by pak The Crew nemusel dopadnout tak, jak dopadl, ale k tomu se ještě dostanu. Příběh se točí kolem smrti bratra hlavního hrdiny, za níž je neprávem odsouzen, ale po několika letech má možnost vše napravit tím, že bude závodit, závodit a zase závodit v ilegálních závodech, aby byl dopaden šéf jednoho velkého gangu. Více vědět nemusíte, popravdě jsem dost často i filmečky odklikával, abych u nich náhodou neusnul, jen telefonáty přeskakovat nelze, takže si je musíte pěkně poslechnout, abyste byli informováni, jak jste dobří a zase jste postoupili blíže k cíli. Paráda.

Největším tahákem The Crew měla být obrovská mapa Spojených států se spoustou měst, a musím říci, že ta se vývojářům maximálně povedla. Mapa je opravdu obří, než dojedete z jednoho konce na druhý, trvá to klidně několik desítek minut (naštěstí je tu možnost rychlého cestování, do neprozkoumaných lokací pak díky vlaku nebo letadlu), navíc ať už počáteční Detroit nebo pozdější New York, Miami, Las Vegas nebo Los Angeles, všechna města jsou postavena poměrně dobře, kopírují svoje reálné předlohy v dobře známých místech i pro evropské hráče. Ti hned proto poznají, kde se nacházejí, Miami je samozřejmě u moře, má palmy a je to taková ta placka, New York se zase chlubí vysokými mrakodrapy s nejednou světelnou tabulí, lákající na hamburgery, televize a další zboží. Samozřejmě, města nejsou přesné kopie jedna ku jedné, ale to určitě nevadí, je radost si je projíždět, navíc v mnoha částech si jdou jednotlivé čtvrtě i prohlédnout, za což jste následně odměněni body zkušeností. Problémem The Crew ovšem je, že zatímco svět má nádherný a je radost po něm jezdit a obdivovat ho, a to i mimo města, kde jsou vesničky a dlouhé dálnice, včetně Route 66, jak je velký, tak je bohužel poněkud prázdný, což myslím hlavně aktivity, a rovněž je vidět, že se vývojáři zaměřili převážně na něj a další části už řešili jen ve volné chvíli. Jako učebnice zeměpisu by The Crew uspělo, ale ono jde samozřejmě hlavně o závodní hru, a tam už to tak slavné bohužel není.

Závodní hra se samozřejmě nemůže obejít bez vozidel, a vývojáři z Ubisoftu si opatřili licenci na auta od automobilek jako Ferrati, Shelby, Pagani, Ford, RUF, Nissan, Lamborghini, BMW a několik dalších. To je samozřejmě v pořádku, ale problémem pro některé hráče bude fakt, že vozidel, které je možné si koupit, je zatraceně málo, pokud to alespoň srovnáte třeba s druhou Forzou Horizon, která měla seznam několikanásobně delší. Tato docela velká konkurence od Microsoftu ovšem strká do kapsy The Crew i ve spoustě dalších ohledů, třeba jízdním modelu. The Crew je prostě a jednoduše maximální arkádou, auto po silnici a dalších površích plave, navíc kolikrát si připadáte, jako by bylo papírové, takže pocit z jízdy není vůbec uspokojující. Pak je jedno, že má Ubisoft licenci na celkem pěkná auta, když pocit z jízdy není vůbec dobrý. Navíc přímo frustrující je fyzika vozidel, a vůbec celého světa. Dřevěný sloup s elektrickými kabely srazíte, jako kdyby byl z papíru, ale následně se přerazíte o poštovní schránku či stožár s vlajkou. Ono vůbec fyzika je značně nespolehlivá i na silnici, protože někdy se od protijedoucích vozidel odrazíte, jindy zase skončíte bez předku auta, a to i v malé rychlosti, což samozřejmě znamená kolikrát restart závodu, pokud nehrajete zrovna online.

Co se mi naopak docela líbilo, byl tuning jednotlivých vozidel. Jak vyhráváte jednotlivé závody, odemykáte si pro své plechové miláčky různé modernější díly, které si hned můžete namontovat, abyste byli rychlejší, auto se lépe chovalo na silnici a tak dále, takže závodění je vždy následně o něco jednodušší. Tento tuning, který se projeví na výkonu vozidla, je srozumitelný i pro naprosté nováčky, nejde do hloubky jako v mnohých jiných hrách, což třeba já považuji za klad. Ostatně The Crew se chová jako klasické MMOčko, takže bez požadovaného levelu a s patřičným vylepšením je lepší se do těžších misí nepouštět, ale třeba si zajet pár výzev nebo online závodů, aby level povyskočil. Jak navíc postupujete hrou, odemykají se vám různé druhy závodů, na které vždy potřebujete určitý druh vozidel. Jen málo aut se hodí na všechny druhy závodů, některá se hodí na pouliční závodění, další na okruhy či Dirt a tak dále. Toto rozdělení je fajn a sem tam od hráče vyžaduje i nákup nového vozu. Kromě nových vozů si můžete kupovat i různá vizuální vylepšení, bohužel už ale za docela dost peněz, kterých nikdy není dost, takže najednou budete hodně přemýšlet, jestli onen pěkný polep, stojící dvojnásobek ceny auta, stojí za nákup. Vývojáři tak trochu zde nutí hráče, aby si dokupoval herní kredity za reálné peníze, něco málo jde sehnat už za 136,-Kč, nejdražší balíček pak stojí neuvěřitelných 1399,-Kč.

Abych se ale dostal zase na pozitivnější vlnu, zmíním rozmanité druhy závodů, které budete jezdit. Nechybí samozřejmě klasické závody z bodu A do bodu B, které musíte zajet jako první, což platí jak pro pouliční závodění, tak následně ježdění v přírodě. Jsou tu ale i okruhy, přičemž vývojáři pak vše oživují úprky před policií, které jsou docela adrenalinové, zvláště když je ve vzduchu i vrtulník, a sem tam musíte i chytit nějakého toho soupeře tím, že mu rozsekáte auto. Skladba herních režimů je rozhodně v pořádku, a nenapadá mě nic, co by se jí dalo vytknout. Stejně tak se mi líbil design jednotlivých tratí, kterých je velké množství, což je samozřejmě dáno obrovskou rozlohou herního světa. Možná The Crew obsahuje nejvíce tratí ze všech letošních závodních her, které překonává i oním designem, jen je samozřejmě škoda, že ve všem ostatním prakticky selhává. Kromě závodů můžete plnit i vedlejší aktivity. Poznávání míst jsem už zmínil, ale na silnicích jsou připraveny i výzvy, v nichž musíte udržovat určitou rychlost, případně projíždět branky, což je při delším cestování fajn, jen by výzev mohlo být více druhů, až moc se opakují.

Hra The Crew nevyšla jen pro konzole současné generace PlayStation 4 a Xbox One, ale také pro Xbox 360.

Hodně důležitou součástí závodních her je umělá inteligence protihráčů, která má přinést výzvu a chovat se v rámci možností rozumě. U The Crew ovšem vývojáři šli trochu jinou cestou, a ne vůbec dobrou. Soupeři jsou hodně agresivní, ale také dost naskriptovaní, a proto je možné vidět, jak třeba v zatáčce zahučí do lesa nebo se rozsekají o protijedoucí auto, což vypadá dobře na efekt, ale když závod restartujete a děje se to samé pořád dokola, na zážitku to nepřidá. Navíc umělá inteligence má tendence značně cheatovat, takže pokud soupeřům odjedete a myslíte si, že už vás nedoženou, když jedete dobře, jde o chybu. Soupeři mají tendenci rychle první místo dojíždět a bojovat i za pomocí podvodu o první místo. To je samozřejmě špatně. Umělou inteligenci pak podtrhávají vozy jezdící volně městech a vůbec tratích, které se snaží co nejvíce znepříjemnit hráči život. Dám příklad. Vidíte křižovatku a na ní projíždějící vozidla. Naplánujete si tak a načasujete, abyste mezi dvěma projeli, což samozřejmě není těžé, ale když ony vozy náhle zastaví, jde o neskutečnou prasárnu, u níž jsem kolikrát hlasitě nadával. A to nemluvě o respawnujících se cisternách, kamionech a dalších vozech metr před vámi, abyste si nemohli být jistí, že dojedete. Najednou se zábava mění v hodně velkou frustraci a bezmoc.

The Crew je prezentován jako takové závodní MMOčko, takže nepřekvapí, že obsahuje i PvP část, za níž se ovšem skrývá klasické multiplayerové závody, které můžete jezdit v týmech, ale i všichni proti všem. Samotné závody jsou v multiplayeru rozhodně zábavnější, navíc v nich tolik nefrustruje umělá inteligence soupeřů, protože víte, že hráči jen těžko budou podvádět, a jsou na tom tak, jak daleko se dostali. Každopádně ačkoliv jsou tratě dobré a hodí se na závodění, které je zábavné a dá se v něm vydělat poměrně rychle velké množství XP bodů i peněz, problémem je dost velká nestabilita a pomalost. Už samotné dostání se do závodů trvá prostě dlouho, klidně několik minut, to samé se dá říci o samotném připojování do her. Ano, sem tam se podaří připojit hned, ale to je hodně o náhodě, navíc, i když se připojíte, občas se stane, že hra prostě a jednoduše spadne. S tímto má ale problém The Crew celkově, takže když nejede dobře příběhová část, jen těžko chtít, aby jel bezproblémově multiplayer. Tady mají vývojáři ještě hodně co dohánět a opravovat, protože jde o jeden velký nepořádek, jako nedávno vydaný Assassin’s Creed Unity.

Ve hrách jako Driveclub nebo Forza Horizon 2 šlo zakládat kluby a do nich zvát své kamarády, s nimiž šlo následně závody jezdit. V The Crew funguje obdobný systém, jen kluby nahradil komornější systém crew. Jedná se o menší skupinky hráčů, kteří následně mohou spolu jezdit napříč celou Amerikou a účastnit se jak příběhových, tak PvP závodů proti ostatním týmům. Myšlenka rozhodně zajímavá, a musím říci, že ježdění s kamarády je v The Crew jedním z velmi pozitivních bodů, protože najednou nejste na vše sám a můžete si americké dobrodružství užívat s kamarády. Vývojáři navíc preferují hraní s kamarády, což je vidět i na výši odměn v příběhových a multiplayerových misí, pokud máte kamarády, jste prostě o něco málo vždy zvýhodněni. Jen je tedy nutné počítat s tím, že do příběhové mise pozvete jen kamaráda, který se dostal minimálně do stejné části, což je trochu limitující, na druhou stranu se to dá pochopit, protože nebude mít lepší auto, aby mohl závod vůbec dojet.

The Crew je jednou z těch her, která potřebuje neustálé připojení k internetu, abyste mohli hrát nejen multiplayer, ale i příběhovou část. Každý by tak očekával, že vše poběží bezproblémově, zvláště po slovech vývojářů o velkém betatestu a celkové připravenosti. Realita je ale trochu jiná, protože k výpadkům zatím pravidelně dochází, jak ukazuje i první obrázek zde v recenzi. Po výpadku serveru se hra automaticky neodhlásí, můžete jezdit po světě, ale to je tak vše. Všechny úkoly se zamknou, stejně tak výzvy, takže vám nezbývá nic jiného, než stejně hru vypnout a zapnout jinou, což je samozřejmě obrovský problém.

Od hry, která vychází pro současné konzole, každý očekává grafiku té nejvyšší kvality, The Crew ovšem vypadá, jako kdyby na ně doputovalo z konzolí předchozí generace. Občas jsou sice některé scenérie pěkné, čemuž dopomáhá kvalitní osvětlení, ale jinak je svět hodně bez detailů, a ve výsledku ani modely vozidel a jejich interiérů nejsou na úrovni, kterou každý očekává. S Driveclubem nemá smysl The Crew srovnávat, ten je zcela někde jinde díky klasickému závodění, ale třeba s Forza Horizon 2 už ano, a právě tato hra na Xbox One ukázala, jak by měla vypadat hra s otevřeným světem na nových konzolích. Naštěstí alespoň framerate u The Crew docela drží, za celou dobu jsem se nesetkal s žádným větším problémem, a to ani při těch největších melách. Bohužel další částí, která působí rozpačitě, je ozvučení, které je nevýrazné, zvláště u vozidel, což následně samozřejmě zážitek z jízdy snižuje. Průměrný je i soundtrack, ale popravdě, během hraní jsem ho ani moc neregistroval.

Hra The Crew zaujme svým obrovským světem, po němž je celkem zábava jezdit s kamarády a prozkoumávat ho, plnit v něm výzvy a třeba obdivovat jednotlivá města, ale pak přijde první závod a zábava a jakékoliv naděje na kvalitní závodní hru se rozplynou jako pára nad hrncem díky velkému množství chyb. Nejde jen o špatný jízdní model, ale také frustrující umělou inteligenci nebo haprující online režim, díky němuž občas není ani možné hrát. Vývojáři z Ubisoftu měli velké plány a věřím, že na papíře The Crew vypadalo skvěle, ale nedokázali vše dotáhnout a zpracovat tak, aby to byla zábava. Škoda, potenciál tu byl obrovský. Pokud chcete závodní hru v otevřeném světě, sáhněte po druhé Forza Horizon.

The Crew

ps4xone
Ubisoft, Reflections
Datum vydání hry:
11. 11. 2014
Žánr:
Závodní, Adventura
KARTA HRY
5/10

Komentáře