Syndicate

recenze  5
Martin Šmíd, 6. 3. 2012 0:00
V posledních letech je populární oživovat staré značky, případně restartovat populární série. Tak trochu obojí potkalo kultovní Syndicate. EA se rozhodla tuto slavnou značku oživit, ale takovým způsobem, aby oslovila co nejširší okruh hráčů. Protože jsou dneska nejpopulárnější FPS akce, byly všechny karty vsazeny na tento žánr. Navíc si hru vzali pod křídla zkušení vývojáři ze Starbreeze Studios, takže by z této kombinace měla vzniknout naprostá bomba. Nebo snad ne?

Když byl Syndicate oznámen, spousta hráčů ho považovala za přímou konkurenci pro vynikající a cenami ověnčený Deus Ex: Human Revolution. Jak se ale nyní ukazuje, toto přirovnání nebylo postaveno na pevných základech, protože obě hry jsou dost odlišné. Zatímco Deus Ex je propracované akční RPG s řadou dalších možností, navíc s naprosto mistrně podaným příběhem a vytvořenou budoucností i světem, Syndicate jde o dost lineárnější cestičkou. A to i třeba po stránce příběhu, který na papíře rozhodně špatně nevypadal, ale výsledek je upřímně menším zklamáním.

Ve hře se ocitnete v nedaleké budoucnosti, přesněji v roce 2069. V tuto dobu je svět, jak ho známe dneska, naprosto změněn. Vládu nad modrou planetou převzaly tři obří korporace Cayman Global, Aspari a Eurocorp, které si říkají Syndikáty. Aby tyto společnosti měly lidstvo pod kontrolou, implementují do hlav každého speciální čipy, kterým je obdařen i hlavní hrdina Miles Kilo. Základ pro fungující svět budoucnosti je položen dobře, ale později zjistíte, že je velká škoda, že toho nedokázali vývojáři využít. Zmíněná omáčka totiž slouží jen jako pozadí, přičemž samotný příběh je dost jednoduchý a po většinu hraní i nezajímavý, ačkoliv občas přinese nějakou tu scénku, z níž zamrazí. Ale tyto scénky jsou hodně ojedinělé a spočítáte je na prstech jedné ruky.

Po zapnutí vás bude čekat asi menší šok, protože Syndicate je opravdu jen akční řežbou od začátku až do konce. Pokud byste neměli na krabičce napsaný název, dala by se hra považovat za další díl Call of Duty nebo Battlefieldu, odehrávající se v budoucnosti. Na škodu to ale není, protože přestřelky mají solidní tempo, nepřátelé časem poberou i nějakou tu inteligenci, takže jen tupě nenabíhají, ale snaží se vás obklíčit a až poté eliminovat. Jen někdy bude vadit, že přestřelky jsou hodně natažené, takže se budete muset na spoustě místech vždy prostřílet přes několik vln nepřátel. Co ovšem hratelnost dost oživuje a patří vůbec k tomu nejlepšímu, co Syndicate nabízí, tak jsou souboje s bossy. Těch není moc, ale když na bosse narazíte, budete mít hodně problémů. Souboje s nimi vyžadují určitou taktiku, také je nutné se neustále krýt a útočit jen ve vhodný okamžik.

Protože se nachází hlavní hrdina Miles Kilo v budoucnosti a je prototypem dokonalého agenta Syndikátu EuroCorp, disponuje speciálním čipem, jenž mu mnohokrát pomůže. Díky němu může na dálku odemknout třeba zamčené dveře, případně si přivolat výtah, aby ho vyvezl dál. Díky modernímu čipu dokáže rovněž hackovat přístroje, třeba kulometné věže, které pak budou útočit na nepřátele, místo toho, aby pálily na vás vším, co mají. Ono hackování je nedílnou součástí Syndicate, protože během hry budete muset používat i hackování čipů nepřátel. V tomto případě existuje několik typů hackingu. Čip nepřítele můžete hacknout tak, aby obrátil svojí zbraň proti svým kolegům a poté proti sobě, nebo můžete čip přeprogramovat, aby ihned vybouchnul, čímž zabije nejenom svého nositele, ale i okolní kolegy. Hackování hratelnosti určitě prospívá a přináší inovaci do jinak klasické akční jízdy.

Kromě hackování má hlavní hrdina ještě možnost spustit na pár vteřin speciální rentgen okolí, který mu ukáže, kde se schovávají nepřátelé. Díky této vychytávce se tak na každý souboj můžete připravit. Ještě jednou součástí hratelnosti je vylepšování postavy. To provádíte tehdy, když ukradnete speciální čip nepříteli. Během hry je nosí několik postav, spíše bossů, takže si vždy po jejich střetu budete moci vylepšit několik atributů. RPG systém je ale spíše jen do počtu a není tak propracovaný, jako třeba v již zmíněném Deus Ex: Human Revolution.

Když singleplayerovou kampaň dohrajete, což bude za nějakých šest hodin, můžete se pustit do kooperativního režimu. Ten je plně nezávislý a přinese rovnou devět originálních misí, na které se můžete vydat s kamarády, ale klidně se jimi můžete prostřílet sami. Tyto mise jsou založeny na původním dílu a přináší docela různorodé úkoly, které musíte plnit. Také je překvapující povedený design všech levelů. Klíčem k úspěchu (když hrajete s kamarády) je určitě plná kooperace, protože jen tak se ubráníte přívalu nepřátel, zvláště na větší obtížnosti. Nepřátel bude docela dost, takže bude životně důležité, abyste si kryli záda, případné léčili, když to bude třeba. Určitě chválíme přítomnost i originálních upgradů, které v kooperaci můžete aplikovat i na zbraně. Kooperace ve čtyřech může být na několik hodin slušnou zábavou.

Celkové skóre bohužel nevylepší vizuální zpracování. Modely postav jsou sice pěkné, občas se objeví nějaký ten podařený efekt, ale vše srážejí dolů textury v nízkém rozlišení, přičemž přímo medvědí službu dělá velké přesvícení jednotlivých scén. Šlo sice o záměr vývojářů, kteří zamýšleli tímto určitou stylizaci, ale ta se nakonec minula účinkem. Není nic horšího, než když přes celou obrazovku svítí světlo a vy nevidíte díky této stupidní stylizaci na nepřátele. Tudy cesta opravdu nevede. Naštěstí se hra ani na chvilku nezakucká, a to ani při těch největších přestřelkách. Na opačné straně je hudební doprovod, který se určitě povedl a stará se o slušnou atmosféru. Hlavně při soubojích s bossy hrají dobře vybrané songy. EA se před vydáním chlubila hvězdným dabingem. Ten obstaraly filmové hvězdy, ale nakonec jejich potenciál zůstal nevyužit, protože dabing je čistě průměrný.

Nikdo si od Syndicate nesliboval přemožitele Deus Exu, ale rozhodně dobrou akční RPG hru, která neudělá originálu ostudu. Nakonec jsme se dočkali jen prosté střílečky s několika málo dobrými nápady, ale to je bohužel vše. Z daného tématu se dalo určitě vymáčknout daleko více, na druhou stranu se za svoje Syndicate nemusejí vývojáři ze Starbreeze Studios stydět. Fanoušci stříleček můžou dát hře šanci, ostatní raději ruce pryč.

Syndicate

ps3x360
EA, Starbreeze
Datum vydání hry:
24. 2. 2012
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
7/10

Komentáře