Super Mario Bros.

recenze  24
Martin Šmíd, 16. 6. 2009 0:19
V naší rubrice retro jsme se setkali už se spoustou her, ale dovolím si tvrdit, že nyní se porozprávíme o jedné z největších herních legend, které kdy spatřily světlo světa. Legenda stará přes 25 let, na kterou dodnes nedají fanoušci Nintenda a hlavně hráči dopustit. Takový je Super Mario Bros. od geniálního herního designéra Shigeru Miyamota.

Psal se rok 1985 a v Japonsku vyšla hra Super Mario Bros., která se měla stát jednou z vlajkových her pro Nintendo Entertainment Systém. Hráč se ujal role instalatéra Maria, který se dal na cestu, na jejímž konci bylo zachránění princezny Toadstool (později přejmenována na princeznu Peach) z pazour smrtonosného krále Koopy (později přejmenovaného na Bowsera). Mario tak prošel celkem devět kapitol, přičemž každá obsahovala čtyři levely. Království Mushroom bylo velmi rozlehlé a na svou dobu přineslo velmi originální levely, které přímo přetékaly originalitou a neskutečně chytlavou hratelností. Ve hře nechyběla ani druhá hratelná postavička, kterou byl Mariův bratr Luigi. Ten sloužil pouze jako druhý hratelný charakter v multiplayeru.

Příbeh v Super Mario Bros. byl na první pohled velmi zajímavý, ale hrál až druhé koleje, jak to už tak bývá v Mario hrách i dnes. První místo patřilo samotné hratelnosti, kterou tehdy Shigeru Miyamoto dotáhl k naprosté dokonalosti. Každý z několika desítek levelů představoval naprostou herní extázi a každý přřinesl nějaké ty originální prvky. Během svého putování přes království Mushroom jsme se podívali na pláně, do podzemí, kam už dlouho nezasvítilo slunce, dokonce jsme si zaplavali s medůzami a zaskákali v korunách stromů s ptáky. Během svého putování jsme potkali i celou řadu nepřátelských postaviček, kam patří i dnes už legendární Goomba. Ten doprovází Maria v jeho příbězích dodnes a jde tak o úhlavního menšího nepřítele ve všech Mario hrách. Málo kdo už ale ví, že Goomba nebyl vždy takto zlý. V poklidu si žil v království Mushroom, než přišel Bowser a úplně ho zkazil. Další legendární postavičkou, kterých Mario během své cesty několik stovek zlikvidoval, je želvička Koopa Troopa. Opět jde o postavičku, která doprovází hlavního hrdinu dodnes, a bez ní si Mario hru už jen těžko představíme.

Základem hry bylo skákání, plavání, střílení a utíkání přes království Mushroom. Samotný gameplay byl postaven na velmi jednoduchém principu, kdy jsme vlastně jen používali tlačítka na pohyb, utíkání a skákání. Nic víc jsme nepotřebovali. Během své cesty jsme sbírali zlaťáky, přičemž za každých sto jsme obdrželi jeden život navíc. Dále jsme mohli sebrat dva druhy houbiček. Ta první z nás dokázala udělat o něco většího Maria, který si snáze poradí s nepřáteli. Ta druhá, zeleno-červená, nám vždy přidala jeden život navíc. Dále jsme mohli během hry sbírat kytičky, které z nás udělali Maria, jenž byl schopen po svých nepřátelích střílet ohnivé kuličky. Ty zničili téměř vše, co jim stálo v cestě. Jediný, kdo byl proti střelám imunní, byl černý krtek Bullet Bill. Poslední věc, kterou jsme si mohli sebrat, byla hvězdička nesmrtelnosti. K čemu sloužila asi vysvětlovat nemusíme.

Kromě normálních levelů jsme se mohli během hry dostat i do speciálních místností. Tou první bylo nebe, kam jsme se mohli dostat po vyšplhání po obrovské fazoli. V nebi se vždy nacházela spousta zlaťáků a navíc jsme se tak mohli jednoduše dostat až na konec daného levelu bez ztráty života. Druhé speciální místnosti tvořily ty, které nás dokázaly teleportovat do některé další epizody bez toho, abychom museli procházet celý příběh odznova. Tady jen zmíníme, že první tato místnost se nachází hned ve druhém levelu, pokud se dostanete úplně nahoru a poběžíte normálně až dozadu, co to půjde. Na závěr jsem si nechal technickou stránku hry, přičemž se nebudu zmiňovat moc o grafice, protože kreslené pozadí hry a postavičky jak z malování vás asi moc neohromí. Přesto se jednalo v roce 1985 o jednu z nejhezčích her na trhu. Co ale musíme zmínit, je nádherný hudební doprovod, nezdráhal bych se říci legendární a jedinečný, který nám zní v uších až do dneška.

Super Mario Bros. je i dnes neskutečně návykovou hrou, kterou když začnete hrát, nevíte, kdy skončit. Shigeru Miyamoto jasně definoval žánr plošinovek a bez něj bychom dneska jen těžko hráli hry jako Banjo, Ratchet nebo JAK and Daxter. Super Mario Bros není jen velkou herní legendou, ale patří mu i post druhé nejprodávanější hry všech dob. Nemusíme ani říkat, že na prvním místě je až nedávno vydaná hra Wii Sports, která Maria překonala díky tomu, že je přibalena ke každé konzoli Wii. Pokud bychom měli brát jen kusy prodané samostatně, patří Super Mario Bros. neotřesitelné první místo s 40.24 miliony prodanými kusy.

Super Mario Bros.

nes
Nintendo, Nintendo
Datum vydání hry:
18. 5. 1987
Žánr:
Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře