Studio Housemarque – od malých arkád k Returnal

special  13
Martin Šmíd, 26. 4. 2021 15:45
Určitě jste si všiml nadšených dojmů z akční hry Returnal od finského studia Housemarque, které se začaly objevovat koncem minulého týdne. Doposud spíše nevýrazná hra se dostala rázem do popředí zájmu hráčů a všichni se pomalu začínají těšit na dost možná velké překvapení jara letošního roku. I proto jsem se rozhodl trochu blíže podívat na historii studia Housemarque, která je popravdě zajímavá a lemovaná řadou skvělých her, které vývojáře dovedli až k možnosti pracovat na v těchto dnech jedné z nejočekávanějších her letošního roku.

Finské studio Housemarque bylo založeno v roce 1995 sloučením dvou menších studií Bloodhouse a Terramarque, čímž vznikl vůbec první komerční výrobce her ve Finsku. Dnes už je ve Finsku více herních studií, ale prvenství bude už navždy patřit právě Housemarque. Ze zmíněných dvou studií si lépe vedl Bloodhouse, který přišel v roce 1993 se střílečkou Stardust a následně vydal její upravenou verzi na Amigu 1200 pod názvem Super Stardust, která slavila docela slušný úspěch a dnes je považována za videoherní klasiku. I proto v roce 1996 vznikla další verze pro MS-Dos, přičemž ve stejném roce vývojáři přišli i se slušnou point-and-click adventurou Alien Incident. O rok později se vrátili s arkádovou střílečkou The Reap, která sice měla slušný ohlas, ale bohužel mizerné prodeje. I proto se vývojáři do další arkádové střílečky nehrnuli a až o dva roky později vydali snowboardovou hru Supreme Snowboarding pro PC a o tři roky později pak její pokračování Transworld Snowboarding pro první Xbox. Ze zpětného pohledu to byla jejich první hra pro konzolové platformy, které tu jsou s námi i dnes. 

Pak už si šikovných vývojářů z Finska všimla Sony, která vydala konzoli PlayStation 3 a potřebovala obsah pro svoji novou digitální službu PlayStation Network, s níž chtěla konkurovat rozjetému Xbox Live a její Arcade nabídce. V roce 2007 vývojáři přišli se skvělou a neskutečně návykovou arkádovou vesmírnou twin-stick střílečkou Super Stardust HD, která slavila obrovský komerční úspěch, a i proto ji mohli vývojáři podporovat updaty, novým obsahem a třeba i následně zařadit podporu pro trofeje. Od té doby vyšla celá řada dalších verzí této hry, ať už šlo o Super Stardust Portable pro PSP nebo Super Stardust Delta pro PlayStation Vita, měli jsme tu i kompletní remaster pro PlayStation 4, no a naposledy jsme tu měli verzi pro virtuální realitu Super Stardust Ultra VR. Ta byla ale z mého pohledu jasně nejslabší a dokonce bych řekl, že virtuální realita hře vůbec neslušela. 

Po velkém úspěchu Super Stardust HD se Sony dohodla s vývojáři na další hře, kterou byla tentokrát twin-stick akce Dead Nation. Ta se nejprve objevila na konzoli PlayStation 3 a následně i PlayStation Vita a PlayStation 4. Dead Nation se odehrávalo ve velkém městě, které zdecimoval virus a jeho většinu obyvatel přeměnil na ohavné a krvežíznivé zombie. Vývojáři s hrou navázali na zombie klasiky, a i když nešlo o žádnou žánrovou revoluci, získala si řadu fanoušků. Ti si neustále přejí pokračování, ale zatím to na něj bohužel nevypadá. Vzhledem k tomu, že hra vyšla i pro PlayStation 4 v kompletní edici, je možné si ji zahrát i dnes. Pořád jde o solidní řežbu, která by neměla nikomu s konzolí PlayStation uniknout. 

Po dokončení Dead Nation se vývojáři vrhli na 2D akční plošinovku Outland, v níž jsme museli zachránit svět, který stál na pokraji zkázy díky dvěma zlým sestrám. Hra byla zábavná, měla zajímavé mechaniky a dobře kombinovala akci se skákacími pasážemi či překonáváním pastí. Vydavatelem byl Ubisoft, takže se hry dočkali nejen hráči na PlayStationu 3, ale také na PC a Xboxu 360. Následně vývojáři přišli se svoji puzzle hrou Furmins pro iOS a PlayStation Vita, na níž si dnes ale mnozí hráči asi nevzpomenou, a zároveň pomáhali Activisionu s konzolovou verzí Angry Birds Trilogy.

Mistři arkádových stříleček

Resogun – Když byla oznámena konzole PlayStation 4, Sony navázala spolupráci s celou řadou nezávislých studií, s nimiž neustále udržuje velmi dobré vztahy. Mezi nimi nechybělo ani studio Housemarque. To hned na launch konzole PlayStation 4 připravilo výbornou vesmírnou arkádovou střílečku Resogun, kterou mnozí označovali za duchovního nástupce Super Stardust HD, a vlastně na tom něco bylo. Hra stavěla na zábavné a neskutečně návykové hratelnosti, ale také parádním vizuálním zpracování se spoustou efektů, ukazující sílu nové konzole. K úspěchu pomohla pak i skutečnost, že se Sony rozhodla hru zařadit od prvního dne do předplatného PlayStation Plus, takže si ji mohl zahrát naprosto každý, kdo si domů přinesl novou konzoli.

Alienation – Dlouhé roky si fanoušci povedené zombie akce Dead Nation přáli pokračování, až vývojáři přišli s kooperativní hrou Alienation, v níž zombie vystřídaly nejrůznější mimozemské kreatury rasy Xenos. Ta by se skutečně dala označit za duchovního nástupce Dead Nation, v níž vývojáři přidali RPG mechanismy, několik odlišných tříd postav a také zařazení lootu po vzoru her jako Destiny nebo Borderlands. Navíc si vůbec poprvé vyzkoušeli udělat hru s propracovanějším příběhem, který sice nebyl ve výsledku originální, ale rozhodně neurazil. Celkově šlo o zajímavý a hlavně zábavný mix, který měl slušnou znovuhratelnost.

Nex Machina – Pokud bych měl vybrat nejlepší hru, jakou studio Housemarque udělalo, bez váhání bych řekl Nex Machina. V ní byly zužitkovány veškeré zkušenosti s twin-stick střílečkami a byl vytvořen zářící diamant, který by si měl zahrát každý fanoušek žánru. Zajímavostí určitě je, že na hře spolupracoval americký programátor Eugene Jarvis, tvůrce klasik jako Defender, Robotron 2048 a Smash TV. Nex Machina se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kdy lidstvo využívalo stroje a pokročilé technologie ke svému prospěchu. Umělá inteligence už si ale nechtěla nechat poroučet, proto povstala a začala likvidovat lidstvo, až ho téměř zničila. Na vás tedy je, abyste se oživlým robotům a dalším nebezpečným strojům postavili a pokusili se je nejen vyhladit, ale také odhalili, kdo za vším stojí a spiknutí zlikvidovali.

Matterfall – Zatím poslední hrou studia je arkádová plošinovka MatterFall, odehrávající se ve vzdálené a ne zrovna pěkné budoucnosti. Proč? Svět totiž zaplavila tajemná chytrá hmota, díky níž je lidstvo prakticky na pokraji vyhynutí. Chytrá hmota tak mohla ovládat nejrůznější stroje a další podivné kreatury, no a to byl ten nejvyšší čas, abychom popadli zbraně a vypořádali se s ní nebo alespoň se ji pokusili pozastavit. Ačkoliv hra neměla klasický top-down pohled, tak pořád šlo o zábavnou akční záležitost se zajímavými herními mechanikami, kterou jsem si popravdě užil. Nemohl jsem ale přehlédnout i několik nedostatků, mezi nimiž byla třeba až příliš přestřelená obtížnost nebo krátká herní doba. 

Začátek vývoje velkých AAA her

Na konci roku 2017 stálo studio Housemarque v ne zrovna záviděníhodné situaci. Ačkoliv jeho poslední hry byly dobré a herní novináři je chválili, tak se bohužel moc neprodávaly. Komerčně spíše propadly, za čímž studio vidělo hlavně opadající zájem o žánr akčních arkád, na které se doposud specializovalo. Bylo proto jasné, že se bude muset zaměřit na něco zcela nového a změnit dosavadní produkci. Zvláště, když se za poslední roky značně rozrostlo a nyní mělo přes 70 zaměstnanců. Uživit takový tým menšími hrami, které navíc nemusí mít velký komerční potenciál, bylo něco naprosto nemyslitelného. 

Nepřekvapilo proto, když o několik měsíců později byla oznámena battle-royale hra Stormdivers pro PC, která měla ve finální verzi vyjít v roce 2019. Žánr Battle-royale je pořád nesmírně oblíbený, takže to měla být ze strany studia Housemarque taková sázka na jistotu. Alespoň se to v tu dobu zdálo. Vývoj ale nešel dle představ a ani hráči o hru nejevili moc velký zájem. A i proto museli být ve studiu určitě všichni rádi za novou spolupráci se Sony. Začátkem roku 2020 studio oznámilo, že pracuje na doposud své největší a nejambicióznější hře bez dalších podrobností. Vlastně jsme ani nevěděli, že vydavatelem je Sony. To jsme se dozvěděli až o několik měsíců později na první prezentaci konzole PlayStation 5.

Returnal – Studio Housemarque se 25 let soustředilo spíše na menší produkce, a i proto byl skok do AAA vod velkým překvapením. Když byla konzole PlayStation 5 poprvé prezentována, Sony odhalila velké množství svých first-party her, mezi nimiž Returnal celkem zapadl a vlastně se mu řada měsíců nedostávala pozornost, kterou by si jistě zasloužil. Možná i z toho důvodu, že tu pořád panovala jistá obava, jak vývojáři vstup na AAA trh zvládnou a jestli je v jejich silách vůbec vytvořit hru, která si obhájí dost vysokou cenovku. Tu totiž Sony stanovila na neuvěřitelných 80 euro, jako u svých velkých prémiových first-party her pro PlayStation 5. Ostatně nebylo by to poprvé, co by takto nějaké menší studio pohořelo, protože s vývojem velkých her logicky roste rozpočet, ale i tlak na co nejlepší kvalitu a pak následné prodeje. Ukázky navíc byly takové nemastné a neslané, takže si jen těžko mohl někdo udělat obrázek o tom, co že to vývojáři vlastně vůbec připravují. Tady Sony trochu selhala, protože takto se prezentovat nová značka nemá a určitě měla vývojářům více pomoci. Až v minulém týdnu se objevily první nadšené dojmy novinářů z celého světa, které hru přiblížily a odstartovaly docela velká očekávání. Já zde nebudu psát, jaká hra je a jestli si všechno to nadšení zaslouží nebo jde jen o velkou bublinu, která brzy splaskne. Na to si musíte ještě pár dní počkat. Už nyní ale mají vývojáři pochvalu za riskování a odvahu přijít s velkou AAA hrou v roguelike žánru, který rozhodně nepatří mezi mainstream.

Komentáře