Steep

recenze  15
Michael Zeman, 12. 12. 2016 12:16
Čím dál více si v Čechách a na Slovensku zvykáme na zimu bez sněhu, kterého je každým rokem méně a méně. Pokud chcete vyrazit na hory pořádně si zalyžovat či zajezdit na snowboardu, je nejlepší volbou cesta do zahraničí, kterému se naše “velehory” rovnat v žádném případě nemohou. A z těchto důvodů mě velice potěšilo letošní oznámení nové hry od Ubisoftu - Steep, která již od prvního traileru jasně hlásala, o čem bude - hory, bezstarostné ježdění, adrenalin a sdílení vašich šílených skoků či pádů se světem. Jak se toto překvapení povedlo, si povíme na následujících řádcích.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Jelikož jsme se letos nedočkali nového plnohodnotného dílu Assassins’s Creed, pro Ubisoft jde vedle Watch dogs 2 zřejmě o jeden z hlavních titulů letošní předvánoční sezóny, a tak není překvapení, že jsme se Steepu dočkali velmi brzy po letošním představení na E3. Měl jsem trochu obavy o to, aby nebylo znát, že vývojáři byli nuceni vydat hru velmi rychle, které se částečně naplnili, ale o tom až později. Steep je hrou s otevřeným (a obrovským!) světem, ve které si užijete jízdu na lyžích či snowboardu, paragliding a skvělé létání s wingsuitem. Po spuštění vás hra rovnou pošle na svah a spustí se tutoriál, který byl na můj vkus celkem zdlouhavý, na druhou stranu mezi plněním jednotlivých úkolů jsem si mohl volně jezdit, a tak vás moc neomezuje. Po jeho absolvování, kdy se naučíte ovládat veškeré prvky hry je již plně na vás, co budete dále dělat.

Nicméně nečekejte, že se vám zobrazí výpis dostupných závodů a vy si z nich pouze vyberete, Steep sází i na vaši chuť prozkoumávat a tak budete jednotlivé eventy nacházet přímo kolem sebe na horách. K dispozici máte dalekohled, kterým jste schopni si označit nové místo, kam se můžete rychle skrze mapu přesunout, případně tak objevit i nové závody kolem vás. Hra neobsahuje žádný příběh, pouze hory, sníh, vy a kupa závodů. Je tedy možné, že některé hráče titul brzy omrzí, jelikož je nic nebude nutit hrát dál a dál. Na druhou stranu obsahu tu opravdu není málo - dočkáme se klasických rychlostních závodů, jízd na body a v neposlední řadě také jakési sebevražedné challenge - čím více se rozsekáte, tím více získáte bodů.


Pomalu se dostáváme k hratelnosti, na kterou budou dle mého u hráčů rozdílné reakce. Rozhodně nečekejte hratelnost podobnou například slavné sérii SSX, v tomto směru se vývojáři snaží celkem držet reálných skoků, které zemská přitažlivost a lidské tělo dovoluje. Žádný stometrový let se neobejde bez problému při přistání, protože jedním z ukazatelů, které musíte hlídat, je přetížení - pokud je na jezdce příliš vysoké, tak samozřejmě spadne. Samotné ovládání je na vysvětlení velmi jednoduché, jeho perfektní zvládnutí je však celkem oříšek. Asi nejdůležitějším prvkem je vždy správné načasování - pokud pravý trigger, kterým se připravujete na skok, pustíte příliš brzy či pozdě, postava se téměř neodrazí a žádný obří skok se nekoná. Hned po odrazu určujete směr rotace postavy a samozřejmě i případný grab lyží/snowboardu. Odhaduji, že plné zvládnutí ovládání zabere většině hráčů několik hodin a ani potom si nebudete v některých případech na 100 % jisti tím, jaký trik předvedete. Za sebe mohu říci, že se mi ovládání zamlouvá a představuje pro mne ideální poměr mezi jakousi simulací a arkádou. S ovládáním padáku a wingsuitu naopak mít problém nebudete - je velmi intuitivní a rychle přejde do krve (tedy do palců).

Temnou stránkou celé hry je pro mě její opuštěnost. Na rozlehlých alpských horách najdete mnoho chatek, celých vesniček či lanovky a bohužel nikde žádné lidi. Opuštěný svět trochu vylepšují ostatní online hráči, které ve hře potkáváte, a pokud máte štěstí, je jich zde v jedné lokaci celkem dost. Ale i tak se nemůžu zbavit dojmu, že celé hory jsou pouze kulisy, a kdyby se v nich pohybovala NPCčka a ve vesničkách to alespoň trochu žilo, celá hra by působila mnohem lépe.


Podle vývojářů je velmi důležitý i sociální prvek, a sice možnost nahrávat a následně sdílet videa s vašimi nejlepšími skoky či těmi nejextrémnějšími pády. Kromě klasického pohledu ze třetí osoby je přítomna i 1st person kamera laděna do GoPro formátu. Ta se sice na hraní opravdu nedá použít (při jízdě se celý obraz podivně klepe a vy nemáte vůbec rozhled), ale právě při stříhání videí ji jistě využijete. Velmi dobře je zpracována možnost vytvořit si vlastní challenge či závod - v jakémkoliv okamžiku si můžete přepnout na takzvaný Mountain View (slouží i jako mapa), ve kterém vidíte celou svou aktuální dráhu. Jakýkoliv bod vaší jízdy můžete vybrat a nechat hru odsud jednoduše vytvořit závod na čas či na body. Samozřejmě nemůže chybět zmínka o hromadě oblečení, do kterého můžete svou postavu obléknout a odlišit se tak od ostatních hráčů - inu, klasická hra od Ubisoftu.

Graficky se hra povedla. Hory a počasí jsou krásné, stejně jako pohyb postavy. Na Playstationu 4 Pro, na kterém jsem hru testoval, jsem nezaznamenal žádné propady frameratu či jiné problémy. Často však narazíte na překážku, ve které se jezdec podivně zasekne a vám nezbude nic jiného než restart. Jedná se například o dřevěné zábrany proti lavinám nebo různé průrvy ve skalách kam sice vjedete, ale již nevyjedete. Chápu, že v takto rozlehlém světe je těžké tyto případy ohlídat, nicméně například u již zmiňovaných zábran proti lavinám mohli tvůrci nastavit, aby do nich postava jednoduše nemohla vůbec vjet.

Konečné hodnocení tohoto titulu je pro mě velmi těžké. Na jednu stranu vítám návrat žánru, který tu dlouho nebyl. Moc se mi líbí grafické zpracování či celkem povedená hratelnost. Bohužel zamrzí prázdnota celého herního světa či poměrně časté záseky postavy. Velmi mne mrzí také nedávné oznámení vývojářů, že v chystaných DLC se dočkáme i nových “sportů” (například saní). Proč takovéto rozšíření nemůže Ubisoft přidat zdarma aby prostě a jednoduše potěšil hráče, kteří si hru koupili? Ve výsledku se jedná o slušnou hru, kterou si rád pustím i po několika měsících, abych se svezl po zasněžených Alpách a sem tam vystřihl parádní backflip, na nějaké hardcore hraní čítající stovky hodin to však nevidím. Pokud by se ale vývojáři vyvarovali několika přešlapů, mohl být výsledek lepší, potenciál tu k tomu jistě byl.

Steep

ps4xone
Ubisoft, Ubisoft
Datum vydání hry:
6. 12. 2016
Žánr:
Simulátor, Sport, Adventura
KARTA HRY
7/10

Komentáře