Srovnání specifikací konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X

novinka  295
Martin Šmíd, 19. 3. 2020 0:45
Tento týden jsme se konečně dozvěděli, jaký hardware budou mít konzole nové generace PlayStation 5 a Xbox Series X. Potvrdily se více méně spekulace posledních týdnů, že co se hrubého výkonu týče, bude mít značně navrch Microsoft, zatímco Sony vsadila spíše na rychlý pevný disk, s nímž chce odstranit nahrávací časy. Níže v novince se můžete podívat na shrnutí specifikací jednotlivých konzolí.

Procesor - Společnosti Sony i Microsoft se rozhodly  o procesor od AMD založený na Zen 2 technologii. Jedná se o osmijádrový procesor, který bude přesahovat takt 3 GHz, což je značný nárůst výkonu oproti současné konzolové generaci. To by se mělo podepsat hlavně na výkonu her a tedy lepším frameratu. PlayStation 5 má mít maximální takt 3.5 GHz, přičemž toto číslo nemusí dosahovat neustále. To Xbox Series X bude mít takt neustále 3.8 GHz.

GPU - I tady obě společnosti vsadili na technologii od AMD, založené na architektuře RDNA 2, která bude mít i hardwarovou akceleraci pro ray-tracing. Sony má GPU s maximálním teoretickým výkonem 10.28 TFLOPS, zatímco Microsoft 12 TFLOPS. Sony tady raději použila 36 výpočetních jednotek při vyšším taktu, což by mělo zaručit pro vývojáře snadnější práci. To Microsoft má výpočetních jednotek více při nižším taktu, a tím i dosáhnul vyššího hrubého výkonu.

Než se vrhnu na Paměť, ještě zůstanu u GPU a CPU řešení u konzole PlayStation 5. Sony totiž pro tyto dvě součástky využívá dynamickou frekvenci, což je možné díky technologii AMD Smartshift. Ta přerozděluje mezi CPU a GPU výkon podle potřeby, takže když GPU vyžaduje vyšší takt, sníží se takt CPU, a samozřejmě to funguje i opačně. Maximální takt GPU je 2.23 GHz, ale této hodnoty bude dosaženo jen tehdy, když se sníží takt procesoru, a to i opačně. Tím se tak trochu potvrzují úniky z minulého roku, které mluvily o GPU s výkonem 9.25 TFLOPS při normálním taktu.

Paměť - Obě konzole budou využívat 16 GB GDDR6 paměti, takže v tomto se lišit nebudou. Paměť se u obou konzolí liší jen v propustnosti. Zatímco PlayStation 5 ji bude mít pro všechnu paměť stejnou, tedy 448GB/s, Microsoft zvolil jinačí přístup. Na 10 GB dal 560GB/s a na 6GB dal 336GB/s. Jaké řešení bude lepší, těžko odhadovat, ale vývojáři zřejmě nebudou mít problém ani s jedním.

SSD - Co se týče úložiště, obě společnosti zvolili NVMe SSD disk, přičemž Sony ve výkonu svého konkurenta jasně poráží. Zatímco Microsoft používá SSD disk s rychlostí 2.4 GB/S, Sony zvolila daleko rychlejší disk s 5.5 GB/s. To by mělo znamenat rychlejší nahrávací časy ve hrách, případně rychlejší vykreslování textur a další výhody. Dalo by se říci, že v současnosti ani herní PC sestavy nenabízejí SSDčka o takovém výkonu. Velikost disků je pak více méně stejná. 1TB u konzole Xbox Series X a 825 GB u PS5.

Co se týče výkonu, je tedy Xbox Series X na tom určitě lépe. Tady Microsoft zužitkoval své zkušenosti s vývojem konzole Xbox One X, což by se mělo projevit i na velmi dobře řešeném chlazení, které má udržovat GPU a CPU v nízkých teplotách, zatímco konzole má být velmi tichá. Vzhledem k tomu, jak tichá je konzole Xbox One X, dá se tomuto tvrzení věřit. To u Sony zatím nevíme, jaké přesně chlazení zvolila, ani jak konzole vypadá. Na toto si musíme počkat. Každopádně výkon nyní známe. Teď to chce ještě ty hry, případně odhalení dalších funkcí. 

Cena je otázkou, ale vzhledem k hardwaru se dá trochu předpokládat, že Sony bude moci nabídnout nižší cenu u konzole PlayStation 5, která může být na začátku klíčová. Ostatně Phil Spencer v minulosti říkal, že se při návrhu konzole Xbox Series X nechtěli omezovat, co se hardwaru týče, ale ani cenou. Chtěli vytvořit konzoli, kterou si vysnili. Na druhou stranu, pokud by Microsoft stanovil stejnou cenu jako Sony u PS5, mohl by mít značnou výhodu, a to i s přihlédnutím na plnou zpětnou kompatibilitu a celou řadu dalších zajímavých a pro hráče lákavých funkcí. 

Zdroj: null

Komentáře