Spyro Reignited Trilogy

recenze  29
Martin Šmíd, 15. 11. 2018 18:45
Možná si ještě pamatujete, jak před více jak dvěma lety oznámila Sony na své tiskové konferenci během E3 remaster prvních tří dílů kultovní série Crash Bandicoot. Activision této kdysi slavné značce po několika nezdarech přestal věřit a zdálo se, že slavný hrdina to už má dávno za sebou. Všichni už ale víme, že z následného remasteru se stal obrovský hit, což jasně ukazují čísla. Několik milionů prodaných kopií muselo být šokem i pro Activision, který se této skvělé Crashovi jízdy snaží nyní využít k oživení další velké legendy. Více už ale níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Protože Crash Bandicoot zaznamenal mezi hráči obrovský úspěch, byla jen otázka času, než dojde i na další velkou legendu, tentokrát tedy Spyra. Ten zažil největší slávu na prvním PlayStationu, když se o něj starali vývojáři ze studia Insomniac Games, přičemž dle mého se jednalo ve své době o nadčasovou 3D plošinovku, která byla o dost kvalitnější jak populárnější Crash a další konkurence. To je ostatně vidět i na právě vycházejícím remasteru/remaku, který oproti Crashovi působí svěže i dnes a tolik neukazuje zastaralé herní mechaniky, krkolomné ovládání a další záludnosti. Ne že by v něm nebyly, to zase ne, ale maskuje stáří o dost lépe. Dalo by se říci, že Spyro zubu času odolal, což je dost možná nejlepší možné zjištění během mého testování, které jsem si opravdu užíval, navíc mohu ocenit i mnoho změn, které se vývojáři rozhodli udělat. Ostatně ze základů, které přinesl Spyro, následně vycházely další plošinovky od Sony a úspěšné série jako Jak and Daxter, Sly Cooper a Ratchet and Clank.

Kolekce Spyro Reignited Trilogy tedy obsahuje všechny tři první díly, o které se staralo studio Insomniac Games - Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage! a Spyro: Year of the Dragon. Podobně jako u Crashe si hned na začátku zvolíte, jaký díl budete hrát, přičemž každý má vlastní sloty pro ukládání, takže se nemusíte být, že když zapnete jeden a pak druhý díl, že by se vám něco přemazalo. Spyro byl už tehdy docela příjemnou pohádkou, která dokázala uspokojit hráče všech věkových kategorií, s dobře vymyšleným světem plným zajímavých bytostí a draků, takže je opravdu velká radost se znovu vrátit a všechny tři jedinečné příběhy si užít znovu. Zde musím zmínit, že studio Toys for Bob sjednotilo všechny tři díly, takže ty mají stejné uživatelské rozhraní, ovládání, některé assety a další prvky, což bylo určitě dobré rozhodnutí.   

Pokud náhodou nevíte, Spyro je v základu 3D plošinovka. Každý díl má vždy několik základních lokací, z nichž se následně dostáváte do dalších levelů, kde plníte nejrůznější rozmanité úkoly, skáčete po plošinkách, sbíráte krystaly, bojujete se záludnými protivníky, překonáváte překážky i řešíte chytře navržené hádanky. Do toho všeho pochopitelně nechybí ani souboje se zajímavými bossy, kteří jsou postupně těžší a nápaditější. Skvělé samozřejmě je, jak všechny jednotlivé prvky perfektně ladí a dokonce i dnes působí vše svěže a jako dobře namazaný stroj, který se ani na moment nezadrhne. Stačilo dát hrám nový kabátek a vůbec nepůsobí nějak zastarale, ale jako moderní plošinovky. Na tom je ostatně vidět ona již zmíněná nadčasovost a cit vývojářů z Insomniac Games, kteří se nespokojili tehdy s málem. 

Co jednoznačně oceňuji u tohoto remasteru, je možnost nově skákat z menu do už prošlých úrovní, třeba pokud je chuť je vysbírat a splnit v nich další výzvy. Nemusíte je tedy jako v původních verzích hledat po mapách, takže tady došlo k příjemnému usnadnění. To se hodí hlavně u druhého a třetího dílu, v nichž si postupně odemykáte nové schopnosti, které vám umožní v prošlých úrovních dostat se do dříve nedostupných míst. 

Pokud budete hrát jednotlivé díly postupně, všimnete si, jaký kvalitativní a evoluční skok každý díl udělal, a že vývojáři ze studia Insomniac Games chtěli neustále zlepšovat svoji práci a posouvat to, co je možné na prvním PlayStationu udělat. U prvního dílu se snažili vytvořit co nejvíce rozmanitých levelů s pěkným designem, nějakými těmi sběratelskými předměty, hlavně v podobě draků k osvobození, menšími hádankami, a to je vše. U druhého dílu už byly pochopitelně ambicióznější a jednotlivé levely jsou nejen větší, ale také kromě klasického sbírání nabízí opravdu velké množství i vedlejších úkolů a dalších výzev, které se můžete rozhodnout splnit. Za to budete vždy pochopitelně odměněni. Třetí díl pak samozřejmě na ten druhý navazuje a nabídl v úrovních další výzvy, možnost hrát nejen za Spyra a další zajímavé novinky. Pokud tedy budete hrát postupně, budete si všímat nejen novinek, kterých má každý díl opravdu hodně, ale i oné skutečnosti, že nahoru šla postupně i kvalita. Není tajemstvím, že mnozí právě třetí díl Spyro: Year of the Dragon považují za ten nejlepší a jednu z nejlepších plošinovek vůbec. Asi na tom něco bude.

Na rozdíl od Crashe nebyl Spyro nikdy takovou hardcore plošinovkou . Byl určen i pro děti, ačkoliv také samozřejmě nabízel a stále nabízí různé těžší výzvy, u nichž nějaký ten čas strávíte. Zvláště, pokud budete chtít vyzobat všechny trofeje. Těch je několik desítek a každý díl má svoji vlastní platinovou trofej. Proč to ale píši. U remasterů Crashe jsem občas bojoval s ovládáním, které bylo sice věrné originálu, ale dnes působilo trochu krkolomně a ne tak přívětivě, jak jsme zvyklí z moderních her. To Spyro je na tom úplně opačně. Ačkoliv není tak těžký a nevyžaduje od hráče takovou přesnost, ovládání je příjemné a nečinilo mi prakticky žádné problémy. Měl jsem problémy jen v pasážích pod vodou, kde ovládání Spyra není tak skvěle řešené, ale dá se to přežít a zvyknout si. Dobře je ale na tom kamera, kterou lze natáčet pravou analogovou páčkou, navíc je možné nově kdykoliv zmáčknout L2, čímž se kamera vrátí do základní pozice za záda hlavního hrdiny. Také je možné zapnout aktivní kameru, která lépe reaguje na samotný pohyb Spyra. 

Tou největší změnou je pochopitelně u recenzovaných remasterů vizuální zpracování, které bylo kompletně vytvořeno od nuly. Vývojáři ze studia Toys for Bob jen využili původní návrhy úrovní, úkolů a tak dále, jinak všechny vizuální prvky vytvořili zcela znovu na modifikovaném Unreal 4 enginu. Od úrovní po postavy, výsledkem čemuž je opravdu moderní prezentace, která se ke Spyrovi hodně hodí. Budete obdivovat krásné textury u prostředí, nejrůznější efekty i dobře navržené nejrůznějších postav, které mají zcela nové animace, aby vše působilo prakticky jak jeden velký animovaný film. Na novém enginu hra hodně prokoukla a nemám prakticky nic, co bych vytkl. Snad jen mohly hry běžet v 60 snímcích, ale i těch 30 moc nevadí. Rovněž nahrávací obrazovky jsou většinou rychlé. 

Kromě nové vizuální stránky vývojáři nahráli nově i soundtrack, nově byl nahrán i dabing, většinou s původními herci pro co největší autentičnost, nebo ozvučení. Pokud by vám náhodou nově nahraný soundtrack nevyhovoval, je možné se kdykoliv vrátit k originálu, ale popravdě jsem moc důvodů k tomu neměl. Na audiovizuální prezentaci je asi nejvíce vidět, jak velkou práci si vývojáři s remasterem dali. A tady jasně i ukazují, jak správně se dá oživit jedna z velkých legend prvního PlayStationu.

Je pěkné vidět, že Activision po úspěchu Crashe nepřispěchal s nějakým narychlo ukuchtěným remasterem Spyra, ale dal vývojářům dostatek času, aby mohli vytvořit opravdu parádní kolekci. Spyro Reignited Trilogy ukazuje trilogii studia Insomniac Games v tom nejlepším světle. Všechny tři hry obstojí i dnes, navíc nový vizuální kabátek všemu dodává potřebný šmrnc, stejně jako nově nahraný soundtrack nebo povedené ovládání. Spyro touto kolekcí jen ukazuje, jak nadčasová jeho trilogie ve své době byla, přičemž si jeho dobrodružství maximálně užijí z nostalgie nejen fanoušci, ale také zcela noví hráči. 

Spyro Reignited Trilogy

ps4xone
Activision Publishing, Inc., Toys For Bob
Datum vydání hry:
14. 11. 2018
Žánr:
Plošinovka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře