Sorcery

recenze  17
Martin Šmíd, 21. 5. 2012 19:30
Když byly před dvěma lety prezentovány na E3 nové ovladače Playstation Move, nechyběla kouzelnická hra Sorcery od nového studia The Workshop, která vzbudila asi největší pozornost. Po této velké výstavě se ovšem vývojáři zavřeli, celou hru překopali, aby ji mohli znovu představit na konci minulého roku. První dojmy byly nadšené a s dalšími a dalšími informacemi se nešlo na Sorcery netěšit. Každý tak očekával něco kouzelného, kvůli čemu se bude moci rozběhnout do obchodu a ty svítící ovladače koupit. Nyní je hra konečně venku, takže se můžeme podívat, jestli se povedla a splnila všechna očekávání.

Pokud se doposud objevila nějaká ta hra pro Playstation Move, jednalo se spíše o soubor malých hříček, které se hodily maximálně na nějakou party. To Sorcery je úplně jiný případ, protože se jedná o velkou hru, která je přímo postavena na pohybovém ovládání. Jak už možná víte, vše se odehrává v pohádkovém světě Faerie. V něm se mladý kouzelník Finn učí nová kouzla, přičemž jeho učitelem je kouzelná kočka Dash. Při jedné výpravě se ale něco zvrtne, je osvobozena zlá královna, která ihned zaplaví Faerie svými přisluhovači. Na Finnovi tak je, aby se zlé královně postavil a poslal ji zpět tam, kam patří. Příběh je lineární a prakticky vám vše vyklopí hned na začátku, takže poté se soustředíte pouze na samotnou hratelnost. Přesto budete během hry sbírat zajímavé informace o historii zdejšího světa, hlavně díky rozhovorům Finna a Dash, které nepostrádají humor. Ihned na začátku se tak stane z obou hrdinů duo, které je lehké si zamilovat. Je proto škoda, že s oběma hrdiny se budeme muset tak brzo rozloučit. Na první průchod mi Sorcery zabralo nějakých pět hodin. Motivace pro opakované hraní bohužel není.

Před vydáním se dost spekulovalo o tom, do jakého žánru vlastně Sorcery zařadit. Vývojáři totiž moc informací nepouštěli a při prezentacích ukazovali jenom nic neříkající demoverzi. Až nyní můžeme říci, že jde o dost lineární third-person adventuru, která vás prakticky vede za ručičku jednou cestou, na které se vám budou stavět nepřátelé různých druhů. Zde může přijít menší zklamání, protože na vedlejší úkoly zde nenarazíte a jdete jen po hlavní příběhové lince. Ta je ovšem velmi dobře pojata a staví na využívání všelijakých kouzel. K nim se ale dostanu až později. Nejprve se zmíním o designu lokací, do kterých se během hraní podíváte. Svět Faerie skrývá spoustu zajímavých míst, od staletí opuštěných ostrovů s chrámy, podzemními tunely, tak má i nádherné lesy či horské průsmyky. Ať už se podíváte kamkoliv, všude narazíte na stopy pradávné civilizace, která v těchto končinách žila. Ačkoliv jsou jednotlivé levely lineární a odboček nabízí jen pomálu, většinou je v odbočkách jen nějaký ten poklad, mají pěkný design, který pomáhá navodit pohádkovou atmosféru.

Nyní se konečně dostávám k tomu hlavnímu, pro co si Sorcery mnoho z vás koupí. Tím samozřejmě myslím akční složku, během které budete využívat všelijaká kouzla. Na začátku máte jen jedno, ale jak budete postupovat hrou, naučíte se ovládat oheň, dokonce větrná kouzla, mrazivá nebo elektrická. Všechna tato kouzla mají jednu velkou výhodu, a to je možnost jejich kombinace. Vezměte si třeba větrné kouzlo, které samozřejmě existuje v několika silách, jako ostatně i všechny ostatní. Pomocí něho můžete udělat vír, který můžete zapálit. Ten tak nasaje nepřátele a rovnou zapálí, čímž jim způsobí velké popáleniny. To ale není vše, do takto ohnivého víru můžete střílet, přičemž vír poté na všechny strany vystřeluje ohnivé firebally. Také samozřejmě můžete nepřítele zmrazit a poté ho jednoduše rozbít na ledovou tříšť. Díky kombinování kouzel se tak nestane, že by se souboje ohrály. Neustále budete přicházet na nové možnosti, jak nepřátele zneškodnit.

Ovládání kouzel je jednoduché a díky přesnosti ovladačů Playstation Move nebude jejich používání činit velký problém. Kam pohybovým ovladačem máchnete, tam Finn vystřelí, případně použije verzi kouzla. Jen může trochu být otravující měnění kouzel, které provádíte zmáčknutím tlačítka Playstation Move a následným požadovaným pohybem. Ve vypjatých soubojích by bylo asi lepší, pokud by se měnění kouzel provádělo skrze normální tlačítka. Naštěstí se alespoň hra zastaví, když zmáčknete Playstation Move tlačítko, abyste měli čas kouzlo na nepřátele změnit. Jinak si těžko na něco stěžovat, protože ovladač vám doslova přiroste k ruce a budete s ním máchat jako s reálnou kouzelnickou hůlkou. Jen těžko si po zahrání představit, že by se tato hra dala ovládat jinak. Troufám tvrdit, že pokud by se hrála skrze Dualshock, čekal by vás poloviční zážitek.

Během putování potkáte docela hojné množství všelijakých nepřátel, od koster až po bosse, přičemž souboje s nimi patří k tomu nejlepšímu, co Sorcery nabízí. Na bosse totiž musíte vždy přijít s jinou taktikou a najít jeho slabiny. Ty ovšem mají i řadoví nepřátelé, takže na jednoho neplatí zmrazující kouzlo, na druhého zase ohnivé. Hra vás takto nutí, abyste kouzla neustále měnili. Během hry budete kromě kouzel používat i lektvary, které si můžete namíchat u prodavače. Jejich používání sice není povinné, ale mnohdy vám lektvar pomůže zlepšit kouzlo, případně dá nějakou tu další magickou schopnost. Určitě se tak vyplatí si nějaké namíchat a vyzkoušet je. Kouzla neslouží jen pro likvidaci nepřátel, ale občas je budete muset používat pro řešení hádanek. Těch ale ve výsledku není zase tak hodně, jak bych očekával, což je možná i škoda. A když už navíc na nějakou narazíte, je primitivní, takže si hlavu rozhodně během hraní namáhat nebudete. To ruce pochopitelně dostanou pořádně zabrat od neustálého máchání.

Zatím jsem převážně chválil, ale co pochválit rozhodně nemůžu, je kamera. Ta je totiž fixní, takže jí nejde naklánět, no a někdy si dělá, co chce. Hlavně při soubojích, když vás nepřítel přeběhne a vy nemůžete změnit pohled, je dost frustrující. Také mi kamera dost vadila při prohlížení prostředí, případně soubojích s bossy. Ty totiž zaměřuje automaticky tak, abyste ho vždy viděli. To se může zdát na jednu stranu výhoda, ale na druhou už nemůžete tak snadno sesbírat po plácku lékárničky, či případně takticky ustoupit. Manuální kamera by rozhodně byla výhodou.

Vývojáři vsadili na osvědčený Unreal 3 engine. Ten už má něco málo za sebou, což je poznat především na horších texturách prostředí, přesto hra vypadá určitě nadprůměrně, navíc se na ní i dobře dívá díky pěkné barevné paletě. Postavy, ať už hlavní protagonisté nebo nepřátelé, se vývojářům povedly a mají spoustu detailů. Grafika nikoho neurazí, ale co dokáže pokazit celkový dojem, tak je dost nestabilní framerate. Sice v soubojích moc neklesá, ale když vstoupíte do nových lokací a hra se musí načíst, je pokles více než znatelný. S tímto si mohli dát vývojáři větší práci. Co ale vše vylepší, je pěkný pohádkový soundtrack s výborným dabingem hlavních protagonistů, ale i dalších postav.

Sorcery je povedená pohádka, která vám ukáže možnosti ovladačů Playstation Move. Zajímavý příběh doplňuje i povedená hratelnost, která si udržuje zábavnost od začátku do konce, především díky možnosti kombinování několika druhů kouzel. Co ovšem sráží tomuto povedenému dílku body, je neposedná kamera, občas klesající framerate a především krátká herní doba. Po dohrání navíc není žádná další motivace, abyste Sorcery znovu rozehráli.

Sorcery

ps3
Sony, Sony
Datum vydání hry:
23. 5. 2012
Žánr:
Puzzle, RPG, Adventura
KARTA HRY
7/10

Komentáře