Sniper: Ghost Warrior 2

recenze  9
madness, 21. 3. 2013 21:45
Přáli jste si někdy stát sniperem? Baví vás odstřelování nepřátel na dálku, skrývání se do vysoké trávy a na neviditelná místa? Že vám nesednul Sniper Elite V2 z pohledu třetí osoby? Nevadí, přesně proto je tu další sniperská hra - Sniper Ghost Warrior 2. První díl dnes již dvoudílné série patřil mezi budgetovky, kterého se ale prodalo přes milion kusů a není proto divu, že druhý díl na sebe nenechal dlouho čekat. Jak tedy dvojka Snipera od City Interactive dopadla? Pokračuje ve šlépějích budgetových titulů nebo míří výše? I tyto otázky se pokusíme v následující recenzi zodpovědět.

Singleplayerová část Sniper Ghost Warrior 2 je rozdělená do třech aktů, přičemž každý z nich obsahuje několik misí. Podíváte se do tří různých koutů světa – ve světlem zalitých Filipínách se budete prodírat hustou džunglí, ve válce zmítaném Sarajevu se dostanete do právě probíhajícího konfliktu v Bosně, a na závěr zavítáte do Tibetu, kde v útrobách tisíce metrů vysokého pohoří budete odstřelovat nepřátelské jednotky v typicky asijských městečkách.

Hlavní postavou příběhu jste vy – Cole Anderson, člen speciální jednotky odstřelovačů. Do boje však většinou nepůjdete sami, doprovodí vás další člen jednotky, který s vámi komunikují skrze vysílačku nebo přímý kontakt. Rozdává vám rozkazy, poukazuje na nepřátelské vojáky a plánuje taktiku. Příběh je, dost možná překvapivě, poměrně poutavý a plný zvratů. Nastínění velkého konfliktu, do kterého jsou zapleteny různé teroristické organizace z celého světa a také biochemické zbraně, navozuje zajímavou atmosféru a v průběhu celé hry výborně koresponduje s tím, co se právě děje na obrazovce.

Sniper Ghost Warrior 2 je o odstřelování. Pojďme se teď proto podívat, co všechno nás v souvislosti s tím čeká a hlavně, jak je to zpracované. Je vidět, že tvůrci na tomto aspektu hry pilně pracovali. Těšit se můžete na zapracování fyzikálních zákonitostí jako je odpor bočního vzduchu, který pozmění trajektorii letící kulky nebo vzdálenost cíle (na čím vzdálenější terč totiž střílíte, tím výše musíte mířit, aby byla střelba úspěšná). Mezi další aspekty, které ovlivňují míření a střelbu, patří tep vašeho srdce (ten se mění v závislosti na tom, zda jste před tím běželi nebo šli) a postavení, tedy zda se plazíte, jste přikrčeni nebo naopak stojíte, kdy je střelba na cíl nejsložitější. Samozřejmostí je možnost aktivovat vysokou koncentraci, díky které je muška zpřesněna, dýchání zklidněné a čas zpomalený.

Abychom to celé nějak shrnuli a zhodnotili – odstřelování je zpracované skvěle! Na střední a nejnižší obtížnost je hodně zjednodušené, neboť je přítomen pomocník, který vám určí místo, kam výsledná střela zamíří, avšak na nejvyšší obtížnost se veškeré pomocné prvky vypínají a odstřelování je tak opravdovou výzvou. Je už jen na vás, jak moc jste zkušení a jak moc si chcete pocit z mnohdy obtížného odstřelování užít.

Obtížnost samotná je vůbec další oblast, která si zaslouží zvláštní odstavec. Jak už bylo poukázáno výše, hru je možné si přizpůsobit zvolením obtížnosti. Při té nejvyšší mizí veškeří pomocníci se střelbou, ale také s tím, jak hru hrát. Pokud totiž hrajete na nižší úrovně, veškeré cíle vám parťák označí, poradí vám, kterou z nepřátelských jednotek odstranit jako první, nebo kam se postavit. Tohle všechno při hard-obtížnosti mizí a je tak jen na vás, jaký zvolíte postup. Plusem je systém zdraví – v moderních first person střílečkách se totiž rozmohl (pro mě osobně nepříjemný) nešvar, který usnadňuje hraní – když vám dochází zdraví, jste zranění, stačí se na chvilku schovat a zdraví se vám automaticky doplní. To naštěstí u Sniper Ghost Warrior 2 nehrozí – tady musíte hezky počítat s využitím lékárniček, protože zdraví se samo nedoplňuje. Bod k dobru!

Vedle odstřelování samotného se budete muset občas ať už dobrovolně nebo nedobrovolně vaší pušky vzdát a změnit styl hraní na stealth postup. Tady máte dvě možnosti – buď použít malou pistoli s tlumičem, nebo nůž. Hra díky přítomnosti stealth hraní rozptyluje lineární přístup hraní za odstřelovače, a nutno podotknout, že ho střídá s klasickým hraním výborně. V rámci jedné mise totiž můžete kombinovat oba přístupy a měnit tak postup dle vlastního uvážení. V kombinaci s vaším parťákem občas vykouzlíte naprosto neopakovatelné situace, kdy oba najednou zezadu nožem zlikvidujete více nepřátelských jednotek. Ačkoliv to zní banálně, všechno to vypadá výborně a navozuje skvělou atmosféru. Atmosféra celkově je jedna z věcí, která ve Sniper Ghost Warrior 2 funguje skvěle. Ať už je to hudební podkres, stealth proplétání se bojištěm v Sarajevu mezi vojáky, hodně povedené namluvení postav či fungující chemie mezi vaší postavou a parťákem, o hutnou atmosféru tichého nebudete mít nikdy nouzi.

To všechno byl popis hry samotné a v podstatě také výpis všech fungujících prvků ve Sniper Ghost Warrior 2. Teď na řadu přichází opačná strana mince, totiž nedostatky a prvky, které hře neumožňují vystoupit ze stínu budgetového titulu. O čem přesně je řeč? Začněme jakousi všeobecnou kritikou – hra totiž trpí nedoladěností mnoha prvků v celé hře. Zatímco některé momenty si budete připomínat ještě několik hodin po dohrání hry, ty další byste nejraději ihned zapomněli – jde především o bugy (například mizící kulka ve speciální Bullet kameře, která sleduje trajektorii vaší střelby; při hraní se nám rovněž stalo, že zmizel parťák, ačkoliv stále a pěkně nahlas rozdával rozkazy) a také drobné nedodělky v grafice (textury se někdy pozdě načtou, vodopády vypadají mizerně stejně tak jako mimika postav, potenciál CryEnginu 3 prostě nebyl využit). Největší problém představuje umělá inteligence, která si občas dělá, co chce.

Co tím myslíme? Setkali jsme se dvěma extrémy – a to sice, že někdy mají nepřátelské jednotky oči na stopkách tak, že vidí a slyší úplně všechno na dálku i několik stovek metrů, a někdy si nevšimnou, že naproti nim právě padnul jejich spolubojovník. Druhý případ je mnohem otravnější, ten první vás totiž alespoň nutí postupovat velmi opatrně, což je v sniperské hře vlastně žádoucí.

Dalším velkým negativem celé hry je její délka. My jsme Sniper Ghost Warrior 2 dohráli za necelých šest hodin. Ono je celkem pochopitelné, že hra s takovým zaměřením snad ani delší být nemůže, neboť by se stala brzy stereotypní a stále se opakující záležitostí, ale pocit repetivního hraní nastává i v případě krátkého Sniper Ghost Warrior 2. Vždy jde totiž o to, abyste se postavili na správné místo, okoukli celou situaci a pak všechny pomalu vystříleli. Sem tam se sice objeví dynamičtější mise, kdy musíte chránit parťáky nebo naopak rychle reagovat na danou situaci, to ale dojem stále se opakující hratelnosti nemění. Chybí tu něco, co by jednolitou kampaň rozbilo.

O grafické stránce jsme se zmínili jen velmi stručně, pojďme to teď napravit. Ačkoliv se o Sniper Ghost Warrior 2 rozhodně nedá říct, že vypadá zle, absolutní špička to také není. Hra běží na Cry Engine 3 – tedy na tom samém herním enginu, který pohání Crysis 3 – a tak byste určitě čekali grafické orgie. Těch se dočkáte, na druhé straně ale na vás zpoza nich může vybafnout docela ošklivě zpracovaný prvek nebo divný interiér. Celkově je ale grafika rozhodně nadprůměrná, lokace jsou detailně propracované, chybí jim však nějaký ten speciální efekt, wow objekt, který by vás donutil si danou scenérii uložit do paměti. Snad jedině závěrečný Tibet a kolem dokola obklopující zasněžené horstvo dává pocit dosud neviděné monumentálnosti.

Únikem ze stereotypního hraní by mohl být multiplayer. Překvapení se ale nekoná. Hru pro více hráčů, kterou nyní může zakusit až 12 živých hráčů najednou, zdobí totiž pouze dva herní módy – a to sice deathmatch a jeho týmová varianta. Přítomnost dvou map je prostě slabá a i když je tu možnost jejich 6 různých variant, v zásadě to nefunguje a brzy se dostaví tak známý pocit stereotypnosti, protože multiplayer prakticky ničím nemotivuje k tomu, abyste jej hráli dál – chybí totiž jakékoli levelování postavy, postupné odemykání zbraní atp. Jakýmsi doplňkovým módem celé hry je trénink na střelnici, který ale nepředstavuje moc velké zpestření. Jedná se o jednoduché střílení na neživé terče, kde si můžete vybrat jednu z několika odstřelovacích pušek.

Sečteno podtrženo, Sniper Ghost Warrior 2 není špatnou hrou, není ale ani špičkou v žánru first person stříleček. Na druhou stranu si ale musíme přiznat jedno – v oboru her, kde se vcítíte do role odstřelovače, je Sniper Ghost Warrior 2 dobrou volbou. Proto pokud se vám povolání snipera z nějakého důvodu líbí a jste ochotni oželit kratší herní dobu a sem tam nějaký nedodělek, berte hru všemi deseti, protože požitek ze samotného střílení je na nejvyšší obtížnost opravdu věrohodný. K dobru je navíc nutná přičíst i nižší pořizovací cena. Třetí díl by ale tvůrci mohli konečně vyvést ze stínu budgetové hry, doladit chyby v umělé inteligenci a délce hry. Takhle je Sniper Ghost Warrior 2 hrou, která poslouží pouze jako výplň času mezi dohráním poslední herní pecky a čekáním na tu další. Tvůrci ale mají na to, aby ze Sniper Ghost Warrior série udělali právě tu herní pecku!

Sniper: Ghost Warrior 2

ps3x360
City Interactive, City Interactive
Datum vydání hry:
15. 3. 2013
Žánr:
Střílečka, Taktická
KARTA HRY
6/10

Komentáře